[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:25

Oh mooi pad zo! Wat voor laag is er opgebracht?

Die 2e foto, zo iets met palen dicht op elkaar wil ik op de heuvel/trap gaan maken, liefst dat er geen cord nodig is en ze makkelijk kruiden kunnen snoepen maar niet er tussendoor/overheen kunnen. Zie hier toch stroomdraad, wie heeft zo iets zonder stroom?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:31

Monsera ziet er mooi uit! Meng granulaat erop en aangetrild? Ook zand eronder?

Die hoge palen zijn ook mooi, ik ben met stroom aan de binnenkant een beetje bang dat ze gaan schuren en dat de afbreken, heb jij daar geen last van?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:17

Mooi dat pad, al fijn droog blijven bij regen. Loopt het water ergens naartoe vanaf de berg?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:28

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:01

Heb je het geproefd? :+ :P

Mooi pad zeg!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:02

Balen Irene. Hier ook zo een uitslag maar ik heb grote rollen. Ik ga ze dus maar wel voeren en kijken hoe het pasbaar te maken is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:02

Idd mooi pad. Daar heb je wat aan van de winter.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:22

Daihyo schreef:
Heb je het geproefd? :+ :P

Mooi pad zeg!

Ikga af op t oordeel van mijn fijnproevers hier :D
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 11-08-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:24

_O-
Dat is ook een beetje mijn meetlat: des te liever ze het eten, des te meer suiker er over het algemeen in zit :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:31

Daihyo schreef:
_O-
Dat is ook een beetje mijn meetlat: des te liever ze het eten, des te meer suiker er over het algemeen in zit :+

Klopt en als de hals bol wordt te veel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:41

Ja of Noura's mest slap. Wel gedoe om goed hooi te vinden zeg. Pfff.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:28

Ja of De Kolonel heeft weer mestwater. Het is zeker gedoe!

Ik had al wat aangebroken balen, die ga ik nog wel opvoeren maar dan eerst goed lang weken. Kijken of ze dat a. nog eten en b. of ze daar beter op reageren.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:35

Menggranulaat er op en aangetrild. Ligt zo op de klei.
Het water loopt richten nog een sloot.
We zullen zien hoe f heg genoeg is of dat er volgend jaar nog een laagje overheen moet.
Het is niet edn pad waar ze overheen moeten. Het is een extra stukje langs de bak/ paddock. Wat we wel wilde benutten.

We hebben nu nog sroom langs die palen omdat de planten eerst nog moeten groeien. Ze staan nu 1,5 jaar. Als ze er nu van gaan eten blijft er niet zoveel van over.

Ze staan er nooit tegen aan te schuren. Aan de buitenkant vind ik een beetje eng het pad is op die stukjes erg smal en ik wil niet dat ze tegen de draad aan lopen.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:00

Mooi pad zeg, en ook dat snackpaadje is tof! Ben heel benieuwd hoe het er over een tijdje uit ziet. Ik denk dat mijn paarden er ook tegenaan zouden gaan staan schuren, maar wel leuke inspiratie!

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:20

Ik had even een vraagje. Ik wil mijn paarden toch verschillende soorten hooi gaan aanbieden als de track straks af is. Ik heb alleen geen opslag. Is het mogelijk om ze op te laan op pallets met een zeil erover? Kan dat ook in de winter?

Alvast bedankt!

Super gaaf dat stukje pad zo! Echt leuk gedaan met die palen.
15 augustus komen mijn palen binnen en dan kunnen ze eindelijk op de track rondlopen! *\o/*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:58

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:40

Ik zou geen hooi op pallets met zeil erover langere tijd opslaan hoor .
Vocht trekt toch omhoog en veroorzaakt condens onder t zeil .
Eerder een partytent ofzo stevig maken en het eronder opslaan .
Of telkens grote baal laten leveren .
Ik heb telkens grote baal en daardoor maar 1 soort hooi
We gaan snack rondjes wandelen buiten de wei met ze .

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:51

Dat hooi onder zeil had ik op mijn vorige plek, van maart tm oktober. Liet eerst elke 2/3 weken 2 ronde balen komen, op pallets, elk onder een zeil. Maar dat ging in de zomer broeien, veel schimmel.. nu werd de kwaliteit balen die geleverd werden ook slechter. De laatste 3 maanden haalde ik 2 grote balen (2paard trailer vol) per keer en dat was echt zoveel fijner dan dat geklooi met dat zeil. En het hooi bleef gewoon goed. Dus als je niks mag bouwen en als je de optie hebt, zou ik er een oude trailer voor zoeken.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:30

monsera schreef:
Menggranulaat er op en aangetrild. Ligt zo op de klei.
Het water loopt richten nog een sloot.
We zullen zien hoe f heg genoeg is of dat er volgend jaar nog een laagje overheen moet.
Het is niet edn pad waar ze overheen moeten. Het is een extra stukje langs de bak/ paddock. Wat we wel wilde benutten.

We hebben nu nog sroom langs die palen omdat de planten eerst nog moeten groeien. Ze staan nu 1,5 jaar. Als ze er nu van gaan eten blijft er niet zoveel van over.

Ze staan er nooit tegen aan te schuren. Aan de buitenkant vind ik een beetje eng het pad is op die stukjes erg smal en ik wil niet dat ze tegen de draad aan lopen.

Ik ben benieuwd hoe de bodem zich bij jou deze winter gaat houden! Wij zitten ook op zeer natte ondergrond. Hoe dik is de laag menggranulaat?

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:33

Even een vraagje ivm halfverhardingen zoals aangetrild menggranulaat, lava, kiezel,... Hoe zit dat met paarden met gevoelige en dunne hoefzool? Menggranulaat lijkt op het eerste zicht nog vrij 'zacht', hoe zit het met lava bijvoorbeeld? Mijn paard krijgt snel bleinen en kan op kiezel/grind nauwelijks lopen.

Ook nog een vraagje ivm Mudcontrol. Ik ga dit weekend mijn eerste 35m² leggen op vlakgemaakte grond en worteldoek. Welke topping raden jullie aan? Drainagezand? Ik hoor wel eens dat zand gewoon wegspoelt... In principe hoeft er van mij geen echte toplaag op, maar gewoon zodat ze goed inbedden en stevig liggen. Het is niet bedoeld als paddock om in te rennen en liggen etc *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 11:59

jitskenienke schreef:
Ik had even een vraagje. Ik wil mijn paarden toch verschillende soorten hooi gaan aanbieden als de track straks af is. Ik heb alleen geen opslag. Is het mogelijk om ze op te laan op pallets met een zeil erover? Kan dat ook in de winter?

Alvast bedankt!

Super gaaf dat stukje pad zo! Echt leuk gedaan met die palen.
15 augustus komen mijn palen binnen en dan kunnen ze eindelijk op de track rondlopen! *\o/*

Er zijn speciale zeilen die daarvoor gemaakt zijn. Dit https://www.agrishop.nl/voss-farming-vl ... VvEALw_wcB geen eigen ervaring mee.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:28

Louise_vd5r schreef:
Even een vraagje ivm halfverhardingen zoals aangetrild menggranulaat, lava, kiezel,... Hoe zit dat met paarden met gevoelige en dunne hoefzool? Menggranulaat lijkt op het eerste zicht nog vrij 'zacht', hoe zit het met lava bijvoorbeeld? Mijn paard krijgt snel bleinen en kan op kiezel/grind nauwelijks lopen.

Ook nog een vraagje ivm Mudcontrol. Ik ga dit weekend mijn eerste 35m² leggen op vlakgemaakte grond en worteldoek. Welke topping raden jullie aan? Drainagezand? Ik hoor wel eens dat zand gewoon wegspoelt... In principe hoeft er van mij geen echte toplaag op, maar gewoon zodat ze goed inbedden en stevig liggen. Het is niet bedoeld als paddock om in te rennen en liggen etc *\o/*

Nilay van mij heeft heel snel gevoelige hoeven (zit een beetje in de quarters heb ik het idee). Zeker voor. Zo erg dat hij echt niet loopt na het bekappen van sommige smeden. Hij liep ook nooit goed op puin etc. Op de lava begon hij na een week gevoelig te lopen. Ik had dan ook wel 8 tot 16 mm liggen. Dus vrij grof. Maar twee weken later was het over en had hij de mooiste hoeven ooit. Dat ging echt heel erg snel. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij 100% op de lava stond. Ik weet niet of hij een lava pad had gebruikt als hij er onderuit had gekund.

Qua zand zou ik inderdaad voor drainage zand gaan. Dat is prima voor een paddock. Zeker met een dunne laag en stevige platen er onder.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:33

Louise_vd5r schreef:

Mijn paard liep toen hij op pension stond op een track met betongranulaat/puin achtig, leek zacht maar draven deden ze er echt liever niet op. In principe zat eroverheen een dun laagje zand maar dat spoelde steeds weg, dus uiteindelijk liepen ze over soort puinbodem met veel steentjes en liep hij ondanks hele goede hoeven in de basis er echt gevoelig op. De steentjes duwde ook steeds zijn witte lijn breder wat zorgde dat het vatbaarder werd voor white line disease. Dus als jouw paard er gevoelig voor is zou ik hier zeker niet voor gaan. Ik heb hem nu aan huis, paddock en paden 50/50 (schoon! en vlak, geen steentjes) beton en half zand en dat is veel prettiger voor hem qua gevoeligheid.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:55

XladyX schreef:
Louise_vd5r schreef:

Mijn paard liep toen hij op pension stond op een track met betongranulaat/puin achtig, leek zacht maar draven deden ze er echt liever niet op. In principe zat eroverheen een dun laagje zand maar dat spoelde steeds weg, dus uiteindelijk liepen ze over soort puinbodem met veel steentjes en liep hij ondanks hele goede hoeven in de basis er echt gevoelig op. De steentjes duwde ook steeds zijn witte lijn breder wat zorgde dat het vatbaarder werd voor white line disease. Dus als jouw paard er gevoelig voor is zou ik hier zeker niet voor gaan. Ik heb hem nu aan huis, paddock en paden 50/50 (schoon! en vlak, geen steentjes) beton en half zand en dat is veel prettiger voor hem qua gevoeligheid.

Ok, bedankt voor jouw ervaring. Daar vreesde ik idd al voor. Spijtig want ik vind het wel proper staan zo'n halfverharding

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:57

Louise_vd5r schreef:

Als je paard op kiezels nauwelijks kan lopen dan zou ik heel voorzichtig zijn met halfverharding. Menggranulaat is zeker niet zacht. Ik heb een gratis e-book geschreven over hoeven en huisvesting, omdat het kiezen van een passende bodem vaak fout gaat en dat helaas ten koste gaat van paardenwelzijn. Je kunt het ebook hier downloaden :) https://www.fjordukie.nl/gratis/