Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arjaaaaa

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:47

ik vind t wel grappig dat je zegt dat als je ze in een stal zet met een deken 'gemak' is.
Terwijl ik reacties lees dat als t paard in de wei staat dan hoef(met de nadruk op hoef) ik er niet heen, wat i dan gemakzucht?
Ook heb ik op t forum gelezen dat je met een paard dat op stal staat langer bezig bent, omdat je het paard toch voldoende beweging wil geven.. Is dat dan gemakzucht?
(k weet trouwens niet meer wie de bovenstaande dingen heeft gezegd, is denk ik ook niet belangrijk...)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:49

Mensen die hun paard op stal hebben staan slaan ook vaak een dag over en dus staan die paarden daar te koekeloeren in hun hokje. Dat vind ik gemak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:55

24/ 7 op de wei, gemak? van de winter mogen we straks weer elke dag met melkbussen slepen, zo'n 300 meter ver. onze weiden zijn groot en onze paarden staan in de achterste. als de bakken bevriezen moet er toch water heen. en wat te denken van hooi? onderhoud van de heiningen, slepen van de wei, omweiden, de modder wegpoetsen etc.

@ evaatje, inderdaad wel met dekentjes, anders hadden ze het wellicht niet overleefd, hihi! maar goed dat is dus prima mogelijk.

@ ladygiroc, je voelt je een beetje te sterk aangesproken denk ik. ik zeg niet dat jouw dieren het slecht hebben, ik zeg dat paarden die meer stalarrest hebben dan goed en fijn voor ze is het minder goed hebben dan paarden die wel vrijheden krijgen. een paard dat enkele uren (bijv. 's nachts) op stal gaat heeft het echt niet per definitie slecht, en ik denk ook echt niet dat je slecht bent voor je dieren hoor, zeker niet.

@ kiwiko, hier op stal staan meerdere sportpaarden, deze komen in de winter de hele dag buiten en in de zomer 24/7.

overigens denk ik niet dat het op stal houden per definitie gemakszucht is, dat hangt helemaal van de omstandigheden af. iemand die voor 23/24 stalarrest kiest omdat die stal zo lekker dichtbij is en alles voor je gedaan wordt behalve rijden heeft imo de verkeerde beweegredenen om het dier op stal te houden. bij ons op stal is men drukker met de stalpaarden, dwz met binnen en buiten zetten, voeren, mesten, noem maar op.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:03

merrieveulen schreef:
24/ 7 op de wei, gemak? van de winter mogen we straks weer elke dag met melkbussen slepen, zo'n 300 meter ver. onze weiden zijn groot en onze paarden staan in de achterste. als de bakken bevriezen moet er toch water heen. en wat te denken van hooi? onderhoud van de heiningen, slepen van de wei, omweiden, de modder wegpoetsen etc.

@ evaatje, inderdaad wel met dekentjes, anders hadden ze het wellicht niet overleefd, hihi! maar goed dat is dus prima mogelijk.

@ ladygiroc, je voelt je een beetje te sterk aangesproken denk ik. ik zeg niet dat jouw dieren het slecht hebben, ik zeg dat paarden die meer stalarrest hebben dan goed en fijn voor ze is het minder goed hebben dan paarden die wel vrijheden krijgen. een paard dat enkele uren (bijv. 's nachts) op stal gaat heeft het echt niet per definitie slecht, en ik denk ook echt niet dat je slecht bent voor je dieren hoor, zeker niet.

@ kiwiko, hier op stal staan meerdere sportpaarden, deze komen in de winter de hele dag buiten en in de zomer 24/7.

overigens denk ik niet dat het op stal houden per definitie gemakszucht is, dat hangt helemaal van de omstandigheden af. iemand die voor 23/24 stalarrest kiest omdat die stal zo lekker dichtbij is en alles voor je gedaan wordt behalve rijden heeft imo de verkeerde beweegredenen om het dier op stal te houden. bij ons op stal is men drukker met de stalpaarden, dwz met binnen en buiten zetten, voeren, mesten, noem maar op.

voelde me idd een beetje lichtelijk aangevallen Cool als ik niet in de randstad had gewoont had ik ook zeker een andere stal gezocht waar ze buiten kunnen overdag. Alleen is dat hier heeeeeeel erg moeilijk (ook omdat mijn paard in een buitenbox moet en absoluut geen hooi mag) maakt het er niet makkelijker op.
Tuurlijk kan ik een stal zoeken waar ze heel de dag buiten staan, maar wel hooi krijgt en iedere avond een DA moet komen omdat mevrouw staat te hyperen, dan kies ik voor een stal waar ik ze zelf wel minimaal 2 1,5 uit de stal haal.

