Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:01

Bowen schreef:
Hippotha schreef:
Nee, ik doe daar niets aan. Soms na veel en lang werken heb ik daar geen tijd voor of zin in. Zielig, nee hoor.
Ik vind mezelf na zoveel uren werken en uitgeput thuiskomen veel zieliger:)
En kom op, dieren in de bio-industrie zijn pas zielig!! Zoek daar maar eens wat filmpjes van op!!!!
Koop je dan ook duurder diervriendelijk vlees als je zo'n dierenvriend bent??? Of gaat het alleen maar om het geluk van je eigen paardje???
Want dat is pas kortzichtig.......voor je eigen dier alles perfect in orde en dan lekker die kiloknallers kopen.
Ga toch weg...mijn paard heeft een goed leven, ook als ik eens een dag niet kom. En door al dat werken kan ik wel diervriendelijk vlees kopen....
Ik ben zo allergisch voor al dat obsessieve paardengedoe.......
Iemand bij ons op stal kwam drie keer per dag, omdat haar paardje zich anders verveelde!!!

Ik eet niet alleen vlees van dieren die veel meer ruimte hebben dan jouw paard, ik eet ook nog eens niet iedere dag vlees, mag ik nu commentaar hebben?

Sorry, jouw paard wordt gehouden als een kiloknaller, denk daar maar eens goed over na. Jouw paard heeft even weinig ruimte als een varken in de bio-industrie.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Pardon, ik vergis me, deze varkens hebben meer ruimte.....
Maar eet smakelijk met je biologisch stukje vlees, denk er maar niet aan dat je je paard houdt op een manier die je niet wil eten.

Niet meer ruimte, mijn paard heeft 16m2, plus deze varkens lopen niet bijna elke dag door het bos of kunnen lekker rollen in het zand en wroeten in het stro...zien eigenlijk geen daglicht, kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen.....worden zonder verdoving gecastreerd, staart gecoupeerd, en hoektanden getrokken. Worden onnatuurlijk vetgemest en na 4 weken bij hun moeder weggehaald, lopen op tralies en de zeugen liggen hun hele leven in tralie kraamkooien, of worden uren op transport gezet......zonder wateren drinken.....en eindigen als ze geluk hebben via snelle elektrocutie bij de slager aan de haak....Dus een hele goede vergelijking!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:06

Het gaat in dit topic om paarden die 24/7 of 23/7 op stal staan, niet om de varkens in de bio-industrie (al ben ik dus al 25 jaar vega, omdat ik absoluut de bio-industrie niet wil spekken). Maar daar gaat het nu niet om, volgens mij. En ik kan niet EEN goede reden in dit topic terug vinden, waarom mensen zo hun paarden houden. Toch ken ik hier in het Gooi diverse stallen waar men zo hun paarden houdt en dat nog goed praat ook. Ongelofelijk. Ik zie op die stallingen en maneges ook helemaal geen happy paarden. Elke keer dat ik op zo'n stalling rond loop, schrik ik van wat ik zie aan die paarden. Ik kan niet begrijpen dat die mensen het zelf niet zien. Hoe kan dat?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:11

Bowen schreef:
Hippotha schreef:
Nee, ik doe daar niets aan. Soms na veel en lang werken heb ik daar geen tijd voor of zin in. Zielig, nee hoor.
Ik vind mezelf na zoveel uren werken en uitgeput thuiskomen veel zieliger:)
En kom op, dieren in de bio-industrie zijn pas zielig!! Zoek daar maar eens wat filmpjes van op!!!!
Koop je dan ook duurder diervriendelijk vlees als je zo'n dierenvriend bent??? Of gaat het alleen maar om het geluk van je eigen paardje???
Want dat is pas kortzichtig.......voor je eigen dier alles perfect in orde en dan lekker die kiloknallers kopen.
Ga toch weg...mijn paard heeft een goed leven, ook als ik eens een dag niet kom. En door al dat werken kan ik wel diervriendelijk vlees kopen....
Iemand bij ons op stal kwam drie keer per dag, omdat haar paardje zich anders verveelde!!!

Ik eet niet alleen vlees van dieren die veel meer ruimte hebben dan jouw paard, ik eet ook nog eens niet iedere dag vlees, mag ik nu commentaar hebben?

