Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:14

Als er geen andere stallen zijn, zou ik verhuizen naar stal 2 en een stuk betegelen en misschien, wel duur, maar zand laten storten zodat ze wat droger staan?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:55

Hier in de buurt is met weidegang vrij lastig.
Dat natte moet wel echt beter door betegelen of zand anders zie ik het met de mok niet zitten. Ik zal me eens verdiepen in de mogelijkheden. Tips en suggesties zijn welkom

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:11

Per einde deze maand verhuizen wij onze pony van een doe-het-zelf-stal naar een manege.

Ik ben bij 3 maneges wezen kijken waarvan er 1 is af gevallen. Tussen de andere 2 twijfel ik enorm. Beide hebben pluspunten en minpunten. Ik hoop dat jullie kijk hierop mij helpt een keuze te maken.

Manege 1:
-ben ik zelf begonnen met rijden 15 jaar terug. (Ben inmiddels 5 jaar geleden gestopt).
-Stal is met tralies dus ze staat echt in de stal en kan niet met haar hoofd erbuiten hangen om de gang door te kijken.
-Voeren en mesten wordt door hun gedaan. 5 dagen per week worden paarden/ponys op wei gezet en van wei gehaald, in het weekend moet je dit zelf doen of blijven ze op stal.
-1 binnenbak, dit betekend dat je tijdens manegelessen de binnenbak niet kunt gebruiken (lessen van 15.00 tot 18.00 en van 19.00 tot ik gok 21.00/22.00)
-hooi moet je zelf verzorgen, door omstandigheden doet de manege dit niet en slaat dit ook niet op. Je kunt het wel aan de staldeur klaarhangen en aangeven wanneer ze het aan je pony geven.
-1 les per week gratis.
-manege is op 15 minuutjes rijden (7km) en is qua prijs het goedkoopst.

Manege 2:
-eerste indruk is gezellige mensen die rondlopen op de manege, maar de eigenaren heb ik van meerdere mensen nog niet veel goeds over gehoord. Zelf geen ervaring met hun maar heb ze dan ook pas een paar keer kort gesproken.
-stal is open dus ze kan de gang in kijken maar ik zag dat het tussenschot beschadigd was en (daardoor misschien wel) leek de stal niet heel stevig meer. Ze gaven aan dit te repareren voordat de pony zou komen.
-voeren en mesten wordt door hun gedaan.2x per week zetten ze de ponys op wei. Ik wil mijn pony liever dagelijks een paar uur op wei. Dat wilde ze liever niet omdat de wei dan kapot gaat. Voor 1 euro per keer brengen ze haar wel naar wei.
-2 rijbakken, waardoor je op elk moment kunt rijden.
-bijna elke maand wedstrijdjes, ook begeleiding voor de jongere/onervaren kindjes
-1 les per week gratis
-10 minuutjes rijden (4km)

Manege 1 spreekt mij meer aan qua verzorging voor de pony waarbij ik bij manege 2 soms het gevoel kreeg dat ik te veel vroeg en t me niet in dank werd af genomen.
Ook ken ik de eigenaren van manege 1 wel goed en weet ik dat mocht er iets zijn ik bij hun hulp kan vragen. Bij manege 2 hoef ik daar niet op te rekenen als ik af ga op de ervaringen van anderen (ik doe dat normaal niet graag maar ik ken ze zelf daar nog niet goed genoeg voor om dat met zekerheid te zeggen). Ik ben niet erg blij met de weidegang op manege 2 maar wel blij met de 2 rijbakken en de maandelijkse 'wedstrijdjes' waar mijn dochter veel naar vraagt. Of er op manege 1 ook deze wedstrijdjes zijn weet ik niet, maar ik heb er bij hun nog niks over gehoord.

