Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:46

Gecreosoteerde palen mogen ze tegenwoordig niet meer aan particulieren verkopen begreep ik laatst bij de houthandel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:47

Lastig Marise aangezien er hout ligt om te knagen, hoe zit het met de ruwvoer voorziening?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:47

Oh is dat zo ja? Mijn vriend haalt ook voor het bedrijf hout dus voor ons was het geen probleem

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:58

Ze krijgen vijf keer per dag hooi uit slowfeeder hooinetten als ze op de paddock staan. Meer is helaas niet mogelijk omdat ze allemaal te dik zijn :+ . Ik zit er wel aan te denken om ze ook stro bij te geven, maar ik vind het zo raar dat hij zijn tanden ook zet in beton en gips. Normaal (als de wei droger is, kleigrond hier) staan ze 24/7 op de wei en een paar uurtjes uitbuiken op de paddock, dan doet hij het ook.

Een ander paard hier knaagt soms ook maar daarbij is het opgelost door wat hooi of luzerne bij te geven als hij op de wei staat. Dat krijgt hij ook, maar hij knaagt vrolijk verder.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:00

Was laatst bij Hoek, bij jullie in Boskoop, daar hoorde ik het. Oke , heb bedrijf , oke, palen mee.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:01

Is het niet een vorm van luchtzuigen dat geknaag?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:04

Hoe zit het met de vitaminen/mineralen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:06

Hier heeft een bijna 3-jarige een keer in een uur een hele plank doorgeknaagd. Ze was aan het wisselen en moest wel zo vreselijk aan het hout knagen. Nog erger dan een bever. :roll: Maakte verder niet uit wat voor een boomstammen/takken ik verder voor haar verzamelde. Ik laat de omheining nog een keertje goedkoop oplappen en daarna komen er palen met lint omheen. Bij mijn vorige huis bleef de houten omheining als nieuw. Prachtig. Hier totaal niet en ik vind het echt jammer van de investering.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:14

Ja dat is echt zonde. Ik heb er een stroomdraadje langs. Alleen het deel dat open gaat niet, en daar is dus al een balk door geschuurd, paarden... >;)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:16

Het is een ruin van 8 jaar, 1.70 en ongeveer 700 kilo. Hij is dus veel te zwaar. Hij krijgt vitaminebrokjes maar niet de aanbevolen dosis, ongeveer de helft daarvan. Het is niet mijn paard dus ik kan alleen maar aansturen maar ondertussen is de schade wel voor mij natuurlijk. Ik vind het ook vreselijk zonde, zeker aangezien we net nieuwe staldeuren, een schutting en een hek voor de bak gemaakt hebben die gewoon echt langer mooi mogen blijven dan een week. Voor de hekken waar het kan heb ik stroomdraad gemaakt, maar voor de staldeuren, de tussenwand en de schutting gaat dat wat moeilijker. Overal zitten nu van die aluminium strips op, maar dan schraapt hij met zijn tanden het hout tussen de strips stuk, terwijl we dat in de beits hebben gezet en het dus vies hoort te zijn.

Ik weet niet of het een vorm van luchtzuigen is, hij doet soms zijn mond open en schraapt dan zijn voortanden langs de muren van de stallen of langs de hooibakken. Maar op andere momenten staat hij er echt in te bijten. Ohja, hij trekt ook de waterbakken om :+ . Het is echt een lief dier hoor, maar dit sloop gedrag geeft me wel veel zorgen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:24

Voor binnen kun je eens groene zeep proberen...gewoon zo'n klein bakje halen...verfkwast en smeren maar.
Niet duur en ze vinden het ranzig...overigens niet giftig.

Afbeelding

Hadden er vroeger een op stal die de palen opvrat...daar gebruikte wij het ook voor...1e keer deed ze nog alsof er niets aan de hand was...maar die plaksmaak bleef hangen }> Voor buiten na regen even extra smeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:26

Klinkt toch wel als maagproblemen hoor Marise, wellicht eens een paar weken aan de omeprazol zetten?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:40

@Tinky12 Ik denk dat de groene zeep in ieder geval een goede is voor het buitenste randje van de waterbakken! Dankjewel voor de tip!

