Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:34

Welkom!

Ah duidelijk DF! En begrijpelijk ook.
Mijn paard was altijd laagste in rang dus ik was ook bang dat die pony’s het zouden domineren, maar hij is nu helemaal the man en dus ook evt de baas :') die zwarte bijt hij gewoon als die in de weg staat, bij Rocky kijkt hij meestal alleen even boos of laat hem gewoon z’n ding doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:49

DubbelFun schreef:
Het is een heerlijk ding, met hem zou ik zo voor een kleintje er bij gaan :D

Citaat:
Heb je ze in de winter in de nacht op stal of is het voor in de schuilstal?

Eigenlijk heb ik Boon alleen maar op stal als het de hele dag geregend heeft en het zand dus echt zeiknat is. Ik wil gewoon niet dat ze met haar 23 's nachts op nat zand moet slapen.

Vroeger (voor Peps) had ik dan gewoon de stal open staan en kon ze binnen liggen als ze dat wilde (wat ze ook deed), maar nu durf ik dat niet voor het geval Peps er ook bij wil en ze ruzie krijgen.

Die kleine gaat nl al aardig wat 'ik kan je wel hebben' gedrag vertonen. Ik zag vandaag voor de 3x dat het kontje omhoog kwam toen Boon ook uit de hooibak waar hij stond wilde eten |o
Ik hoop dat ze hem eens op zijn plek gaat zetten, want ik zit niet te wachten op een kreupele Boon omdat die kleine tegen haar benen aan schopt.

In de schuilstal ligt gewoon zand (droog), maar daar zie ik nooit plekken dat ze er in gelegen heeft.

Oooooh wat een enige pony <3 <3 <3 <3 <3 <3 .

Ik heb een beetje hetzelfde DF, met mijn oude man. In de schuilstallen is het wel droog, maar de ene is droger dan de andere. Dit heeft met de windrichting te maken. En je begrijpt dat mijn merrie in de meest droge stal gaat liggen pitten en dan mag de oude man er niet bij.... Ik ga morgen beide schuilstallen voorzien van een dikke laag vlas. Dan kunnen ze beide tegelijk lekker liggen. :Z :Z .

Hier ook alweer flink wat water de laatste dagen. Zo'n 30 mm -O- -O- -O- . Ik heb mijn paddock goed gedraineerd, maar dit is iets teveel van het goede. Als het een halve dag niet regent dan is al het water weer mooi weg, maar nu komt er geen einde aan de regen. Ik hoop echt dat het volgende week iets minder langdurig regent......

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:52

20 shetten :wow:
Hopelijk geen uitbrekers :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:53

Net Boon al op stal gezet, sneu maar het is niet anders. De paddock is een kompleet zwembad en het is nu te donker om de pomp nog aan te zetten. Ben benieuwd hoever het morgen al de bodem in getrokken is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:20

Vanmorgen een klein buitje. Eind van de ochtend goed kunnen rijden en tot 15.00 droog. Toen van de weide en vanaf 5 uur regen en een zwembad in de bak. :\ ik ben wel klaar met al dat water, heb nog een stuk weide wat op moet voor het onbegaanbaar wordt door al die regen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:21

Ik krijg binnenkort houtchips. Heel benieuwd wat dat gaat doen. Mijn bak is altijd drama of mul of glad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:31

Hier nu net pas regen maar wel gelijk veel :+

Wou even een foto van de andere kant van de track maken maar er wou er 1 aandacht :+

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:38

Robijtjah. Is jullie track overal zo breed? En wat doen jullie met de bebossing tussen de tracks?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:52

Horseloverl schreef:
Ik krijg binnenkort houtchips. Heel benieuwd wat dat gaat doen. Mijn bak is altijd drama of mul of glad

Ik heb vroeger ook een korte tijd houtchips inde paddock gehad. Was leuk toen ze net lagen, alhoewel ik door de scherpte wel eens wat wondjes aan de koten heb gehad.
Na dik een jaar begon de ellende; het water liep niet meer weg. Na 2 jaar was het een ondoordringbare laag geworden en heb ik alles er uit kunnen laten halen.
Dus mijn paddock is bij droog weer snel te droog, maar dat liever dan een heel lang nat blijvende bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:05

belle_boef schreef:
Robijtjah. Is jullie track overal zo breed? En wat doen jullie met de bebossing tussen de tracks?

Nee, die is niet overal zo breed. We hebben een paar kleine stukjes van 2 m breed maar die zijn niet langer dan 3 m.

De bebossing laten we zoveel mogelijk staan er tussen en we maken her en der snack weitjes.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:33

Super leuk zo tussen alle bomen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:07

DubbelFun schreef:
Horseloverl schreef:

Ik heb vroeger ook een korte tijd houtchips inde paddock gehad. Was leuk toen ze net lagen, alhoewel ik door de scherpte wel eens wat wondjes aan de koten heb gehad.
Na dik een jaar begon de ellende; het water liep niet meer weg. Na 2 jaar was het een ondoordringbare laag geworden en heb ik alles er uit kunnen laten halen.
Dus mijn paddock is bij droog weer snel te droog, maar dat liever dan een heel lang nat blijvende bak.

Jha wij krijgen wel speciale bak chips dus afgestompt. Helemaal goed gaat die niet worden en water loopt er sowieso niet goed af. Maar zou sowieso beter moeten worden. Als het niet werkt gaat sowieso de bak eruit dus dan beter proberen. Kost ook niet de hele wereld die chips

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:00

Hier is vandaag de jaarvoorraad (hopelijk) strokorrels gebracht toen ik aan het werk was. Altijd fijn als er 1000 kg op zijn plaats ligt en je er zelf niets voor hebt gedaan!

Vanavond tijdens het rijden wel een enorme hoosbui gehad. Toen het even wat rustiger was snel naar buiten gegaan en afgezadeld. Maar hier is echt niet extreem veel water gevallen de afgelopen dagen gelukkig. Langzamerhand begint de grond wel wat zachter te worden dus ik ben er blij mee...
Wil misschien dit weekend nog een stuk van de meidoorn snoeien dus hopelijk werkt het weer dan mee.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:17

Ziet er gaaf uit Robijn!
Hier gisteren ook veel regen... ben benieuwd wat komende tijd doet. Maandag gaven ze volgende week hele week droog op maar is nu toch weer bijgesteld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:02

Hier was vanochtend de grote plas in het achterste paddockdeel weg, maar in het voorste deel liggen nog 3 kleine plassen. Vanochtend zou het nog aardig (zonnig) zijn, maar in de middag en avond/nacht weer veel regen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:17

Mooi Robijntje! Alles ziet er ook nog droog/goed begaanbaar uit.

Hier ook veel regen en alles nat, gelukkig is de weide wel nog redelijk en kunnen ze overdag nog het gras op.

Wij hadden vorige week weer ziekig paard, gaat nu gelukkig weer wat beter. En het veulen is inmiddels ook in het zuiden gearriveerd! Wel in de opfok tijdelijk tot wij aan huis alles gereed hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:31

Hier zojuist weer 15 mm uit de regenmeter gegooid. En er schijnt vanmiddag weer een plens water te komen. Mijn land is op sommige plekken echt zeiknat, maar ik laat de paarden er nog wel op. Straks de schuilstallen maar even voorzien van een lekker warm matras in de vorm van veel vlas. Als ik eraan denk zal ik weer eens wat foto's maken.

Is misschien wel interessant om te zien:

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... f/maand/rd

Bij ons tot 28 oktober 118 mm.

Zo'n bos is helemaal geweldig Robijntjah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:39

Achterin is het helemaal droog inderdaad. De paddock is het grootste probleem hier, al is dat al een stuk beter sinds de poel er is. Maar toch gaan we in het voorjaar een stuk laten keren waarschijnlijk.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:50

Ohhh Tarzan, wat een leukie :+: <3

Hahaha die foto Jolijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:55

Aurelia wou aandacht :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:13

xXutopiaXx schreef:
Ohhh Tarzan, wat een leukie :+: <3

Hahaha die foto Jolijn :')

Ja hij is schattig he <3 Maf, geinig ding is het! :')

Robijn, prachtig zo'n bosje!!
DF, fijn dat alles weer zo goed als droog was vanmorgen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:38

De 2 grootste van de plasjes meteen even leeggeschept en het mestwater uit het mestoverloopputje in de wei gegooid. Dus we zijn weer klaar voor een nieuwe lading regen ;(

De paarden namen niet eens de moeite om uit het zonnetje (achterin) te komen :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:47

We hebben veel regen gehad, maar ik heb nog nooit zo weinig paarden gehad en nog nooit zo veel gras. Ze lopen het daardoor niet stuk en de bodem blijft ook droger met zoveel gras. Daarnaast lijkt de nieuwe paddock zich goed te houden, dus als de wei toch slecht gaat worden, dan kunnen ze daar hopelijk nog keurig staan.

De schuilstal blijft deze winter toch open. We komen er niet helemaal uit hoe we het low budget dicht kunnen maken tegen inregenen én licht kunnen behouden. Het wordt al snel een donker hok. Daarom maken we 2 opslagdelen/stallen in de achterliggende container leeg. 2x 4 bij 2,5 meter. Met daaraan vast dus de luifel/schuilstal van 10 x 4 meter. Zo kunnen ze in elk geval goed beschut staan. Met meer paarden vind ik dat geen fijne optie, voor het geval dat ze allemaal met elkaar in een stal kruipen, maar deze winter moet het prima lukken. Ik heb nu slechts 2 paarden en dat is zó rustig! :oo
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-10-20 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:51

Hier staat de weide ook nog open, wil straks even proberen een rondje te doen om te kijken hoe alles er bij ligt. Zondag komt hier paardje in pension dus zou mooi zijn als ze dan nog een weekje of wat op het gras kunnen om de rangorde vast te stellen. Maar had al bedacht dat ik ook de kleine weide dicht kan gooien en de grote open kan zetten

Ik heb uberhaupt nog niet durven kijken hoe de bak en de paddock er bij liggen na de regen van gister en vanmorgen. Moet zeggen dat het hier de ochtend verder wel redelijk droog is. Ik moet even door mijn meetings heen buffelen en dan straks als ik late lunch heb om 2 uur of half 3 ofzo even naar buiten. Je zult zien dat het dan regent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:57

Zo mijn schuilstallen zijn voorzien van een dik bed vlas. Dan kan ik tenminste ook weer rustig slapen:
Voor:
Afbeelding
En na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet zeker dat mijn merrie als een malle gaat liggen rollen in het vlas als ze straks in de paddock komen :')

Hier zie je bijna de gehele paddock. Het valt mij mee hoeveel water er nog in staat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De blauwe deken ligt over de tractorband om het hooi dat erin ligt even droog te houden totdat de paarden in de paddock komen.