Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:04

Ik was al op zoek naar kop/staart-kant :D

@[***]: lopen ze dat vlas niet heel erg naar buiten de paddock in en wordt het dan geen drassige bende ??
Komt we sowieso niet veel vocht van onderaf in het vlas ??

Ik merk dat het zand mijn schuiltent nu ook langs de randen vochtiger blijft. Het midden is nog wel droog mits ze er niet in gaan staan piesen |o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:09

Ziet er netjes uit. Ben benieuwd hoe het vlas zich houdt. Zijn het beide schuil stallen?

Ik ben toch maar eens begonnen met opruimen en uitzoeken van de paardenspullen die na de verhuizing nog niet op de plek zijn gekomen.
Pfff wat een zooi komt er toch los. Maar ik ga vandaag de hele dag opruimen in en rond de stallen en de koeienschuur.
Binnenkort komt de loonwerker een offerte maken. En hopelijk ook snel aan de slag voor een mega klus. Dus ik moet aan de bak en alles netjes hebben.

Eerst alles los strekken, sorteren en uitzoeken voor het netjes wordt.
De pijp van de voeder silo gaat uiteindelijk ook weg.
Afbeelding

Ik ga een hele grote kist weg doen waar paarden spul in gezeten heeft. Iemand die er wat in ziet voor dekens?
Hij is vrij groot, past veel in!
Ik moet m nog opmeten. Ik gok 80x80x160cm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:11

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:15

Onze schuilstal is eigenlijk een overkapping aan de container, maar het heeft wel wat weg van jouw schuilstallen, [***]. Bij ons is het alleen minder mooi en staat het op betonplaten.

Bij ons staat hij echter precies verkeerd, waardoor het tot 2 meter van de 4 meter diepte kan inregenen. -O- Ik vind het daardoor geen comfortabele plek. We willen ze meer uit de wind/regen hebben en de volle 10 x 4 meter goed kunnen benutten. Toch is het lastig om te besluiten waar we goed aan doen met dichtmaken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:33

Kun je het onderste deel dicht maken en daarboven windgaas doen? Dan houd je licht en frisse lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:54

DubbelFun schreef:
Ik was al op zoek naar kop/staart-kant :D

@[***]: lopen ze dat vlas niet heel erg naar buiten de paddock in en wordt het dan geen drassige bende ??
Komt we sowieso niet veel vocht van onderaf in het vlas ??

Ik merk dat het zand mijn schuiltent nu ook langs de randen vochtiger blijft. Het midden is nog wel droog mits ze er niet in gaan staan piesen |o

Dat eruit lopen valt echt heel erg mee. De stal heeft ook nog een luifel van een meter en verder komt het eigenlijk niet. Doe het nu voor het 3e jaar zo en het bevalt prima.

Het zand in de stal is droog, dus er komt geen vocht van onderaf. Misschien wel iets bij de stal met de opening op het westen, maar er ligt zo'n dikke laag in, dat de bovenkant lekker droog blijft. En eigenlijk vind ik het wel fijn dat het vlas wat vocht opneemt. Dan haal ik het er gewoon uit en doe er nieuw droog vlas in. Het vlas is nu nog veel te los. Straks wordt het een mooie, stevige, dikke laag. De truuk is ook om vooral niet zuinig te zijn met vlas. Heb nu 15 balen per stal erin gegooid. Stallen zíjn 6x3.

@Lorette bij de ene stal kan het ook wel wat inregenen(waaien), maar dat gaat eigenlijk prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:46

@lorette: ik zou een deel van de voorkant dichtmaken met aan beide zijden 2 brede openingen zodat ze altijd weg kunnen als het nodig is. En idd met winddoek heb je een prettiger 'verblijf' en toch nog licht genoeg.

