Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:24

Dat is wat al eerder is gezegd :)
En mist jouw stalbaas dus nog wel een deel!

En stal is echt geen verschrikking. Als ze zich niet vervelen, ze fijn kunnen liggen, rust kunnen hebben dan is dat super voor ze.
Die van mij ging van een pensionstal waarbij hij neuscontact met alle omringende paarden kon hebben naar een pensionstal waarbij het aan 3 kanten dicht is maar die wel net iets groter is en een dikkere bodembedekking. Toch merkte ik dat hij zich niet happy begon te voelen en heb hem (op dezelfde stalling) verplaatst naar een stal bij de deur. Nog meer frisse lucht en vooral veel meer te zien. Hij is meteen weer de oude en als voordeel dat hij nu toch de rust op kan zoeken door achterin zn stal te staan. Ik zie hem nu dus wel eens overdag lekker soezen in zn stal.
Dus dat jij aangevallen wordt op t feit dat ze niet kunnen ontspannen in de stal is niet terecht imo. Die van mij zie ik buiten wel soezen maar niet slapen (al ben ik er natuurlijk nooit 24 uur) en zie ik m op stal wel liggen. Buiten is ie te druk met andere dingen :D

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:25

Kendra schreef:
Even bijgelezen en ik snap het nu beter (denk ik..).
Ik ken de stallen waar danzzz werkt. En als ik het juiste beeld voor ogen heb: zo gaat het daar, en ik zou mijn paarden er met een gerust hart heenbrengen. Heb ik ook wel eens gedaan (op proef, helaas net niet goed genoeg :o :o ). Paarden in een volstrekt ander ritme. Ze moeten hard werken en er is een volstrekt duidelijk ritme van reinheid, rust en regelmaat waar sommige paarden goed gedijen. De prestaties staan voorop en alles wat kan bijdragen aan het optimaliseren daarvan wordt gedaan. Paarden komen er vaak uit, hebben beslist geen saai leven. Controle is erg belangrijk en men is bang voor blessures (wat ook wel te begrijpen is :+ ). Als paarden uitgesport zijn en thuis met pensioen gaan of de fokkerij in gaan ze acuut de wei in :-)...

Toch zijn het - in mijn ogen - situaties die hun langste tijd hebben gehad. Ik zie (wat hier al vaker is gezegd) een langzame kentering. Want wat danzzz zegt: niet alle paarden gedijen in het systeem en daardoor mis je ook wel eens een potentiële topper. Ik heb wel eens zo'n paard tijdelijk op stal gehad en die bloeide enorm op van weidegang. Mijn hart brak bijna toen die weer terug ging (want was immers opgeknapt..). Paard heeft het in de top nét niet gered en ik denk vaak dat met een ander management dat wel was gelukt. Daarom hoop/denk ik dat het tij wat gaat veranderen. Het kan wel, in de UK zie je bijvoorbeeld dat veel springruiters hun paarden gerust een maand de heuvels in jagen ...
Anderzijds is NL niet het beroerdste land, ik verkoop mijn paarden liever niet naar het Midden Oosten of Azië....(altijd fijn als het gewoon hobby is).

Supergoed samengevat!! En inderdaad breekt mijn hart ook als ik merk dat een paard niet mee kan draaien. Die gaan via de achter deur weg naar mensen met minder ambities en een wat losser " regime" met hopelijk een goede kijk op wat paarden nodig hebben. En dan hoop ik altijd op een liefdevol huis met een eigenaar als vele waar ik nu mee in discussie zit, lekker buiten, beetje wedstrijdjes rijden en vooral veel rust en vriendelijkheid.

Ik heb inderdaad veel moeite als ze naar overzee verkocht worden ja. Doet echt pijn en ik maak me ook altijd veel zorgen. Ik moet dat loslaten, maar zo simpel is dat niet

Maar inderdaad, net zo goed als ik vier maanden kan stappen vanwege een blessure kan ook een paard een half jaar het land op om bij te trekken. Vaak de jonkies als ze zadelmak zijn en de basisknoppen erop zitten gaan ze nog even met vakantie een paar maanden voordat ze het werk ingaan. Evenzo ook als een paard aangeeft het even niet meer te trekken, en geloof me dat kunnen ze heel goed aangeven :)

De prestatie is inderdaad het doel, maar het doel is niet zaligmakend en ook niet ten koste van je gereedschap te bereiken. Je hebt goed gereedschap nodig om het kasteel te bouwen, dus moet je goed voor je gereedschap zorgen en respectvol zuinig met het lijf en koppie omgaan.

Popstra

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:17

Het is deze december maand extreem nat buiten, vraag me af hoe het er bij iedereen uit ziet nu waar de paarden 24/7 buiten lopen!? hebben jullie dat het echt zo fantastisch voor elkaar dat ze niet in de drek staan? Dat als je bij voert het hooi niet over het hele terrein heen vliegt met die wind??
Het nu ook zo fijn werken is poep te ruimen om je boel netjes te houden in al die nattigheid?
Je paard steeds zeiknat en vies is het rijden er daardoor bij in schiet!?
Kennelijk vinden sommige mensen dit geen enkel probleem en dat is prima. er zijn echter ook zat mensen die een ander doel voor ogen hebben met hun kostbare viervoeter. Namelijk wedstrijden rijden en daarvoor hard trainen enz. Ik wil daar niet mee suggereren dat deze paarden het paard zijn ontnomen moet worden maar je kan toch best begrijpen mensen hun topper niet zoals bovenstaand wil en kan houden!? Dat daar dan een middenweg in gezocht word is toch prima.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:25

Heb je het topic wel gelezen ? Zie hier weinig mensen zeggen dat het alleen 24/7 buiten moet zijn :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:26

Nu dit jaar niet 24/7 eerdere jaren wel.
Ik merk niet dat het hier nu natter is dan andere jaren, dus geen idee of er ook werkelijk meer neerslag is geweest.

Hier voer ik binnen in de schuilstal. Dan is er geen vertrapt hooi in modder en waait er ook niets weg en regent het ook niet nat. Daarnaast is er verlichting, makkelijk voor mij om bij te vullen.

Paarden die bereden worden heb ik een deken op, dan zijn ze ook zuiver :)

Maar momenteel heb ik ze in de nacht op stal. Maar nog steeds de hele dag in de wei.
En dat heb ik zo ook gehad toen ik in de sport reed. Nu doe ik dat helaas door eigen gezondheid niet meer.
De nacht op stal. Overdag buiten. Dat ze dan rollen en vies worden maakt mij niets uit.
En zo deed de hele stal dat en die reden allemaal sport. Ik reed maar tot Z, waren ook mensen internationaal. Dus niet allemaal levenslang in de B.

24/7 is inderdaad helemaal niet wat de mensen in dit topic willen. Maar juist een mooie middenweg.
Dat is niet 1 uurtje buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:43

De ingang van de winterwei is een enorme modderbende, maar daarna wordt het telkens droger en achteraan ligt de wei veel hoger, daar kunnen ze zelfs nog wat gras peuzelen. Hooi wordt meestal gewoon op de grond gegooid, maar daar is het nu inderdaad te nat voor, dus moeten ze het met het gras doen, is niet veel en weinig voedzaam. Hooi krijgen ze dus volop bijgevoerd op stal.
De boel ziet er inderdaad niet spik en span uit en je gaat nu best niet in je leren laklaarzen je paard uit de wei halen, dat klopt.
De wedstrijdpaarden zijn geschoren en staan onder dek. Dus hoogstens de voetjes moeten gewassen worden voor wedstrijd (en dat wordt eigenlijk altijd gedaan, ook 's zomers). De recreatie- en pensioenpaarden, dat varieert van dagelijks geborsteld tot moddermonster. :+

