Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monnik

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 06:30

Ik denk dat er nog een tussen oplossing is. Graag zou ik namelijk mijn paardjes het hele jaar door in de wei hebben. Mijn Shetlander heeft dat plezier, maar mijn Quarter niet.
's Zomers gaat zij lekker de wei op en als het weer wat beter is ook 24/7. Maar 's winters is het drama en modderwaden om naar de weilanden te komen. Voor paarden die mokgevoelig zijn dus ook funest. Daarom gaat mijn Quarter 's winters halve dagen de paddock op met 1 of 2 soortgenoten. Afgelopen winter betekende dit 3 1/2 maand in de paddock.
Ik heb niet het idee dat mijn paard daar ongelukkig mee is. Ze oogt vrolijk en is altijd blij.

Maar ik ben het wel met je stelling eens dat als je je paard helemaal geen weidegang kunt (of wilt) bieden dat je er dan niet aan moet beginnen.
Ik kan namelijk ook weinig respect opbrengen voor mensen met dure sportpaarden die vanwege hun kostbaarheid niet in de wei mogen met soortgenoten. Een paard is meer dan iets waar je sport mee bedrijft!

Een paard is een kudde en grasdier. Wij mensen hebben bedacht dat we hierop wel kunnen rijden. Oorspronkelijk is het paard daar niet voor geschapen, want dan was het wel met een zadel op z'n rug ontstaan. Zoals bij meerdere diersoorten hebben wij mensen er een 'ander doel' voor geschapen. Maar dan moet je in mijn ogen wel zorgen dat het het paard aan niets ontbreekt, dus ook niet aan weidegang!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:22

Monnik schreef:
Maar ik ben het wel met je stelling eens dat als je je paard helemaal geen weidegang kunt (of wilt) bieden dat je er dan niet aan moet beginnen.

Ik vind het toch heel wat anders, als een paard wel 24.7 buitenstaat, maar niet op gras, bijvoorbeeld een grote paddock of HITactiefstal. Dan kan je best zonder weide. Heel veel paarden kunnen ook gewoon niet tegen het rijke (koeien)gras, en is het ook vaak beter om ze niet op grasweides te zetten.

Maar je paard huisvesten op een plek waar hij (te) weinig buitenkomt kan echt niet. Hier in de buurt zijn tal van maneges en pensionstallen die het kennelijk niet zo belangrijk vinden dat een paard buitenkomt. Wel een grote binnenrijhal, twee buitenrijkbakken, longeercirkels, springtuin etc en géén paddocks! Boos!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 10:42

Haai Monnik!!!
Jij ook hier?!
Je knolletje staat nu lekker in het land zonnestralen op te zuigen Haha!

@ Arabesk: ik ben het met je eens dat de samenstelling van ons gras, koeiengras, vaak te rijk is voor paarden... Niet alleen worden paarden soms gevaarlijk dik, maar hoefbevangenheid, eiwitbulten en diarree liggen ook op de loer.
Ik stond vroeger met mijn eigen paard in een bosgebied, en daar had het gras een heel andere samenstelling... daar stonden ook meer kruiden tussen, voedzaam maar niet te rijk, ideaal.
Helaas zijn dit soort plekken lastig te vinden.
Toch kun je eerst even de schapen over het land laten gaan voordat je je paarden erop zet, of je zet kleinere stukken af... wanneer je land hebt, moet je natuurlijk wel gebruik maken van die luxe!!!
En ik ben het met Monnik eens, het gaat erom dat je paard lekker buiten staat! En wanneer je dan lekker afwisselt tussen land en paddock is dat helemaal top!

ps: ondanks dat ik denk dat je land tot je beschikking moet hebben, is een ruime paddock met soortgenoten en voldoende ruwvoer natuurlijk ook goede oplossing. Alles om dat paard iig die stal uit te krijgen!!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:00

mijn ex-verzorgpaarden staan altijd buiten.. ze kunnen wel binnen wanneer ze maar willen.. maar met echt goei weer, worden ze op een apart stuk gezet, zonder de mogelijkheid om de stal in te gaan, en alleen maar bomen voor wat schaduw..