Net een ritje gedaan (was al weer dik een week geleden) en ze was braaf. Op de heenweg een grote tractor met dikke maisbak was geen probleem, op de weg naar huis kwam ik hem weer tegen alleen was de bak toen leeg en toen hij voorbij was waren er blijkbaar wat bobbels in het pad dus de bak ging 'dansen' en toen vond de bolle dat ze mee moest doen :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:47

Wat een prachtige plekjes komen er weer vorobij.
[***]: Wat een heerlijke plek en ideaal dat vlas. Ik ben er vorig jaar ook mee begonnen ivm toen een veulen. Bevalt goed en hier viel het uit de stal lopen ook enorm mee! Dit jaar gooi ik er weer wat balen in ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:49

Ik ben bang dat ze de schuiltent dan helemaal als wc gaan gebruiken :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:50

Ik lees nog steeds mee hoor :+ alleen hier ‘opleverstress’ en creatief (om)denken om alles paardklaar te hebben voor de 14e. Dus actief typen is wat lastig soms.

Ik lees vlas en denk: hoe dan??
Of hebben jullie nog op voorraad? Wat ik tegenkom is onbetaalbaar 8/9€ per pak óf niet te krijgen. Ik begreep van een handelaar dat er een vlas crisis is doordat er door Corona weinig kleding is gemaakt/gekocht?

Ben nu aan het dubben over gehakseld stro. Gerst of koolzaad. Ja of stro-korrels. Maar weet niet hoe dat prijstechnisch ligt.

Nog meer keuzes keuzes :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:53

Zoveel linnen kleding wordt er toch niet gemaakt dat de vlasproductie is stopgezet??

Ik hou het maar gewoon bij houtkrullen :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:55

Echt geen idee! Hij had het over textiel. Dat is iets breder dan alleen linnen. Maar heb me er nooit in verdiept.

Houtkrul vind ik niet wenselijk ivm de afvoer/verwerking. Hoewel ik het wel superfijn vind werken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:55

Mijn gehakseld stro kost 8 euro per pak en vlas 6 euro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:56

Mijn loonwerker heeft er geen probleem mee, het gaat samen met de mest na de winter/opslag gewoon het maisland op.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:05

_Lorette_ schreef:
Mijn gehakseld stro kost 8 euro per pak en vlas 6 euro.

Nah wat gek. Hier dus andersom (6 en een beetje afhankelijk van de hoeveelheid).

Ik wil het zelf niet op het land DF. Verteert zoveel slechter. En ook met afvoeren is het veel lastiger.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:27

@ Olympia, Ik heb strokorrels (equibedding), ben er erg tevreden over. Neemt weinig plaats in als opslag, is een lekker bedje en ik kan het gewoon kwijt op de plek waar ik ook mn stro mest kwijt kon. Dit is voor mij het grootste voordeel, vlas kon ik echt nergens kwijt. Er loopt ook een heel topic over strokorrels als je de verschillen wat duidelijker wil hebben (ik heb zelf alleen ervaring met equibedding)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:33

Een paar weken geleden ook vlas gehaald. Was het laatste wat nog bij de Welkoop stond. Merk wel dat er minder is en de prijs hoger. Maar alles is duurder..
Ik merk het ook aan boodschappen doen!

Het wordt al wat! (De opblaas spullen en plastic zakken zijn voor schrik training)
Afbeelding

Nu het hele gedeelte bij de stallen nog opruimen en uitzoeken. Heb er zo lang tegen aan gehikt dat het nu maar eens moet gebeuren. En gelukkig staat er nog een afval container. Ik gooit veel weg!
Eerst de kindjes ophalen en weer aan de slag.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:36

Ik heb ook strokorrels van Equibedding (naast gewoon stro voor de andere stal). Ik vind het fijn spul en met een pellet doe ik ongeveer een jaar (voor 1 paard). Geen ervaringen met andere korrels. Ook serieus minder vaak de mestkar moeten legen het afgelopen jaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:41

ik gebruik ook al jaren naar tevredenheid equibedding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:42

Oh dat klinkt ook interessant dan! Ga even zoeken naar meer info.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:48

Hier ook al jaren Equibedding, vanaf moment dat hij ermee begon. Paarden die voor ze bij mij kwamen op vlas stonden zijn er allemaal op vooruit gegaan. De rotstraal ging eindelijk over, de ander heeft geen hoefzweer meer gehad en bedding bleef veel schoner.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:50

Even voor de dubbelcheck (de site die ik vind oogt zooo knullig haha): https://equibedding-1.jimdosite.com/prijzen/

Deze?