Een middenweg zoeken is dus ook zeker niet slecht, integendeel, dat is volgens mij het ideaal. Een situatie zoeken waarbij beide partijen tevreden zijn en waarbij aan de behoeften van beide partijen zo goed mogelijk voldaan wordt. Niemand hier beweert dat 24/7 het enige goede is. Volgens mij heeft niemand in dit topic zijn paard 24/7 buiten staan nu.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:45

Tango1979 schreef:
Controle van een eventuele wet op buitenstaan is niet zo moeilijk hoor. Dat is gewoon een kwestie van bepalen hoeveel grond nodig is per paard voor 6 uur vrije beweging. Heeft een stal die hoeveelheid niet tot zijn beschikking? Dan een boete erop, tijd geven tot herstellen en anders sluiten.

Paarden die niet buiten kunnen, met een blessure staan, ziek zijn: ontheffing krijgen obv een DA verklaring.

Paarden hoeven niet te liggen om uit te rusten hè? Mijn paard ligt ook liever op stal dan buiten.Maar komt dat doordat hij alleen binnen zich ontspant? Nee volgens mij niet want ook buiten kan hij heerlijk staan soezen.

Maar dat een bedrijf voldoende grond heeft om alle paarden buiten te houden wil niet zeggen dat ze dat doen. Hoe ga je dat controleren?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:51

xMalibu schreef:
Tango1979 schreef:
Controle van een eventuele wet op buitenstaan is niet zo moeilijk hoor. Dat is gewoon een kwestie van bepalen hoeveel grond nodig is per paard voor 6 uur vrije beweging. Heeft een stal die hoeveelheid niet tot zijn beschikking? Dan een boete erop, tijd geven tot herstellen en anders sluiten.

Paarden die niet buiten kunnen, met een blessure staan, ziek zijn: ontheffing krijgen obv een DA verklaring.

Paarden hoeven niet te liggen om uit te rusten hè? Mijn paard ligt ook liever op stal dan buiten.Maar komt dat doordat hij alleen binnen zich ontspant? Nee volgens mij niet want ook buiten kan hij heerlijk staan soezen.

Maar dat een bedrijf voldoende grond heeft om alle paarden buiten te houden wil niet zeggen dat ze dat doen. Hoe ga je dat controleren?

De financier van mijn werkgever is akkerbouwer, die heeft echt heel, heel veel grond. Het zou een uitkomst zijn als een van de loodsen omgebouwd wordt tot binnenbak en de landerijen omgebouwd worden tot weilanden, de vraag dan is alleen wie de boel gaat financieren, want van de sport en handel alleen ga je zo een stal niet financieel gezond houden, daar heb je ook nog een stukje andere inkomsten voor nodig :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:52

Net zoals andere vee bedrijven ook gecontroleerd worden.
Daar worden zelfs de spleetjes in de vloerrooster gemeten met de hand of dat wel correct is.
Dan kan er ook wel gekeken worden of paarden buiten staan. Is heel snel zichtbaar :D

Bij een bedrijf dat redelijk wat paarden heeft staan moet er volcontinu paarden buiten staan anders haal je nooit de uren.

Toen ik ooit op zoek was naar een andere pensionplek had ik uiteraard ook de eis, overdag buiten.
Was een stal in de buurt waar dat van gezegd werd, daar gaan kijken, zag ik er 5 buiten? Dat kan niet als je er 25 hebt staan en je wilt ze allemaal buiten hebben.
Nog een paar keer voorbij gereden op verschillende tijden, maar steeds stonden er maar een paar buiten. Daar ben ik natuurlijk nooit naartoe verhuisd. Zo simpel gaat controle al globaal.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:25

Ik weet dat ik enorm verwend bent met de grond in Brabant. De paarden staan nu met ruiven hooi op de paddocks. Echt geen modder te vinden, de stal eigenaar heeft 2 jaar terug enorm geïnvesteerd in goede bodem. Onze buitenbak is nat ja maar niet te glad dus te rijden. En ik heb tegenover een stalling met binnenbak waar ik tegen betaling gebruik vak kan maken.

