Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Monnik schreef:Maar ik ben het wel met je stelling eens dat als je je paard helemaal geen weidegang kunt (of wilt) bieden dat je er dan niet aan moet beginnen.

Candy_x3 schreef:mijn ex-verzorgpaarden staan altijd buiten.. ze kunnen wel binnen wanneer ze maar willen.. maar met echt goei weer, worden ze op een apart stuk gezet, zonder de mogelijkheid om de stal in te gaan, en alleen maar bomen voor wat schaduw..
@ Monnik
Het is toch normaal dat sportpaarden niet op het land mogen, of toch niet altijd. Neem nu racepaarden, als die dik worden is het racen gedaan. Of toch tijdelijk. Het zijn dure paarden, en ze mogen echt alleen maar in de paddock (zand) of eventueel in de buitenbak.
Alhoewel het natuurlijk altijd anders kan.. Zoals in dit voorbeeld.
Een vriendin van mij heeft 4 racepaarden. Diertjes staan altijd in de stal. 5 x 6 dus best grote stallen. en ze hebben ieders een eigen paddock van 5 x 10.. De deur naar de paddock wordt elke ochtend om 9u opengezet, en 's avonds om 19u gaan de paarden terug binnen en wordt de deur dicht gedaan.. Twee dagen voor een wedstrijd worden ze in de stal gezet. En de dag voor de wedstrijd worden ze in standen gezet. (zo die smalle dingen) 's nachts terug in de stal, en 's ochtends de vrachtwagen in. Die standen vond ik altijd verschrikkelijk. Maar het is even breed als de starthokjes bij een race..
VeerenAshley schreef:Ik heb een paar jaar gereden op 2 renstallen, en de paarden daar kwamen ook gewoon buiten in de wei (of paddock), elke dag, ook de hengsten. Die stonden meestal wel apart, maar konden vaak over het hek contact maken. Nog niet echt ideaal natuurlijk, maar het kan erger. Wat ik minder vond, is dat die paarden ontzettend weinig ruwvoer kregen, en bergen krachtvoer.

Ninx schreef:Candy_x3 schreef:mijn ex-verzorgpaarden staan altijd buiten.. ze kunnen wel binnen wanneer ze maar willen.. maar met echt goei weer, worden ze op een apart stuk gezet, zonder de mogelijkheid om de stal in te gaan, en alleen maar bomen voor wat schaduw..
@ Monnik
Het is toch normaal dat sportpaarden niet op het land mogen, of toch niet altijd. Neem nu racepaarden, als die dik worden is het racen gedaan. Of toch tijdelijk. Het zijn dure paarden, en ze mogen echt alleen maar in de paddock (zand) of eventueel in de buitenbak.
Alhoewel het natuurlijk altijd anders kan.. Zoals in dit voorbeeld.
Een vriendin van mij heeft 4 racepaarden. Diertjes staan altijd in de stal. 5 x 6 dus best grote stallen. en ze hebben ieders een eigen paddock van 5 x 10.. De deur naar de paddock wordt elke ochtend om 9u opengezet, en 's avonds om 19u gaan de paarden terug binnen en wordt de deur dicht gedaan.. Twee dagen voor een wedstrijd worden ze in de stal gezet. En de dag voor de wedstrijd worden ze in standen gezet. (zo die smalle dingen) 's nachts terug in de stal, en 's ochtends de vrachtwagen in. Die standen vond ik altijd verschrikkelijk. Maar het is even breed als de starthokjes bij een race..
Maar hoe hebben deze paarden dan contact met elkaar?
Ik wordt niet heel blij van bovenstaand bericht. Verdiend je vriendin haar brood hiermee of is het hobby?
