het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:20

Hier wel een appaloosa, maar heel bewust met oog op gezondheid gefokt.

Ook bij schimmels komen regelmatig oogproblemen voor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:27

Ln zou d’r ff een nachtje over slapen en de dierenarts afwachten. En zo sneu van dr hoofd! :(:) kaat had immun gemediteerde keratitis en vaak veel pijn. Dat zou ik niet meer willen

Hier het lewie hoge gras _O-
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:34

Kruip even onder mijn steen vandaan.

Maanblindheid en appaloosa komt doordat het gen appaloosa samenhangt met de code die het risico op maanblindheid groter maakt.
Het maakt dus niet uit hoe gezond je appaloosa is gefokt, hebben ze het kleurtje dan heb je het risico. Een appaloosa heeft gemiddeld gezien 8x meer kans op het ontwikkelen van maanblindheid ten opzichte van een effen paard. Waarbij homozygote appaloosa's (oa de fewspots) gevoeliger zijn dan de heterozygoot. Homozygoten zijn ook altijd nachtblind.

Voor de liefhebber: https://vgl.ucdavis.edu/research/leopar ... -risk-link

Hier alles verder ruk, mijn bijna 3 jarige staat al 3 weken op de kliniek vanwege een rectale scheur die alsmaar nieuwe complicaties blijft geven. Dus lees af en toe een beetje bij maar echt reageren komt er niet van.
Laatst bijgewerkt door mooney op 13-05-24 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:34

Hi hi, Lewie kan verstoppertje spelen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:05

Bedankt voor de link Mooney.

Wat vervelend van je paard, waardoor is het gescheurd? dat is een rot plek inderdaad. Is ze opgevoeld of hoe is het gebeurd?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:27

Fijn dat je zo toch bij de keuring kon zijn LN. Was die onregelmatigheid nu niet zichtbaar? Sneu van het ongeluk.
Goed om je goed voor te laten lichten. Mijn ervaring met maanblindheid is niet goed; mijn paard had de pijnlijke variant en heb hem daar uiteindelijk op in moeten laten slapen. Ondanks de goede zorg steeds opnieuw aanvallen. Had standaard een UV-werend masker op (dag en nacht), weet niet of dat bij die vorm ook van belang is, zou je kunnen vragen.

Wat heftig Mooney, sterkte!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:56

Heel minimaal 1 of 2 pasjes op 1 zijde op het harde aan de longe maar de hoefjes waren iets ongelijk zei de arts, vond zij niet vreemd op opvallend of reden tot afkeur
ik hoop dat ik de arts vandaag kan spreken. het is ook niet 100% zeker dat het vlokje resultaat van een aanval is, maar gezien zij appie kruising is wel reden tot extra benoemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:19

Oh man net bericht in de buurtapp, paarden van iemand uit de straat ontsnapt. Heb m’n beweging gehad, gelukkig hebben ze de paarden verderop gevangen. Ze gingen heel hard!

Is wel echt een angst van me dat ze ontsnappen dus gelijk weer een bevestiging dat ik nog een stuk moet afzetten dat ze niet zo de straat op kunnen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:39

MarjanB schreef:
Oh man net bericht in de buurtapp, paarden van iemand uit de straat ontsnapt. Heb m’n beweging gehad, gelukkig hebben ze de paarden verderop gevangen. Ze gingen heel hard!

Is wel echt een angst van me dat ze ontsnappen dus gelijk weer een bevestiging dat ik nog een stuk moet afzetten dat ze niet zo de straat op kunnen.

Bah dat lijkt mij ook echt een nachtmerrie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:19

Daar wordt je idd 10 jaar ouder van... been there ;(

Even naar het dorp gefietst, was lekker.
Ik wordt toch wel erg 'hebberig' in een echte wolwinkel; kunnen kiezen uit 20 soorten geel is best luxe (en gelukkig hadden ze de kleur die ik zocht :D )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:39

Lynn_Nikita schreef:

Wat vervelend van je paard, waardoor is het gescheurd? dat is een rot plek inderdaad. Is ze opgevoeld of hoe is het gebeurd?

Opgevoeld voor gynaecologisch onderzoek inderdaad (plan was 2 veulentjes volgend jaar, dat is nu even heel hard neergeslagen). Helemaal niets geks gebeurd, dus hele dikke pech dat het kapot is gegaan. En daarna hele dikke pech met complicatie op complicatie. Zijn ondertussen heel veel stress, duizenden euro's en veel tijd verder maar het is nog steeds goed mogelijk dat ze het niet gaat halen, dus dikke ellende. Ze is gelukkig niet al de tijd ellendig, op de goede dagen ziet ze er best fit uit en ze glanst als een spiegel.
Maar ze knapt steeds op en dan valt ze weer terug met een nieuwe complicatie als ze bijna goed genoeg is om naar huis te komen. We hebben ondertussen al een allergische reactie gehad op de medicatie, waardoor ze is gevallen en alle benen en hoofd open had, daarna onhoudbare diarree waar ze dusdanig van verzwakte dat we plasma transfusie nodig hadden om haar weer op de been te krijgen, daarna bacteriele infectie en nu weer een abces in de endeldarm wat we gisteren via de darm open hebben moeten laten maken omdat het anders einde verhaal was omdat het de darm compleet blokkeerde.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 12:43

Jeetje Mooney dat is niet niks. Hopen dat het wel snel beter gaat en ze weer naar huis mag.

DF keuzestress en veel tinten geel :D

Marjan heeft haar beweging en stress voor vandaag weer gehad. Gelukkig niet die van jou.