Op basis van het bovenstaande, voor welke manege zou jij kiezen voor je (jonge) dochter en pony? En waarom? Wat zouden dealbreakers/dealmakers zijn voor jou en waarom?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:13

Eerlijk...geen van beiden... vind stal 2 niks voor een paard (2x per week op de wei...sneu dat dit eigenlijk nog gebeurd..) en stal 1 vind ik niks vanwege het hooi. Een paard hoort 3/4x per dag een goede bulk hooi te krijgen, moet je dan dus 4 grote hooinetten voor je stal hangen? Rare gang van zaken iig...

Ik lees ook niks over het buiten komen in de winter maar ik gok dat ze dan dus niet buiten komen?

Is er niet een pensionstal in de regio te vinden waar ook begeleiding is voor kinderen? In welke regio zoek je? En welke eisen heb je zelf aan een stalling?

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:19

Calanddra schreef:
Eerlijk...geen van beiden... vind stal 2 niks voor een paard (2x per week op de wei...sneu dat dit eigenlijk nog gebeurd..) en stal 1 vind ik niks vanwege het hooi. Een paard hoort 3/4x per dag een goede bulk hooi te krijgen, moet je dan dus 4 grote hooinetten voor je stal hangen? Rare gang van zaken iig...

Ik lees ook niks over het buiten komen in de winter maar ik gok dat ze dan dus niet buiten komen?

Is er niet een pensionstal in de regio te vinden waar ook begeleiding is voor kinderen? In welke regio zoek je? En welke eisen heb je zelf aan een stalling?

Dit zijn de enige 2 opties die nog over zijn.. het bovenstaande wat wei betreft geldt voor de winter, bij stal 1 ook voor de zomer en bij stal 2 mogen ze vaker naar buiten tegen betaling van 1 euro per dag maar ik kreeg wel de opmerking erbij dat ze de wei niet afgetrapt willen hebben. Bij stal 1 heb ik als oplossing voor het hooi: opslaan in een (oude) trailer op de parkeerplaats en inderdaad steeds zakken hooi klaar hangen, of opslaan in de garage van een familielid in de buurt en dan hetzelfde doen, of kijken of ik mijn hooi bij iemand in de trailer mag opslaan en hetzelfde doen..

Verder is het ook mijn eerste 'eigen'pony dus mijn wensen zijn nog niet geheel duidelijk. Weide vind ik wel belangrijk en dat zij m buiten zetten (door de week in ieder geval) ook, ivm mijn daginvulling.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:26

Hmmm dat maakt t wat lastiger idd. Als er echt geen andere optie is zou ik dan voor 1 gaan. In welke regio zoek je? Mag anders ook per pb. Kan ik even voor je mee kijken :)

Misschien ook n idee om zelf een advertentie op MP of facebook te zetten (op een paarden of stallingsgroep) met wat je zoekt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:19

Klinkt allebei niet fijn. Met de eigenaren van stal twee zou ik sowieso problemen krijgen als ik dat zo lees. Dus dat zou m zeker niet worden. Maar de dichte stallen van manege 1 vind ik ook vreselijk.
Ook ik zou liever nog verder kijken. Maar ik weet dat dat heel lastig kan zijn. Waarom ga je weg bij de pensionstal waar je nu staat?

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:08

Even ter opheldering:

De stalletjes in manege 1 zijn natuurlijk niet potdicht, ik heb t misschien verkeerd beschreven. Rondom zijn allemaal tralies dus ze kan contact maken met haar beide buren en naar de stalletjes tegenover haar kan ze kijken.
Wat ik bedoelde was dat ze haar hoofd niet over de rand van de box heen kan doen om zo de hele gang door te gapen haha. Ze heeft er niet minder contact dan dat ze nu heeft, want momenteel heeft ze alleen een overbuurman, kan ze wel de gang doorgapen maar staat er niemand naast haar. Ze staat verder de hele dag op wei nu dus is alleen in haar stal voor de avond/nacht. Bij manege 1 zitten er rondom tralies voor, maar heeft ze wel links en rechts ook buren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:19