@malibu: maar als de mogelijkheid van 4/6 uur buiten er is denk je dan dat er echt veel mensen zij die dat niet zouden willen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:29

Tango1979 schreef:
Ik weet dat ik enorm verwend bent met de grond in Brabant. De paarden staan nu met ruiven hooi op de paddocks. Echt geen modder te vinden, de stal eigenaar heeft 2 jaar terug enorm geïnvesteerd in goede bodem. Onze buitenbak is nat ja maar niet te glad dus te rijden. En ik heb tegenover een stalling met binnenbak waar ik tegen betaling gebruik vak kan maken.

En daar noem je wat hè.
Het is vaak vangen maar niet investeren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:32

Tango1979 schreef:
Ik weet dat ik enorm verwend bent met de grond in Brabant. De paarden staan nu met ruiven hooi op de paddocks. Echt geen modder te vinden, de stal eigenaar heeft 2 jaar terug enorm geïnvesteerd in goede bodem

Is ook zo, Wij zitten op de veen/klei grond op het laagste stukje Nederland, als het drie weken droog is geweest in de volle zon is de bodem nog drassig zo dicht tegen het grondwater zitten wij aan. Als ik een kuil graaf in mijn tuin, dan staat die, ook hartje droge periode zomers, binnen een dag vol water.

Zelfs de goed gedraineerde buitenbak met een vermogen kostende bodem erin, is hier niet tegen bestand. Van de week alle drainagebuizen doorgespoten, maar er ligt gewoon teveel water op. Het waterpeil is ook zo hoog dat de buizen het ook niet kwijt kunnen omdat de afvoer in de sloot hangt, die hoger staat dan de bak zelf, en dan kan je draineren wat je wil, maar het loopt pas weg als het waterpeil gezakt is.

Het is echt schipperen, want op stal kan nu gewoon haast niet gereden worden, dus wordt alles opgeladen en naar de plaatselijke binnenbak gebracht als ze ohz moeten. Gelukkig hebben ze nu even vakantie en we hopen volgende week gewoon weer de boel op te kunnen pakken zonder dat steeds de vrachtwagen van stal moet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:46

Ik begrijp nu ook je standpunt danzzz en hoe het zit met verschil werk en eigen.
Dank voor je uitleg.

Hier op zandgrond, maar onze stal op oude boerderijgrond, alles is ook al weken nat, paarden staan al weken in natte paddocks, bak is nat...
Begin van de week alles weer droog, en nu weer nat...
Gek word je er van!

Ze staan overdag wel buiten want ze moeten er toch uit, maar ik merk dat vooral mijn lusitano die toch erg makkelijk is en graag buiten is, er niet blij van wordt.
Als ik hem na het rijden of longeren weer buiten wil zetten blijft hij in de stalgang stil staan en wil niet naar buiten...
Het moet nu maar eens gauw beter weer worden!

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:26

Mijn fjord staat normaal 24/7 buiten met schuil stal. Hij is nu mee op vakantie en de paarden staat van 10.00 tot 15.00 in een paddock en de rest op stal. En wonder boven wonder lijkt hij het heerlijk te vinden. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en staan dik in het stro. Hij heeft geen stalbenen en loopt voor zijn doen heel soepel ( hij is 28 en heeft artrose). Dinsdag gaat hij weer mee naar huis en weer 24/7 buiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:33

Ik bof extreem met de wei, die ligt zelfs nu droog en er staat gras op. Dat is omdat ze uitzonderlijk gunstig ligt en er maar twee paarden op lopen. Aan de ingang miniem beetje blub, ik raak er nog door met sneakers maar niet ideaal. Maar dat is een metertje. En enkel de grote komt eruit om te rijden.

