[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:58

Het staat ook niet bij de buurman. Die staat vol met JKK

Wij hadden echt verwaarloosd land en er stond alleen maar zuring en braam. Na indelen, grond bewerken hadden we eerste jaar veel melde, brandnetel en zuring. Alleen op de randen hebben we nu nog brandnetel. De zuring is nog een enkele.

Vorig jaar hadden we wel wat boterbloem. Dit jaar veel madeliefjes.

De heuvel moet ik beter bijhouden, maar hij is aan de zijkanten wat schuin.

Het gras wint nu wel behoorlijk en komt overal flink op.

Gister een meidoorn midden in de wei gevonden, foei jongens.....Had een haag gezet van meidoorn en andere kant hondsroos. Normaal blijven ze daar vanaf, maar in de wei kunnen ze erbij. Hebben ze er gewoon eentje uitgetrokken en mee lopen spelen. Maar meeste slaat goed aan.

Bij de sleedoorn zie ik dat bijna dode takken toch een minimaal blaadje krijgen. Ik wil wel voor najaar wat niet aan slaat verwijderen en een lijst maken wat bijgekocht moet, maar soms moet je misschien toch meer geduld hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:04

Haha hier ook een meidoorn midden in de wei, maar niet door de paarden, die groeit daar ineens. De sleedoorn doet het hier heel goed. Hier zijn de hazelaars juist niet goed aangeslagen. Helaas door de droogte. Ik dacht dat de amandelwilg ook gesneuveld was, maar die schiet nu opnieuw in het blad. Ergens hoop ik dat ook voor de hazelaar. Wat wel leuk is, voor ons nieuwe huis staan hazelaars. Ik heb allemaal kweekpotjes gekocht en ga daar de hazelnoten in stoppen met potgrond. Kijken of dat gaat lukken :D
Ik durf eigenlijk nog niks te verwijderen. Ik dacht dat de amandelwilgen ook allemaal door waren, maar niet dus. Hoe weet ik nu wat echt dood is? :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:23

Ow, echt? Deze meidoorn is in voorjaar gepland en nu in zijn geheel eruit getrokken. Had een rand hondsroos gelijk al opnieuw moeten neerzetten en afgezet met stroom, want soms.......

Bij ons staat het rond de poel echt vol met zaailingen van berk, hazelaar, boswilg en vogelkers, dus moet echt daar veel verwijderen, want zijn tientallen. Kan er alleen bijna niet bij. Groeien op de schuine kant en die is bijna 3 meter.
Laatst stond de poel aardig droog, maar kan ik ook niet overal bij.

Wil wel veel "redden" maar geen idee nog hoe.

Eigenlijk ook niet leuk dat iedereen ver uit elkaar woont. De 1 heeft dit teveel en de ander dat. Je zou kunnen ruilen :)

Heb wel iemand iets verderop wat wilgen beloofd dit najaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:37

Ja jammer, ik heb helaas ook niks te ruilen maar heb wel nog 20 meter aan haag nodig komend najaar. Zou ook nog graag 1 a 2 hoge bomen willen maar ook die zijn loeiduur als je die in een leuke maat wil aankopen
Wat een regen weer, gelukkig trekt het hier vrij snel weg maar fijn is het niet

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:00

Die regen vind ik juist heel fijn :+
Nou ja, op korte termijn iets minder maar voor de zomer in zijn geheel/plantjes/bodem.wei. Joepie!!!!
Bijkomend voordeel is dat mijn rijbaan nu tijdelijk weer bereidbaar is en ik niet iedere dag naar de club hoef te stappen.

Maar het is wel redelijk extreem ja met die regen. Hier is vannacht op een half uur 20+mm gevallen. Het water stroomde zelfs door nachtverblijf van de kippen.
Maar ik probeer er echt niet over te klagen. Er is al weer 'beter' weer op komst dus ik geniet er nog maar even van. Voor ik het weet ben ik waar aan het klagen dat ik op wedstrijd ga en het zo heet is.