@ Monnik
Het is toch normaal dat sportpaarden niet op het land mogen, of toch niet altijd. Neem nu racepaarden, als die dik worden is het racen gedaan. Of toch tijdelijk. Het zijn dure paarden, en ze mogen echt alleen maar in de paddock (zand) of eventueel in de buitenbak.

Alhoewel het natuurlijk altijd anders kan.. Zoals in dit voorbeeld. Haha!
Een vriendin van mij heeft 4 racepaarden. Diertjes staan altijd in de stal. 5 x 6 dus best grote stallen. en ze hebben ieders een eigen paddock van 5 x 10.. De deur naar de paddock wordt elke ochtend om 9u opengezet, en 's avonds om 19u gaan de paarden terug binnen en wordt de deur dicht gedaan.. Twee dagen voor een wedstrijd worden ze in de stal gezet. En de dag voor de wedstrijd worden ze in standen gezet. (zo die smalle dingen) 's nachts terug in de stal, en 's ochtends de vrachtwagen in. Die standen vond ik altijd verschrikkelijk. Maar het is even breed als de starthokjes bij een race.. Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:11

Candy_x3 schreef:
mijn ex-verzorgpaarden staan altijd buiten.. ze kunnen wel binnen wanneer ze maar willen.. maar met echt goei weer, worden ze op een apart stuk gezet, zonder de mogelijkheid om de stal in te gaan, en alleen maar bomen voor wat schaduw..

@ Monnik
Het is toch normaal dat sportpaarden niet op het land mogen, of toch niet altijd. Neem nu racepaarden, als die dik worden is het racen gedaan. Of toch tijdelijk. Het zijn dure paarden, en ze mogen echt alleen maar in de paddock (zand) of eventueel in de buitenbak.

Een vriendin van mij heeft 4 racepaarden. Diertjes staan altijd in de stal. 5 x 6 dus best grote stallen. en ze hebben ieders een eigen paddock van 5 x 10.. De deur naar de paddock wordt elke ochtend om 9u opengezet, en 's avonds om 19u gaan de paarden terug binnen en wordt de deur dicht gedaan.. Twee dagen voor een wedstrijd worden ze in de stal gezet. En de dag voor de wedstrijd worden ze in standen gezet. (zo die smalle dingen) 's nachts terug in de stal, en 's ochtends de vrachtwagen in. Die standen vond ik altijd verschrikkelijk. Maar het is even breed als de starthokjes bij een race.. Haha!

Maar hoe hebben deze paarden dan contact met elkaar?
Ik wordt niet heel blij van bovenstaand bericht. Verdiend je vriendin haar brood hiermee of is het hobby?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:16

gelukkig heb ik op stallen gestaan waar alles gewoon buiten kwam..ook de sportpaarden.
Het waren springpaarden en ze waren daar wel zo nuchter om te bedenken dat een keer in de hindernis landen ook kan gebueren en blessures kan geven
Dus in de wei staan vonden hun niet meer risico....

Van die renpaarden wordt ik ook niet echt happy
Ik ken dan weer iemand met een paar dravers, maar dat staat ook gewoon dagelijks op het land.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:26

Ik heb een paar jaar gereden op 2 renstallen, en de paarden daar kwamen ook gewoon buiten in de wei (of paddock), elke dag, ook de hengsten. Die stonden meestal wel apart, maar konden vaak over het hek contact maken. Nog niet echt ideaal natuurlijk, maar het kan erger. Wat ik minder vond, is dat die paarden ontzettend weinig ruwvoer kregen, en bergen krachtvoer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:27

VeerenAshley schreef:
Ik heb een paar jaar gereden op 2 renstallen, en de paarden daar kwamen ook gewoon buiten in de wei (of paddock), elke dag, ook de hengsten. Die stonden meestal wel apart, maar konden vaak over het hek contact maken. Nog niet echt ideaal natuurlijk, maar het kan erger. Wat ik minder vond, is dat die paarden ontzettend weinig ruwvoer kregen, en bergen krachtvoer.

