helemaal goed omschreven , ben het met je eens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:een paard dat afgekeurd wordt door de verzekering is niet per definitie een paard met pijn.
Ik heb regelmatig verhalen gehoord van sportruiters die hun paard af laten keuren voor het gebruiksdoel : sportpaard.
Deze dieren kunnen dan bvb. het pittige trainings- en wedstrijdschema niet meer aan , zijn snel overbelast.
Hobbelen die beestjes echter wat in de wei en rijden ze recreatief dan hebben ze nergens last van.
Ik vind het dus wel goed dat terugkopen een mogelijkheid is , zodat prima paarden nog een kans krijgen als een veeleisende ruiter ze “wegwerpt” om het geld van de verzekering te innen...
het gaat immers om een dier met een eigen bestaansrecht en niet om een auto waarvan de dagwaarde zo laag is dat die bij een relatief klein gebrek als total-loss wordt verklaard...
Chaos schreef:montoya schreef:mirgino
ik zeg ook niet dat iedereen het doet . en ook ik ben al 8 jaar niet meer op vakantie geweest omdat ik mijn paardje niet aan een ander over laat. maar wil ze de korst niet geven die het wel doen . wou dat de meesten zo dachten hoe jij en ik en nog meer denken wat een kostbaar bezit een paard is .
Ik zou het heerlijk vinden weer op vakantie te gaan. Ik heb besloten jong op mezelf te gaan en dus te kiezen voor geen vakanties. Helemaal niet erg ook overigens, werken doe ik net zo lief.
Maar als ik op vakantie zóu kunnen zou ik me echt géén zorgen maken over mijn paarden. Die zijn in goede handen, kan er zo 10 opnoemen die ik er volledig mee vertrouw. Gelukkig heb ik dan mijn ouders die een bedrijf hebben. Maar ook onze pensionklanten gaan gerust meerdere keren per jaar op vakantie. In de meeste gevallen heeft paard dan ook vakantie.
Een goede pensionhouder, met of zonder stal 's nachts, controleert de paarden en de huisvesting DAGELIJKS! Je zou dus eigenlijk je paard moeten kunnen toevertrouwen. Zelfs de beste eigenaar is niet in zijn eentje de beste. Er zijn vast en zeker ook goede vervangers.
Active schreef:pmarena schreef:een paard dat afgekeurd wordt door de verzekering is niet per definitie een paard met pijn.
Ik heb regelmatig verhalen gehoord van sportruiters die hun paard af laten keuren voor het gebruiksdoel : sportpaard.
Deze dieren kunnen dan bvb. het pittige trainings- en wedstrijdschema niet meer aan , zijn snel overbelast.
Hobbelen die beestjes echter wat in de wei en rijden ze recreatief dan hebben ze nergens last van.
Ik vind het dus wel goed dat terugkopen een mogelijkheid is , zodat prima paarden nog een kans krijgen als een veeleisende ruiter ze “wegwerpt” om het geld van de verzekering te innen...
het gaat immers om een dier met een eigen bestaansrecht en niet om een auto waarvan de dagwaarde zo laag is dat die bij een relatief klein gebrek als total-loss wordt verklaard...
er is geen verzekering die uitbetaald bij een relatief klein gebrek. Het moet chronisch zijn en onbehandelbaar, voor ze pas betalen.
Chaos schreef:er is geen verzekering die uitbetaald bij een relatief klein gebrek. Het moet chronisch zijn en onbehandelbaar, voor ze pas betalen.
Active schreef:pmarena schreef:een paard dat afgekeurd wordt door de verzekering is niet per definitie een paard met pijn.
er is geen verzekering die uitbetaald bij een relatief klein gebrek. Het moet chronisch zijn en onbehandelbaar, voor ze pas betalen.
Lusitana schreef:Mindim, kun je verklaren waarom geruststellen bevestigen van iets engs is? Dit is off topic, maar ik denk dat ook hier meer een verkeerd lezen dan een oneens zijn is.
Ik stel zelf niet gerust vanuit een gevoel van het is eng, maar vanuit het optimisme "kom op, doe niet zo raar, er gebeurt toch niks" .