En schreef hier iemand streepzaad!? OMG in de hele weide omtrek staat het echt ov-er-al! Waar komt dat spul ineens vandaan %) Gelukkig is het geen echt probleem onkruid maar djiez, wat een explosie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:02

Nou, ik vind regen in de zomer best prima. Maar dit is wel erg overdreven :+
Paarden zijn er ook alweer klaar mee. Staan de hele ochtend al te mokken in de stal :+
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:28

Het is wel wat over de top die regen maar ik ben blij dat de plantjes en de bodem genoeg te drinken krijgen. Het moet tzt wel weer wat normaliseren en eind aug graag nog een warme week zodat we nog een keer kunnen hooien. :D

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:52

Ik ben BLIJ met dit weer. Ok, er viel van de week wel heel veel regen op 1 dag, maar kom maar door. De poel heeft perfect z’n werk gedaan, waardoor de paden droog blijven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:56

Ziet er droog uit. Het zakt hier gelukkig snel de grond in, dus als het een uurtje droog is, is het alweer okee.

Ik heb ff hulp nodig. Volgens mij had ik hier gelezen dat eind zomer de ideale tijd was om bloembedden op karton voor volgend jaar aan te leggen. Nu is het gras in de groenstrook gemaaid en ik heb onverwacht een paar mooie grote dozen onbedrukt karton gekregen (lang leve nieuwe kledingkasten) en het zaad heb ik ook al.
Oftewel: zou het nu kunnen om ze voor volgend jaar te zaaien of is dat nog te vroeg en heb ik straks in oktober bloeiende bloemen ipv het vroege voorjaar? :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:18

Kortere daglengte is een factor qua willen kiemen, en voor echt groeien is ook een zekere hoeveelheid zonlicht nodig. Wintermoestuinen kan je ook slechts tot een bepaalde tijd inzaaien, voornamelijk wat je doet is groentes zaaien die 2 jarig zijn en groentes die tegen (wat) vorst kunnen en dus levend in semi-winterslaap blijven tot oogst of weer groeizaam weer.
Dus als je bloemen niet tegen vorst kunnen (zaaien vanaf mei dus), dan zullen ze een winter vermoedelijk ook niet overleven als plantje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:24

Ik heb 2-jarige en meerjarige bloemen :j
De andere mengsels met eenjarige bloemen zijn voor het voorjaar inderdaad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:12

Ik heb er geen concrete ervaring mee maar: de planten schieten nu toch ook allemaal in het zaad. Dus zaaien ze nu zelf ook voor volgend voorjaar.

Planten die hier goed zijn in zelf terug keren en dus zichzelf nu al uitzaaien zijn: korenbloem, papaver, cosmea, kaasjeskruid, komkommerkruid en slaapmutsje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:49

Ja, nou, dat dacht ik ook. Maar ik zaai normaal in het voorjaar, dus ik twijfel :+
Ik heb inderdaad een mix met o.a. papaver, echinacea (zonnehoed) en cosmea. En nog meer, maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd.

Ik zat net even op google maps te kijken, die is nog oud. Maar streetview was wel heel recent van mei dit jaar. Leuk om te zien.
Afbeelding

Pdok had wel recentere luchtfoto’s.
Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:19

Wat leuk, PDOK ken ik helemaal niet! Toevallig zijn er foto's op specifieke momenten genomen; vorig jaar toen we hier een cursusdag hadden (heel veel auto's op de foto) en eentje van april dit jaar toen de betonmatten nog opgehaald moesten worden!

Google streetview is nog van 2017, ik hoop dat ze de nieuwe opnamen in de zomer komen maken. Als alles mooi bloeit! :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:37

Even een vraag. Wij hebben een tijdje terug onze poel uitgediept en wat groter gemaakt. Nu hebben we ineens de poel vol kroos, wat er eerder niet was. Is dit goed of juist slecht? En in het laatste geval, wat kan ik er dan het beste aan doen?

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:32

tine10 schreef:
Even een vraag. Wij hebben een tijdje terug onze poel uitgediept en wat groter gemaakt. Nu hebben we ineens de poel vol kroos, wat er eerder niet was. Is dit goed of juist slecht? En in het laatste geval, wat kan ik er dan het beste aan doen?

Zit er beweging in? In de vorm van sproeier erop, pomp erin oid?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:46

Danuah schreef:
tine10 schreef:

Zit er beweging in? In de vorm van sproeier erop, pomp erin oid?