Alles voor het plezier van de mens he?! Boos! Boos! Boos! Boos!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:38

Ja, erg hè? En als het dan alleen maar om puur plezier ging; wat ik veel erger vind, is dat prestige zo'n rol speelt. Paard moet winnen ter meerdere eer en glorie van zijn baas (die vaak helemaal niks heeft met paarden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:41

dat vind ik kort door de bocht
Er zijn ook paarden die zelf willen winnen.
Niet het woord winnen dan interpreteren zoals wij mensen dat doen, maar dat paarden in een race zelf voorop willen, dat merk je zelf met een buitenrit bijv al.
paarden zie zelf graag hoog willen springen.
Voorbeeld is bijv kawa.
Laag...nee dan let hij niet op.
Werd het hoger gingen de oortjes erop en werd hij attent Lachen
Van dwang kon geen sprake zijn...rij hem niet met een zweep.
Maar die loopt zelf op de sprong af en voor een goedzo braaf neemt hij de volgende weer Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:48

Nee, zo bedoel ik het niet. Het gaat mij erom dat die renpaarden (of andere sportpaarden) bepaalde natuurlijke behoeften wordt ontzegd, in dit geval ruwvoer: die renpaarden waar ik op reed kregen 2 plakken hooi per dag, stonden op een kale wei, en kregen wel een kilo of 4 krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:49

De dravers die ik kende kregen wel meer hooi Ja
Maar idd ook veel krachtvoer, maar die verbruikte dat ook wel Ja

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:56

Ninx schreef:
Candy_x3 schreef:

@ Monnik

Maar hoe hebben deze paarden dan contact met elkaar?
Ik wordt niet heel blij van bovenstaand bericht. Verdiend je vriendin haar brood hiermee of is het hobby?

Even een klein berichtje, is in frankrijk.. En ze komen gewoon in contact met elkaar hoor.. Wel al de paddockken liggen tegen elkaar. Dus ze kunnen gewoon naar elkaar hinniken, en de omheininh tussen de 4 paddocken is 1m hoog, en de buiten dingen 1m50 dus ze kunen er makkelijk met hun nek over om elkaar wat te irriteren. Haha! Ze krijgen elk jaar wel 2 maanden rust op het land. Dan is mijn vriendin op vakantie, en dan staan haar paarden gewoon op het land. En het is een hobby.. maar ze wil gewoon niet dat haar paarden niet meer kunnen racen (de paarden doen dit ook echt graag Haha! )

Maar als ze niet meer kunnen racen, dan houd ze die gewoon, en gaan die full-time het land op. Haha! Dus het is 5 à 7 jaar racen, en dan het land op. De paarden racen nu 3 jaar. En een van de paarden begint er last van te krijgen, die blijft wel gewoon in de stal met paddock staan, omdat ze de paarden nu niet uit elkaar wil halen. Maar over een jaar of 2, 3 gaan ze allemaal het land op.. En dan gaat ze beginnen met een kleine manege.. met pony's.. Die dan op vrije dagen het land op mogen. Zo heeft ze nu ook al 2 pony's en die staan gewoon samen in 1 stal, 5 x 12 , en die hebben dus ook 1 paddock, van 5 x 30.. met achteraan een verlaagd stuk, waar ze over kunne springen, en dan zitten ze in de wei. Haha! In de winter, gaat daar wel een extra balk op zodat ze niet in de wei kunnen.

Wat de paarden betreft, ze hebben vanalles zoals;
*warm water douche
*koud water douche
* er zijn 2 solariums

En ze mogen/doen ook wel vanalles..
*mogen 1 keer per 2 weken in de buitenbak, waar ze dan rustig mogen rondcrossen
*gaan elke dag, de baan op.. in de starthokjes en dan racen.. altijd 3 paarden zonder jockey en 1 met, en dan word dat afgewisseld.. lopen op verschillende banen, dus ze moeten rechtdoor..
*worden 3 keer in de week getraind tegen elkaar.. (dus allemaal met een jockey)

.. Grtjs.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:01

Candy_x3 schreef:
Wat de paarden betreft, ze hebben vanalles zoals;
*warm water douche
*koud water douche
* er zijn 2 solariums

En ze mogen/doen ook wel vanalles..
*mogen 1 keer per 2 weken in de buitenbak, waar ze dan rustig mogen rondcrossen
*gaan elke dag, de baan op.. in de starthokjes en dan racen.. altijd 3 paarden zonder jockey en 1 met, en dan word dat afgewisseld.. lopen op verschillende banen, dus ze moeten rechtdoor..
*worden 3 keer in de week getraind tegen elkaar.. (dus allemaal met een jockey)

.. Grtjs.

Ik denk dat paarden geen ene moer geven om een warme douche en solarium, en 1 keer per 2 weken in de buitenbak 'mogen' klinkt mij toch ook niet als iets geweldigs in de oren. En elke dag training op de baan....hoe saai! Nooit een lekkere buitenrit, dressuur, sprongetje? Vind ik echt niet zo fijn klinken allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:03

idd... zo zou ik mijn paarden nooit kunnen houden....
Die douche enzo is handig, maar geen basisbehoefte voor een paard

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:04

Ik begrijp je verhaal...
1 x in de twee weken even echt los... daar zou ik niet mee kunnen leven. Zeker niet wanneer het alleen een hobby betreft vind ik dat moeilijk te begrijpen.
Jouw omschrijving van deze plek, hoe deze paarden daar leven, voelt voor mij niet goed. Natuurlijk geeft zij veel om haar paarden. Maar elkaar alleen over een omheining kunnen voelen, aanraken? 1 x i.d. twee weken even los, en verder alleen maar trainen?
Een paard geeft niks om een solarium of douche.... die vind het geluk eerder in omgang met soortgenoten en zoveel mogelijk vrijheid.
Dat voelt niet als een 'happy-horse-life'....

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:14

Nu ja, die paarden vinden het best oké.. Tot hun 2 stonden ze altijd in een TUIN, en toen heeft ze hen gekockt. Maar het zijn racepaarden voor iets, ze had ook ene pony waarmee haar dochtertje wou racen, ondelinge wedstrijden. Maar die pony vond het niet leuk, nu ja, die staat nu gewoon in de stal, met een paddock en een sprong en ze staat in de wei.. Het ligt overigens in zuid-frankrijk, en zo'n 5km verwijderd van de bewoonde wereld.. Dus het is wel een mooie plek.. Waar ze ook graag zijn.. Ze stonden eerst aan de rand van een boeredorp, waar ze in een tuin stonden.. Die dieren rennen graag, en als ze weigeren te rennen, dan hoeft het ook niet. Tot nu toe heeft er toch echt nog nooit 1 geweigerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:14

