Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:33

Diva schuurt van het gras nu, maar dat is heel minimaal. Ze is wel bijna helemaal door haar vacht heen.

Prim heeft echt enorme last van zichzelf. Ga me eens in supplementen bij hengstigheid verdiepen want ze is nu al 2 maanden bijna non-stop hengstig en mepte nu zelfs een paar keer naar "zichzelf" omdat ze haar eigen neus tussen haar achterbenen stak, geen ander paard in de buurt |o

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:36

maar als ze zou schuren van het voer, zou ze dan niet op meer plekken schuren al? Het is echt alleen de aanzet van de voorpluk

Oi arme Prim, dat is niet fijn voor haar nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:23

Ik heb een lading besteld bij vitalbix om te proberen. We gaan het zien. Trek wel een jaar uit om te puzzelen met van alles :+

Sneu als ze er zo'n last van hebben inderdaad. Mo is op haar fijnst als ze hengstig is _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:03

Wat een gedoe zeg met die jeukende paarden -O-

Ook hele leuke berichten over nieuwe huizen en nieuwe plekjes, wat mooi allemaal zeg!!

Wel lekker balen dat je stallen zo vertraagd zijn Lynn :(

Succes met de huizen bekijken superpony!

Recht van overpad lijkt mij ook helemaal niks.. mooi opgelost denk ik zo! Laat ze idd maar bellen.. je moet er toch niet aan denken als ze bijv. per ongeluk het hek open laten staan als je je paarden daar hebt lopen!! :n

Hier geen last van hengstigheid :D Alleen maar hengsten/ruinen :D :+:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:27

Maartje_M schreef:
maar als ze zou schuren van het voer, zou ze dan niet op meer plekken schuren al? Het is echt alleen de aanzet van de voorpluk

Oi arme Prim, dat is niet fijn voor haar nee

Diva op het moment ook alleen de voorpluk en een heel klein beetje staart.

Diva word ook fijner in de omgang als ze hengstig is, maar buiten zijn doodnormale dingen wel ineens eng dan >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:57

Lynn, wat k*t van je stal.... Zo vervelend als iets vertraagd is...

Wat balen van de plekjes van het graasmasker azmay, ik zou een maatje groter proberen. Dan drukt/schuurt het wat minder.

Fijn dat de operatie goed is gegaan karin, beterschap voor je dochter!

Welkom Martine, wat een prachtig huis!

Coby, ik betaal tussen de 20 en 22,50 voor midibaaltjes. Vorig jaar de beste deal ever, voor 12,50 per stuk inclusief bezorgen. Maar dat was een vriendenprijsje en hooi van het jaar ervoor. Ze doen hier een week met een midibaal. Ik vind midi balen handig omdat je ze nog gemakkelijk met de hand kan verplaatsen. Die echt grote balen zijn goedkoper maar die passen niet door de deur van mijn hooiopslag :') Toch heb ik het liefst onverpakt hooi. Ik heb nu een extra stal vrij dus hoop dat we dit seizoen flink kunnen hooien van ons eigen land, dan maak ik er ook kleine touwbaaltjes van. Vorig jaar konden ze nog verpakt eten, maar dat gaat nu niet goed met mijn mini, dus aankomend jaar alles onverpakt.

Hier druk met werk, studie en de paarden. Onze schuilstal eergisteren opgebouwd. Had nogal wat voeten in de aarde, want het stuk achter de paddock lag lager waardoor we eerst een aantal aanhangers met zand hebben moeten lossen. Daar lekkere stalmatten op zodat ze ook lekker kunnen liggen. De zijwanden moeten nog dichtgemaakt worden met windbreekgaas, maar dat komt nog wel. Er staat weinig wind op dus ze kunnen er al heerlijk staan. Mijn tinker is er in ieder geval al heeeeel blij mee, die loopt continue de stal in, rondje lopen en dan weer terug naar de paddock :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:59

Ohh dat klinkt als een fijne stal Jitske! Zou je er een foto van kunnen maken?! Goed om wat inspiratie op te doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:00

Het is een panel schuilstal. Wij hebben hiervoor gekozen omdat hij makkelijk verplaatsbaar is, ook i.v.m. gemeente en dergelijke. Hij is 4x3,6m, ze passen er makkelijk met zijn tweetjes in :)

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:20

Ohh dat ziet er inderdaad echt superchill uit!! Netjes zeg! En dan beide kanten nog met windbreekgaas? De achterkant blijft open? :)

Haha Jolijn, eens even in je topic kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:37

Nee het windbreekgaas komt er aan drie kanten omheen, het is één groot stuk. Het bovenstuk van de achterkant (tussen het hek en het dak) blijft wel open.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:43

Oja, ik snap 'm! Klinkt goed! :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:56

Oh dat is netjes zeg! Fijn dat ze er dan ook meteen zo lekker gebruik van maken <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:15

Dat zijn mooie schuilstallen inderdaad!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:12

Die zijn ideaal! En goede plek uitgezocht daar, valt niet zo op :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:30

Fijne schuilstal!
Karin fijn dat je dochter gelijk mee mocht.

