[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:36

Ik zou er voor een tijdelijke situatie juist wel worteldoek tussen doen. Het zand mengt dan niet met de grond en kun je netjes weer weghalen bij het doen van de aanpassingen die je wil. En dus ook hergebruiken zonder dat er andere grond doorheen zit.

Ik weet niet om hoeveel paarden het gaat, maar ik zou dan eerder kiezen voor een iets kleinere oppervlakte (tijdelijk), waar je in ieder geval de PPID’er op houdt. De anderen konden zo te lezen wel op gras, dus dat zou ik dan ook doen.

Het is december, laten we er vanuit gaan dat het zo in april / mei wel goed genoeg gaat zijn qua weer / natheid voor de aanpassingen die je wil doen, is het dus een situatie voor zo’n 4-5 maanden. Niet ideaal, maar ik denk ook niet onoverkomelijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:37

Maar worteldoek met een dunne laag zand gaat echt niet werken. Die ligt zo bovenop

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:39

Nee, er moet wel een fatsoenlijke laag op, helemaal mee eens

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:52

Ik heb 3 paarden waarvan 2 prima onbeperkt op gras kunnen, alleen mijn oudje van 17 die altijd op gras 24/7 buiten heeft gestaan is in september hoefbevangen geworden. Er is toen ook PPID vastgesteld en hij kan dus niet op het gras. Lastige is dat door omstandigheden ik al rond eerste week januari op eigen grond de paarden heb staan en daar is op moment alleen gras. Voor de 2 merries geen probleem maar voor mijn oudje dus wel. Met nattigheid op dat stuk heb ik geen probleem, ligt namelijk hoger dan rest van land dus het is eigenlijk puur nu een korter termijn oplossing tegen het gras. Zelf zat ik in eerste instantie te denken aan frezen maar dit werd afgeraden zo laat in het jaar. Vandaar dat ik zat te denken om er wat zand op te gooien als dit iets is dat mogelijk is? Weet niet in hoeverre je gelijk het gras weer boven het zand uit hebt of als ik er een laag van richting de 15-20cm op gooi, het redelijk blijft (- zonder gras en niet zo modderig en vies dat ze er bijna in blijven vast staan). Echt heel erg bedankt voor alle adviezen trouwens, heel erg gewaardeerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:02

Graswortels zorgen tijdelijk voor stevigheid als je er iets op wil doen, freezen geeft niet alleen veel losse pollen (zand in de darmen), maar ook geen samenhang meer in de ondergrond. Kan werken bij een pad, maar niet met iets waar je een paard lang op wil laten rondhangen. Beste optie is zand + wegendoek en zeker deel ervan tegelen. Dan heb je meteen het begin van een voerplek, etc.
Zand is redelijk duur, zeker als je moet blijven storten, ga er even goed voor zitten en maak een ontwerp voor dat hoge winter/slecht weer stuk qua indeling. Ook al wil je later het veranderen, denk goed na over hoe je het zand daar dan weer weg krijgt naar waar je het wel wil hebben, al is het maar om er voor te zorgen dat er daarna weer gras groeit.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:18

Ir111 schreef:
Waar merkte je aan dat je paard het niet prettig vond? Waren de paden breed genoeg? Zaten er geen gekke hoeken in? Was de bodem ok?

Ik zou op jouw perceel beginnen met een pad rondom (zoals de blauwe lijn) waarbij de hoeken aan de binnenkant goed afgeschuind worden zodat ze makkelijk rondkomen. Je krijgt dan gelijk een paar mooie hangplekken. De meest schuine punt zou ik de hoek ook afschuinen, zo krijg je gewoon een wat grotere paddock daar.