Ik had het wel begrepen hoor :) Ik vind dat soort boxen zonder luik dus vreselijk. Ook al hebben ze tralies. Een paard heeft weinig zicht op die manier.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:21

Stal 1:
- €135. incl stro, ruwvoer en gebruik van de bak
- Buitenbak met verlichting
- Bijna onbeperkt ruwvoer
- Overdag buiten, 's winters 's nachts op stal
- Zelf mesten
- 15 minuten fietsen, maar ligt meer afgelegen
- Staan 4 eigen paarden, kunnen nog 2 andere pensionklanten komen.
- Trailer nodig bij verhuizen, liefst vermijd ik dat ivm trailerangst van pony

Stal 2:
- €160. incl stro, hooi, uitmesten etc.
- Buitenbak
- 2x per dag hooi + tussendoor nog wat of biet, mais ofzo
- +/- 09:00 - 16:00 buiten
- +/- 10 minuten fietsen, waarbij bushalte dichtbij waar ik elke dag langs kom.
- Staan 2 andere paarden
- Kan lopend verhuizen

Welke?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:26

Stal 1 en vooraf laten verdoven door de dierenarts desnoods. Vanwege onbeperkt ruwvoer en langer buiten ga ik van uit. Hoe zijn beide rijbakken en de stallen? En de buitenrijd mogelijkheden?

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:59

Beide rijbakken zien er goed uit na deze regenperiode, geen plassen. Rijbak van stal 1 is aan de achterkant wel wat zwaar omdat het een recent aangelegde bak is.

De stallen zijn bij beide wel prima, al zijn die van stal 1 wel iets ruimer. Die stallen zijn gemaakt van die boxen met tralie, stal 2 is zo'n halve stenen box zegmaar

Stal 1 ligt op 5 minuten afstand van een bos, stal 2 zit niet echt bos in de buurt ofzo geloof ik

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:48

Ik zou voor stal 1 gaan :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:57

ik ook stal 1. Waarom moet je met de trailer verhuizen? Afstand te groot?
vrijwel onbeperkt ruwvoer, veel buiten, goede bak en vlakbij het bos tegen klein prijsje. Klinkt prima.

2x per dag hooi is niet fijn verdeeld. Grote kans dat ze dan erg lang zonder eten staan.

@jayjillz
Hoe sta je nu en waarom wil je er weg?
Ik vind beide opties niet fantastisch. optie 1 nog het best voor het paard maar je zult weinig hebben aan de binnenbak tenzij jullie in de manegelessen mee gaan rijden.

optie 2 klinkt niet sympathiek en te weinig buiten.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:28

joyce B schreef:
ik ook stal 1. Waarom moet je met de trailer verhuizen? Afstand te groot?
vrijwel onbeperkt ruwvoer, veel buiten, goede bak en vlakbij het bos tegen klein prijsje. Klinkt prima.

2x per dag hooi is niet fijn verdeeld. Grote kans dat ze dan erg lang zonder eten staan.

@jayjillz
Hoe sta je nu en waarom wil je er weg?
Ik vind beide opties niet fantastisch. optie 1 nog het best voor het paard maar je zult weinig hebben aan de binnenbak tenzij jullie in de manegelessen mee gaan rijden.

optie 2 klinkt niet sympathiek en te weinig buiten.

Het is optie 1 geworden. De pony staat momenteel te koop omdat het gewoon (nog) niet matcht. Dat kan best komen over een jaar of 2/3. We gaan na de verkoop op zoek naar een rustigere, oudere, pony en die komt dan bij stal 1 te staan. Hooi opslag heb ik inmiddels geregeld.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:26

Ok ik plaats hem even zo hier opnieuw omdat mijn topic gesloten is
Toevoeging; er is weinig andere keuze,alles is nog duurder dan deze 2 of te ver weg.

Edit; hij pakt de.foto niet :?

edit 2, even achter de pc van mijn vriendin gekropen voor kopieren:
Stal A
voordeel; Dichtbij huis,geen auto nodig,grote stal, keuze hooi of kuil,leuke uitrijmogelijkheid, vriendinnen, zelf bepalen hoeveelheid stro,grote kasten.
Nadeel; staan mensen waar ik moeite mee heb, rijbak slecht, paddocks zijn niet uitmuntend, duur,stro apart kopen, weinig faciliteiten,verplichte klusjes.

Stal B
Voordeel; veel faciliteiten, goedkoop,leuke mensen,weinig klusjes.Kan een dagje overslaan. Goed hooi.
Nadeel; ver van huis dus reizen en reiskosten. Geen stal (24/7 buiten)
Geen leuke buitenrijmogelijkheden.
Beperkte ruimte voor eigen spullen.

Dit waren ongeveer wel de hoofdlijnen.

Stal A.is het dubbele aan kosten van stal B
Bij Stal B rijd ik wel 80 procent van die kosten op aan benzine om het even goed in kaart te brengen.

Oh ja en er.wordt door mijzelf weinig gebruik gemaakt van de.rijbak, zo nu en dan, ben geen fanatieke

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:39

Hoii, ik kan niet kiezen tussen deze 4 stallen! Ik wil graag een stal waar ik gewoon recreatie kan rijden en niet TE veel reistijd mag hebben.
1- 20 minuutjes fietsen, inclusief hooi,stro, naar de wei brengen, gebruik maken van de binnen en buiten bak en uitmesten. €250,-
2- 10 minuutjes fietsen, je kan kiezen volpension of half pension.
Volpension houd in:
Hooi en stro, binnen en buiten zetten, uitmesten, voeren en gebruik van paddock, wasplaats en binnen en buiten bak. €240,-
Half pension houd in:
Hooi, voeren en gebruik van paddock, binnen en buiten bak en wasplaats. Exclusief stro. €162,-
3- bij een boer in de buurt ongeveer 7 minuutjes fietsen. Zelf uit uitmesten. Inclusief hooi en stro maar staat het meest op de wei. Ook kan ik gebruik maken van de buitenbak. En de paarden hebben een schuilstal in de wei. (Prijs geen idee)
4- half uur of iets meer fietsen. Hooi en stro, verlichte buitenbak, weidegang en uitmesten. €135.-

Welke kan ik het beste kiezen? En als jullie de 2e zeggen, moet ik dan volpension of half pension kiezen?

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:41

nijntje01 schreef:
Ok ik plaats hem even zo hier opnieuw omdat mijn topic gesloten is
Toevoeging; er is weinig andere keuze,alles is nog duurder dan deze 2 of te ver weg.

Edit; hij pakt de.foto niet :?

edit 2, even achter de pc van mijn vriendin gekropen voor kopieren:
Stal A
voordeel; Dichtbij huis,geen auto nodig,grote stal, keuze hooi of kuil,leuke uitrijmogelijkheid, vriendinnen, zelf bepalen hoeveelheid stro,grote kasten.
Nadeel; staan mensen waar ik moeite mee heb, rijbak slecht, paddocks zijn niet uitmuntend, duur,stro apart kopen, weinig faciliteiten,verplichte klusjes.

Stal B
Voordeel; veel faciliteiten, goedkoop,leuke mensen,weinig klusjes.Kan een dagje overslaan. Goed hooi.
Nadeel; ver van huis dus reizen en reiskosten. Geen stal (24/7 buiten)
Geen leuke buitenrijmogelijkheden.
Beperkte ruimte voor eigen spullen.

Dit waren ongeveer wel de hoofdlijnen.

Stal A.is het dubbele aan kosten van stal B
Bij Stal B rijd ik wel 80 procent van die kosten op aan benzine om het even goed in kaart te brengen.

Oh ja en er.wordt door mijzelf weinig gebruik gemaakt van de.rijbak, zo nu en dan, ben geen fanatieke

Stal B!

lisasavannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:08

Ik ben al super lang op zoek naar een paardvriendelijke stalling. 24/7 buiten met schuil mogelijkheid en constant beschikking tot hooi. Deze hen ik zelf in omgeving zuid/Noord Holland nog niet gevonden Helaas. . Is er iemand die zo een stal kent?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:39

Constante beschikking tot hooi durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar wel voldoende en goed hooi, kleinschalig pp in Castricum. Is dat de omgeving die je zoekt? Ik weet dat er ook een klein pp is in Schoorl en in Santpoort. Die laatste heeft dacht ik alleen een ruinenkudde. Ik denk wel dat voor alle drie geldt dat je moet wachten tot er een plek vrijkomt.

Edit: in Vogelenzang zit ook een mooie stal. Volgens mij kun je daar kiezen tussen groepshuisvesting of grote uitloopstallen.

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:10

lisasavannah schreef:
Ik ben al super lang op zoek naar een paardvriendelijke stalling. 24/7 buiten met schuil mogelijkheid en constant beschikking tot hooi. Deze hen ik zelf in omgeving zuid/Noord Holland nog niet gevonden Helaas. . Is er iemand die zo een stal kent?

Ik heb lang geleden mbv onderstaande topics van Bokt en zoekterm "natuurlijke pensionstalling regio ..." in Google een super fijn plekje gevonden! Misschien staat er ook wel iets voor jou bij.

[VNA] Lijst met pensionstallen op natuurlijke basis

[TAO] Inventarisatie pensions 'van de toekomst'

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:09

lisasavannah schreef:

Marktplaats en prikbord staat heel veel in zuid holland

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:25

Ik kom hier ook even twee stallen aan jullie voorleggen.
Ik was niet op zoek naar iets nieuws voor mijn paard maar per toeval liep ik tegen een andere stal aan en nu ben ik een beetje aan het afwegen.
Situatieschets is als volgt:
Stal 1 (waar hij nu staat)
- 10-15 minuten rijden
- bos op loopafstand
- zomers in principe dag en nacht weidegang. Geen schuilmogelijkheid
- in de winter een paar uur op de paddock, maar ik heb er geen zicht op hoe lang dit is. Hij staat ook wel eens een hele dag binnen.. Op zondag moeten we het buiten zetten en binnen halen zelf regelen en dit lukt niet altijd.
- 2 keer pd voer op wisselende tijden
- zelf mesten en brok regelen
- staleigenaren waar ik goed mee overweg kan

Stal 2:
-20 minuten rijden
- geen bos in de buurt. De stal ligt aan een weg waar in principe alleen bestemmingsverkeer langs komt dus wel rustige wegen. Maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met het bos..
- paddock paradise met track pad rondom de boerderij. Schuilstal aan het einde van de track.
- paarden staan in de pp van 10-17 uur. Zomers weidegang en in overleg 24/7 buiten
- 4 keer per dag ruwvoer, 5 uur 's morgens, om 10 uur in de pp, 17:00 uur op stal en 22:00 uur op stal.
- brok inbegrepen
- mesten wordt 2 keer pw gedaan
- 2/3 keer per week heb je een voerbeurt om 10:00 of 17:00 en zet je de paarden binnen of buiten.

De prijzen zijn vergelijkbaar. Er spelen nog wat kleine dingetjes mee maar de hoofdpunten heb ik zo wel benoemd.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:31

hoe vaak rijd je in het bos? en wat zijn de mogelijkheden qua rijden bij stal 2? Ben je evt. in bezit van een trailer dat je daar heen kan gaan? ik zou namelijk als het voor jou paardje geschikt is zeker stal 2 overwegen. 2 keer voeren per dag is echt heel weinig en het is toch heerlijk als hij zo de hele dag naar buiten kan :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:07

Ik zou ook stal 2 kiezen, is beter voor je paardje lijkt mij, maar zoals Xpinoxx ook al zei, spelen die vragen een belangrijke rol.