Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 00:06

4 jaar terug ongeveer. Toen was het erger. Heeft het van september tot aan januari bijna elke dag geregend. Was ons eerste jaar met de paarden aan huis.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 07:41

Dat is leuk ontwaken met die vangverhalen van paarden (sorry dames, heb er beeld bij :D )

Hier ook nat, maar niet meer zo nat als die ene keer dat we alles uit het dorp kregen.

Vandaag komt het waterschap met een hydroloog. Ik verwacht er weinig van. Wat een lozers werken daar zeg.
Maar goed die man zei wel: dit blijft. En wordt erger de komende jaren. Tegelijk gaf hij aan dat zij niet zoveel aan ons probleem kunnen doen (ik hoor dan ‘willen doen’).

Kortom, ons klimaat is blijvend veranderd. En qua regen is dat echt ellende.
Wij hopen op een oplossing en gaan voor een oplossing die ons geen geld kost (hooguit mankracht en tijd). Doordat zij oogluikend het dempen van sloten hebben toegestaan zitten wij met de gebakken peren namelijk.

Lukt dat niet, dan maken we een wal over de hele lengte van ons perceel. Dat is wellicht aso, want het probleem wordt van een ander, maar ik zie echt niet in waarom wij de dupe moeten zijn hiervan.
Even ter herinnering deze foto’s :roll:
Vijver:
Afbeelding

Track/bak:
Afbeelding

Bak:
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:21

Sodeju man. Ik snap dat je een dijk gaat leggen...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:42

Je kan middels een handhavingsverzoek eisen dat het Waterschap de gedempte sloten weer open maakt. Deze sloten moeten dan wel opgenomen zijn in de zogenaamde legger. Het waterschap is ook verplicht het vastgestelde waterpeil te handhaven.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:53

Holy smokes..
Ik zou inderdaad ook de, zomaar, gedempte sloten proberen aan te vechten via rechtsbijstand...

Hier in de buurt worden al dwangsommen opgelegd als de sloten op dit moment nog niet geruimd/gemaaid zijn.. dempen is hier sowieso geen optie. (Zijn er ook veel te blij mee)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:04

OOh die laatste foto's

Wij hebben nu ook nat en dat is echt nooit, dus voor hier is het echt wel extremer.
Dus kan niet zeggen dat het elk jaar zo is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:08

Ik zie echt enorme hoeveelheden water. Hier is alles al weer droog...

Waarom zijn die sloten gedempt?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:24

Oh kijk eens! Handige tips!

Waarom ze gedempt zijn? Landjepik wordt er gezegd.

Die boetes gelden hier idd ook. Alleen wij hebben afwatering op een waterschapssloot die in geen jaren onderhouden is. En dan geldt de datum van 1 november ineens niet. Sterker: na mijn geklaag hebben ze er een schouw sloot van gemaakt, waardoor mijn buren van bijna 90 verantwoordelijk zijn geworden :o?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:28

Olympia96 schreef:
Oh kijk eens! Handige tips!

Waarom ze gedempt zijn? Landjepik wordt er gezegd.

Die boetes gelden hier idd ook. Alleen wij hebben afwatering op een waterschapssloot die in geen jaren onderhouden is. En dan geldt de datum van 1 november ineens niet. Sterker: na mijn geklaag hebben ze er een schouw sloot van gemaakt, waardoor mijn buren van bijna 90 verantwoordelijk zijn geworden :o?

Oh lekker. Goed voor je imago ook..

Je weet dat je op officiële bekendmakingen .nl kunt zoeken naar verleende vergunningen?

Heb je rechtsbijstand?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:30

Vreselijk balen al dat regen en de komende vorst, ik word daar zo chagrijnig van.... je kan dan gelijk zo weinig.

Gelachen om de stro foto’s en het verhaal van Bianca. Zie het voor me.

Wat droevig Olympia, begrijpelijk dat je een dijk gaat leggen als ze het niet oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:31

Oh wauw wat een verhaal Olympia.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:32

:') oh man wat een water, nouja je hoeft in ieder geval geen aquatrainer aan te schaffen!

En die strofoto's :D Haha geweldig, het had die van mij kunnen zijn.

Wat zijn jullie gisteren weer ontzettend snel gegaan zeg :wow:
Ik ga kijken of het lukt om bij te lezen vandaag.

Gisteren weer fijn gereden, proberen het steeds wat langer en kwam gister tot 40min :)

Afbeelding

Vlip stond geduldig op terugkomst van zijn vriendinnetje te wachten <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door wendely op 04-02-21 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:32

prachtige plaatjes wendely.
Doe mij maar sneeuw ipv regen :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:36

Over dat dempen van de sloten.. weer lijkt inderdaad stilaan te veranderen: meer regen enerzijds, maar ook langere droogte anderzijds. In onze natuurgebieden dempen we ook veel sloten voor het moment, zodat regenwater kan insijpelen in de grond i.p.v. dat het zo snel mogelijk afgevoerd wordt via sloten. Want anders zit je in de zomer (veel droogte) met een probleem.