Daarbij is het gerusstellen ook niet zo zeer voor het paard, maar om de ruiter te laten onstpannen en in een goede "mindset " te hebben, want dat is belangrijk.
Dat kan prima zonder geruststellen, maar geruststellen is echt niet hetzelfde als belonen voor gedrag.
Als je geruststelt, denkt het paard heus niet de volgende keer:"Nou daar moet ik maar niet langs anders wordt ik gerustgeteld..."
Maar wat ik zeg, dat is een andere discussie, maar wel al weer een voorbeeld hoe ideeen kunnen verschillen door verschillende invalshoeken van denken.
Citaat:Dat is toch precies wat ik zeg? Dat het niet in de huisvesting op zich zit. Dat de mensen die met de paarden omgaan voor een groter deel verantwoordelijk zijn voor het "geluk" van een paard dan sommigen denken.
Er is een wetenschapper die beweerde, na onderszoek, dat paarden geen persoonlijkheid hebben "want ze doen allemaal de hele dag hetzelfde". Dat is gebrek aan observatievermogen en gebrek aan binding.
Zo neem ik ook geen genoegen met "alle paarden moeten 24/7 in de wei " of "paarden zijn zielig op stal" omdat ze in de natuur allemaal hetzelfde doen de hele dag ...
Ik kijk naar het individuele paard en luister naar hem/haar, omdat hij/zij daar meer aan heeft dan beweringen, hoe zogenaamd wetenschappelijk ze ook zijn.
montoya schreef:net zo flauw zoals stalpaarden hier genoemd worden .
maar wees eerlijk als je paard op de wei staat is het toch makkelijker om te zeggen dat je geen tijd hebt het beessie krijgt zijn beweging wel .
Lusitana schreef:Je kunt ze (paarden die niet meer kunnen presteren zonder pijn) wel verkopen als "reacreatiepaard", maar weet je zeker dat die "recreatie" die de nieuwe eigenaar in zijn hoofd heeft wel zo rustig is (recreatie kan immers ook gewoon dagelijks tig km door zware ruiterpaden scheuren zijn....)? Of dat het toch niet gaat kriebelen om wedstrijden te rijden? Dat hij niet meteen wordt doorverkocht zonder achtergrond informatie?
Recreatie is meestal die van de ruiter, niet zozeer die van het paard....
Het vergt een verantwoordelijke ruiter om een paard de juiste soort beweging te geven.
Een paard dat zonder achtergrond info wordt verkocht wordt wellicht enorm geslagen en als onwillig gezien en steeds opnieuw doorverkocht als "rotpaard" terwijl het eigenlijk bv gewoon pijn van kissingspines heeft, om maar wat te noemen. Dat is toch iets waar ik graag een eind aan zie komen.
Buiten dat, waar het om ging, is dat doordat er een levendige handel is in dit soort paarden zijn de prijzen zo laag zijn en paarden zo toegankelijk voor aankoop, en dat is een van de oorzaken voor de overpopulatie van paarden en in dat verband is het beter dat ze niet in de handel komen.
De overpopulatie en daardoor markt overflow en toegankelijkheid tot kopen is deel van de oorzaak dat paarden niet altijd gehouden worden op een waardige manier en iets aan die marktoverflow doen en de toegankelijkheid tot koop verminderen zou dus een deel van de oplossing kunnen zijn. Dit was even een kijkje in een groter plaatje wat betreft verbetering van huisvesting voor paarden betreft, niet zo zeer om een discussie te starten waar de grenzen liggen van wat onbruikbaar is, dat hoort in een ander topic thuis.
Verder kan ik alleen nogmaals melden dat ieder goede redenen kan hebben om een paard op stal te houden, en dat men dus niet moet oordelen over dingen waarvan men de achtergrond niet weet, en al helemaal niet vanuit het oogpunt dat alle paarden hetzelfde zouden zijn en dus dezelfde behoeftes zouden hebben omdat ze toevallig tot 1 soort behoren.
Een paard op stal hoeft helemaal niet zielig te zijn.