Ninx, ik heb een gedeelte van dit topic gelezen en ik begrijp de goede bedoelingen wel. Toch vind ik het te crue om te stellen dat je geen paarden zou mogen hebben in de Randstad als je geen weiland hebt. Weiland is wmb prima en moet ingepast worden in een mix van stal, paddock, werk, voer, klimaat, aandacht etc. Voor ieder paard is een ideale mix te vinden en het het is niet zo dat het voor elk paard zonder meer het beste is om 24/7 buiten te staan. Elk paard heeft zijn eigen behoeftes en het is aan de eigenaar om dat uit te knobbelen. Sommige mensen schijnen te denken dat ze er geweldig goed aan doen om een paard maar dag en nacht op het land te knallen, maar vergeten dan ook nog wat belangrijke dingen zoals onderhoud aan de wei en oog voor de conditie van het paard. Hier in de randstad ligt het probleem niet zo bij de grote stallen, daar is alles meestal wel voorhanden, maar het probleem ligt veel meer bij de particulier die een stal achter zijn huis heeft gebouwd, maar te weinig ruimte bleek te hebben voor wei en/of paddock. Dan krijg je dus dat paarden op een afgetrapt modderig stukje staan, soms zelfs alleen. Dat vind ik dan persoonlijk weer geen goede manier van paarden houden. Voor alles is wat te zeggen, ik vind het dus belangrijk om een ideale mix te zoeken voor het paard en die bevat dan dus meestal diverse aspecten.
Vanavond zal ik wat fotootjes uploaden van de Randstad zoals ik die ken Lachen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:23

Lovely schreef:
Ninx, ik heb een gedeelte van dit topic gelezen en ik begrijp de goede bedoelingen wel. Toch vind ik het te crue om te stellen dat je geen paarden zou mogen hebben in de Randstad als je geen weiland hebt. Weiland is wmb prima en moet ingepast worden in een mix van stal, paddock, werk, voer, klimaat, aandacht etc. Voor ieder paard is een ideale mix te vinden en het het is niet zo dat het voor elk paard zonder meer het beste is om 24/7 buiten te staan. Elk paard heeft zijn eigen behoeftes en het is aan de eigenaar om dat uit te knobbelen. Sommige mensen schijnen te denken dat ze er geweldig goed aan doen om een paard maar dag en nacht op het land te knallen, maar vergeten dan ook nog wat belangrijke dingen zoals onderhoud aan de wei en oog voor de conditie van het paard. Hier in de randstad ligt het probleem niet zo bij de grote stallen, daar is alles meestal wel voorhanden, maar het probleem ligt veel meer bij de particulier die een stal achter zijn huis heeft gebouwd, maar te weinig ruimte bleek te hebben voor wei en/of paddock. Dan krijg je dus dat paarden op een afgetrapt modderig stukje staan, soms zelfs alleen. Dat vind ik dan persoonlijk weer geen goede manier van paarden houden. Voor alles is wat te zeggen, ik vind het dus belangrijk om een ideale mix te zoeken voor het paard en die bevat dan dus meestal diverse aspecten.
Vanavond zal ik wat fotootjes uploaden van de Randstad zoals ik die ken Lachen.

Lovely: ik heb de 'beginstelling' redelijk zwart/ wit gehouden. Te meer om mensen ook nieuwsgierig te maken naar het topic Knipoog Wat ik in mijn eigen posts telkens als belangrijkste punt naar voren breng, is dat een paard minimaal overdag naar buiten zou moeten, met soortgenoten. Het liefst in een weiland, of een combinatie van weiland en paddock. En wanneer een weiland niet voorhanden is; een ruime paddock met soortgenoten en voldoende ruwvoer.
Mijn emotie,... en dat is niet puur kwaad zijn, maar meer onbegrip en verdriet, richt zich meer op de mensen wiens paard slechts 1 a 2 uurtjes per dag het daglicht mag zien. Dat is voor mij NOT DONE, en zo te lezen voor jou ook niet.
Naar alle waarschijnlijkheid zitten we dus redelijk op 1 lijn.
Ook ik woon i.h. midden v.h. land, in 't Gooi... zo'n 20 min. van A'dam. En de paarden hier kunnen ook wel degelijk naar buiten hoor. De eigenaren hebben flink wat moeite moeten doen om een goede plek te vinden, dat wel.
Maar er zijn hier ook genoeg pensionstallen waar het er een stuk triester aan toe gaat. Wat moet een paard nou 23 uur p.d. in een stal doen? Wat zouden deze eigenaren 23 uur p.d. op het toilet doen met een zakkie schips? Erg ongelukkig worden denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:43

De vergelijking met 23 uur per dag op het toilet zitten met een zakjes chips vind ik eigenlijk nergens op slaan en die ligt imo nogal in het verlengde van de denkfout dat onze beleving ook de beleving van het paard is. De stallen waar ik sta, hebben ruim voldoende weiland en paddocks. Er zijn zelfs verschillende mogelijkheden, zoals wat je kunt noemen geschakelde weidebewoning met kleinere stukjes voor kleine groepjes en grote percelen. Op de kleine stukjes kunnen paarden ook alleen staan, maar hebben dan wel altijd contact met de paarden ernaast. Paddocks zijn er ook. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat paarden helemaal nooit los konden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:49

Lovely schreef:
De vergelijking met 23 uur per dag op het toilet zitten met een zakjes chips vind ik eigenlijk nergens op slaan en die ligt imo nogal in het verlengde van de denkfout dat onze beleving ook de beleving van het paard is.

Als ik hier even op mag reageren: Ninx is gekant tegen paarden die wél 23/7 op stal staan, en helaas zijn die er genoeg, dus die vergelijking gaat wel op, lijkt mij.
En w.b. de beleving van het paard: juist een PAARD is een dier dat bewegingsvrijheid behoeft, veel meer dan een mens, die zich vrijwillig opsluit in een huis, kantoor etc. Overigens is het gemiddelde kleine appartementje nog veel groter dan een stal, en uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat zelfs mensen zich daarin opgesloten gaan voelen als ze niet regelmatig naar buiten kunnen. Sterker nog: zelfs onze gevangenissen zijn veel groter dan een stal, en een paard heeft echt niet minder persoonlijke ruimte nodig dan een mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:02

VeerenAshley, dat was al duidelijk hoor Lachen. Naar mijn mening kan een paard met het juiste management prima een deel van de dag op stal staan en hoeft niet ieder paard per sé een hele dag naar buiten.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:07

Onze paarden staan dag en nacht buiten, we hebben wel stallen, maar gebruiken ze nooit. Ik heb echt het idee dat ze het heerlijk vinden, ze zien er ook allemaal echt gezond uit.

Ik vind dat wanneer je een paard hebt, je deze inderdaad weidegang moet kunnen bieden, en ook zeker weten veel contact met andere paarden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:27

Lovely schreef:
VeerenAshley, dat was al duidelijk hoor Lachen. Naar mijn mening kan een paard met het juiste management prima een deel van de dag op stal staan en hoeft niet ieder paard per sé een hele dag naar buiten.

Oh, sorry Knipoog
Maar dat betekent dat hij én de hele nacht, én een dagdeel binnenstaat te koekeloeren; vind je dat niet veel (ook gezien de nadelen voor zijn lichamelijk functioneren)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:56

Nou, dat hangt dus helemaal van het paard af. Als we het over mijn stal hebben, dan is dat een box met een open bovendeur en zit er tralies tussen de paarden, er staan er 5 op een rij. In die stal heeft hij dus sowieso frisse lucht, daglicht en contact met andere paarden. Daarnaast kwam hij een aantal uur los in de paddock of het weiland (afhankelijk van het seizoen natuurlijk) en vervolgens ook nog eens aan het werk. Dat paard is er ondertussen niet meer, maar toen hij nog leefde gedijde hij beter met een aantal uren weidegang dan met een hele dag op het weiland, zo heb ik uitgevonden door de jaren heen. Overigens heb ik hem de eerste jaren dat ik hem had tot ongeveer 8 of 9 jaar wel hele dagen buiten laten lopen, daarna ben ik die buitentijd wat gaan inkorten en het leek voor het paard daarna wel prettiger te zijn.
Mijn huidige paard ziet in november misschien weer eens een stal Lachen.