Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Engewormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:48

Hallo allemaal,

Ik zou het ook erg leuk vinden om mee te schrijven. Mijn naam is Anne, ik ben 32 en sinds oktober zijn wij verhuisd naar een woonhuis met 5.500m2 grond, 2 paardenstallen een voormalige rijbak (nu begroeid met gras).

Wij zijn eerst het woonhuis aan het verbouwen om deze reden mag ik nog geen paarden kopen van mijn man...arrghh dat is erg lastig om de stallen zo leeg te zien staan maar hij heeft natuurlijk wel gelijk, het kost allemaal veel tijd.

Ik ben steeds meer aan het fantaseren hoe ik het paarden gedeelte wil inrichten, ik heb het idee om een paddock paradise te realiseren.

Het lijkt mij leuk om ervaringen uit te wisselen!

O, wij hebben 2 kids, een dochter van 4 en een zoon van 1. Mijn dochter hoorde ik laatst wel tegen iemand zeggen dat wij een grote tuin hebben dus daar is ze zich wel een klein beetje van bewust van.

Tot snel!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:05

Vraagje aan de kenners…wij willen onze wei binnenkort laten doorzaaien (er zitten wat kale plekken) en nu roept de loonwerker dat we moeten maaien (dat waren we sowieso van plan) maar ook dat het gemaaide gras dan van het land moet.
Nu is de wei redelijk kaal gegeten dus veel komt er niet vanaf maar wij hebben geen maaier met opvang bak alleen eentje die flink mulcht (schrijf je dat zo? Haha).
Zou dat goed gaan of moeten we alles met de hark weghalen.

Het gaat echt om doorzaaien, dus kale plekken weer wat opvullen. Mest is ook verwijderd.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:11

stap voor stap Dais_, dan doet het minder pijn...
Welkom Engewormer

Ik ben de paardenstallen aan het opruimen en schoonmaken. Maak gelijk van de gelegenheid gebruik om allerlei paardenspullen op marktplaats te zetten. De shetspulletjes zijn veelal nog in nieuwstaat, dus hoop dat er iemand anders blij mee gemaakt kan worden. Dan kan ik ruimte maken voor b-pony spullen.

We moeten ook de stal zelf aanpassen; de wanden en staldeur zijn nu op shethoogte, dus er komt een extra balk bij, zodat de boxwand wat meer hoogte krijgt... en zo houden we ons weer bezig...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:33

Mandy, mijn man maait soms met de zitmaaier en die mulcht ook, hij zorgt gewoon dat het meeste naar de buitenkant geblazen wordt. Als het heel veel is harken we het weg, anders laten we het liggen.

Leuk Engewormer! Ik kan me voorstellen dat het kriebelt om je stallen te vullen! Al heb je er dan meteen ook al een bak werk bij, als je nog aan het klussen bent is het best heel relaxt als je niet 's avonds ook nog moet voeren en mesten.

greendragon, doe je toevallig ook een singeltje voor een pinokkiozadel weg? Lekker bezig wel met opruimen!

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:46

Welkom Engewormer, wat een aparte naam _O-

Ik krijg echt nooit iets verkocht op marktplaats _O- Ook al is 't nieuwstaat haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 14:00

Ik geef dingen liever weg, minder moeite en dankbaardere mensen :+

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 14:41

sommige spullen zijn inderdaad lastig, dan is het even geluk hebben en probeer ik het een half jaar later weer en dan is het soms binnen een dag weg. geen pijl op te trekken.

idd, Robijn, als ik het netwerk heb om weg te geven, doe ik dat ook, maar als iemand aan de andere kant van het land het wil kopen, heb ik dat net zo lief...
weggeven of naar de kringloop kan altijd nog.

Niwla, ik heb idd een singeltje, maar daar hoort een zadeltje en alles dan bij. Helaas geen extra losse singel voor je.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:39

Ik heb na de dood van mijn eerste paard ook bijna alles weggegeven. Ruimde heerlijk op, maar jaren later vaak gedacht... oliebol, had ik nou maar dit of dat gehouden..

Ik heb vandaag de laatste snippers verdeeld in de rijbak en vol goede moed ging ik zojuist met poownie in de rijbak stappen. Maar helaas zakte ze er gewoon nog steeds doorheen. Nu was me wel al gezegd dat het goed nat moet zijn en dat is het nu dus absoluut niet dus hopelijk ligt het daaraan.

Afbeelding
Bak ziet er prachtig uit maar is dus tot op heden nog altijd volledig onbruikbaar.

Lang leve de paddock!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:58

Zijn ze er al wel doorheen gefreesd en is de bodem vervolgens goed aangereden? Ik weet nog dat ik meteen na het toevoegen van de snippers teleurgesteld was, maar al kort daarna (goed mengen, water erop, aanrijden) werd ik mega blij! En dat bleef zo.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 13-09-21 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:58

Sais_
oh balen....

Wat betreft je eerste opmerking: wat had je dan achteraf gezien willen houden?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:07

Wij hebben hier de bak eindelijk weer enigszins vrij van gras. Ik had het een tijdje geleden al eens gedeeld nadat de rotorkopeg er doorheen was geweest. Hij moest daarna nog twee keer, omdat er binnen de kortste keren weer van alles groeide. Vervolgens nog een paar keer losgetrokken en nu weer 2x goed gesleept.
Na een flinke bui zie je de sprieten gewoon opkomen, dus we moeten het goed bijhouden.

Afbeelding

De zadelkamer had ook wat aandacht nodig, dus die ging leeg voor een schoonmaakbeurt en opruimsessie.

Afbeelding

En toen kwam paard nr 5 logeren, dus de zadelkamer ligt alweer goed vol. :+

Afbeelding

Beetje een ongelukkige foto. Hij is mega knap. We hadden voor de rust de tralies deels dichtgemaakt, maar gelukkig is mijn oranje spekker redelijk in love met zijn buurman, dus dat kan allemaal weer open.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:18

_Lorette_ schreef:
Zijn ze er al wel doorheen gefreesd en is de bodem vervolgens goed aangereden? Ik weet nog dat ik meteen na het toevoegen van de snippers teleurgesteld was, maar al kort daarna (goed mengen, water erop, aanrijden) werd ik mega blij! En dat bleef zo.

Nee,nog niet,maar zelf merkte ik al enorm verschil als ik er doorliep dus ik wilde al een poging wagen. Na een jaar ben ik een beetje ongeduldig aan het worden :D. Jouw berichtje geeft goede hoop!
Btw, je moet het eerst vochtig maken voordat je gaat frezen, toch?

Jouw bak ziet er weer keurig uit!! En wat een ruime zadelkamer :D
Fijn dat het klikt tussen jouw paard en de logé.

Greendragon, mijn hoofdstel, frontriemen, enkele dekjes, alle dekens en zijn leren halster. Mja, dat is achteraf :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:18

Heel zuur Dais...

Lijkt me een tof paard lorette. Ga jij die rijden?

Ik heb zo fijn gewerkt met mijn beide dames.
Modesta zit echt mega vooruitgang in en Aurelia ook <3

Ik baal een beetje dat ik ruzie heb met de bokt upload want heb echt gave platen gehad.

Edit: gelukt!

Afbeelding

Wel een filmpje van Aurelia:
https://www.instagram.com/tv/CTxmoaNjaf ... =copy_link

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:20

Welkom Engewormer

Ik zou nog foto`s plaatsen van het zei, zo laad ik nu mijn hooi af, soms met trailer, soms met aanhanger net wat het handigste uitkomt

Afbeelding

Afbeelding

inmiddels hangt ook de camera en verlichting er ook weer. Zo afladen scheelt ontzettend veel geknoei en tijd en koste 10% van de rolpoort die ik eigenlijk wilde en ziet er ( vind ik) eigenlijk ook best netjes uit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:59

Dat past ook maar nét ook, maar meer heb je ook niet nodig :)
Zeil zit netjes zo.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:09

Ik zag pas na 4x dat er serieus een hele bol hooi in de trailer ligt :'). Het past inderdaad allemaal precies, maar meer moet dat ook niet zijn hè! mooie oplossing zo en goed voor je stuurkunsten :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:40

Ik kan ook de kiepaanhanger pakken, past het ook op maar aangezien de trailer al op de oprit stond vanwege een rit heb ik die aangekoppeld gelaten,1 cm aan elke kant plek, maar het past :D
Ik rol het er meestal in, met de frontlader zie ik het niet goed en ben ik bang dat ik de trailer een keer uit elkaar trek. Gewoon de rol ervoor leggen en met 2 personen erop rollen.

Zeil kan er ook helemaal vanaf maar ze de helft is al voldoende, scheelt mij ook weer werk met het vastmaken

Stro haal ik nu ook elke maand per pak bij een stal hier in de buurt maar voor de winter laat ik mij 8 pakken brengen. Hooi neem ik van mijn werk mee zodra ik het bijna op heb. Stro haal ik elders zodat ik daar ook de mest naartoe kan brengen. Aangezien ik over de grens werk kan ik niet zomaar mest meenemen naar werk

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:46

Handig voor elkaar met dat zeil LN.

Fijn dat goed gaat Lorette.

Welkom EW.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:59

echt briljant die hooibaai op op op zn kantje :))

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:55

SillyB schreef:
echt briljant die hooibaai op op op zn kantje :))

Zo voeren wij fokmerries in de wei ook, in 2 paards trailer ( wel net iets meer ruimte) en dan erafrollen ( gaat lekker snel ivm de schuine klep, van een normale aanhanger gaat dat lastiger, lang leve zwaartekracht) en dan met 2 personen omduwen / rechtop zetten en opensnijden aan de bovenkant

Zoveel fijner als je geen materiaal bij de hand hebt dan een vierkante baal. pakken zijn droog is normaal hooi maar dan ivm opslag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:12

@lyn: ik weet niet hoelang je doet met één baal, maar als je alleen de bovenkant open snijdt en het gaat regenen dan blijft het toch aan de onderkant in de baal staan ??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:15

3 dagen is die op met de fokmerries

Als ik zelf zo voerde was het een week met 3 paarden en ook met regen was het alleen de bovenkant die nat werd, niet door en door. Ik voer nu alleen niet meer onbeperkt maar uit netten ivm HB pony

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:32

Weten jullie waar ik in de omgeving van Someren strokorrels kan vinden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:33

Die worden toch gewoon thuisbezorgd ?? Of heb je maar heel weinig nodig ??