De buitenbak is idd wel lastiger. De training heeft wat stil gelegen. Maar daar hebben ze ook geen kwaad van. Voor die paar weken... mocht ik wedstrijden rijden zou ik of die rust er gewoon inhouden of opladen. Ik vind het zelf ook wel best voor een weekje of 2-3, langer word ik ook lastig.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:38

Nouvel schreef:
Ik begrijp nu ook je standpunt danzzz en hoe het zit met verschil werk en eigen.
Dank voor je uitleg.

fijn :)

Ik leg het graag uit, juist omdat er zoveel misverstanden zijn en zeker ook omdat je er 365000 theorieën en filosofieën op los kan laten.

Het mooie is dat ik veel geleerd heb in dit topic, over sommige dingen heb ik heel goed nagedacht, waardoor ik het leven van "mijn" stalpaarden toch weer een beetje aangenamer kan maken of een ander inzicht heb gekregen hoe ik over een probleempje na kan denken om tot een oplossing te komen.

Daar wil ik mijn discussiegenoten best even voor bedanken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:52

Popstra schreef:
Het is deze december maand extreem nat buiten, vraag me af hoe het er bij iedereen uit ziet nu waar de paarden 24/7 buiten lopen!? hebben jullie dat het echt zo fantastisch voor elkaar dat ze niet in de drek staan? Dat als je bij voert het hooi niet over het hele terrein heen vliegt met die wind??
Het nu ook zo fijn werken is poep te ruimen om je boel netjes te houden in al die nattigheid?
Je paard steeds zeiknat en vies is het rijden er daardoor bij in schiet!?
Kennelijk vinden sommige mensen dit geen enkel probleem en dat is prima. er zijn echter ook zat mensen die een ander doel voor ogen hebben met hun kostbare viervoeter. Namelijk wedstrijden rijden en daarvoor hard trainen enz. Ik wil daar niet mee suggereren dat deze paarden het paard zijn ontnomen moet worden maar je kan toch best begrijpen mensen hun topper niet zoals bovenstaand wil en kan houden!? Dat daar dan een middenweg in gezocht word is toch prima.

Dit is natuurlijk een beetje onzin. Er wordt maar weinig 24/7 gepredikt. Maar om 4/6 uur al niet te bieden aan je paard.. als jouw stal de paarden die uurtjes geen fijne buitenplek kan bieden, zou hij imo gewoon geen pension mogen aanbieden. En nogmaals: ik weet echt dat ik verwend ben met de bodem hier. Maar dan gooi ik die hele flauwe vergelijking erin: als je 40u werkt en in een appartement woont, neem je toch ook geen grote hond in huis die veel ruimte en beweging nodig heeft?

Misschien moeten we ons maar realiseren dat we niet overal in NL paarden kunnen houden. Of dat de kosten op sommige plekken in NL.dan zo hoog worden dat er geen winst valt te behalen.

Ik vind het ook een fijne discussie en ik zie echt wel het punt van iedereen in. Maar voor mij is welzijn minstens 6u vrije, goede buitengang. Dat gecombineerd met je training zorgt ervoor dat je paard nooit/zelden 15u aan een stuk in z'n hokje staat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:23

bruintje123 schreef:
Bij veel spring sportstallen, ja internationaal, gingen paarden 20 jaar terug al naar buiten, elke dag.
Vol in de beschermers. logisch Maar wel naar buiten.
Hun beredenering, paard kan ook vol in de sprong komen en nooit meer de sport in kunnen. Dan is dat risico in de wei niet groter maar ze zijn wel fijn ontspannen om mee te werken.