Sorry, jouw paard wordt gehouden als een kiloknaller, denk daar maar eens goed over na. Jouw paard heeft even weinig ruimte als een varken in de bio-industrie.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Pardon, ik vergis me, deze varkens hebben meer ruimte.....
Maar eet smakelijk met je biologisch stukje vlees, denk er maar niet aan dat je je paard houdt op een manier die je niet wil eten.

wat een belachelijke vergelijking zeg. mijn paard staat ook vaker op stal als wat hier als minimum beschouwd wordt maar die heeft toch een iets ander
onderkomen als deze dieren zeg. :r :r

Zal ik dan ook maar lekker generaliserend een rij plaatjes plaatsen van diverse paarden/ponies die in de drek staan omdat het zo goed voor ze is om
24/7 buiten te staan of foto's van beesten die in een hoekje van het weiland staan met een kont tegen de wind in de striemende regen.
net of iedereen zo zijn beesten buiten houdt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:11

Hippotha schreef:
Niet meer ruimte, mijn paard heeft 16m2, plus deze varkens lopen niet bijna elke dag door het bos of kunnen lekker rollen in het zand en wroeten in het stro...zien eigenlijk geen daglicht, kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen.....worden zonder verdoving gecastreerd, staart gecoupeerd, en hoektanden getrokken. Worden onnatuurlijk vetgemest en na 4 weken bij hun moeder weggehaald, lopen op tralies en de zeugen liggen hun hele leven in tralie kraamkooien, of worden uren op transport gezet......zonder wateren drinken.....en eindigen als ze geluk hebben via snelle elektrocutie bij de slager aan de haak....Dus een hele goede vergelijking!

Bla bla bla, praat nog maar wat meer goed dat je paard op 16 vierkante meter staat en je gewoon dagen overslaat en hij niet eens naar buiten komt.
Denk maar gewoon niet aan dat natuurlijke gedrag van paarden en blaat nog wat meer over die varkentjes(waar ik het geheel mee eens ben hoor, blief ook geen bio-industrie oliebol). Denk niet na over het lijf van een paard dat is gebouwd op bewegen, denk maar niet aan dat hoefmechanisme en aan de spijsvertering. Denk maar niet aan je eigen paard die daar staat te verkommeren als jij te moe bent van je werk, die dan gewoon 30 uur + in een pruthokje van wel 16 hele vierkante meters staat.

Kijk nog eens naar die foto's, dat zijn bio-industrie varkens, die hebben werkelijk waar meer ruimte dan jouw paard en staan ook nog eens samen waardoor ze nog een beetje normaal gedrag in hun ellendige leven hebben.
Kijk eens goed en laat het eens heel erg goed doordringen ipv in de verdediging te schieten(ik weet dat ik een schok-effect gebruik). Mijn advies, als je niet wil verhuizen van stal, zoek dan als de wiederweerga een verzorger voor je paard zodat dat paard elke dag een paar uur uit dat hok komt en nooit en te nimmer meer een dagje overgeslagen wordt. Met je als het meerdere dagen zijn zorg ik dat hij een uurtje mee mag lopen in de les, BAH!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:15

simongek schreef:
wat een belachelijke vergelijking zeg. mijn paard staat ook vaker op stal als wat hier als minimum beschouwd wordt maar die heeft toch een iets ander
onderkomen als deze dieren zeg. :r :r

Zal ik dan ook maar lekker generaliserend een rij plaatjes plaatsen van diverse paarden/ponies die in de drek staan omdat het zo goed voor ze is om
24/7 buiten te staan of foto's van beesten die in een hoekje van het weiland staan met een kont tegen de wind in de striemende regen.
net of iedereen zo zijn beesten buiten houdt.

Ik weet dat het schokkend is, maar ik begin niet over de bio-industrie om mijn gedrag goed te praten.
En al het stro in de wereld kan niet veranderen dat deze varkens meer ruimte hebben dan een paard in een stal. Als je dan zegt dat er ook nog dagen zijn(soms zelfs meerdere achter elkaar) dat je niet komt dan schiet het bij mij in het verkeerde keelgat dat je met de bio-industrie komt schermen.

En mij maakt het niets uit of je met dat soort foto's komt, mijn paarden worden namelijk niet zo gehouden, ik voel me dan niet aangesproken. Net als jij je niet aangesproken zou moeten voelen als jij niet je paard 24/7 in een stal hebt, dagen overslaat en dan jezelf op je borst klopt dat je biologisch vlees eet en je paard het zo geweldig goed heeft zo.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:25

Twiggy2008 schreef:
Het gaat in dit topic om paarden die 24/7 of 23/7 op stal staan, niet om de varkens in de bio-industrie (al ben ik dus al 25 jaar vega, omdat ik absoluut de bio-industrie niet wil spekken). Maar daar gaat het nu niet om, volgens mij. En ik kan niet EEN goede reden in dit topic terug vinden, waarom mensen zo hun paarden houden. Toch ken ik hier in het Gooi diverse stallen waar men zo hun paarden houdt en dat nog goed praat ook. Ongelofelijk. Ik zie op die stallingen en maneges ook helemaal geen happy paarden. Elke keer dat ik op zo'n stalling rond loop, schrik ik van wat ik zie aan die paarden. Ik kan niet begrijpen dat die mensen het zelf niet zien. Hoe kan dat?

