Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:59

afgelopen week de helft van de 1e snede gekuild (voor de koeien). Mooi gras! Volgende week de 2e helft. Hooien voor de paarden doen we vrijwel nooit vóór juni, maar het weer is dit jaar weer bijzonder, als het zo droog blijft. Ik hoop dat het blijft groeien (en dat er dus ook snel weer regen komt).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:01

Wij hebben gister echt nog een enorme bui gehad, maar jullie allemaal niet dus?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:05

Sanet schreef:

nee, helaas helemaal niets...en de vooruitzichten voor de komende 14 dagen zijn ook droog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:50

Nee hier ook niet en een buitje mag wel.
Stond vandaag volgens BR eerst 7,4, toen 4,7 en toen niks.
2 weken terug nog wel flink wat gehad, maar dat zie je nu niet meer.

Maar wij hooien nooit zo vroeg, voor ons is het nog echt wachten :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:47

Wij hebben eind april/begin mei nog nooit gemaaid. Wel later in mei, maar dan waren de 1e en 3e snede voor de koeien.

Er staat al wel veel gras nu. Ben benieuwd wanneer het eraf kan. Met 1.5 hectare hooiland zijn we niet zo interessant, dus dan is het de vraag wanneer je aan de beurt bent.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:01

Wauw, dat zoveel mensen al gehooid hebben/gaan hooien nu! :oo Wij gaan nog lang niet maaien om te hooien, misschien eind mei. Hier is het nat zat, gisteren nog een bui en een aantal stukken moeten hier nog echt goed gaan groeien want die m9eten meer warmte hebben nog. We hebben niet bemest dit voorjaar dus ik moet even geduld hebben nog.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:03

Sanet schreef:

Had ik graag willen hebben maar geen druppel gehad.
Lorette dat lijkt mij echt vervelend af en toe om zo afhankelijk te moeten zijn van een ander qua maaien. Met ons voordroog zijn we wel afhankelijk van de pers en wikkelaar maar hier zo weinig dat ze dat tussendoor kunnen doen. We hebben 7 pakken van 1 bij 1,2 meter. Al de rest kunnen we gelukkig zelf ook de kleine hooibaken persen. Anders waren wij ook zeker niet interessant omdat we ook nog eens vrij kleine lapjes hebben.
Ik hoop hard op regen maar niet zo verschrikkelijk veel als vorig jaar alstublieft. Zou zo fijn zijn om dadelijk in alle rust top kwaliteit hooi binnen te kunnen brengen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:17

Hopelijk kunnen wij eind mei of ergens in juni voor het eerst maaien *\o/*
Ik verheug mij der af echt op *\o/*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:22

Hier was gisteren wel een bui(tje) maar niet een waarvan ik nerveus zou worden als het gras al plat zou liggen of als ik zou gaan maaien.

Vorige week nog wel flink wat regen gevallen hier, en dat is maar goed ook, want nu zit de groei er overal goed in.
Bij ons op stal is voor zover ik heb gezien nog niet gemaaid, maar een deel van ons land zit een beheers contract op, waardoor het pas ergens in juni (na de 15e, zo uit mijn hoofd) voor de eerste keer gemaaid mag worden ivm de weidevogels.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:51

hakkipilke87 schreef:
palousa_boy schreef:
Hier is het nog echt te nat op het land ondanks dat het toch al een week ruim boven de 25 graden is.

En ik kan toch nog niet maaien want de "nieuwe" maaimachine is nog niet klaar. Die moet de dealer nog opknappen :+

jeetje zoveel regen gehad in frankrijk ? of is het ook een laag gebied waar je zit?

Vorige week nog ongeveer 50mm. We zitten niet heel laag maar de grond houdt veel vocht vast en we hebben vrij veel bronnen. Vorig jaar eind mei zakte de pers ook nog in de modder op sommige plaatsen terwijl het daaromheen dan weer wel aardig droog was.

