Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:13

Leen_ schreef:
Hier zijn de weides nog redelijk goed, enkel de plekken vanvoor aan de poorten zijn modderig omdat ze daar vaak lopen.
Ze gaan hier om 11-12u naar binnen en rond 7 terug naar buiten.

Dit is met recht 'alleen 's nachts op stal', dat zie je echt maar weinig! Ik vind het zo naïef als mensen zeggen dat hun paard alleen 's nachts op stal staat wanneer ze in werkelijkheid minstens 16u op stal doorbrengen! Dan hou je jezelf echt enorm voor de gek.

Leen_ schreef:
Dus ze staan hooguit 8u binnen, normaal wel 24u.

Dat is een enorm verschil! Dus als de weides goed zijn staan ze maar 8u binnen, maar zodra de weides niet goed meer zijn staan ze 24u binnen?

Eilatan

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:18

Ik sta op stal met veel ruiterluxe (2 binnenrijbanen o.a.) en paardje staat toch overdag hele dag in paddock met paardenvriendje. Ook met modder of ijs, zij red zich wel. Maar onze paddocks zijn vrij goed.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:21

mijn paardje gaat 's ochtends om 8 uur de wei in en gaat 's avonds rond 6 uur weer naar stal, hij staat dus ongeveer 10 uur in de wei. Op de manege waar ik verder nog rijd gaan ze alleen 's zomers naar de wei en dat is dan alleen 's avonds half 8 t/m smiddags rond 12 uur. en zondag natuurlijk de hele dag :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:31

Mijn ruin staat 24/7 buiten het hele jaar door. Mijn merrie is vorige week naar stal gekomen, en staat daar van 8 tot 17.00/18.00 uur buiten en komt dan op stal. Weides waar mijn ruin op staat liggen hoger en zijn nog goed te doen qua natheid. Wei waar mijn merrie in staat is natter (zeker bij het hek) maar is nog voldoende droog. Zij staat tot april ongeveer 's nachts op stal, daarna ook weer 24/7 buiten.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:36

Mijn paarden staan in Utrecht en komen zo´n 10 uur per dag buiten in de winter. In de zomer staan ze 24/7 op de wei. Wij hebben de mazzel dat de staleigenaren het net zo belangrijk vinden om paarden zoveel mogelijk buiten te zetten waardoor we een flink aantal paddocks hebben. Enkele hiervan zijn gedraineerd. Ja, het is soms modderig, en ja, ik betaal wat extra om ze buiten te laten zetten, maar dat heb ik er allemaal voor over!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:52

NiFallor schreef:
Leen_ schreef:
Hier zijn de weides nog redelijk goed, enkel de plekken vanvoor aan de poorten zijn modderig omdat ze daar vaak lopen.
Ze gaan hier om 11-12u naar binnen en rond 7 terug naar buiten.

Dit is met recht 'alleen 's nachts op stal', dat zie je echt maar weinig! Ik vind het zo naïef als mensen zeggen dat hun paard alleen 's nachts op stal staat wanneer ze in werkelijkheid minstens 16u op stal doorbrengen! Dan hou je jezelf echt enorm voor de gek.

Leen_ schreef:
Dus ze staan hooguit 8u binnen, normaal wel 24u.

Dat is een enorm verschil! Dus als de weides goed zijn staan ze maar 8u binnen, maar zodra de weides niet goed meer zijn staan ze 24u binnen?

Ohjee ik heb het allemaal een beetje verkeerd geformuleerd, nuja gewoon een -belangrijk- woordje vergeten :')
Als de weien slecht zijn staan ze 8u binnen anders 24u buiten :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:12

Leen_ schreef:
Ohjee ik heb het allemaal een beetje verkeerd geformuleerd, nuja gewoon een -belangrijk- woordje vergeten :')
Als de weien slecht zijn staan ze 8u binnen anders 24u buiten :D

Haha, het stond er ook een beetje raar, dus dacht al dat het misschien niet klopte :D .

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:22

Ik sta in omgeving Amsterdam en mijn pony staat 24/7 buiten, heeft hij altijd gedaan ook.. Moet er niet aan denken hem op te moeten hokken, daar word hij echt niet happy van..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:26

Mijn shettenventje staat gewoon lekker buiten!

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:18

mijn paardje staat nu 6uur per dag buiten behalve op zondag dan 4uurtjes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:22

AmyII schreef:
Ik sta in omgeving Amsterdam en mijn pony staat 24/7 buiten, heeft hij altijd gedaan ook.. Moet er niet aan denken hem op te moeten hokken, daar word hij echt niet happy van..

Waar sta je?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:39

mijne staat zoveel mogelijk buiten, wij staan op de klei en het was vroeger een afwater gebied van de maas, dus erg natte lokatie, heb wel een soort van padock maar dat is bij deze regenval 1 groot zwembad, daar gaan ze wel in met hoooi in de hooiruif maar dan niet meer als 2 a 3 uurtjes per dag, maar als het niet regent probeer ik ze een poosje op het weiland te doen, op de droogste wei, dan staan ze vaak wat langer buiten zón 5 uurtjes, voor de rest ga ik wandelen of longeren, als het weer gaat sneeuwen komen ze meer op stal omdat ik dat niet bij de wei/padock kan komen omdat ik daar een stuk voor moet lopen over de weg die niet goed sneeuwvrij te krijgen is, dan gaan wel naar buiten maar dan op een stukje waar ze alleen kunnen staan als ik op stal ben, ik werk ook 40 uur dus dan probeer ik zo vaak mogelijk op stal te zijn.

Geertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:16

Mijn paardje staat nog drie à vier uur buiten. Ik had dit graag anders gewild maar het is 1 grote modderpoel in de wei. :( in de zomer staat hij wel 24/7 buiten!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:28

De drie jarige staat van 9.00 tot het donker is buiten.
En de andere staat sinds een week de hele dag buiten 24/7.
En dat doet hem echt goed hij staat mooi beschut tussen de bossen.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:23

Bij ons lopen ze dag en nacht buiten ,ze hebben een inloopstal maar gebruiken die eigenlijk alleen maar om de bijvoedering te nuttigen, en als het buiten heel warm weer met dazen. Met regen en sneeuw en hagel draaien ze kont in wind en blijven gewoon buiten, ze hebben geen dekens op.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:30

joyce B schreef:
Hinke schreef:
Idd, hooinet zal dat probleem verhelpen. Bij hooinet.nl verkopen ze ook grote hooinetten geschikt voor paddocks :)

Mijn paard is de laatste dagen enorm stijf en niet vooruit te branden met rijden en longeren. We denken dat dat of komt door de kou (heb daarom toch maar vast een 300 gr deken besteld) maar misschien ook door het veel op stal staan -O-

(Licht) Spierbevangen misschien?

Daar dacht ik ook eerst aan, maar zoveel krachtvoer krijgt ze niet (ze krijgt altijd 0.5 kilo). Gelukkig was ze gisteren en vandaag wel weer edje raketje en liep ze lekker soepel, dus ik kijk het even aan:)

@corina: klinkt als een heel gedoe:)

@clowntje: hier ook.. Het heeft geregend en de paddocks zijn meteen 1 grote blubberboel. Daar wil je je paard echt niet 12 h per dag in hebben :brr:

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:45

Maar wat doe je als de wei/paddock alleen maar modderpoel is met water plassen er op?
En dan moet het echte barre regenweer nog komen?

Dan heb je een hoger gelegen stal zoals ik, voor 2 Shetlanders, maar die slepen het water (dat in grote p[las ook net voor de stal staat) van buiten naar binnen (stal is nooit dicht natuurlijk). Dus een fijn nieuw en droog strobed in de 6 x 4 stal is in 2 dagen een drabzooi. Ik heb ook al een strobed op de hoogste stukken in de paddock aangebracht, dan zakken ze daar in elk geval niet in de modder en kunnen ze liggen als ze willen.

Maar als het regent worden de buten-strobedden natuurlijk ook nat. Dan gooi ik er de andere morgen wel wat nieuw droog stro over, maar dat valt uiteindelijk ook niet vol te houden, aangezien de natte rommel afgevoerd moet worden, ik wil de 2 Shetten nu dus wegdoen, of tijdelijk bij een kennis in een ander dorp op een hooggelegen wei huisvesten, waar dan echter weer geen (schuil) stal is. Tot het voorjaar/zomer, dat ik de paddock kan laten omhalen.
Wat is wijsheid?

Het is ook belachelijk, eigenlijk, want mijn twee grote bonte paarden van 8 en 3 jaar (waarvan 1 met deken) staan al hun hele leven op een mooie hoge weide 24/7 buiten, die hebben niet eens een schuil dakje. Maar wel een betere ondergrond, dat is dan geen modder, maar gewoon korte afgegraasde weide.

Wat te doen?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:01

Een drempel in de stal maken waar ze over heen moeten stappen, zodat er minder water naar binnen wordt gesleept. Of gewoon dagelijks het stro verversen. :)

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:02

Bij ons ( klein schalig 8 paarden) gaan ze van 6,30uur tot 17.30 uur naar buiten ;)
Het blijft ook wel zo ongeveer.

en als het goed gevroren en gesneeuwd heeft gaan ze het land weer even op overdag! :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:05

Mijn paddock was ook echt enorm volgelopen... De bodem & drainage kon dit achterlijke weer vandaag niet aan. Toch heb ik ze buiten gezet. Mijn pony zat echt te tobben hoe door het paddock te gaan met al dat water :o Maar met wat geultjes was het al snel een stuk minder gelukkig. De kleine kan in haar schuilstalletje droog staan/liggen en de grote gaat nu snachts gewoon naar binnen. Dat blijft voorlopig wel zo, misschien met droog weer weer 24/7 buiten, misschien wel gewoon naar stal snachts.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:18

hier staan ze nog steeds van 10 tot 19 uur buiten. Lang zal het helaas niet meer duren. De wei voor de poorten zijn al aardig modderig, hier komt het gras echt niet meer op in het voorjaar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:31

Moet hier wel lachen om het stel. De Welsh staat in de schuiltent, de Groninger alleen met zijn billen binnen en de KWPN-er staat midden in de wei in de stromende regen. Gek stel.

De ingang van de wei is wel flinke blubberboel, maar ja, dat wordt het meest belopen. De rest is goed te doen, dus zolang ze genoeg droge stukken hebben blijven ze nog buiten. Denk wel dat ze vrijdag op zaterdag dan binnen moeten blijven, anders hebben ze allemaal blubberbenen op de wedstrijd zaterdag. Maar dat is dan maar voor 1 nachtje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:33

Depende schreef:
Een drempel in de stal maken waar ze over heen moeten stappen, zodat er minder water naar binnen wordt gesleept. Of gewoon dagelijks het stro verversen. :)

En een karretje of een aantal zakken grof zand laten komen om in elk geval dat gat voor de stal op te vullen. Dat helpt echt al. Heb zelf net een flinke kar drainage zand verspreid op de laagte in mijn bak. Vlak bij de ingang bleef er elke keer een plas staan, terwijl de rest al lang weer droog was. Nu droogt het net zo snel, zo niet sneller dan de rest. Het water loopt naar het laagste punt als je het de kans geeft. Dus of alles moet vlak zijn, of het laagste punt ergens zijn waar je er geen laEst van hebt.

Tijdelijk verhuizen geeft misschien wel gelijk rust...

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:34

van s'ochtends 8 tot smiddags 4 ongeveer

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:39

Bij mij staan ze sinds vanavond weer op stal. Hebben vanaf maart 24/7 buiten gestaan. Vindt het nu wel lekker voor ze dat ze 's nachts droog kunnen staan. Ze gaan 's morgens om uurtje of 7 naar buiten en 's avonds naar binnen hangt af van het weer. Hoe beter het weer hoe langer buiten.
Mijn wei is gelukkig nog aardig droog. Ze kunnen zelf de wei in vanaf een stuk zand. Dit is wel erg modderig, maar ik heb een verhard stuk waar ik ze voer. Mijn paardjes zien er tevreden uit, ik denk dat ze het wel prima vinden zo.