Soms is het kiezen of delen.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:05

kasparonda, denk je nu werkelijk dat de mensen die hun paarden op stal hebben staan vaak een dag overslaan? Mag ik vragen waar dat op gebaseerd is? Ik ken namelijk niemand die dat doet(en ken toch vrij veel mensen met een eigen paard). Er wordt als diegene echt niet kan, voor vervanging gezorgd.

Ik denk sowieso dat je dit soort discussies niet persoonlijk op hoeft te vatten. ik ga ervan uit dat jullie allemaal mensen zijn die van hun paard houden en zo goed mogelijk voor het paard willen zorgen. Een anderw eet jouw precieze situatie niet. het is meer meningen vertellen en eruit oppikken wat je wil...(denk ik dan)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:08

arjaaaa; er zijn helaas wel degelijk mensen die niet naar hun paard komen. Dat paarden heel de godganselijke dag in hun eigen mest staan...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:10

Ik heb er bewust voor gekozen om meer werk te hebben, door haar thuis te houden.
Ik had mijn fjord op pension, maar daar kon ze dus niet naar buiten.. Ik vind dat zelf niet eerlijk, kreeg er zelf ook een beetje nare smaak van. Ik voelde het alsof ik mijn machientje uit de kast trok..
Ze was ook vreselijk blij als ik er was, dat wil dus zeggen dat het minder leuk was als ik er niet was en dat was dus de rest van de dag..

Ik vind het zeker meer werk om ze thuis te hebben, maar ze hebben het heel goed..
Ja, je bent zelf aan het slepen met voer, water, mest e.d. Er staat niets voor je klaar en je moet alles zelf regelen.. Dekens, met de trailer naar de manege, 's avonds in het donker en in de regen nog je warme huis uit om die schijtbeesten te voeren, hihi.. Dat denk ik dan.. Dan denderen ze weer door het stek heen en kun je boel weer maken o.i.d. En als klap op de vuurpijl wordt er dan ook nog geknord als ze vriendinnetjes lief moeten verlaten om aan het werk te gaan..

Maar ik heb nu wel het idee dat mijn paarden als godinnetjes leven..
Ja

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:11

ladygiroc, ben ik blij dat ik die mensen niet ken!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:16

tsja.. ik ken ze helaas wel. Maar je kan gewoon NIKS doen. Je kan niet zeggen zou je niet eens wat vaker je paard van stal af halen? Dan wordt er doodleuk gezegt heb ik geen tijd voor. Stel je voor om het zelf te doen of dat ze iemand gaan zoeken, wordt er gezegt; Hij komt niks tekort en weg doen doe ik hem niet van hou te veel van hem..

gaan me nekharen overeind maar ja wat moet je?!?

(voor het veal het antwoord komt: aan staleigenaar voorleggen) Is inmiddels gebeurt en paard komt nu iedere stal 10 hele minuten uit zn stal. En dan heb je geen poot om op te staan.. paard komt toch zn box uit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:23

dat begrijp ik dus echt niet. ik denk dat je dan met een gerust hard mag roepen dat het dier op z'n minst oneerlijk behandeld wordt. een paard hoort gewoon meerdere uren per dag lekker te bewegen met soortgenootjes, klaar.

zo'n situatie hadden wij op onze vorige stalling, in de winter kwamen de andere mensen gewoon niet opdagen, en het was gewoon self- service. wij wilden de paarden wel buiten (land was te nat om ze in te laten slapen dus ze gingen van half 7 tot 10 buiten), dus waren er twee keer per dag. en niet alleen voor onze eigen twee stalpaardjes, maar ook voor de drie anderen van andere mensen, die het gewoon vertikten om de moeite te nemen. één paard ging later naar een ander weiland, een heel eind uit de buurt, en de andere twee zijn verkocht. dit gebeurde echter pas toen wij aangaven het niet te doen vonden om elke dag met hún dieren te slepen, zonder dat zij ook maar íéts voor de dieren deden. nou goed ze kwamen wel geregeld mesten, maar dat was al heel veel gevraagd eigenlijk. zonder ons waren die dieren misschien drie keer per week een paar uur buiten geweest, en dat vind ik dus echt niet kunnen.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:29

iedereen heeft zijn eigen mening hier over en dat veranderd toch niemend.
Ik denk dat het paard zelf het lliefst de hele dag buiten is , maar iedereen wil het beste voor zijn paard en doet het beste voor zijn paard (mogen we vanuit gaan). Het paard zelf is de graadmeter is hij gelukkig en blij? Dan weet je dat je het juiste doet. Helaas leven paarden niet meer zoals honderden jaren geleden en iedereen probeert op zijn eigen manier het beste te doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:34

uiteraard. wat wel zorgwekkend is is dat tegenwoordig Jan en alleman een paard kan kopen, en dat dat dus ook veel gebeurt. er zijn maar weinig mensen echt in staat om aan hun paard te zien of het wel echt lekker in zijn vel zit, dit heb ik vaak genoeg mogen zien, ook bij mensen die heel wat meer ervaring etc. met paarden hebben dan ikzelf.

zolang het paard eerlijk en objectief als graadmeter 'gebruikt' wordt, is de plank niet mis te slaan denk ik, daar heb je gelijk in. het is echter wel aan de mens om de verantwoordelijkheid te nemen om evt. de levensomstandigheden te veranderen, en te leren hoe een paard in elkaar zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:09

Ik gebruik liever wetenschappelijk bewezen feiten... het is gewoon gezonder voor paarden om de stal uit te komen.

Welzijn is natuurlijk 1 ding, maar het totaalplaatje bestaat uit zoveel meer dan 'mijn paard is gelukkig zo'. En dat wordt in dit soort discussies gemakkelijk vergeten.
Het is gewoon niet gezond voor een paard om niet buiten te komen. Punt uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:46

arjaaaaa schreef:
ladygiroc, ben ik blij dat ik die mensen niet ken!

Ik ken ze helaas ook....... Meer dan me lief is.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:06

Ik vind niet dat je, als je in een stad woont en op een stal staat waar geen weidegang mogelijk is, geen paard mag houden. Een paard kan volgens mij ook gelukkig zijn als ie niet in de wei komt. Als ie in de zomermaanden 2 maanden lekker op de wei ergens waar wel een grote weide beschikbaar is, is dat natuurlijk heel fijn en als je zorgt voor genoeg bewegin en afwisseling denk ik dat een paard dan echt wel een paardwaardig bestaan leeft.

Bij mij op stal zijn er wel weitjes, maar 's winters zet niemand zn paard daarin, tis daar modderig, en diegene die het weleens proberen waaronder ik zelf, zien dat het paard het niet eens leuk vind, mijne ging na een half uurtje al heen en weer lopen voor het hek en als het regent doet ze dat gelijk al.
We hebben wel een paddock en samen met een andere pensionklant heb ik een soort samenwerkingsverband, als zij op stal is (en dat is meestal 's morgens) zet ze mijne in de paddock, en als ik op stal ben (meestal 's avonds) zet ik die van haar in de paddock en ga ik op mijne rijden, met dr wandelen ect. Dan zijn ze dus zon 4 uur per dag uit de stal en ik durf wel met zekerheid te zeggen dat ik een gelukkig paard heb.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:13

ik zit het fijner al kan condor gewoon elke dag het land op.
Helaas kan dat niet.
Maar hij is er elke dag zowieso genoeg uit.
Hij rijd, longeerd of rent elke dag wel.
En als ik heb gereden of gelongeerd dan mag hij altijd ngo even een half uurtje/uurtje los, en al heeft hij even gerent dan mag hij daarna ook nog los.
Hij krijgt ook genoeg eiwitten ( kuilgras) binnen, dus dat is ook geen probleem.
En meestal graas ik ook nog even een kwartiertje met hem.
Het is gewoon jammer dat hij neit het land op kan, maar het is niet anders.
En ik woon ook omg. den haag.
Ik woon in het Westland.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:26

mnonniej, je beseft ook dat je paard alsnog zo'n 21 uur per dag op stal staat dan?

verder ga ik mee met Wendy, niet alleen het feit of het paard 'gelukkig' is speelt een rol, ook het welzijn van het lichamelijke gestel, iets waar een paard zelf niet over nadenkt, dient in acht genomen te worden. wij hebben ook periodes gehad dat de weiden op onze vorige stalling modderig waren, maar onze paarden gingen gewoon naar buiten, de hele dag. met name mijn paard kan dan echt een pieperd zijn, die haat regen en natte voeten, maar goed het is dan voor zijn eigen bestwil, hoe flauw het ook klinkt. overigens staat hij nu op een glooiende wei waar altijd wel droge stukken zijn dus hij heeft niet meer te klagen. ik vond het natuurlijk ook niet leuk voor hem dat hij in de modder stond, maar liever overdag in de modder dan 22 uur per dag op stal.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:57

Mijn ervaring is wel dat als paarden in een modderige wei/paddock staan, ze meestal ook maar wat 'staan te staan'. Of ze nou de hele dag tot over de kogels in de blub staan of in een droge stal...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:13

pearlie schreef:
Mijn ervaring is wel dat als paarden in een modderige wei/paddock staan, ze meestal ook maar wat 'staan te staan'. Of ze nou de hele dag tot over de kogels in de blub staan of in een droge stal...