Ik had het idee dat ze het vooral verwarrend vond. Ik had zeg maar een 8 gemaakt. Paden van 5mtr

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:04

Ha! Onze 3 winterlindes zijn bezorgd. Dat wordt gaten graven dit weekend!ze komen op de hoek van ons perceel te staan vlak bij de haag. Dat gaat een mooie plek voor de vogels etc worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:17

Femek2902 schreef:
Ik ben een stille meelezer in dit topic aangezien ik het concept van een paddock paradise wel heel tof vindt. Alleen heb ik ook ervaring met een modder paradise en merk ik dat je daar minder gevoelig voor wordt als je er middenin zit. Hierdoor ben ik wat sceptisch geworden over de haalbaarheid van een 24/7 buiten stalling voor paarden in Nederland. Nu baseer ik dit op 1 ervaring en dat is natuurlijk nooit goed. Zouden jullie ervoor openstaan om foto's te delen van de modder die jullie tegenkomen, maar ook oplossingen om een paddock paradise in de winter ook goed te houden? Ik merk namelijk dat ik het lastig vind om een goed beeld te krijgen en ik wil eigenlijk gewoon heel graag dat een paddock paradise ook in de winter goed blijkt te werken.

Ik haaat modder. Heb er echt een heel lage tolerantie voor. Gelukkig zitten wij op zandgrond. Dan is modder vrij* huisvesten met een hele hoop aandacht aardig haalbaar

*na een dag met onophoudelijk regen zijn er dan wel wat modderige plekken te vinden maar die zijn na 12h wel weer weg. En dan heb ik het in 90% van de dagen over 10% nattige bodem. Als het meer dan 3 dagen op rij meer dan 10mm regent is er hooguit 50% (tijdelijk) nat. Maar dan hebben de paarden nog steeds stallen, pad voor de stallen en hooi hok om droog te staan en op en neer te scharrelen zonder 1 spetter modder tegen te komen.

Maar dan ben ik dus 2 x per dag de mest aan het verwijderen. In het blader seizoen continue bezig om de blaadjes uit het witte zand te harken. Moet ik eens per jaar de boel open trekken met een cultivator. En moet ik eens in de 3-5 jaar de loonwerker flink onderhoud laten plegen. Staan ze maar 12-17h op dat stuk. En hebben ze 1000m2 met 2,5 paard.

Maar dan is het hier dus wel droog als iedereen al dagen klaagt over modder. Maar dat komt niet bepaald vanzelf. Ik denk dus dat dat ook niet haalbaar is op veel (niet zandgrond) plekken. Maar voorlopig redden wij het wel al jaren zo.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:16

Ik sta sinds kort op een stalling met een nieuwe paddock paradise en de track zelf is een vrij harde ondergrond wat wel nattig kan worden met regen, maar totaal niet modderig, en een enorme zandpaddock die helemaal droog is *\o/* Ben wel benieuwd hoe het er over een jaar bij ligt, maar ik heb goede hoop :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:19

ik vond het heerlijk rondstruinen vanochtend in ons paradijsje.

Onze ligplek momenteel _O-Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:48

Heerlijk!

Ik ben langzaam aan het denken over het maken van een mentale uitdaging voor Jim. Die staat voorlopig wel op rust en verveelt zich snel. Verschillende hooiplekken zijn een volgende stap. Maar ik vind die kleine voerbakjes voor verrassingen ook wel leuk. De boomstammen van Britt vind ik een hele leuke (hoe maak je dat holletje voor het eten?), maar ik zat ook te denken aan een aantal kleine, maar zware stenen plantenbakken. Ik zag laatst op FB een wortelslinger voorbijkomen met strotouwtjes en colaflessen met gaten waar wortels in konden. Maar ik snij liever kleine stukjes wortel die ik ergens verstop. Qua hoeveelheid iets beter :+
Maar ook kruiden, appels, haychunks, dat soort dingen.
Wat hebben jullie?

Edit, ik zat aan zoiets te denken. Dat is zwaar zat toch?
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... ousPage=lr

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:56

Ter illustratie van wat paddockroosters doen.

We zitten op volle klei. Ik heb overal worteldoek onder laten leggen en zo'n 7cm lavasplit van 8-16mm.

Op deze plek heb ik direct na het aanbrengen van het worteldoek paddockroosters gelegd. Dit stukje ligt 30 a 40cm onder het maaiveld (grondwater zit momenteel op 65cm onder maaiveld).

Afbeelding

Dit stukje ligt zo'n 3 meter verderop onder dezelfde omstandigheden. Hier liggen geen roosters onder.

Afbeelding

Op dit stuk heb ik roosters gelegd nadat het zo nat was dat ik er met de kruiwagen echt niet meer door kwam.

Afbeelding

Tegelijk heb ik ze hier ook maar gelegd omdat het dezelfde kant op ging.

Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:29

Daihyo schreef:
Heerlijk!

Ik ben langzaam aan het denken over het maken van een mentale uitdaging voor Jim. Die staat voorlopig wel op rust en verveelt zich snel. Verschillende hooiplekken zijn een volgende stap. Maar ik vind die kleine voerbakjes voor verrassingen ook wel leuk. De boomstammen van Britt vind ik een hele leuke (hoe maak je dat holletje voor het eten?), maar ik zat ook te denken aan een aantal kleine, maar zware stenen plantenbakken. Ik zag laatst op FB een wortelslinger voorbijkomen met strotouwtjes en colaflessen met gaten waar wortels in konden. Maar ik snij liever kleine stukjes wortel die ik ergens verstop. Qua hoeveelheid iets beter :+
Maar ook kruiden, appels, haychunks, dat soort dingen.
Wat hebben jullie?

Edit, ik zat aan zoiets te denken. Dat is zwaar zat toch?
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... ousPage=lr

Met een bovenfrees en schuren! :D
Die bloembakken ken ik wel en vind ik ook zeker leuk (alleen voor mij niet helemaal Dino-proof, die haalt zich ó-ve-ral aan open), ik zag ergens voorbij komen dat iemand er zo'n voerbal in had gedaan waar dan wat lekkers uit komt als ze ermee rollen. Ik heb er nu voor gekozen om rubberen staltegels neer te leggen met autobanden (Dino-proof) er omheen en dan daar in zo'n voerbal te leggen, alleen heb ik er eentje die zwaar agressief wordt op zo'n bal dus daar leg ik nu bijv. die Haychunks van Pavo in ipv de voerbal.

Afbeelding
Gelijk wat passive physio :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:33

Super leuk gedaan zo :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:42

Ik was al aan het bedenken hoe ik de voerbal weer in kan zetten zonder dat hij onder het hek doorgaat en in de vijver beland. Dit zet me wel aan het denken voor een oplossing.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:47

Dino proof ja?
Anton presteert het om met zijn hoef vast komen te zitten in de rand van die autobanden. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:47

Bij ons ligt die snoepjesbal. Mijn merrie is er gek op :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:15

Die ja! Hier gaan er idd snoepjes in.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:44

Sure_lee schreef:
Dino proof ja?
Anton presteert het om met zijn hoef vast komen te zitten in de rand van die autobanden. _O-

Ssst, dat moet je niet zeggen :=

Wat een leuk topic. Mijn paarden hebben geluk dat ze bij Britt mogen wonen <3 Ik ga volgen!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:06

Ja die! Ik deed er fibrenuggets in. Ik had hem dus op (afgebakende) rubberen matten liggen zodat hij het zand niet in kan rollen.

Sst over het Dino-proof, breng hem niet op ideeën :') :')

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:18

Die boomstammetjes vind ik een supertof idee. Ik heb het idee van de bloembakken wel nog niet gezien, precies? Ik heb hier ook nog een hoop stenen die uit de grond zijn gekomen die nog een bestemming moeten krijgen, daar wou ik ook iets verstop-eten-ig mee doen.. Moest iemand daar ook een tof idee voor hebben of dat al gedaan hebben, be my guest!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:21

Ik dacht op een aantal punten op de track zo'n bloembak een stukje in het zand graven als eetbakje en daar lekkere dingen in doen. Maar ik vind zo'n voerbal ook wel een goed idee :j

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:29

Oh leuk idee!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:31

Ja dan moeten ze ook op zoek naar eten over de hele track. Maar dan moeten het wel zware bakjes zijn, zodat ze er niet mee kunnen gaan slepen.