We zullen het wel zien. Het weer is ook een beetje wisselvallig op het moment dus voor hooi niet ideaal. On ons heen zijn ze wel druk aan het maaien voor kuil.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 07:41

Wauw idd al veel mensen aan het maaien nu. Wij gaan waarschijnlijk pas in juni/juli maaien. Hier ook vorige week een flinke bui gehad maar nu 2 weken droog.

Schudden ed. Doen jullie dat zelf? En wat gebruik je daarvoor? Ik wil denk ik een 25 pk trekker gaan kopen maar qua prijs is een 19 of 21 pk wel interessanter. Mits ik er een schudder bij kan vinden natuurlijk

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:19

Ik doe alles zelf van maaien tot persen maar dat brengt ook de nodige kosten :+ de machines en diesel zijn helaas niet echt gratis.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:37

Wij doen helemaal niets zelf. Maaien door loonwerker 1, schudden en harken doet mijn boerman, pakken persen door loonwerker 2 en mijn boerman zet ze dan uiteindelijk op hun plek.
Ik heb een minitractor en een zitmaaier en voordat je alles hebt om zelf te doen ben je ook een klein kapitaal verder. En wij hebben ook maar weinig land..

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:43

Voor het maaien hebben we een overeenkomst met de boer die de grond bemest. Persen vind ik goed te betalen.
Een trekker moeten we toch kopen voor de rijbak en de mesthoop. Het schudden werd vorig jaar door de zelfde boer gedaan omdat we er toen nog niet woonde.
Dit jaar gaan we dus zelf schudden. Mijn man heeft hier wel ervaring mee maar dat zijn wel serieuze trekkers die hier niet eens in de schuur passen :')
Hij wilt natuurlijk flink wat pk's maar ik twijfel of dat wel echt nodig is voor 1 hectare.
Daarintegen kan ik weinig schudders vinden die op 21 pk kunnen. De meeste hebben toch minimaal 25pk nodig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:50

Vraagje voor de mensen die zelf schudden; wat zijn handige dingen om te weten/doen?

Ik snap dat je gaat schudden als het dauw van de ochtend droog is dus grofweg na 11 / 12 uur. En dan? 1x over de wei rijden of beter als je over 2x komt? En wil je dan s avonds nog een keer schudden?

Nog handige tops en flops om te delen?

We overwegen om zelf een schuddertje te kopen, omdat het leuk is om zelf te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:54

Wij hebben een acrobaat schubber. Bij normale omstandigheden schudden wij 1x per dag ergens in de middag rond 14 a 15 uur. Soms als snel moet en straf weer dan 2x per dag om 11.00 en 15.00 uur maar dat doen we niet snel. Er is ook kans bij veel schudden dat er er heel fijn hooi door krijgt wat makkelijk vol stof gaat zitten. Bij straf weer dus ongeveer een week 1x daags er in rijden en dan de kleine pakjes in.
Mijn droom is nog steeds ooit de tijd te hebben om het ouderwets met de paarden te doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:57

Oh dat wist ik niet! Door (te) vaak schudden heb je meer kans op fijn hooi? Lekkere reden om het niet te vaak te doen. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:21

Wij hebben een oude Volvo bm trekker. Dacht 40pk? Wij kunnen zelf maaien en schudden. Voor 1 hectare heb je geen joekel nodig.
1 keer per dag schudden is genoeg. Ik keek wanneer ik tijd had. Mijn vader deed het vaak rond 10/11 uur en ik moest meestal na het werk dus tegen 6 uur. Het is vooral even opletten dat je alles mee pakt en het goed droog wordt.

We hebben een Trommelschudder gehad, die legt het letterlijk om. Was wel mooi maar een bakbeest. Nu hebben we zo’n draaiden die omzet ook op duin kan leggen. Scheelt weer een machine.
Zijn niet mega duur in aanschaf als je tweedehands aanschaft.