Misschien denken die mensen juist dat ze goed doen en vinden ze het juit zielig dat er mensen zijn die hun paarden buiten zetten in de kou en regen. Hun paard staat dan 'lekker veilig" en warm op stal. Ik heb mensen dit vaak horen zeggen en ze geloven er echt in ook. En die paarden komen er echt alleen uit om saaie rondjes in de bak te rijden....ze durven niet buiten te rijden.. en hun paard en mogen vaak niet met een ander paard buiten staan, omdat het dan een trap zou kunnen krijgen....tja, ik denk dan liever een keer een trap en leuk buiten spelen.
Dus ieder zijn ding........ je kunt er toch niets aan veranderen. Pure energieverspilling.
Ik zit er dan tussen in...... op stal, maar wel, als ik er ben, zo veel mogelijk natuurlijk gedrag kunnen vertonen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:39

Hippotha schreef:
Misschien denken die mensen juist dat ze goed doen en vinden ze het juit zielig dat er mensen zijn die hun paarden buiten zetten in de kou en regen. Hun paard staat dan 'lekker veilig" en warm op stal. Ik heb mensen dit vaak horen zeggen en ze geloven er echt in ook. En die paarden komen er echt alleen uit om saaie rondjes in de bak te rijden....ze durven niet buiten te rijden.. en hun paard en mogen vaak niet met een ander paard buiten staan, omdat het dan een trap zou kunnen krijgen....tja, ik denk dan liever een keer een trap en leuk buiten spelen.
Dus ieder zijn ding........ je kunt er toch niets aan veranderen. Pure energieverspilling.
Ik zit er dan tussen in...... op stal, maar wel, als ik er ben, zo veel mogelijk natuurlijk gedrag kunnen vertonen.

Ik ken helaas diverse mensen die hier in de buurt zo hun paard houden. Heb zelfs vriendinnen die het zo doen, al ben ik het zwaar met ze oneens :j . 24/7 op stal (met een uurtje rijden of los gooien). Ik ken ook stallingen waar paarden dagen achter elkaar binnen blijven staan. Hetzij vanwege het weer, hetzij vanwege het feit dat baasjelief (weer) even geen tijd heeft. Die mensen denken dat hun paard het zo prima heeft en verdiepen zich verder ook niet in het wezen paard. Er lopen ongelofelijk veel domme en kortzichtige mensen rond in het paardenwereldje, vind ik persoonlijk. Het paard moet vooral doen wat zij willen (rijden, dressuurwedstrijden, menwedstrijden en weet-ik-veel-wat.....). Maar het dier mag geen paard zijn blijkbaar. Wat jij zegt snap ik eigenlijk ook niet...... dat je paard natuurlijk gedrag mag vertonen als jij er bij bent. Weet je? Ik vind het juist een heel erg fijn idee dat mijn paard vooral paard mag zijn, als ik er niet ben. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel uren van de dag ben jij bij je paard? En hoeveel uren niet? Dan zou elk paard toch lekker paard mogen zijn, dat is toch wat je wilt als je oprecht van je paard houdt en hem ziet als paard en niet als product???? Ik weet dat mijn paard nu kan lopen en rennen, hij kan schuilen, slapen, lekker eten, drinken en hij geniet van zijn lieve Haflingervriendin waar hij zijn paddock en schuilstal mee deelt. En als ik morgen weer kom, mag hij natuurlijk ook paard zijn, al wil ik misschien even rijden of grondwerken. Maar paard zijn staat voorop, ten alle tijde.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:41

Bowen schreef:
Hippotha schreef:

Bla bla bla, praat nog maar wat meer goed dat je paard op 16 vierkante meter staat en je gewoon dagen overslaat en hij niet eens naar buiten komt.
Denk maar gewoon niet aan dat natuurlijke gedrag van paarden en blaat nog wat meer over die varkentjes(waar ik het geheel mee eens ben hoor, blief ook geen bio-industrie oliebol). Denk niet na over het lijf van een paard dat is gebouwd op bewegen, denk maar niet aan dat hoefmechanisme en aan de spijsvertering. Denk maar niet aan je eigen paard die daar staat te verkommeren als jij te moe bent van je werk, die dan gewoon 30 uur + in een pruthokje van wel 16 hele vierkante meters staat.

Kijk nog eens naar die foto's, dat zijn bio-industrie varkens, die hebben werkelijk waar meer ruimte dan jouw paard en staan ook nog eens samen waardoor ze nog een beetje normaal gedrag in hun ellendige leven hebben.
Kijk eens goed en laat het eens heel erg goed doordringen ipv in de verdediging te schieten(ik weet dat ik een schok-effect gebruik). Mijn advies, als je niet wil verhuizen van stal, zoek dan als de wiederweerga een verzorger voor je paard zodat dat paard elke dag een paar uur uit dat hok komt en nooit en te nimmer meer een dagje overgeslagen wordt. Met je als het meerdere dagen zijn zorg ik dat hij een uurtje mee mag lopen in de les, BAH!

Je gebruikt geen schok effect hoor! Het is realiteit. Ik schrik alleen van jouw buitensporige reactie.... ....
Laat jij je paard lekker in de natuur lopen, zonder erop te gaan zitten, daar is hij ook niet voor gebouwd.
Ieder leeft op zijn manier.....de ene is beter, de ander lijkt beter.....het is maar net hoe je ertegen aan kijkt.
En mijn paard was niet gelukkiger in de wei. En al was hij dat wel, hij staat nu ergens anders, waar hij dus op stal staat.
En dat is zo en blijft zo. Goed is goed......we moeten niet door gaan slaan...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:46

Twiggy2008 schreef:
Hippotha schreef:

Ik ken helaas diverse mensen die hier in de buurt zo hun paard houden. Heb zelfs vriendinnen die het zo doen, al ben ik het zwaar met ze oneens :j . 24/7 op stal (met een uurtje rijden of los gooien). Ik ken ook stallingen waar paarden dagen achter elkaar binnen blijven staan. Hetzij vanwege het weer, hetzij vanwege het feit dat baasjelief (weer) even geen tijd heeft. Die mensen denken dat hun paard het zo prima heeft en verdiepen zich verder ook niet in het wezen paard. Er lopen ongelofelijk veel domme en kortzichtige mensen rond in het paardenwereldje, vind ik persoonlijk. Het paard moet vooral doen wat zij willen (rijden, dressuurwedstrijden, menwedstrijden en weet-ik-veel-wat.....). Maar het dier mag geen paard zijn blijkbaar. Wat jij zegt snap ik eigenlijk ook niet...... dat je paard natuurlijk gedrag mag vertonen als jij er bij bent. Weet je? Ik vind het juist een heel erg fijn idee dat mijn paard vooral paard mag zijn, als ik er niet ben. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel uren van de dag ben jij bij je paard? En hoeveel uren niet? Dan zou elk paard toch lekker paard mogen zijn, dat is toch wat je wilt als je oprecht van je paard houdt en hem ziet als paard en niet als product???? Ik weet dat mijn paard nu kan lopen en rennen, hij kan schuilen, slapen, lekker eten, drinken en hij geniet van zijn lieve Haflingervriendin waar hij zijn paddock en schuilstal mee deelt. En als ik morgen weer kom, mag hij natuurlijk ook paard zijn, al wil ik misschien even rijden of grondwerken. Maar paard zijn staat voorop, ten alle tijde.

Als ik er niet ben dan vertoont hij ook natuurlijk gedrag.....eten en slapen.
Eerlijk: Bij mij staat mijn paards "paard zijn" niet ten alle tijde voorop. Dat is mijn gezin en familie. Huisdieren komen op plaats 2. Vrienden op plaats 3. Onbekenden op plaats 4. Geld en macht op plaats 0.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:56

Een paard slaapt van nature vrij weinig, wist je dat? Eten doen ze een groot deel van de dag (kleine beetjes). Daarnaast vergeet je dat ze ook horen te bewegen en sociaal contact horen te hebben. Niet geheel onbelangrijk. Niets zo mooi als te zien dat je paard een sterke band heeft met andere paarden. Mijn paard hoort bij mijn gezin. Het zorgen voor hem hoort bij mijn dagtaken. Elke dag weer en soms ook meerdere keren op een dag. Gelukkig heb ik met mijn drie stalgenootjes en een geweldige bijrijdster van een van mijn stalgenoten een heel goed schema, wat haalbaar is om dagelijks te doen. Een volgorde van wat belangrijk is in je leven hebben we allemaal. Ik ben een alleenstaande moeder met een dochter, heb naast mijn huishouden, een goede parttime baan in medialand, ik heb een fijne relatie sinds een aantal jaren, ik heb fijne vrienden, ik sport regelmatig, man, ik ben hartstikke druk. Toch staat mijn paard in de top 3, elke dag weer. Paard mogen zijn is een kwestie van kiezen voor een goede plek voor je paard. Daar hoeft mijn gezin en werk echt niet onder te lijden, hoor. Maar ik zou niet aan een paard begonnen zijn, als ik hem alleen maar op stal zou laten staan met dagelijks een uurtje er uit, nee. Daar kan ik heel eerlijk in zijn. Dat vind ik geen leven voor een paard namelijk.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:10

Hippotha schreef:
Je gebruikt geen schok effect hoor! Het is realiteit. Ik schrik alleen van jouw buitensporige reactie.... ....
Laat jij je paard lekker in de natuur lopen, zonder erop te gaan zitten, daar is hij ook niet voor gebouwd.
Ieder leeft op zijn manier.....de ene is beter, de ander lijkt beter.....het is maar net hoe je ertegen aan kijkt.
En mijn paard was niet gelukkiger in de wei. En al was hij dat wel, hij staat nu ergens anders, waar hij dus op stal staat.

Buitensporig noem jij het, jij die mensen zomaar zonder te weten hoe zij dingen doen verwijt bio-industrieshit te eten terwijl jij je paard als een bio-industrie beest houdt!

Goed is goed, er is NIETS goeds aan je paard 24/7 op stal en dan ook nog dagen overslaan. Ik schrik dan weer van jouw plaat voor je hoofd, ik kan hier echt ontzettend boos over worden! Aan de ene kant over die afschuwelijke bio-industrie praten en jezelf op je borst kloppen dat je daar niet aan mee doet, aan de andere kant je eigen paard houden op een manier houden die je zo 1 op 1 kan vergelijken met die bio-industrie.

Mijn paarden lopen niet in de natuur en ik ga er wel op zitten(alhoewel ik niet dagelijks rij, ik ben een grondwerkliefhebber). JUIST omdat ik dat doe hou ik rekening met het wezen dat ze zijn, leer ik ze te dragen zodat ze me zonder schade kunnen dragen, neem ik de tijd om ze met respect te behandelen en het leuk te maken zodat ze graag voor me werken. Zorg ik dat ze een leven hebben waar ze hebben wat ze nodig hebben.

NERGENS zeg ik dat ieder paard maar in de natuur moet leven of 24/7 buiten, maar wat jij doet gaat alle perken ten buiten, 24/7 opgehokt en dan ook nog dagen overslaan waardoor dat arme dier veel meer dan 24 uur in een hokje staat, in een erg klein hokje, want 16 vierkante meter is klein voor een paard!
Tel het eens uit dame, jij die een dagje overslaat. Tel de uren eens uit dat je paard daar stil staat, durf dat eens te doen en hardop te zeggen, zo in deze topic.
Want we hebben het dan al snel over 35 uur. 35 UUR!!!!!!!

Je paard was WEL gelukkiger in de wei. Gelukkiger dan dit is zonder enige twijfel waar. Dat jouw paard misschien gelukkiger zou zijn met de nacht binnen, dat zou maar zo waar kunnen zijn, maar dat is niet wat je hem geeft, je geeft hem ellenlange opsluiting in een klein hokje.

WAAROM heb je geen verzorger voor je paard die wat dagen overneemt van je zodat jij je rust kan krijgen zonder dat je paard hoeft te lijden? Zodat je paard wat meer uren buiten dat hok krijgt? Je doet er een mens een groot plezier mee, je doet je paard er een groot plezier mee! Hoe praat je het in godensnaam goed voor je zelf dat je je paard zo 35 uur in een hokje laat staan? Met je biologische hapje vlees, serieus?
Dit heeft werkelijk waar niets te maken met hoe je ertegenaan kijkt, want van welke kant je het ook bekijkt, dit is NOT DONE.

Zo, alle frustratie eruit, want wat maakt dit me boos zeg, vooral dat beginnen met dat wijzende vingertje met je kiloknaller. Ik zal vanaf nu mijn mond hierover houden, al is het alleen maar voor mezelf.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:12

Hippotha schreef:
Als ik er niet ben dan vertoont hij ook natuurlijk gedrag.....eten en slapen.
Eerlijk: Bij mij staat mijn paards "paard zijn" niet ten alle tijde voorop. Dat is mijn gezin en familie. Huisdieren komen op plaats 2. Vrienden op plaats 3. Onbekenden op plaats 4. Geld en macht op plaats 0.

Deze dan nog..

Slapen, je bedoeld die 3 hele uren per dag?

paulinebes

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:41

Ik snap je boosheid bowen. Ik zeg niet snel dat iemand dom is maar ik denk er in hippotha toch echt een gevonden te hebben... Normaal zou ik er hartelijk om lachen en denk ik alleen maar "karma".. Maar helaas is hier een levend wezen bij betrokken. Het is in en in triest.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:03

Bowen schreef:
Hippotha schreef:

Buitensporig noem jij het, jij die mensen zomaar zonder te weten hoe zij dingen doen verwijt bio-industrieshit te eten terwijl jij je paard als een bio-industrie beest houdt!

Goed is goed, er is NIETS goeds aan je paard 24/7 op stal en dan ook nog dagen overslaan. Ik schrik dan weer van jouw plaat voor je hoofd, ik kan hier echt ontzettend boos over worden! Aan de ene kant over die afschuwelijke bio-industrie praten en jezelf op je borst kloppen dat je daar niet aan mee doet, aan de andere kant je eigen paard houden op een manier houden die je zo 1 op 1 kan vergelijken met die bio-industrie.

Mijn paarden lopen niet in de natuur en ik ga er wel op zitten(alhoewel ik niet dagelijks rij, ik ben een grondwerkliefhebber). JUIST omdat ik dat doe hou ik rekening met het wezen dat ze zijn, leer ik ze te dragen zodat ze me zonder schade kunnen dragen, neem ik de tijd om ze met respect te behandelen en het leuk te maken zodat ze graag voor me werken. Zorg ik dat ze een leven hebben waar ze hebben wat ze nodig hebben.

NERGENS zeg ik dat ieder paard maar in de natuur moet leven of 24/7 buiten, maar wat jij doet gaat alle perken ten buiten, 24/7 opgehokt en dan ook nog dagen overslaan waardoor dat arme dier veel meer dan 24 uur in een hokje staat, in een erg klein hokje, want 16 vierkante meter is klein voor een paard!
Tel het eens uit dame, jij die een dagje overslaat. Tel de uren eens uit dat je paard daar stil staat, durf dat eens te doen en hardop te zeggen, zo in deze topic.
Want we hebben het dan al snel over 35 uur. 35 UUR!!!!!!!

Je paard was WEL gelukkiger in de wei. Gelukkiger dan dit is zonder enige twijfel waar. Dat jouw paard misschien gelukkiger zou zijn met de nacht binnen, dat zou maar zo waar kunnen zijn, maar dat is niet wat je hem geeft, je geeft hem ellenlange opsluiting in een klein hokje.

WAAROM heb je geen verzorger voor je paard die wat dagen overneemt van je zodat jij je rust kan krijgen zonder dat je paard hoeft te lijden? Zodat je paard wat meer uren buiten dat hok krijgt? Je doet er een mens een groot plezier mee, je doet je paard er een groot plezier mee! Hoe praat je het in godensnaam goed voor je zelf dat je je paard zo 35 uur in een hokje laat staan? Met je biologische hapje vlees, serieus?
Dit heeft werkelijk waar niets te maken met hoe je ertegenaan kijkt, want van welke kant je het ook bekijkt, dit is NOT DONE.

Zo, alle frustratie eruit, want wat maakt dit me boos zeg, vooral dat beginnen met dat wijzende vingertje met je kiloknaller. Ik zal vanaf nu mijn mond hierover houden, al is het alleen maar voor mezelf.

Over wijzende vingers gesproken. Dit bedoel ik nu met obsessieve paarden mensen......die het allemaal denken te weten en alles uit zijn verband trekken om hun denkwijze kracht bij te zetten. Als je zo in je eigen ding gelooft, hoef je dit toch niet zo extreem neer te zetten? Ik zet toch ook geen verhalen en plaatjes van paarden met regenschurft, verwaarloosd in de wei, mok........vechtend, opgejaagd door een niet natuurlijk gevormde kudde....zandkoliek bij weinig gras, vergiftiging door Jacobs kruiskruidetc...etc.....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:08

Hippotha, je bent nu wel een beetje goed aan het praten dat je paard de hele dag binnen staat.
Paarden die met regenschurft of verwaarloosd op een wei staan is echt iets compleet anders.
Je noemt echt allemaal uiterste, want in de meeste gevallen gelden deze niet.
Jouw paard kan koliek krijgen door het stil staan, vastliggen in z'n box, hoesten door slechte ventilatie en inademen amoniak, rotstraal door de hele dag in de amoniak, ongelukkig en daardoor luchtzuigen enz enz.
Dus de risico's zijn er op stal ook als je uiterste gaat pakken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:30

Ik ben geen tegenstander van de stal, dat is in dit topic meerdere malen duidelijk geworden. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van de instelling van Hippotha ook hard schrik. 'Tja, het is niet anders', 'dat mijn paard niet paards kan zijn staat niet op de eerste plaats',...

En de uitspraak dat eten en slapen alles is wat een paard doet heeft mij even stilzwijgend naar het computerscherm doen staren. Ik wist in al mijn naïviteit niet dat dergelijke mentaliteit nog bestond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:03

Denk dat Hippotha het allemaal ook wat zwart wit brengt nu. Geloof echt niet dat mensen die een paard de hele dag op stal hebben maar een dagje overslaan.

Op de stal waar mijn paard hiervoor stond kwamen de paarden altijd iedere dag in de ochtend 3 kwartier in de stap molen en in de middag een uurtje in de paddock en in de zomer een uurtje in de wei.
Te weinig? Ja natuurlijk maar het is geen 35 uur in de stal.

Nou,...ga mijn paarden maar eens buiten zetten......brrrrr...bah. Moet wel even een grens over :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:12

NatasjavE: ik denk dat die mensen gerust een dag overslaan, of meer.. Heb het vroeger vaak genoeg zien gebeuren, toen ik nog op van die stallen kwam..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:32

VogeltjeM schreef:
NatasjavE: ik denk dat die mensen gerust een dag overslaan, of meer.. Heb het vroeger vaak genoeg zien gebeuren, toen ik nog op van die stallen kwam..

Maar dan nog komen ze er zo'n twee uur uit. Tenminste....op de meeste sportstallen hier in de regio is dat zo geregeld.
Veel te weinig mee eens. Maar niet 35 uur zonder eruit te komen.

Wel 35 uur in een box??? ...tja dat is natuurlijk niet best.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:48

VogeltjeM schreef:

heb ook een tijd in de winter op een pensionstal gestaan maar er was niemand die een dag niet kwam en als iemand echt niet kwam was er wel iemand anders
gevraagd zijn of haar paard in ieder geval in de molen te zetten of in de paddock.

als ze de hele dag in de box staan is dat toch het minimale wat je kan regelen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:59

Hippotha schreef:
Over wijzende vingers gesproken. Dit bedoel ik nu met obsessieve paarden mensen......die het allemaal denken te weten en alles uit zijn verband trekken om hun denkwijze kracht bij te zetten. Als je zo in je eigen ding gelooft, hoef je dit toch niet zo extreem neer te zetten? Ik zet toch ook geen verhalen en plaatjes van paarden met regenschurft, verwaarloosd in de wei, mok........vechtend, opgejaagd door een niet natuurlijk gevormde kudde....zandkoliek bij weinig gras, vergiftiging door Jacobs kruiskruidetc...etc.....

Citaat:
Hier ook 24/7 op stal. Alleen als ik rij of hem losgooi in de paddock komt hij eruit.
Soms ook een dag niet

Nee, ik doe daar niets aan. Soms na veel en lang werken heb ik daar geen tijd voor of zin in. Zielig, nee hoor

Ik laat ook als ik meer dan een dag niet kan komen, mijn paard in de manegeles meelopen, zodat hij toch zijn beweging heeft gehad.

Wat trek ik uit zijn verband dan?

Het enige wat ik jou zie doen is onzin erbij halen om maar niet te hoeven nadenken/antwoorden op wat ik zeg. Want nogmaals, nergens zeg ik dat 24/7 buiten moet, dat er geen andere weg is. Ik heb helemaal niets tegen in de nacht op stal bv. Het gaat me erom dat jouw paard 24/7 op stal staat en je zonder blikken of blozen zegt dat je ook weleens een dagje overslaat, dan manegelessen laat lopen als je meerdere dagen niet komt.
Als je een dagje over slaat zit je al snel aan 35 uur op stal, je kan het weer proberen te negeren, je kan weer onzin erbij halen over andere extremen waardoor ik me toch niet aangesproken voel, maar hier gaat het simpelweg over jouw paard, jouw handelen, ik hoef geen extremen erbij te halen die niet van toepassing zijn op jou, ik heb het simpelweg over wat jij zelf zegt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:26

3 uurtjes slapen? zeker nog nooit op een stal met weinig verloop en veel rust nachten gewaakt? :+ Ze slapen wel een heel stuk langer dan dat :') 3 uurtjes per zijde plat op de grond, dromende, zelfs wel. En nog wat staande doezelen ook wel. En in de middag buiten slapen er ook nog wel een paar hier.

Hier gaan ze zomer en winter buiten, overdag. in de winter niet zo lang, rond 7 uur of langer, in de (hoog)zomer al gauw 12-14 uur.
Maar als we omheiningen omgooien of een dagje heel slecht weer hebben dan vind ik min. 3 uur belangrijk. En als we een weekendje of dagje show hebben blijven ze lekker een dagje binnen. Zolang ze ruim voldoende hooi hebben vinden ze het prima.

En 2 jaar geleden is er 1 13 weken binnen geweest, met de halve dag een maatje voor haar neus, en de andere halve dag een ander maatje voor haar neus, want een ander paard volledig binnen houden vond ik niet nodig :+ Ze ging om de dag een minuut of 3 eruit in het begin en later werd dat 5 - 10 min om de dag. Die paar min. om de dag waren voldoende om haar weer op te peppen, na 40 -45 uur op stal werd ze een beetje down. Een paar minuten eruit en dan was het weer prima voor 2 dagen :)

Toch hebben we ze vroeger ook op stallen gehad waar ze in de winter er niet uitkwamen. We gingen dan wel dagelijks even wandelen of longeren of losgooien als het kon. Zolang ze er iedere dag uitkwamen, als was het maar een uurtje, dan was het wel ok. niet goed, maar ok; te doen. Ik heb wel verbetering gemerkt in het kudde-verband en in de zelfstandigheid maar ook de persoonlijke groei in het algemeen van de paarden door dagelijks buiten te zijn. En de weerstand, enorm verbeterd. En vooral eigenlijk nooit meer een kreupelheidje de afgelopen jaren. En ze lopen op onregelmatige hobbelige grond als het hard gevroren heeft :)

Dus ja, ik zie veel voordelen van het buiten zijn, maar ik vind het ook fijn als ze in de nacht binnen zijn. 24/7 buiten vind ik niets tenzij je een flinke inloopstal hebt. 24/7 binnen in de zomer vind ik gewoon not done, maar in de winter begrijp ik het, dat kan niet altijd anders geregeld worden. En als ze dan regelmatig even de benen kunnen strekken en redelijk grote boxen hebben, dan overleef je die winter wel weer :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:31

btw, als ik ze een dagje binnen heb, dan gaan ze rond 13 - 14 uur allemaal plat tot pakweg 18 - 19 uur. Middagrust :Y)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:37

Hier ook 2 weken gewaakt hoor bij een hoog drachtige merrie om het uur was ik wakker en moet eerlijk zeggen dat ik ze denk ik 1 keer heb zien liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:43

Tja ik snap wel waarom sommige mensen het een sekte gaan noemen hoor. Het wordt inderdaad heel zwart wit gezien. De ene kant noemt de andere kant paardonwaardig, de andere kant noemt de ene kant een sekte. Kan best snappen dat dat vervelend over komt, maar de rest moet maar geaccepteerd worden.

Het ene paard zal meer slapen dan de andere. Mijn pony gaat ook plat hoor. En dan geen half uurtje of banketstaaf uurtje, maar die ligt ook echt uren achter elkaar. Zelfs een keer meegemaakt dat de staleigenaar met afsluiten van de stal zag dat ze al lag, en die is 's nachts nog eruit geweest om te kijken of het wel goed ging. Toen ik 's morgens aankwam, lag ze nog steeds te maffen. Ze is niet ziek, ze had niks. Ze lag gewoon lekker.

Een dag overslaan als ze op stal staan vind ik dan weer not done. Gister kon ik zelf bijvoorbeeld niet omdat we naar de military gingen, maar heb ik wel hele lieve stalgenoten gehad die d'r dan meenemen (uiteraard wel netjes aan ze gevraagd, ik ben daar niet klakkeloos vanuit gegaan en anders had ik er gisteravond om 9 uur nog gewoon gestaan, dan maar laat naar bed). Dus een hele dag op stal staan gebeurd bij mij in ieder geval sowieso niet.

Ik vind het ontzettend jammer om te lezen, dat als je tegen de 24/7 wei bent, dat dat dan alleen is omdat je dan niet gehoord hebt van goed weide management.
Zie het eens wat minder zwart-wit. Met een stal voor je paard is niets mis, als je zoiets hebt als een goed stalmanagement. Zelfde als goed weidemanagement, maar dan omgedraaid.

Mijn pony staat nu in ieder geval lekker binnen en daar ben ik heel blij mee. Geen gekloot met dekens, deken die toch niet meer zo waterdicht zijn, maar alleen een regendeken als ze straks naar buiten gaat en daarna die deken weer af. Nee hoor, geef mij maar die warme stal. Ik heb liever dat ze plat ligt, en dus rust, en dan maar in een stal, dan dat ze op d'r benen blijft staan, want de mijne gaat echt niet liggen hoor als het nat is.