Ze krijgen elk jaar wel 2 maanden rust op het land. Dan is mijn vriendin op vakantie, en dan staan haar paarden gewoon op het land. En het is een hobby.. maar ze wil gewoon niet dat haar paarden niet meer kunnen racen (de paarden doen dit ook echt graag
)
Dus het is 5 à 7 jaar racen, en dan het land op. De paarden racen nu 3 jaar. En een van de paarden begint er last van te krijgen, die blijft wel gewoon in de stal met paddock staan, omdat ze de paarden nu niet uit elkaar wil halen. Maar over een jaar of 2, 3 gaan ze allemaal het land op.. En dan gaat ze beginnen met een kleine manege.. met pony's.. Die dan op vrije dagen het land op mogen. Zo heeft ze nu ook al 2 pony's en die staan gewoon samen in 1 stal, 5 x 12 , en die hebben dus ook 1 paddock, van 5 x 30.. met achteraan een verlaagd stuk, waar ze over kunne springen, en dan zitten ze in de wei.
In de winter, gaat daar wel een extra balk op zodat ze niet in de wei kunnen. Candy_x3 schreef:Wat de paarden betreft, ze hebben vanalles zoals;
*warm water douche
*koud water douche
* er zijn 2 solariums
En ze mogen/doen ook wel vanalles..
*mogen 1 keer per 2 weken in de buitenbak, waar ze dan rustig mogen rondcrossen
*gaan elke dag, de baan op.. in de starthokjes en dan racen.. altijd 3 paarden zonder jockey en 1 met, en dan word dat afgewisseld.. lopen op verschillende banen, dus ze moeten rechtdoor..
*worden 3 keer in de week getraind tegen elkaar.. (dus allemaal met een jockey)
.. Grtjs.
. Lovely schreef:Ninx, ik heb een gedeelte van dit topic gelezen en ik begrijp de goede bedoelingen wel. Toch vind ik het te crue om te stellen dat je geen paarden zou mogen hebben in de Randstad als je geen weiland hebt. Weiland is wmb prima en moet ingepast worden in een mix van stal, paddock, werk, voer, klimaat, aandacht etc. Voor ieder paard is een ideale mix te vinden en het het is niet zo dat het voor elk paard zonder meer het beste is om 24/7 buiten te staan. Elk paard heeft zijn eigen behoeftes en het is aan de eigenaar om dat uit te knobbelen. Sommige mensen schijnen te denken dat ze er geweldig goed aan doen om een paard maar dag en nacht op het land te knallen, maar vergeten dan ook nog wat belangrijke dingen zoals onderhoud aan de wei en oog voor de conditie van het paard. Hier in de randstad ligt het probleem niet zo bij de grote stallen, daar is alles meestal wel voorhanden, maar het probleem ligt veel meer bij de particulier die een stal achter zijn huis heeft gebouwd, maar te weinig ruimte bleek te hebben voor wei en/of paddock. Dan krijg je dus dat paarden op een afgetrapt modderig stukje staan, soms zelfs alleen. Dat vind ik dan persoonlijk weer geen goede manier van paarden houden. Voor alles is wat te zeggen, ik vind het dus belangrijk om een ideale mix te zoeken voor het paard en die bevat dan dus meestal diverse aspecten.
Vanavond zal ik wat fotootjes uploaden van de Randstad zoals ik die ken.
Wat ik in mijn eigen posts telkens als belangrijkste punt naar voren breng, is dat een paard minimaal overdag naar buiten zou moeten, met soortgenoten. Het liefst in een weiland, of een combinatie van weiland en paddock. En wanneer een weiland niet voorhanden is; een ruime paddock met soortgenoten en voldoende ruwvoer.Lovely schreef:De vergelijking met 23 uur per dag op het toilet zitten met een zakjes chips vind ik eigenlijk nergens op slaan en die ligt imo nogal in het verlengde van de denkfout dat onze beleving ook de beleving van het paard is.
. Naar mijn mening kan een paard met het juiste management prima een deel van de dag op stal staan en hoeft niet ieder paard per sé een hele dag naar buiten. Lovely schreef:VeerenAshley, dat was al duidelijk hoor. Naar mijn mening kan een paard met het juiste management prima een deel van de dag op stal staan en hoeft niet ieder paard per sé een hele dag naar buiten.
.