Cascade gaat lekker op je been hangen met rijden als ze hengstig is, en met uit de wei halen moet het touw om haar neus anders trekt ze zich los :=

Mijn oudje vanmiddag opgehaald, moet de komende tijd flink wat voer in...
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:42

Fijn Jes, de eerste thuis! Ze knapt vast snel op nu je haar goed in de gaten kan houden!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:19

Hier schuren ze alleen na teveel gras en gewoon de wintervacht waar ze last van hebben.

Ik heb 2 merries maar ze beide nog nooit hengstig gezien.

Mooie schuilstal kwam er voorbij.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:24

Fijn dat je je oudje nu lekker thuis hebt,kun je haar lekker in de gaten houden.
Hoe oud is ze?

Hier gelukkig geen geschuur,maar mijn ruintje heeft elke winter weer wat meer moeite met z'n vacht.
Zodra ie weer in het gras staat en z'n wintervacht kwijt is,dan ziet ie er weer prima uit.
Had al met ander voer etc geprobeerd en de dierenarts kon er ook niet echt iets zinnigs over zeggen.
Nu maar kijken hoe het aankomende winter gaat.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:36

Hele mooie schuilstal! Dacht daar zelf eerst ook aan. Maar moet denk ik wel beschut met de wind ben ik bang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:42

Ow, fijn Jes dat die thuis is. Ook niet fijn om ze zo op te halen, maar komt vast snel goed.

Mn merrie van 26 is nu bijna een week heftig hengstig als ze bij de nieuwe staat, dus ik vind het wat sneu, maar komt ook wel weer goed.

Haar zoon verhaart nu echt heel rap, maar die verhaart zo raar altijd. Hij krijgt geen mega vacht, maar er gaat toch eht veel vanaf en dan lijkt hij wel kaal. Nu is het op zijn kont net een dambord.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:23

Noordje merrie is 23, levert helaas in de winder behoorlijk in sinds een paar jaar. Ze moet (nou ja eigenlijk alle drie onze paarden) in de winter echt onbeperkt hooi hebben maar dat was nergens mogelijk.

Tot 3 jaar terug stond ze ook aan huis en toen kreeg ze dus ook onbeperkt hooi maar toen dus die verhuizing naar een huurhuis ipv koop.
Straks brok halen, ik twijfel nog tussen eenbrok voor oude paarden of een brok voor drachtige merries.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:28

Ik geef ze subli senioren periodes en veel hooi. Op die manier blijft die van mij netjes aan de maat in de winter

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:24

Over het recht van overpad nog even: Ik heb met een man gepraat gisteren die in het dorp is opgegroeid. Die zei dat het voor de waterschap wel toegankelijk is (komen met rupskraan om de sloot uit te baggeren) maar voor boeren onderling niet(moeten ze overleggen). Op het stukje land achterin komt in de toekomst wel een Zonnewal van 1500 meter lang (een geluidswal met daarop een zonnepanelen-installatie van ruim 9000 m2) met ruiterpad en voetpad. Dan kan het waterschap over het ruiterpad dus gaan die hekken ook weg. Daar lever ik 1000m2 voor in maar dat is al zo afgesproken bij de koop van het huis en land en is betaald. Tot die tijd gebruik ik het nog en laat de paarden daar als het voorste stuk kaal is lopen. Op mijn werk kan ik een geplastificeerd kaartje maken met de tekst ''Mijn paarden lopen hier. Om eventueel over het land te passeren graag even bellen naar (mijn nummer)''

@Jes: Gelukkig word het weer zomer. Toen mijn shetlanders behoorlijk in de diarree waren had ik ze Speedibeet (bietenpulp) van Pavo gegeven en aten ze goed. Hielp ze er flink bovenop en misschien ook iets voor je oudje. Misschien een idee. Die van Subli is ook goed inderdaad.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:52

Fijn dat ze weer thuis is Jes! Kan ze weer lekker bijkomen :+: