Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:41

judithM schreef:
Ze krijgen alleen goed hooi en ze maken goed gebruik van een liksteen van paardnatuurlijk waar alles inzit.
Volgens mij is het gewoon het zoeken naar de eetbare grasworteltjes.
Het is niet zo dat ze het zand eten om zand te eten, maar ze graven naar de wortels en zo dus ook zand meeeten.

Zand eten cq wortelzoeken doen ze toch vaak uit verveling.Ik heb mijn paarden op stalling gehad met overdag in een kale paddock daar ontwikkelde mijn jongste ook deze akelige gewoonte met als gevolg regelmatig kolieken.
Nu staat ze 24/7 buiten en staan ze nooit meer grasloos en als ze op de winterwei staan van 1 ha dan hebben ze 24/7 hooi tot hun beschikking en ook dan is er altijd nog wat grasjes te pikken.Tot nu toe heeft ze deze vevelende gewoonte niet meer laten zien.

Ik dat ik bij jou shetten misschien een voerbal zou gooien of wilgentakken die je ergens ophangt of neer gooit zodat ze wat te doen hebben .

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 02:02

@ selyne, wat is hier de ondergrond? Ziet er strak uit, cosy stallen ook ;)

@ Maartje1990, fijne plek zeg. Ook een jaartje potstal gedaan met buren en dat was naar tevredenheid. Onze paarden stonden eind winter, begin lente op een aardig stromatras :-)
Je gaat van minder dagelijks werk, naar een flinke portie werk in het voorjaar. Dan de schouders er even goed onder en de stal is leeg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:20

judithM schreef:
Ik heb een vraagje:

Mijn shetlanders staan op een relatief klein stuk.
Ik geef ze s avonds hooi in een ruif waar ze uren over doen en toch gaan ze graven en dus zand eten.
Ik kan ze binnen zetten maar dat is veel te warm en s morgens lastig ivm met erg vroeg naar het werk moeten en mijn moeder dus voert.

Ik had het idee om waar de ruif staat een groter stuk te bestraten en een afdakje te maken en ze dus snachts op te sluiten met een stroomdraad zodat ze niet op het kale land kunnen komen om te "grazen"en te graven. Uiteraard met voldoende hooi en water.

Ik ben alleen bang dat ze niet durven te plassen op de tegels. Als ik er een beetje stro ingooi helpt dat misschien om daar te plassen?

Ik heb een klein plekje in mijn paddock waar ik een hoopje stro heb liggen,daar maken ze graag gebruik van :) Maak ik eens in de zoveel tijd schoon,ligt buiten dus spoelt schoon.

Hier gaan ze ook graven naar wortels als ze de kans krijgen hoor,zijn stelletje scharrelaars.Je kunt ook langzaam aan wat stro bij gaan voeren,hebben ze altijd wat te knabbelen :)

Zorg wel dat ze een anti-zandkuurtje krijgen eens in de 4/6 weken (psyllium zaad,hoeft echt niet van die dure zandwegpallets ;) )

kvulden schreef:
En wat heeft dat gekost?

Ik moest even checken hoor...ik heb een stuk van 4x15 gekocht,iets groter dan de kleinste maat.Dat was toen rond de E77,- afgerond.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:11

acanthus schreef:
@ selyne, wat is hier de ondergrond? Ziet er strak uit, cosy stallen ook ;)

@ Maartje1990, fijne plek zeg. Ook een jaartje potstal gedaan met buren en dat was naar tevredenheid. Onze paarden stonden eind winter, begin lente op een aardig stromatras :-)
Je gaat van minder dagelijks werk, naar een flinke portie werk in het voorjaar. Dan de schouders er even goed onder en de stal is leeg.

Onder het afdak voor de stallen is het bestraat (man is stratenmaker!)
De rest is gewoon zand

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:01

Tinky12 schreef:
Ik moest even checken hoor...ik heb een stuk van 4x15 gekocht,iets groter dan de kleinste maat.Dat was toen rond de E77,- afgerond.

Dan is dat toch helemaal niet goedkoper dan windgaas? Ik heb een paar jaar terug twee zijdes van mijn bak afgezet -55 meter- met windgaas en was nog geen 150 euro kwijt. Plus nog wat voor houten latten en schroeven om het mee aan de palen te krijgen (met alleen schroeven met ringen waait het sneller stuk).

Dat voorgenaaide windgaas met ogen kan wel duur zijn. Maar bij de welkoop kost het veel minder.
Het enige is dat het niet op maat is. Voor mij was het te hoog maar gewoon dubbel gevouwen en klaar. En het zal vast minder van kwaliteit zijn dan dat tennisbanen spul. Maar het heeft 4 jaar gehangen en met de verhuis heb ik het meegenomen. Nu heb ik het alweer 2 jaar rond de paddock.

Rocamor

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:13

Even een andere afslag: zijn er momenteel mensen die de paarden 24/7 buiten hebben zonder mogelijkheid op beschutting / schuilmogelijkheid?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:18

Rocamor schreef:
Even een andere afslag: zijn er momenteel mensen die de paarden 24/7 buiten hebben zonder mogelijkheid op beschutting / schuilmogelijkheid?