En hoeveel zakken gebruiken jullie per paard per maand? Gemiddeld zeg maar voor paarden die de hele dag buiten lopen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:58

*ik ben weer aan het proberen bij te blijven hier.. Sinds april woon ik op het plek waar mijn paardjes sinds januari liepen. En op de een of andere manier heb ik zó ontzettend mijn best moeten doen mijn draai te vinden met zaken naast ''beestjesmanagen'' (waar ik ontzéttend van geniet) dat ik heel bokt en soortgelijke dingen niet meer trok :')

Lees hier weer veel over regen/blub en maatregelen om het ''droog'' te houden. Hier na 24u regen ook echt moeten opgeven mijn twee vikingen op het gras te laten (kleigrond).

Wat betreft stalbodem, hier strokorrels (van equibedding, met de knullige website :) )
Ik heb in januari het kennismakingspakket laten komen, en afgelopen weekend mijn laatste zak in de schuilstal gegooid.
Nu ligt die niet vol, maar heb ik een eilandje met bodembedekking waar 1 paard uitgestrekt op kan liggen, verder is het rubberen matten, mijn Fjordje vindt dat ook een prima ondergrond voor een dutje.

Heb afgelopen weekend 50 zakken strokorrels geleverd gekregen, dus de komende 3 jaar zijn we voorzien ofzo :P
Hier is het verbruik aan korrels heel erg afhankelijk van het weer... Als het droog-ig is zijn de jongens voornamelijk buiten, maar als het nederlands pisweer is dan staan ze gerust 18u binnen te bivakkeren...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:03

Grappig dat hier zoveel EquiBedding gebruikers zijn :D (en inderdaad, die van die knullige website :+ ). Ik heb ze hier nu ook weer in de inloopstal liggen. Met de vorige volledige pallet heb ik twee winters gedaan (maar ze gaan hier dus niet echt op stal, met heel vies weer vinden ze zelf wel dat ze stalpaarden zijn :+ ). Ik heb deze keer een halve pallet laten bezorgen.

Ik reageer ook een beetje half half steeds, lees wel alles, maar vaak ook niet de tijd of puf om echt uitgebreid te reageren :o

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:05

Akshay schreef:
*ik ben weer aan het proberen bij te blijven hier.. Sinds april woon ik op het plek waar mijn paardjes sinds januari liepen. En op de een of andere manier heb ik zó ontzettend mijn best moeten doen mijn draai te vinden met zaken naast ''beestjesmanagen'' (waar ik ontzéttend van geniet) dat ik heel bokt en soortgelijke dingen niet meer trok :')

Lees hier weer veel over regen/blub en maatregelen om het ''droog'' te houden. Hier na 24u regen ook echt moeten opgeven mijn twee vikingen op het gras te laten (kleigrond).

Wat betreft stalbodem, hier strokorrels (van equibedding, met de knullige website :) )
Ik heb in januari het kennismakingspakket laten komen, en afgelopen weekend mijn laatste zak in de schuilstal gegooid.
Nu ligt die niet vol, maar heb ik een eilandje met bodembedekking waar 1 paard uitgestrekt op kan liggen, verder is het rubberen matten, mijn Fjordje vindt dat ook een prima ondergrond voor een dutje.

Heb afgelopen weekend 50 zakken strokorrels geleverd gekregen, dus de komende 3 jaar zijn we voorzien ofzo :P
Hier is het verbruik aan korrels heel erg afhankelijk van het weer... Als het droog-ig is zijn de jongens voornamelijk buiten, maar als het nederlands pisweer is dan staan ze gerust 18u binnen te bivakkeren...

He grappig, dan zaten wij in dezelfde rit Equibedding :). Ik heb nl ook zaterdag geleverd gekregen. Volle pallet, waar ik bijna een jaar mee doe (ik gebruik voor 2 stallen in totaal 1 zak per week). Stal wordt wel gebruikt als schuilstal, staat altijd open en paarden kunnen kiezen of ze naar binnen komen. Ze zijn zo vriendelijk om vrijwel nooit binnen te mesten, dat scheelt wel echt een hoop :+ .

En hetzelfde hier met bijlezen: ik hou het bijlezen net bij, maar kom aan posten bijna nooit toe omdat ik dan eerst eigenlijk een fatsoenlijke bijleespost wil maken :o