@ohjajoh6 Ik ga het eens overleggen met de eigenaresse, ik hoop natuurlijk dat hij niets mankeert. Ik zal me eens beter in gaan lezen in maagproblemen bij paarden. Ik dacht dat je maagproblemen kon voorkomen door ze genoeg eten te geven verspreid over de dag en dat krijgen ze sowieso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:43

ja is ook zo hoor Marise, ruwvoer is erg belangrijk, maar ik weet niet hoe lang hij al bij jullie staat, of hoe sensibel dat hij is, maar stress kan ook maagproblemen opleveren.
Mijn grote heeft daar ook bij tijd en wijle last van, dus als je goedkopere tips wilt voordat je gelijk aan het veel te dure gastroguard begint, mag je altijd pb-en.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:43

@Marise01: Een kuurtje Pronutrin kan ook helpen. Ik denk nl ook aan een maagprobleem.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:34

gecreotiseerd: daar heeft de hout meneer niets van gezegd tegen ons.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:11

Gecreosoteerd hout blijven ze vanaf maar let erop dat je er zelf ook afblijft. Bij warm weer wordt het toch weer plakkerig en je krijgt het nooit meer uit je kleren! We hebben de omheining van de paddock nu denk ik 6 jaar staan maar iedere zomer is het weer even raak.
Mooie schuilstallen overal. Ik wil idd ook donker hout met iets van een luifel.
Behalve als de gemeente gaat zeuren dan mag hij niet op het land maar ik mag nog wel wat bijbouwen op het erf en dan mik ik gewoon een lelijke tent neer ofzo net zolang tot ze het bestemmingsplan wijzigen.
Marise kan het niet zijn dat het paard zich verveelt?
Ceesje fijne vakantie!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:15

Ik heb de wereld aan brandplekjes gehad toen ik met 30 graden volle zon het lumineuze idee kreeg om wat palen te vervangen. :7

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:17

Auw Lorette!

Hier gelukkig geen last van plakkerige palen gehad tijdens de warme dagen :)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:05

Wat zie ik een paar pagina's terug een leuke mini's voorbij komen! Dat paspoort van MiniMe is echt geniaal. Zelf hebben we ook een shetlander ruin. Kan bijna niet ontbreken aan een stal, zo'n kleine etter ertussen :D Maar hij is ook erg lief en loopt leuk voor de wagen.

Hier dan nog maar een foto van die van ons :)
Afbeelding

Daan_O: Die omheining ziet er goed uit!

Een houten omheining is inderdaad erg duur. Hier hebben we de bakrand vervangen, ook een rotkarwei om alle oude houten palen de grond uit te krijgen. Maaaar het resultaat is dat het dan wel voor lange tijd weer meekan denk ik dan maar.

_Lorette_: Dat is zonde zeg van de omheining. Je hebt ook van die hele dunne schrikdraadjes, die nauwelijks zichtbaar zijn. Misschien vind je dat iets voor langs het hout. Bijvoorbeeld dit: http://www.agradi.nl/ako-speciaal-monodraad-500m.htm

Marise01: Dat is balen zeg, zo'n sloper. Echt zonde als je dan net nieuw spul hebt inderdaad. Ik vraag me ook af of het niet een maagprobleem is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:53

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:10

Wij hebben hier ook overal koord, dat lint gaat zo snel klapperen en we vinden het gewoon niet mooi ;)
Helaas denken de buren daar anders over maar je kunt ze niet verplichten om koord te kopen ipv lint omdat wij het niet mooi vinden.

Op de helft hebben we ook nog steeds een enkel draadje hangen maar ze blijven er goed achter dus 2e draad heeft niet zo'n haast.

De laatste stukken prikkeldraad moeten ook nog weg maar dat wil ik doen als de paarden in de andere wei staan, dan kan het ff open blijven en dat werkt gewoon makkelijker :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:31

Wij hebben de weide ook afgemaakt met koord. 4 rijen. Het hoogste op 1,30m.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:41

Sinds het paardje van mijn vriendin afgemaakt moest worden omdat ie met zijn been in het (niet-brekende) koord kwam vast te zetten heb ik iets tegen koord.
Ik weet dat met alle omheiningen wel eens iets gebeurd zal zijn, maar koord wil ik iig niet.
De onderste draad (dun/breek makkelijk) had ik op de wei trouwens nooit stroom op staan. Ook het 2 cm lint wat ik gebruik breekt snel. Met het gaas wat er rondom langs staat heb ik nog niet problemen gehad.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:53

Oh getsie vreselijk zulke verhalen.. Ik had juist het idee dat koord veiliger is omdat het minder snijdt, maar het breekt inderdaad ook minder snel. Bij mij zit het alleen op borsthoogte dus wat dat betreft minder spannend.