Nee, maar dat was eerder ook niet

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:02

Geen ervaring met een poel helaas.

Ik ben wel benieuwd hoe vaak mensen hun hooi plek schoonmaken. Wij hebben begin vd zomer roosters neergelegd nav goede ervaringen hier, maar we hebben een laagje zand erbovenop gelaten, en ik ben ook niet super fanatiek met hooi restjes ruimen, dus met de regen van afgelopen tijd hebben we nu alsnog rottende drek op de roosters liggen :+ laten jullie er geen zand op, of zijn jullie elke dag aan t vegen, of..?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:10

Ik heb roosters liggen met een dun laagje zand erop. Bij elke voerplek met roosters heb ik een hark hangen. 2x per week hark ik de boel aan tijdens het uitmesten zodat het gemorste hooi weg is. Ongeveer 1x per maand (soms langer) trek ik de bakken van de plek om eronder schoon te maken. In de winter is dat dan wel drek en zou t vaker mogen (maar daar heb ik geen zin in :+ ).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:45

Ik had tot nu toe het hooi alleen in dn aan de schuur hangen. Dat veegde ik elke dag schoon.
Ze staan nu op de wei.
Als ze straks weer thuis komen heb ik 16 voerplekken. Onder de meeste heb ik rubberen matten liggen. Ik denk dat ik dat wel een beetje wil bij houden. Anders heb je inderdaad snel een bende.
Maar of dat nog gaat lukken in de praktijk weet ik nog niet.

Ik ga wel onbeperkt voeren. In plaats van 4 keer per dag, zodat ik tijd over zou houden. Om dan weer meer te gaan vegen dan schiet het nog niet op natuurlijk haha.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:41

Hallo hallo!
Wie heeft er gebruik gemaakt van deze of een soortgelijke regeling? En hoe beviel dat?
https://slgelderland.nl/projecten/aanplant-bos

En dan: ik wil wat gaan experimenteren met bokashi om mijn eigen tuin en land van voedingsstoffen te voorzien. Wie heeft hier al mee geëxperimenteerd?

Fijne dag allemaal!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:16

tine10 schreef:

Onze poel is ong 3 meter diep en stond heel erg laag de laatste tijd. Hij is nu naar normaal niveau en staat er ook veel kroos. Ons ene varken eet alles op :o
Het water is verder helder en goed. Wij hebben daar geen pomp, maar water weleens getest en is altijd oke. Grondwater schijnt nooit 100% stil te staan is ons verteld en ook niet heel snel gevaarlijk.

Wij hebben achter het hek en draad waterplanten die het water zuurstof zouden geven en reinigen. Er zitten best veel beestjes. Nu tegen de grond omhoog op ook onwijs veel zaailingen van berk, hazelaar, els etc.

Onze wadi daarentegen kan weleens alg krijgen. Daar gaan we nog iets uitgraven en een pomp op aansluiten met vlotter dat die nooit meer droog komt te staan en wel kan filteren.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:49

Rond de hooibakken moet ik ook meer opruimen. Nu groeit er ook gras in de hooibakken die ik in juli niet gevuld heb vanwege de vele regen..

Welke planten heb je in de poel gepland?
Hier verschillende waterplanten in/op de bodem, los in het water en langs de oever. Poel is in mei gegraven, was na een week heel troebel en toen planten gezet. Eind juni watermonster laten testen en perfecte waardes. Ook al de eerste kikkers gespot en blijkbaar is dat een hele goede indicatie. Het water is helder, kan de bodem zien.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:46

Interessant die poelen of wadi,s
Moet ook zowat gaan graven .
Zo een modder in de kleine paddock die tevens doorloop is naar drogere gedeelte track .
Dat deel ligt lager als de rest van de weide, de schuilstallen liggen helaas ook aan die kant !
Was een eerdere huurder al ooit begonnen met bouwen maar die gebruikte het landje enkel in de zomer .

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:11

Ons extra pad is af. Zo mooi en lekker droge voetjes onder winter.

Op de bovenste foto komen 2 hooi kisten en op de onderste foto komen 3 palen met hooinetten op 3 verschillende hoogtes te hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding