[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:26

Daihyo schreef:
Merken jullie ook dat nu je de paarden in eigen beheer hebt, je minder doet met de paarden zelf? Als in rijden, grondwerk, wandelen, enz.
Ik heb dat dus wel. Ik ben veel meer bezig met alles er omheen, ben nu ook druk met een verbouwing. En ik vind het dan helemaal prima om gewoon lekker op het terrein bezig te zijn en heb niet per sé zin om echt iets met de paarden te doen. Maar ergens voel ik me daar wel schuldig over, omdat ik weet dat ze het wel leuk vinden om iets te doen :+

Héél herkenbaar! Ik merk ook echt dat ik er van baal als ik een week of 2 'niks' met ze heb kunnen doen. Zeker met Aaron, jonge nieuwsgierige ruin van 6, die ook echt wel wil, ookal vind hij sommige dingen nog heel spannend.

Ah fijn, soms maak ik heel bewust éérst tijd voor de paarden om iets leuks te doen en daarna om de klusjes te doen. Soms blijft er dan een dag mest liggen, maar dat vind ik nog te overzien. Dan is het een keer 2 kruiwagens in plaats van 1.

Ook nog wel zoekende hoor. Soms zeg ik: op werkdagen doe ik enkel de klusjes, op vrije dagen (zonder werk) doe ik ook iets leuks. Soms zitten mijn vrije dagen zo vol, dat ik het probeer om te draaien, maar ja... verschilt ook weer met de seizoenen en alle dingen die ik wil knutselen aan de PP.

Dus al met al maak ik zéker minder tijd vrij om echt met ze aan het werk te gaan.

Grappig dat mensen het zo verschillend ervaren :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:36

Ninx schreef:
Ik denk juist: hoe komt iedereen er aan toe van alles op hun PP te knutselen en planten en zaaien NAAST het iets doen met de paarden? Hahaha!

Ik maak voor de paarden zorgen (dus ook iets met ze doen) altijd prio 1, en de rest daarna.... als ik dan een dag niet kan uitmesten daardoor zie ik dat maar door de vingers.

Ik noem juist voor de paarden zorgen, hooi stomen, uitmesten, voeren etc. :+ Maar ik snap wat je bedoeld hoor. Dan daarnaast nog wat prutsen qua onderhoud en/of verbetering aan het pp.

Ik ben nooit heel fanatiek geweest, ook niet toen ik nog 1 paard had dat op pension stond. Met veel moeite perste ik er 3x pw een half uur rijden uit. Ik ben te snel tevreden. :D Ik wandelde liever, vind ik veel gezelliger. :')

Rijden doe ik niet meer. Ik probeer dapper om met mijn 2 paarden 2x pw werk aan de hand te doen. Maar dat lukt vaak niet, niet omdat er geen tijd is maar omdat ik andere dingen eerst wil doen. :7

Symke

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:16

Als ik niet uitmest lopen ze het door elkaar en krijg ik het niet netjes weg.
Probeer echt het twee x per dag te doen
Deze paarden zijn ook smeerpoetsen en mesten bijna nooit netjes aan zijkant maar midden op pad helaas

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:22

Daihyo schreef:
Merken jullie ook dat nu je de paarden in eigen beheer hebt, je minder doet met de paarden zelf? Als in rijden, grondwerk, wandelen, enz.
Ik heb dat dus wel. Ik ben veel meer bezig met alles er omheen, ben nu ook druk met een verbouwing. En ik vind het dan helemaal prima om gewoon lekker op het terrein bezig te zijn en heb niet per sé zin om echt iets met de paarden te doen. Maar ergens voel ik me daar wel schuldig over, omdat ik weet dat ze het wel leuk vinden om iets te doen :+

Nee valt mee bij mij haha.
Maargoed eerst ging ik maar 1 a 2x per week naar mijn paard toe en dan was het alleen rijden/mennen en klaar.

Nu ga ik bijna elke dag(afhankelijk van rooster, ik verdeel de zorg met mijn schoonmoeder en vriend dus er komt elke dag minimaal 2x iemand) en de dagen dat ik vrij heb doe ik dan gewoon wat met hem qua rijden etc.
De andere dagen is het alleen voeren/uitmesten etc. Maar dat is helemaal prima.

Hij krijgt dus in verhouding evenveel beweging maar wel veel meer aandacht nu :)

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:23

Hilary schreef:
Ik zou niet frezen, MZorro. Je haalt dan de bovenlaag weg en daar ontstaat dan een perfecte bodem voor diverse ongewenste planten (laten we ze maar zo noemen ipv onkruid ;) ).
Bij twee plekken langs onze track is dat gedaan door iemand die goeie bedoelingen had, maar ook die is er nu achter dat het veel irritanter is om brandnetels, distels, melde en zuring weg te halen dan om het gras af en toe weg te knippen :D

Nog bedankt voor je ervaring Hilary. Heeft me er wel over doen nadenken. In het begin zal ik wel wat ongewenste planten moeten verwijderen of gras kortwieken zodat de struiken en planten de kans krijgen. Maar... ik zat ook te denken: is het waardevol om tóch te frezen, de struiken erin te zetten en daarna bijvoorbeeld een kruidenstrook te zaaien die laag blijft? Of wil ik dan teveel op die plek: én kruidenstrook én struiken.

Nouja, anders hou ik het enkel bij een dun strookje vrij van gras voor de nieuwe struiken en planten!

En ik zag timothee in mijn weiland groeien *\o/* (beetje wazige foto, maar blij!)
Afbeelding

Maar ook héél véél Canadese fijnstraal en daar word ik zenuwachtig van haha. Heb zoveel mogelijk verwijdert zodat het zich niet teveel verspreid, maar in het weitje wat uiteindelijk de bak wordt, komt het echt heel veel en snel op, waarschijnlijk door de kale plekken. Dit is een keer gemaaid, maar het komt heel snel weer op, en her is zo veel :( Alles eruit halen is -in mijn ogen- veel te veel werk, dus laat het nu strookje voor strookje opeten door de paarden. Hebben jullie ook veel fijnstraal? Wat doen jullie daarmee? Alles eruit trekken? Maaien? Laten?

Afbeelding

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:48

De Canadeze fijnstrijl trek ik er gewoon uit, zo vast zitten ze vaak niet.

Het is dan wel niet plant seizoen maar goed zijn in de tuin aan het trekken en er moet wat beuk (die bladverliezende) uit.

Mooi plekje op de wei voor gemaakt. En nu hopen dat het toch wil aanslaan. (Er komt nog meer bij, op de foto is een beginnetje)
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:41

Die fijnstraal trek ik er uit. Zit los dus bevredigend klusje vind ik. :D

De paarden eten nu een week het nieuwe hooi en ik ben blij. A. omdat ze het eten en B. omdat de mest beter wordt.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:30

Hoi hoi, ik heb een vliegenvraag.

Hebben jullie ook zoveel last van de vliegen? Ik wel.. en ik heb nu iets van 4 verschillende vliegenvallen en verschillende merken hangen. (die zitten ook al aardig vol) maar die dingen vangen de verkeerde vliegen..

Mijn paarden en ik worden er helemaal gek van.. 8)7 Wie heeft er aantal tips? Ik had gelezen dat er een aantal plantjes zijn die ook vliegen verjagen maar we zijn nog vollop bezig met de PP aanleggen dat plantjes planten geen zin heeft. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:37

Hier wisselend veel vliegen. Hebben vlakbij de stal een walnoot en hebben meerdere vlieren, maar dat werkt niet 100%.
We trekken wel veel vogeltjes aan, hebben een 2e leg van de zwaluwen en zien ook vleermuizen, dus die moeten het ook een beetje oplossen.

We halen zoveel mogelijk vaak de mest weg, laten de voerbakken niet hangen etc.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:56

Vlierbes werkt denk ik alleen als ie in bloei staat, dat is zo'n extreem sterke lucht! Wel lekker hoor. Wij hebben ze rondom de stal staan maar nog steeds last van vliegen. Behalve rond die tijd :)
Nu het nat is ook echt veel last van vliegen en muggen. Als het waait geen muggen, maar de vliegen kunnen uitstekend ehh.. vliegen.

Idd zoveel mogelijk de mest weghalen. K gebruik ook knoflookolie. Niet door het voer (soms), maar voornamelijk op de vacht.

Dat is het hele idee van knoflook voeren; dat de paarden gaan stinken. Nou dat lukt op deze manier veel beter en sneller _O-

En zonder de gezondheidsrisico's van te lang/teveel knoflook voeren.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:03

We hebben sinds februari een eczemer in de groep. Niet heel veel ervaring mee, dus als iemand nog tips heeft?

De meeste zalfjes en dingen zijn met etherische olie, wat enorm prikt bij hem. Een deken wordt ie helemaal gek van. Heeft een hele tijd geen gras gehad, maar de graasbehoefte was zo groot dat ie van alles overhoop haalde om te kunnen grazen, wat ook weer stress gaf.

Nu uitgebloeid gras en wat graskantjes en hij is veel meer ontspannen en het schuren is niet erger geworden dus hopelijk blijft dat zo.

Wel al jaren (volgens de noodopvang) natte mest, nu ook nog steeds. Ook snel opgeblazen en gevoelig op zn buik. Dus dat proberen we als eerst op te lossen.

Maar iets verzachtends voor zn huid zou wel fijn zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:17

Wat heb je voor hooi? En wat krijgt hij nog meer aan voer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:17

Ow, ik ruik niks aan de vlier? We hebben er meerdere staan rond de stal. Maar ze krijgen geen kans. Als ik besjes zie, zijn ze daarna al op.

De walnoot kunnen ze niet echt bij en heb ik nu ook een takken wal voor. De walnoot iets groter gekocht, maar groeit wel langzaam. Hij is wel goed groen momenteel. Ik voel wel een lekker windje daar met de warme dagen, dus hopelijk kunnen ze daar dan vlieg/mug vrij gaan staan straks als hij nog iets groter is.
Haaks erop staat een rij dennen.

Op onze vorige plek hadden we een mooie linde waar ze vaak onder stonden. Ze snoeiden hem als een parasol en het was echt lekker eronder.
Maar zo snel groeit die niet.

Heb wel de wilgen van de heuvel en naast het pad die daar veel schaduw geven en takken naar elkaar groeien. Zit erover te denken om daar iets mee te doen. Zijn maar 4 bomen aan weerskanten, maar wel goed vol en enkele zijtakken gaan al naar elkaar, dus moet kunnen.

Hier staat het wel behoorlijk blank op sommige stukken. Moeten echt de wadi nog verder uitgraven en wat doen, maar het is wel erg nat steeds. Kan nu niet zien wat je graaft, dus dat klusje moet op een ander moment.

Had opeens veel nachtschade staan op de heuvel. Alles uitgetrokken, maar het was blijkbaar bevriend met de brandnetel, want dat stond ertussen, dus had tintelingen in handen en armen.
De munt die we verloren waren met het verplaatsen van de heuvel komt wel terug, dus dat is dan weer leuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:19

Hier ook veel nachtschade. En fijnstraal. En streepzaad. Meer dan vorig jaar.
Oh en vliegen ook. Daar heb ik ook nog geen oplossing voor. ‘s Avonds ook veel muggen. Dazen heb ik dan weer tot nu toe niet gezien.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:31

Safehaven, de spullen van greenvalley healthproducts zijn erg fijn. Zowel de korrels voor de buik als de huidgel als de eczeemspray. Mijn eczemer had echt rust met dit spul.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:32

We hadden vandaag de eerste dazen. Thuis weinig dazen tot nu toe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:35

Daihyo schreef:
Wat heb je voor hooi? En wat krijgt hij nog meer aan voer?

Oh ik dacht dat ik mijn bericht had aangevuld.
Maar mijn eczemer is erg opgeknapt door naar het voermanagement te kijken, incl hooianalyses.
Waar ik een paar maanden geleden nog twijfelde over een deken omdat hij tot bloedens toe schuurde, gaat het nu heel goed zonder deken of middeltjes.
Wil niet zeggen dat het voor ieder paard werkt, maar hij is er enorm van vooruit gegaan in ieder geval.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:08

Wij hadden nooit nachtschade. Staat alleen op de ene heuvel. Zouden kraaien het verspreiden? We hebben 4 vaste kraai bewoners die daar ook vaak zitten en verder zitten de varkens daar veel, maar die komen nergens anders.

Dazen hadden we echt al heel vroeg, niet leuk meer. Heb er wel veel vermoord, voor wat dat waard is :)

Wissel ook regelmatig wel kappen op, kappen af, dekens op en af. Nu voor mn 24jr ruin een vliegendeken met waterdichte rug besteld, dan staat hij niet onder een kletsnatte deken en kan ook een bui op zijn rug hebben.

Heb aan de vlier geroken en ik ruik niks..........:( Stom. Ik vind bijv de skimmia in de voortuin een korte periode heel lekker ruiken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:34

SafeHaven schreef:
We hebben sinds februari een eczemer in de groep. Niet heel veel ervaring mee, dus als iemand nog tips heeft?

De meeste zalfjes en dingen zijn met etherische olie, wat enorm prikt bij hem. Een deken wordt ie helemaal gek van. Heeft een hele tijd geen gras gehad, maar de graasbehoefte was zo groot dat ie van alles overhoop haalde om te kunnen grazen, wat ook weer stress gaf.

Nu uitgebloeid gras en wat graskantjes en hij is veel meer ontspannen en het schuren is niet erger geworden dus hopelijk blijft dat zo.

Wel al jaren (volgens de noodopvang) natte mest, nu ook nog steeds. Ook snel opgeblazen en gevoelig op zn buik. Dus dat proberen we als eerst op te lossen.

Maar iets verzachtends voor zn huid zou wel fijn zijn.

Ik heb ergens gestaan waar meerdere ijslanders stonden met eczeem (al denk ik dat een aantal meer suikereczeem hadden dan knutjeseczeem). We gebruikten daar een smeersel wat als “huidemulsie” op de fles stond, maar waar het vandaan kwam, geen idee.
De pony (excuus, het paard) waar we dat het meest op smeerde vond het niet echt leuk, dus het zal ook wel prikken, maar het hielp wel. We hebben haar aangeleerd dat je oren in de smerende hand duwen een snoepje (vitaminebrokje:)) ) opleverde, dat maakte het smeren wel makkelijker.

Als zelf eczemer :+ kan ik iig beamen dat darmen en lever een grote rol spelen bij de mate van eczeem. Ik ga er zelf voor naar Den Hoek.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:55

Nachtschade komt op geroerde grond. Dus als er varkens woelen verbaasd het me niks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 01:43

Malenka schreef:
Nachtschade komt op geroerde grond. Dus als er varkens woelen verbaasd het me niks.

Ja, zou kunnen. Ze wroeten alleen niet echt en het is erg schuin, dus ze eten eigenlijk alleen maar wat ze vinden.
Heel soms als ze wroeten dan kwam er voorheen nog geen nachtschade. Maar zal er eens op letten. Het verbaasde me vooral en ik gaf de kraaien de schuld. ( maar die geef ik wel voor meer de schuld )

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:28

Malenka schreef:

Ja hier ook een explosie van nachtschade precies waar de poel gegraven is langs de randen en en op de heuvel. Al kruiwagens vol geplukt en kan nog wel even doorgaan.. :+
Gelukkig begint al het gezaaide ook goed op te komen dus steeds minder kale grond. Heb alleen nog een berg zand (die nu dus helemaal vol nachtschade en melde staat) te verwerken tegen de heuvel, moet een trap worden, dus als dat weer keer omgegooid wordt zal het wel weer opnieuw beginnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:40

Soms is het gewoon wel apart.

Onze bult was eigenlijk tijdelijk en stond vol ongewenste onkruiden. Dat hebben we eruit gehaald, ze lopen er vaak over van alle kanten en er groeit niks meer.

Deze heuvel hebben wel wel zelf wat gepland en staan ook bomen. De zijkanten kunnen ze niet over. Heel af en toe eten de varkens daar wat, maar zie nooit wroet plekken.

De nachtschade zat nu heel specifiek op 1 helft aan weerskanten, maar daar wel weer vrij centraal bij elkaar.
Het is makkelijk uit te trekken op de brandnetels na die ertussen zaten.

Ik ben echt benieuwd wat het weer gaat doen. Het was droog en alles deed het wel, maar na de eerste regen was er wel een explosie van groei. Ijn de tuin ook.........Daar laat ik de varkens ook wel grazen, maar is nu teveel aan het worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:23

Hier is niks aan de bodem veranderd waar de nachtschade groeit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:26

Nachtschade zit bij mij veel in de omgeving. Het eerste jaar dat we hier woonden heb ik alles getrokken. Het weede jaar heb ik me op het canadese fijnstraal gestort. Beiden zijn onder controle en af en toe hebben we wat. Maar dit jaar groeit alles explosief dus ook de ongewenste kruiden.