Ik heb duidelijk een heel ander paard dan jij gewend bent. Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:34

Als ik voor MEZELF een keuze zou moeten maken tussen een paard houden die niet naar buiten kan of geen paard kies ik voor het laatste, daar ben ik heel stellig in.
Ik hoef geen binnenbak of andere luxe dingen voor mezelf of m'n paard maar een weide is in mijn optiek een minimale vereiste. is dat er niet dan zet ik mijn paard daar niet neer.
Ik rijd liever een half uur of misschien nog wat langer met mn autootje naar een stal waar ze dit wel hebben! (dan ben ik iedere avond maar wat later thuis Knipoog )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:37

Ik zou zelf nooit voor een stal kiezen waar helemaal geen weidegang mogelijk is. Door de kleigrond van mijn weiland is het ook niet mogelijk om de paarden er nu 24/7 op te laten (en wij mogen niet op een stuk afzetten en dan daar zand storten...).
Woendag ga ik wel een winterland creeeren: een stukje weiland die ze volledig mogen vertrappen Lachen. Maar ik merk wel: als de grond te blubberig is blijven ze liever stil staan dan dat ze echt bewegen... met name het buurpaard: die kreupelt snel als hij in de blubber staat.

(ze staan net op stal, ze hebben 8 maanden lang 24/7 buiten gestaan)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:44

Ik vind het echt niet kunnen hoor! Nu hebben mijn paardjes net een stukje wei erbij van 2ha met volop gras erin. Op stal nee daar denk ik echt niet aan, nog geen uur per dag hoor! Laat je paard a.u.b. paard zijn!! Op stal staan is het zelfde als een gevangenis i.m.o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:45

Nadya schreef:
pearlie schreef:

Ik heb duidelijk een heel ander paard dan jij gewend bent. Knipoog

Volgensmij staat die van jou niet in het hele natuur gebied met zijn kogels in de blub.

Ik ken ook zulke paarden en die doen buiten idd bar weinig..gaat ook niet als je niet normaal kunt lopen.

Ik heb de persoonlijke mening dat elk paard dagelijks buiten moet komen met een maatje.
Dat dit in de randstad een paddock is en geen weide kan ik begrijpen.
Dat daar het aantal uren korter is kan ook begrijpen. Maar stallen waar niet dagelijks de paarden buiten komen....tja...het zal mijn stal nooit zijn....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:47

Met dit weer is het echt heeeeel lastig om een paard 24/7 op kleigrond te hebben... helaas. Kleigrond is snel te nat (en glad en blubberig, waardoor het gras onder de modder verdwijnt) en kleigrond blijft lang te nat. Ondanks het goede weer de afgelopen dagen heb ik nog steeds plassen op het land en het land is te 'zacht' en goor. Ik glij al alle kanten op Tong uitsteken

(maar de paarden staan 8 maand 24/7 buiten en dus 4 maand op stal, met zo vaak als het kan regelmatige weidegang Lachen . Ze staan dus op stal om ervoor te zorgen dat ze in de lente weer zo lang buiten kunnen staan. Door deze 'methode' staan ze per jaar langer buiten dan binnen Lachen )

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:09

Ik woon in Gemeente Waterland (goh waarom zou dat?), 15 km boven Amsterdam.

Op mijn vorige stal mochten ze tot November op het land, maar in de herfst kan het nogal regenen, wat tot gevolg heeft dat de paarden tot de knieen in de blubber stonden (Vinden ze dat lekker dan??)

Zomer stonden ze 24/7 buiten.

Op mijn huidige stal, zijn 2 grote, en 1 kleine paddock voor in de winter er om de paarden los te gooien.
Ik vind dat mijn paard er gemiddeld 3 uur uit moet komen, langer is natuurlijk nooit erg.
Een vriendin en ik komen vaak op andere tijden, zij gooit die van mij erbij, en andersom ook + half uur tutten en uurtje rijden.

Algauw is ie er toch 4 tot 5 uur op een dag uit.

In de zomer Staan ze overdag lekker op de weide, en s'nachts op stal, de mensen zijn gewoon voorzichtig op hun paard (hoevaak heb ik mijn paard op een andere stal uit de blub moeten trekken na een regenbui, klein wondje -> gevolg ontstoken been, hoe goed ik het ook schoonmaakte)

Dus hier heb je inprenciepe de ruimte, maar het weer en de grond laat het gewoon niet toe..Igg niet voor een paard wat je graag blessurevrij wilt houden, en ook kan trainen.

Helemaal niets, alleen rijden vind ik ronduit zielig! Dan maar geen paard, simpel zat