In natuurgebied makkelijk gezegd natuurlijk, dat zijn onze zogenaamde 'wetlands' en daar hebben we geen paarden op lopen ;)

Olympia: kan het dat dat bij jullie ook aan de hand is? Dat het sloten dempen te maken heeft met water willen vasthouden? Wel heel erg kl*te als jullie dan het 'overstromingsgebied' (wetland) in deze worden. Zou ik ook heel wanhopig van worden :\

Bedankt voor de mooie sneeuwplaatjes, heerlijk om weg te dromen <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:37

Sneeuw komt er ook aan........
Olympia, wat heftig, hopelijk heb je iets aan de eerder genoemde oplossingen. Ik zou dit wel alvast via aangetekende brief versturen, dan heb je zwart op wit dat mochten ze weer wat wijzigen, dit gewijzigd nadat jij ze hebt aangesproken/ gesommeerd op dit probleem.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:39

Deze foto heb ik hier al weleens gepost, dit was onze vorige wei, toen 'k de paarden nog in eigen beheer had en nog niet aan huis. Dit werd sinds een aantal jaar (spreek nu van 4-6 jaar geleden) ineens overstromingsgebied. We woonden vlakbij Rock Werchter en bij veel regenval stonden de festivalweides compleet blank. Dus dat water werd héél rap alle naastgelegen weides ingepompt, waaronder dus onze weide ;( met onderstaand resultaat.

Dus snap je wanhoop echt heel goed Olympia! Wij zijn o.a. daardoor sneller verhuisd, nog zo'n winters zag ik echt echt niet meer zitten.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:46

Wij hadden geen oplossing trouwens, lagen wel veel sloten rond het perceel maar die hoeveelheid water kregen ze niet afgevoerd. Voordeel was wel (en zal bij jou ook zijn) dat we ook in de droge zomers nog heel lang goed gras hadden.

Hopelijk kan de hydroloog jullie toch helpen!

In mijn huidige wei zijn aan de achterzijde rabatten gelegd, een soort 'dwarsslootjes' doorheen de hele wei. Die voeren dan weer af naar de grotere sloot die parallel naast de wei ligt. De rabatten zijn wel al heel oud (landschappelijk erfgoed) maar ze doen nog steeds hun werk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 09:56

Veel sloten worden gedempt zodat mensen opeens 50cm meer tuin hebben. Geen ingewikkelde sloot om te onderhouden, etc.

Zeker als ze jaren droog staan vergeten mensen het nut van de sloot

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:57

Solleke_Noah schreef:
Over dat dempen van de sloten.. weer lijkt inderdaad stilaan te veranderen: meer regen enerzijds, maar ook langere droogte anderzijds. In onze natuurgebieden dempen we ook veel sloten voor het moment, zodat regenwater kan insijpelen in de grond i.p.v. dat het zo snel mogelijk afgevoerd wordt via sloten. Want anders zit je in de zomer (veel droogte) met een probleem.

Hier het enige voordeel van de klei, en net boven NAP. :')
Hier de sloot naast het huis afgelopen zomer maar 2,5 week droog geweest, 2 percelen verder heeft heel het seizoen een ruime 80cm water in gestaan minimaal.

Dempen van watergangen is in Nl een, op de meeste plekken?, vergunningsplichtige actie, omdat ze moeten kunnen inschatten wanneer je je buren verzuipt..

Hier is de paddock bijna droog, maar de rest nog eendjes-habitat

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:07

Wat een waterballet op die foto's :( Dan gaat de lol van paarden-aan-huis er wel heel snel af.
Maar 'jullie' hebben dan iig nog sloten, dat kennen ze hier niet. Gelukkig wel zandgrond, dus dat scheelt wel.
Vanochtend was één plas al weg, de ander ga ik straks nog maar een handje helpen. En dan e PP maar harken/vlakken en afsluiten zodat ze straks met de vorst iig nog een stukje hebben waar ze vlak kunnen staan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:08

belle_boef schreef:
Veel sloten worden gedempt zodat mensen opeens 50cm meer tuin hebben. Geen ingewikkelde sloot om te onderhouden, etc.

Oef, dat is wel heel kortzichtig :')

@Akshay: fijn dat bij jou de paddock alweer bijna droog is! Hier nog modderworstelen helaas...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:30

Hier ook nog modderworstelen en heb mn les helaas weer moeten verzetten want de bak is te nat :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:45

Zo.... Hier staat een gekke gele bol in de lucht. En ... En ... Het voelt zo... Raar... Droog buiten...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:52

Spoiler:
Solleke_Noah schreef:
belle_boef schreef:

Oef, dat is wel heel kortzichtig :')

@Akshay: fijn dat bij jou de paddock alweer bijna droog is! Hier nog modderworstelen helaas...

Sommige mensen zijn ook heel kortzichtig. Denken alleen aan hun eigen belang.

Ik zou wel meer sloten willen. Langs mijn of straks zodat ze in de winter droge voeten hebben

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:57