Wij hebben soms genoeg gras voor beweiding en soms echt teveel. Maar als het even kan doe ik het liever niet. Mij teveel werk op zo’n klein stuk en ik vind het zo stressvol met het weer van afgelopen jaren. Kwam allemaal zo nauw met de regen elke keer. En op ons stukje doe je alleen kleine pakjes dus moest echt hooi worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:26

Wij doen niks zelf.
Overeenkomst met die hier bemest dat hij ook maait en schud.
Hij kan ook grote pakken maken en dat betalen we wel.

Dus ik bel kun je morgen maaien.
En dan als ik het droog vind bel ik wll je morgen pakken maken.

Voorheen zette hij ze ook op de plek maar dat doet mijn vriend voortaan zelf.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:28

Hier wordt alles zelf gedaan op pakjes persen na. Zaaien, mest rijden, maaien, oprapen, mais zaaien en hakselen, sloten uitmaaien. Schuur vol haha :')
Maar ook altijd werk, is het niet op het land, dan wel in de werkplaats.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:05

Ik doe zelf niets, maar mijn staleigenaar kan zelf maaien en schudden, maar het ligt eraan hoe druk hij het heeft met de zorgboerderij en hoeveel percelen hij ineens gemaaid en geschud moet hebben, of hij dat zelf doet of laat doen.
Balen persen en wikkelen doet de loonwerker sowieso, maaien ook vaker wel, schudden doet hij vaak wel zelf, maar altijd nadat de zorg cliënten naar huis zijn, dus nooit voor 16.30 uur zeg maar.
En schudden normaal 1x per dag.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:20

Het schudden hangt hier van het weer af, vorig jaar heb ik aan het begin elke dag moeten schudden terwijl de laatste velden genoeg hebben aan 2x in een week (de dag na het maaien en de dag voor het harken/op ruggen leggen).

Ik heb vrij grote trekkers dus ook vrij grote machines. De maaibalk en hark zijn ongeveer 4 meter (dat wat ik in een dag kan maaien kan ik in een dag harken voor als ze toch ineens slecht weer voorspellen, moet dan alleen s'avonds persen wat niet ideaal is ivm het vocht)

Ik pers grote ronde balen, die kunnen wat langer buiten blijven liggen omdat het meeste water eraf loopt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:23

Hoe vaak en wanneer wij schudden is hier inderdaad van het weer, het jaargetijde, hoe dik het er op staat, de planning vooruit (regen verwacht) en wat we willen hebben (natter of juist droger) afhankelijk.
Bij voorkeur: zo min mogelijk schudden. Dus als er weinig dauw is en de dagen zijn lang met een lekker windje schudden we maar één keer/dag. Schudden kost tijd, brandstof en door je wei/ gras heen rijden is er ook niet perse goed voor, daarnaast sla je (zeker tegen het einde) het drogende blad kapot.

Het meest minimale wat we ooit gedaan hebben was 2 keer schudden en in de rug een dag. Dat was vochtig maar niet nat voordroog geworden. Ideaal als je geen stof wil. De paarden doen het er super op.
Maar voor de meeste waarschijnlijk te nat.
Maar meestal doen we er wel een dag langer over en schudden we wel 1 of 2 keer 2 keer/dag als het er echt dik op ligt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:12

het 2e deel van de 1e snee is gisteren gemaaid (ca. 20 ha) en wordt vanmiddag gehakseld. Dus vanavond weer de kuil dichtmaken. Morgen komen ze sleepslangen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:26

Ik hoop dit jaar de eerste snee volfoende laag in suiker te hebben om het aan de paarden te kunnen voeren, maar daarvoor lijkt nu maaien nog veel te vroeg? Wij zitten op hoge droge zandgrond, maar kunnen wel zelf beregenen.

Onze loonwerker maakt zich zorgen over de langere termijn voorspelling: zegt dat er einde deze maand regen komt. En er zit een redelijk % dravik op het land waardoor het ook niet te lang kan staan.

Ik geloof dat ik liever de gok neem dat het niet gaat lukken en het nog wat langer laat staan (tenminste tot begin juni). Zijn er mensen die het nu al maaien voor hun paarden? En zo ja voor Easy Keepers?