Hier hebben ze momenteel alleen bomen om onder te schuilen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:20

maar bij jullie kunnen ze nog grasjes eten en kilometers maken, toch?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:24

Nog geen plekje gevonden rocamor?

Ik ben aan het twijfelen of ik ze vanavond binnen zal zetten..
Ze lopen nu sinds de zomer eigenlijk 24/7 buiten.
Alleen vanochtend was een gedeeltelijk vd wei gewoon zwembad..
Ik zet ze dan niet binnen omdat ik het sneu vind voor de paarden maar eigenlijk om de wei te sparen...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:29

Fanatiek meelezer hier. Wat een prachtige plekjes zeg! Jaloers hoor.

Mijn 3 pony's hebben een groot stuk land zonder schuilmogelijkheid. Ik wil graag een deel van het hekwerk bekleden met windbreekgaas zodat ze iig uit de wind kunnen staan. In de toekomst een schuilstal. Die is er al maar de hekken moeten er nog meer verbonden worden. ;)

Momenteel met dit weer (natte sneeuw/regen) heb ik ze dus niet 24/7 buiten lopen maar snachts op stal. Zodra het weer het toe laat en de ondergrond weer wat droger is gaan ze er weer helemaal uit. Zitten op zandgrond, vrijwel geen last van blubber.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:32

Mooie plekjes komen er voorbij!
Dit jaar gaan de paddocks en schuilstal ook grondig aangepakt worden, is toen maar allemaal tijdelijk gezet en we zijn haast 10 jaar verder ;)

@ tess_84 hoe hoog heb je gebouwd? Is wel prachtig!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:33

Ik had een plek gevonden, maar dat was 25 km de verkeerde kant op (ik werk 135 km van huis) en lagen niet op de route. Ik had (behalve die afstand) een fijn gevoel bij die stal, sloot het best aan bij mijn wensen voor de paarden. Maar toen we na veel wikken en wegen toch besloten daar naartoe te gaan, hadden ze geen ruimte meer voor 2 paarden. Hoe erg balen dan ook, dan was dat niet mijn stekkie denk ik maar.

Zaterdag ben ik op een leuke andere stal geweest. 9 nieuwe ruime boxen (4*3.5 geloof ik). Goede bak, fijne fasciliteiten. Zomer's 24/7 op het land, in de winter 6 - 7 uur op paddock met onbeperkt hooi. Mijn Eigen beesten in een Eigen paddock, op wei in groepje van 3 of 4, zodat er geen beesten alleen staan als eimand gaat rijden. Wellicht is er aan die 6-7 uur paddock in de winter wat te doen als ik zelf binnen zou zetten, maar dat moet ik nog vragen. Stal is 10 minuten fietsen. Nadeel hiervan is, dat de prijs wat hoog was (hoger dan ingecalculeerd). Over dat stalgeld zal vast niet te overleggen zijn, die paddock misschien wel. Ik moet hoe dan ook concessies doen.

Rock heeft een ongeluk gehad op 1ste kerstdag, dus mijn paarden staan nu in de nachten toch maar vast op stal met onbeperkt hooi/voordroog en overdag in de (natte) paddock. Gelukkig niet meer de paddock waar ze tot halverwege de pijp in de zompige natte klei staan, maar ook deze is nat (natte hoefjes dus). Maar deze muts wil dat ze droog moeten kunnen liggen in de nacht en evt schuilen met deze aanhoudende regen. Vandaar dat ze nu in de nacht maar alvast binnenstaan....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:59

Rocamor schreef:
maar bij jullie kunnen ze nog grasjes eten en kilometers maken, toch?

Ja hier staan ze momenteel (tot het echt te nat gaat worden) op 3ha wei met een volle ruif hooi voor als ze willen, maar het gras is nog interessanter. Als het te nat gaat worden gaat er 2ha dicht en dan mogen ze de rest kapotlopen.

Maar met m'n greppel (die nog niet af is) hoop ik dat ik het vocht een beetje om de wei kan leiden ipv er dwars doorheen.
Tot nu toe werkt het aardig. Er loopt nog wat water de verkeerde kant op maar dat komt omdat er veel puin in de grond ligt waar het water de wei in komt.
Hier wil ik eigenlijk een grote drinkbak metselen waar dan een betonnen bodem in komt zodat al het water via een overloop de goede kant op gaat ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:09

Maar dan wandelen ze zichzelf dus nog wel warm, dat kan ik me voorstellen. Mijn bokkies staan te kniezen in een hoekje van de verzopen paddock of staan hooi te plukken uit de bak. Meer beweging doenz e niet aan helaas.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:14

Er moet nog wel een keer een schuilstal komen. Deze zal eerst simpel worden en later wat uitgebreider maar de tijd ontbreekt een beetje om hem te bouwen ;)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:21

Hier hebben ze alleen beschutting van schuttingen en bomen/struiken, ze kunnen altijd uit de wind staan. Dekentje op, volop gras nog en ruimte om te spelen. Valt me nog niet tegen! Alleen als het dagenlang nonstop regent vind ik het sneu. Dat is gelukkig niet zo vaak.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:16

Rocamor schreef:
Ik had een plek gevonden, maar dat was 25 km de verkeerde kant op (ik werk 135 km van huis) en lagen niet op de route. Ik had (behalve die afstand) een fijn gevoel bij die stal, sloot het best aan bij mijn wensen voor de paarden. Maar toen we na veel wikken en wegen toch besloten daar naartoe te gaan, hadden ze geen ruimte meer voor 2 paarden. Hoe erg balen dan ook, dan was dat niet mijn stekkie denk ik maar.