Boemel heeft een goede oogst wat eraan zit te komen. Mooi om te zien als er overal al wat aan zit.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:56

mooney schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Opgevoeld voor gynaecologisch onderzoek inderdaad (plan was 2 veulentjes volgend jaar, dat is nu even heel hard neergeslagen). Helemaal niets geks gebeurd, dus hele dikke pech dat het kapot is gegaan. En daarna hele dikke pech met complicatie op complicatie. Zijn ondertussen heel veel stress, duizenden euro's en veel tijd verder maar het is nog steeds goed mogelijk dat ze het niet gaat halen, dus dikke ellende. Ze is gelukkig niet al de tijd ellendig, op de goede dagen ziet ze er best fit uit en ze glanst als een spiegel.
Maar ze knapt steeds op en dan valt ze weer terug met een nieuwe complicatie als ze bijna goed genoeg is om naar huis te komen. We hebben ondertussen al een allergische reactie gehad op de medicatie, waardoor ze is gevallen en alle benen en hoofd open had, daarna onhoudbare diarree waar ze dusdanig van verzwakte dat we plasma transfusie nodig hadden om haar weer op de been te krijgen, daarna bacteriele infectie en nu weer een abces in de endeldarm wat we gisteren via de darm open hebben moeten laten maken omdat het anders einde verhaal was omdat het de darm compleet blokkeerde.

Nou heftig zeg! Denk je leuk een veulentje te fokken gaat het met opvoelen al zo mis. Wat een drama. Sterkte en beterschap voor je paard.

Ik ben er even helemaal klaar mee. Gister het pony trailer drama en natuurlijk het oog wat ik echt niet aan zag komen. Ik vond LV spannend ivm onregelmatig met rijden vorige week, maar dat blijkt dan weer niks te zijn.
En nu net ga ik de paarden van de wei halen mis ik er een. (Andere dan gister) Staat ze op stal te pompen en flemen en schrapen.
Heb haar nu apart staan en metacam en colosan er in. Kan ik ff kijken of er zo mest af komt en anders maar weer de dierenarts bellen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:57

Moony jeetje zeg! Hebben ze op Mrsa getest? Komt niet vaak voor bij paarden maar wel eens en kan voor ontstekingen zorgen en is erg hardnekkig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:30

@moony: dat is een reeks trieste gebeurtenissen zeg. hopelijk komt alles uiteindelijk toch nog goed.
@horsier: dat is ook schrikken. Gelukkig had je colosan in huis. Hopelijk blijft het bij gaskoliek waarschijnlijk door het gras.

Ik ben even naar binnen gevlucht, want het is ondanks een windje toch best warm.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 14:44

Horsier nou het is niet jouw start van de week. Hopelijk trekt het snel bij.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 14:48

Jeetje Mooney wat heftig. Ik duim voor een goed en spoedig herstel. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat het complicaties kan opleveren.

Bah Horsier, ook geen fijne dingen. Ook voor jou duim ik voor een goede afloop.

Grrr, eindelijk na 1,5 week na uitslag de medicatie voor Mir binnen gekregen, is de levering niet compleet.
Ik heb maar weer gebeld en ze gaan het vandaag op de post doen. Hopelijk morgen beginnen. Schiet niet op zo. Inmiddels zijn we alweer 3 weken verder na de onderzoeken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:19

je hebt echt dikke pech moony, bij de 100000 keren dat er opgevoeld is tijdens werk 2 keer meegemaakt dat er bloed zichtbaar was en dus een scheurtje, beide hebben wel gehaald maar ook meteen al ab gekregen.
Ik hoop op een spoedig herstel, paardendarmen zijn heel zwak helaas.

Mijn arts is gebeld en heeft een terugbelnotitie, ik hoop dat zij mij kan helpen in het maken van een keuze

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:39

MarjanB schreef:

Mijn nachtmerrie ook. Daarom staan ze snachts ook op stal. En buitenom draden 3 hoog. Aan de straat een heg en houten poort. Meer barierre

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:45

Dat is zeker schrikken Marjan.
Ik heb ze ‘s nachts om die reden altijd op de paddock met houten omheining en stroom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 16:39

Daarom heb ik langs de buitengrens een hek van 150/180 aan gaas. Een simpel stroomdraadje langs een drukke 80 km weg (nu 60) is imo not-done.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:04

Jeetje mooney, wat heftig. Bizar.
Duimen dat ze er boven op komt

Horsier, wat een rotdagen. Hopelijk valt het met de koliek mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:05

Horsier, hoe gaat het met je paard nu?

Mooney, wow wat heftig zeg, wat een wegheb je la gehad. Hopelijk snel de goede kant in, blijvend.

Marjan, wat schrikken. Gelukkig zijn de paarde veilig.

Boemel, wat rot dat nog niet alles compleet is zeg.

Lynn, hopelijk ondertussen de DA gesproken.
En wat een pech op de trailer nog.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:22

Mooney wat heftig. Een vriendin heeft het ook gehad en haar merrie toen verloren.
Horsier, wat een week, sterkte voor je.
Marjan wat een actie.
Boemel, wat een gedoe met de medicatie.

Helaas uit ervaring kan ik zeggen dat het 3 Hout en 3x stroom als omheining ook fout kan gaan. Nayck is door de omheining gegaan, er onderdoor gerold en is op een B-weg frontaal aangereden en was dood.

Zo ik ben weer thuis na een dag friesland. Ik heb spanningshoofdpijn, even niks meer vandaag.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:52

Het koliekje is weer weg gelukkig.
De ander loopt wat op qua temperatuur. Nu 38.0 dus niet zorgwekkend maar toch ff goed in de gaten houden. Vanmorgen was het nog 37.6

Eng hoor losgebroken paarden, zeker als je aan een drukke weg zit.

Heftig Belker, denk je dat je een goede degelijke omheining hebt en dan nog vinden ze een weg om er uit te geraken. En dan ook nog aangereden worden is helemaal intens verdrietig.