Klopt, en dat is precies wat danzzz zegt, paar uur in de paddock of wei.
Maar altijd gecontroleerd en nooit de hele dag. Dat past ook niet in het schema.
Het is ook een regime dat past bij sportpaarden, voor paarden die niks doen is het bijna dodelijk (en dan geef je ook wel veel geld uit voor nop...).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:40

Nee danzzz praatte een half uurtje buiten zelfs goed.
En los is niet gecontroleerd, gecontroleerd is aan de longe of onder het zadel of stapmolen, dat is dus niet waar ik het over had.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:48

Oké, half uurtje vind ik ook niks :-)..
Met gecontroleerd bedoel ik in deze situatie dat alles onder controle is - dat is inderdaad wat anders.
Zo'n dag die begint in de molen, daarna 2 uur stal, dan longeren, weer 2 uur stal, dan rijden, 2 uur paddock, weer op stal.
Maar ik kijk er altijd vol verbazing naar en weet na al die jaren ook nog steeds niet wat ik er van vinden moet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:52

Als het zo gebeurt is het in ieder geval beter dan veel pensionpaarden die moeten wachten tot hun baasje ze een keer uit hun gevangenis haalt.

Ik blijf voorstander van minimaal 4 uur echt vrije beweging in een grote paddock, dus geen vergrote stal, waar ze dus ook echt kunnen bokken of rennen. Of ze dat doen is niet aan ons :)

En kan een stal dat niet bieden mag er van mij een overgangsfase komen dat deze stallen gesloten gaan worden.
En zeg niet dat kan niet, we hebben het bij de nertsenhouderij al gezien dat het wel kan. Dat voorbeeld kan gerust gevolgd worden in de paardenhouderij, dieren voor hobby.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:52

Ik denk dat je als paard dan nog beter een paar keer kort naar buiten kunt gaan met veel afwisseling dan 1x 4 uur en de rest niks

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:56

Kendra schreef:
Maar altijd gecontroleerd en nooit de hele dag. Dat past ook niet in het schema.
Het is ook een regime dat past bij sportpaarden, voor paarden die niks doen is het bijna dodelijk (en dan geef je ook wel veel geld uit voor nop...).

Dat zegt ze juist niet. Ze gaf aan 20u op stal en zo'n 1 a 1.5 uur vrije beweging. Dat is gewoon erg erg weinig. Als je iig nog n dagdeel buiten staat + training + stapmolen + wandelen/longeren oid dan kom je iig niet uit op 20u stal. Maar 4 uur beweging waarvan nog niet de helft vrij, is gewoon echt erg weinig en heeft niets meer met welzijn te maken.

We weten allemaal dat paarden bewegingsdieren zijn. En sociaal. Ik vind dat je aan die behoeftes niet kan voldoen met 20 u op stal.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:58

Nouvel schreef:
Ik denk dat je als paard dan nog beter een paar keer kort naar buiten kunt gaan met veel afwisseling dan 1x 4 uur en de rest niks

Dat is wel mijn beleving.

Ik merk dat vooral aan die oude merrie, die moet eigenlijk 2 x per dag 20 minuten stappen, maar we nemen haar 4 keer per dag 10 a 15 minuten mee, en dan doen we altijd nog even aan de hand grazen na het stappen. Ze is daar veel bijder onder dan die twee keer 20 minuten en even grazen.

Als ik haar dan ook nog een keer tussendoor een poetsbeurt geef, dan is ze helemaal tevreden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:00

Tango1979 schreef:
Kendra schreef:

Dat zegt ze juist niet. Ze gaf aan 20u op stal en zo'n 1 a 1.5 uur vrije beweging. Dat is gewoon erg erg weinig. Als je iig nog n dagdeel buiten staat + training + stapmolen + wandelen/longeren oid dan kom je iig niet uit op 20u stal. Maar 4 uur beweging waarvan nog niet de helft vrij, is gewoon echt erg weinig en heeft niets meer met welzijn te maken.

We weten allemaal dat paarden bewegingsdieren zijn. En sociaal. Ik vind dat je aan die behoeftes niet kan voldoen met 20 u op stal.

wat doen die paarden dan in de overige anderhalf uur? Opgelost in een hoekje wachten tot ik ze weer opblaas ofzo?

er zitten 24 uur in een dag :)

Daarnaast heb ik ook gezegd dat ze regelmatig los gaan en in de zomer op het land, als het schema het toelaat, evenals met vakantie's dat gaan ze ook. Gewoon om ze fit te houden.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 31-12-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt