Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:19

@ipsilonka: mooie stallen heb je. Waar dienen de roosters voor aan buitenkant van de schuur?

Lynn: spannend!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:34

En ja hoor, water in de voorraad. Ik had gelukkig gisteren voor mijne nachtshift alles hoger gezet en de hoeveelheid water valt nog mee. Maar omdat ik de laatste weken zoveel gewerkt heb, lag er best wel wat rommel op de grond. Nu kijk ik helemaal niet meer uit naar een opruimsessie.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:44

Ohhh ik word helemaal gek van al dat water. De weide is één grote vieze, drek bende. Ben het helemaal zat.
Kom net van buiten, maar het is hier vies koud, grauw en grijs :( Waar blijft die zon toch...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:47

Ik had me hier al gemeld, maar had het druk druk druk. Met dit weer minder, dus even tijd om mee te babbelen. Ik vind het erg leuk en leerzaam om mee te lezen en mee te kletsen.

Ipsilonka, wat een prachtig paradijsje! Ik zie dat alle stallen open staan. Staan ze wel eens in elkaars stal en gaat dat goed? Of zie je dat iedere pony een soort van vaste stal heeft?

Ik ben zelf bezig de stal klaar te maken voor onze eerste echte grote pony :+ Wij hebben al twee shetlanders, maar daar komt een E pony bij. Eerst willen we alles af hebben, voor we op zoek gaan.
De stallen zijn we nu aan het splitsen. En aan de stallen komt een uitloopje. Sowieso gaan ze in het begin 's nachts apart staan. De shetlanders samen in een stal met uitloopje. De E pony daarnaast met ook een eigen uitloopje. 's Nachts zullen ze namelijk op stal komen te staan.

Het is natuurlijk afwachten hoe het onderling gaat, maar mocht dat goed gaan dan wil ik ook gewoon de uitloopjes en de stallen open laten zodat ze overdag ook kunnen schuilen.
Het uitloopje kan ik open zetten zodat het 1 uitloop wordt. De stallen zou ik dan gewoon twee aparte stallen kunnen houden.
Ik vraag me alleen af of dat goed gaat als ze in elkaars stallen gaan. Misschien hebben mensen hier ervaring mee?

Andere oplossing is een schuilstal buiten maken en de stallen alleen voor 's nachts houden.
Ik heb laatst een topic geopend met wat foto's van ons projectje.
[VSW] [VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:53

Hele goede vraag Delphi! Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Ik heb vaste stallen en ben bang dat er ruzie ontstaat als ze gaan logeren met of bij de buren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:01

Selka schreef:
Hele goede vraag Delphi! Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Ik heb vaste stallen en ben bang dat er ruzie ontstaat als ze gaan logeren met of bij de buren.

Ik ook. Hoe doe jij het nu? Alleen 's nachts op stal en overdag heel de dag buiten? Hebben ze buiten ook nog een schuilstal?

En ik zie het al voor me dat ze zich met 3en in een stal proppen. Of veel onrust en stallen die overhoop liggen. Als ik ze overdag dichtgooi en alleen gebruik om ze 's nachts in op stal te zetten, dan ben ik wel een schuilplek kwijt mocht het overdag zo regenen.
Ik ben wel van plan om ze jaarrond de hele dag buiten te hebben lopen.

Ik had al bedacht om in de wei een groot waterdicht schaduwdoek te spannen tussen 4 palen. En dan de 3 zijkanten dicht te maken met windbreekgaas. Zit ik ook niet met een vergunning voor eens schuilstal, want ik wil niet echt een complete stal bijbouwen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:14

Daar zit ik ook nog steeds mee.
Heb voor nu voor de nacht allemaal een eigen stal, of nou ja de minis staan samen in 1 stal.
Amel bitcht wel eens op de minis dus dat is niet verstandig als die tegelijk in 1 stalletje gaan.
De grootste stal is van Melle die is 3.5 x 4 en grenst aan de wei.
Heb best een grote doorgang in de schuur en de bodem is zand.
ik zou de wei aan de schuur kunnen trekken, maar dan heb ik 1 probleem.
De dakconstructie rust namelijk op 2 palen die midden in de schuur staan.
Deze zijn niet dik en staan bovenin ook nog eens los.
Als melle of Amel besluit de kont er tegenaan te parkeren dan stort vokgens mij de hele schuur in :=
Zou ik een schot zetten voor de eerste paal zodat ze er niet bij kunnen komen, dan ben ik bang dat de inloop weer te krap wordt.
ik ga zo eens even meten hoe groot het voorste stukkie is

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:57

Over het algemeen gaat het gewoon goed. De hiërarchie is duidelijk onder de dames.
Afbeelding
De boxen zijn 4,5 bij 3 dus ook ruimte zat.
De betonvlecht aan de buitenkant is omdat ze de schuur opaten tot gaten van ruim een vierkante meter. Daar was ik niet zo blij mee.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:08

Amel en Melle samen zou nog wel goed gaan denk ik maar dan moeten de minis niet in de buurt komen.
Melle is juist heel sociaal en tolereert iedereen wel in zijn buurt.
Zelfs toen vorig jaar de hengst en ruin van mijn buurman ontsnapt waren en ineens bij ons in de wei stonden :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:11

lynn we duimen door~~~~~~~~~~~~
ken het gevoel van bij ons lopen ding nooit normaal :(:)

Ik ben zoooo blij met mijn vijver.
Ding staat gewoon bijna vol :oo
Geen idee hoeveel water daar in kan maar met een lengte van 10 meter, breedte van 6 en diepte van ruim 1.5 a 1.75m , gaat er veel in.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:44

Hier moeten we er 2 in de stal zetten want alleen gaat niet goed :+ maar ze kunnen daar ook de rest van de kudde niet meer zien, dat zal het wel zijn.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:50

Bij ons doet de wei het heel erg goed. Was er bang voor dat het een grote modderpoel zou worden omdat het nogal moerasgebied is. Alleen voor aan het hek is het huilen. Daar staan ze natuurlijk te kijken of mamma al komt met de brokjes en wordt alles omgewoeld. Daar sta ik nu tot mn enkels in de modder. ;(

Ontworming kan ik vanavond ophalen, dus daar gaan we mee beginnen. Hooi is opgeschroeft met twee plakken extra per dag. Ik kan niet wegen dus het gaat een beetje op de gok. Denk dat ik er nu 30 kg neer heb gelegd gister. Even kijken of hier iets van blijft liggen anders komen daar nog twee plakken bij morgen.

EDIT: ik heb de priores ook opgeschroeft en heb de muesli vervangen door priores. Dus hij krijgt nu 4 scheppen per dag. Hopen dat dit werkt.

Wat zouden jullie doen met rijden? Even stoppen tot hij bijgekomen is? Ook met het oog op de wormkuur van vanavond.
Ik heb niks gemerkt aan hem dat hij last heeft, zwak is of iets. Hij is mager aan het worden maar ik heb een barefoot zadel dus dat past zich makkelijk aan. Ik doe geen gekke dingen. Rij meestal 2 uurtjes rustig in stap en wat draf, meer niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:07

Rijden kun je wel doen denk, misschien onderweg nog ergens even laten grazen tussendoor maar zou idd niet te veel doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:08

Op een (echt) schraal paard zou ik zelf niet gaan rijden. Laat ze bovendien liever hun energie stoppen in weer op gewicht komen. Beweging is natuurlijk wel belangrijk. Op wei, wandelen, longeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:33

Er is natuurlijk rijden en rijden ;)
Een rondje stappen zal weinig kwaad kunnen mits idd het zadel gewoon past.

M'n projectje hier is ook veel te mager, op z'n flanken lijkt het wel een brooke paard :+ dus voordat ik daarbij ga denken om er op te stappen mag er nog wel wat spier en vet bij komen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:45

Grazen tussendoor laat ik hem idd ook wel eens doen, maar liever niet te veel. Daar wordt hij heel vervelend van. Dan meent hij in een keer naar alle grasvlaktes te mogen trekken. Eikeltje. :+

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:45

ik heb goed nieuws te melden. Ik moest alsnog een vergunning voor mijn paardenbak aanvragen (heel verhaal) en nu werd ik gebeld dat die volgende week verleend gaat worden. Zo blij mee.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:46

Tof Jenny!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:14

Ohhh dat is fijn!!! Had je een bak aangelegd zonder vergunning en hebben ze nu aan de bel getrokken? Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook een kleine bak zonder vergunning hebben. Maar die dient ook als paddock en er staat geen omheining omheen. Het ligt gewoon in de weide en we hebben daar de grond laten keren.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:06

Abbey, gewoon blijven rijden en desnoods nog wat merriebrok bijvoeren. Kan hij lekker zijn spieren opbouwen. Hooi gewoon extra blijven geven tot het niet meer op gaat.

Delphi, 2 paarden die even samen in een stal eten gaat best mits ze elkaar heel graag mogen. Hier zou mijn ruin dat met beide merries probleemloos kunnen maar als de merries ooit per ongeluk samen in de stal terecht zouden komen is dat denk ik einde stal en met spoed naar de kliniek.

Tip van waterdicht zonnedoek en windbreekgaas ga ik onthouden. Ik wil graag een tweede schuilmogenlijkheid maken maar ja de gemeente hè...

Paarden zijn gister de schuilstal niet uitgekomen! Toen het s avonds droog was en de bak ook weer droog werd kwamen ze juist niet meer naar binnen. Die waren dus ook wel klaar met de regen.

Verder veel sterkte en/of succes voor iedereen die dat nodig heeft! Ik heb braaf alles gelezen en prachtige foto's gezien maar wat minder tijd om overal op te reageren. En soms ook gewoon niets intelligents toe te voegen.

Tara_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:10

Mag ik ook meekletsen?

Paarden ook aan huis hier.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:19

tara tuurlijk, welkom!

abby Ik denk dat je niet moet vergeten dat zo'n grote behoorlijk wat energie kwijt raakt met rijden dus dat je hem echt meer moet gaan voeren.
Er zal meer krachtvoer in moeten en meer eiwitrijk grasmengsel of luzern.
En natuurlijk goed ontwormen .

Ik ontworm 3 x in het voorjaar op advies van de DA, in de zomer niet en laat in het najaar nog eens met een zwaar middel.

jenny top! *\o/*

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:22

Delphi schreef:
Ohhh dat is fijn!!! Had je een bak aangelegd zonder vergunning en hebben ze nu aan de bel getrokken? Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook een kleine bak zonder vergunning hebben. Maar die dient ook als paddock en er staat geen omheining omheen. Het ligt gewoon in de weide en we hebben daar de grond laten keren.

ja klopt maar wel contact gehad met de gemeente, waarschijnlijk omwonende die de gemeente hebben gebeld en toen zijn tot de conclusie gekomen dat er toch wel een vergunning nodig was. Bak ligt in grasland en geen bouwgrond.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:26

spatter schreef:
tara tuurlijk, welkom!

abby Ik denk dat je niet moet vergeten dat zo'n grote behoorlijk wat energie kwijt raakt met rijden dus dat je hem echt meer moet gaan voeren.
Er zal meer krachtvoer in moeten en meer eiwitrijk grasmengsel of luzern.
En natuurlijk goed ontwormen .

Ik ontworm 3 x in het voorjaar op advies van de DA, in de zomer niet en laat in het najaar nog eens met een zwaar middel.

jenny top! *\o/*

Ik ben juist heel voorzichtig met eiwitten en suikers omdat de trekpaarden daar zo gevoelig voor zijn. Hij heeft zo'n mooie schone benen, ik wil niet dat hij mok gaat ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:42

Abby, Ik sluit me aan bij spatter.

Paarden krijgen toch geen mok van eiwitten?

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/mok-bij-paarden/

Ik zou er zelf niet op rijden, maar gewoon lekker wandelen aan de hand en zoveel mogelijk vrije beweging geven. Dit zou ik doen omdat je niet weet wat de oorzaak van het vermageren is. Het kan iets heel simpels zijn, maar er kan ook een serieuze aandoening aan het vermageren ten grondslag liggen.