Zaterdag ben ik op een leuke andere stal geweest. 9 nieuwe ruime boxen (4*3.5 geloof ik). Goede bak, fijne fasciliteiten. Zomer's 24/7 op het land, in de winter 6 - 7 uur op paddock met onbeperkt hooi. Mijn Eigen beesten in een Eigen paddock, op wei in groepje van 3 of 4, zodat er geen beesten alleen staan als eimand gaat rijden. Wellicht is er aan die 6-7 uur paddock in de winter wat te doen als ik zelf binnen zou zetten, maar dat moet ik nog vragen. Stal is 10 minuten fietsen. Nadeel hiervan is, dat de prijs wat hoog was (hoger dan ingecalculeerd). Over dat stalgeld zal vast niet te overleggen zijn, die paddock misschien wel. Ik moet hoe dan ook concessies doen.

Rock heeft een ongeluk gehad op 1ste kerstdag, dus mijn paarden staan nu in de nachten toch maar vast op stal met onbeperkt hooi/voordroog en overdag in de (natte) paddock. Gelukkig niet meer de paddock waar ze tot halverwege de pijp in de zompige natte klei staan, maar ook deze is nat (natte hoefjes dus). Maar deze muts wil dat ze droog moeten kunnen liggen in de nacht en evt schuilen met deze aanhoudende regen. Vandaar dat ze nu in de nacht maar alvast binnenstaan....

Ik had ook altijd meerdere paarden en kreeg op de 2e altijd korting.Veel stallen hebben juist graag eigenaren met meer dan één paard ,hebben ze minder volk over de vloer was altijd de uitleg.De eerste stalling waar ik stond bood het zelf aan en de 2e heb ik gewoon weg brutaal gevraagd of ik voor de 2e korting kreeg.Nee heb je ,ja kan je krijgen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:45

_Alarm_wlkp schreef:
Mooie plekjes komen er voorbij!
Dit jaar gaan de paddocks en schuilstal ook grondig aangepakt worden, is toen maar allemaal tijdelijk gezet en we zijn haast 10 jaar verder ;)

@ tess_84 hoe hoog heb je gebouwd? Is wel prachtig!

Dank je! Ik denk dat de voorkant 3,30m is en de achterkant 2,80m.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:38

Afbeelding

:( :(...

Wat balen van rock charlotte en dat er nog niets op je pad komt qua ideale stal...

Heerlijk zeg 3 hectare land palousa_boy

Erg fijn zo die stal tess_84... heerlijk plekje voor de paardjes

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:43

Even later stonden ze overigens zo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De 2 fjorden en de welsh op stal .

De 2 shets op het verharde voor stal. .Die zijn volgens mij claustrofobisch aangelegd want zet ze 5 minuten op stal en ze meppen de deur eruit. .

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:43

Jeetje Maartje, dat is ook wel natte-pootjes-nat zeg. Maar jij hebt toch ook de mogelijkheid om te droog te zetten bij de stallen? of kunnen ze daar nu niet komen?

Rock heeft er gelukkig niets aan overgehouden, maar het gebeuren was voor mij wel een puntje om nog verder te zoeken.

Mijn beesten staan er nu zo bij

Afbeelding

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:08

Hier is het ook 3 en grote natte bende :( de stal maken ze niet echt gebruik van.. vermoed dat ze daar geen gebruik van maken omdat ze dan door een nat stukje wei moeten.. het voer en water is achterin de wei..

Hoop echt dat het even flink gaat vriezen of het in ieder geval droog word.. anders moet ik alsnog met spoed steenschotten laten komen..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:29

Ze kunnen idd ook op het verharde staan Charlotte maar op de een of andere manier staan ze liever met natte pootjes. ..

Gossie bij jou idd ook zo'n natte bende...

Leg je die steenschotten dan zo in de wei biancatjee? Of eerst stukje afgraven?

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:42

Hier ook plassen in de paddock.
Ik twijfel of ik een deel van de schuilstal dicht laat maken door me vader en dan iets van vlas of stro erin te leggen.
Alle 3 liggen ze graag en vaak is de paddock alleen voor nat maar dan staan ze alleen maar op de platen.

Wat adviseren jullie ? Vlas stro of iets anders ?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:21

Aargh. Blub!!
En ben zo te zien niet de enige hierboven te zien.
De wei valt nog mee. Veel droge stukken.

Maar de paddock is rampzalig.
Vergelijkbaar met rocamor.
Stal maken ze vrijwel geen gebruik van.
Hoop toch echt snel een lading gruproosters te vinden.

Voor de stal al betonrooster.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nessa op 04-01-16 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt