[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:01

Nou, dat valt me alles mee, want ik heb een echte naarling wat slopen betreft! haha (nou ja, kan er wel om lachen, maar het is best irritant) ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:57

Ik heb idd van die bevestigings haken zoals in de link echter zijn het geen bouten maar schroeven en heb ik mijn net vast aan de ronde kop van de schroef met een karabijnhaak . Als je hem strak spant heb je geen lawaai ....
Wil nog zo,n net bij hoor dan heb ik 3 slowfeed punten ....
Hoeven de shetten niet zo lang te wachten :-)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:51

Ik heb een probleem en ik hoop hier tips te krijgen. Ik heb een Haflinger, kleine Tinker kruising en een Shetlander staan die allemaal aanleg hebben om te dik te worden. Ze kunnen dus niet onbeperkt gevoerd worden. Ze staan nu 24/7 op de paddock en krijgen met z'n drieën ongeveer 20 kilo hooi per dag (en als het erg koud is 25 kilo). Dit is goed droog, structuurrijk hooi uit kleien baaltjes. Ze krijgen dit gevoerd uit slowfeeder netten met mazen van 3x3. Dit ging heel goed, ze deden een groot deel van de dag met hun hooi, aten rustig, deden weer even wat anders en gingen dan weer verder eten. Maar mijn Haf heeft recent koliek gehad en heeft toen ook moeten vasten (en de rest heeft noodgedwongen meegedaan). Sindsdien schrokken ze het voer als gekken naar binnen. Ze krijgen alsnog enorme plukken uit de slowfeeder netten en doen met een beetje geluk 4 uur over al het hooi. We verdelen het nu noodgedwongen over meerder voerbeurten zodat ze niet te lang zonder staan maar het gaat nog steeds razendsnel.
Meer hooi voeren is geen optie, ze krijgen nu al ruim gevoerd en twee van de drie zijn nog steeds iets te vol. Ik ben dus op zoek naar een manier om ze langer over het hooi te laten doen, zijn er nog slowfeeders die het eten echt blijvend vertragen? Ze worden er gewoon ook heel snel handig mee, het zijn drie pientere pony's en eten is het belangrijkste in hun leven, ze hebben dus heel snel door hoe ze toch veel hooi uit een slowfeeder kunnen krijgen. Ik hoop dat jullie mijn verder kunnen helpen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:46

Miss en net in een net doen .
Of via tonnetje waar je gaten in maakt .
Ik geef mijn paarden zijn met 5 . Waarvan 2 grote 170 cm , 1 C pony en 2 mini, s ongeveer een baal per avond nacht .
Overdag staan zij op gras .
Ik heb smorgens nog hooi over , ze eten lang niet alles op . Ik voer ze uit een kist zelfgemaakt met een net van voor . En uit een muur net .

Edit : is het een idee om ze nu even te geven wat ze op kunnen . Zodat ze weer weten dat er altijd hooi is .
Ze hebben nu waarschijnlijk even de dadelijk hebben we weer niks modus aan staan . En dat dat weggaat als je even meer voert .
Ik weeg mijn hooi niet . Voer op het oog ! De eerste week gaf ik mega veel hooi en nu is t krap een baal in de donkere uren .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:58

Inderdaad vermoed ik ook de oei straks is het op modus die aan is gezet door de koliek-situatie... maargoed dan nog vind je dat ze te makkelijk hooi er uit plukken.

Ik zou ook zeggen: een net in een net om het weer wat lastiger te maken, of gewoon deels stro geven, dat plukt lastiger uit de netten en ze vinden het ook minder lekker dus eten er wat meer met lange tanden van.

Zeker niet momenten zonder laten staan want dan blijven ze enorm gefixeerd op eten :=

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:49

Zelfs met stro erbij blijzen ze hier gefixeerd op eten hoor. Want dat stro is niet echt uhm lekker, haha.
Hier heb ik standaard twee netten over elkaar. Maar eerlijk gezegd maakt het weinig verschil omdat ik grof hooi heb pakken ze nog hele plukken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:00

Ik meng voor mijn jonge paard ook hooi, voordroog en stro in de netten en de hooitas.
Hij weet elke keer weer vakkundig eerst het voordroog eruit te peuteren, heeft 'ie dan nog trek komt het hooi, en het stro blijft meestal lekker zitten... :+

Ondanks dat hij ook altijd eten heeft weet 'ie inmiddels ook precies wanneer het voertijd is en er lekkers in de voerbak komt... 8-)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:02

Hier meng ik nu ook met stro, staan ze zielig naar me te kijken dat het niet wil en een beetje tegen die bak te schoppen, maar 's avonds is het toch leeg, dus het werkt beter dan ze toe willen geven :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:29

Voor onze witte kan ik zelfs puur stro in de netten doen . Vindt hij ook lekker .
De grote dames alleen als er echt niks anders is of als ik stro aanbied los in de schuilstal :-)
Hoezo uitgekookt .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:52

Ik heb een beetje terug gelezen maar dit topic is zo lang dat ik hier maar even mijn vraag stel, excuses als die al eens beantwoord is.

Ik ben bang dat mijn paard met zijn ijzers achter zo een hangend net blijft hangen Is dit reeel of niet? Zo een Little Bit-tas lijkt mij dan he veiligste in de box. Wie heeft daar goede ervaringen mee?

Net die in een bak zetten brengen natuurlijk minder risico's mee qua ijzers, dat snap ik :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:59

Niet te laag hangen, ik vraag de h.s. ook vaak of hij de achterkant van de ijzers kort houdt, minder uitsteeksels dus.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:04

Mijn paarden gaan wel in de bak staan om zo het net strakker op het hooi te duwen zodat ze net meer te pakken krijgen.
Ik weet niet of dat handig is met ijzers?
Die van mij zijn niet beslagen dus nooit problemen gehad.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:08

Hier ook het probleem dat ze zelfs uit kleinmazige netten dikke plukken los weten te scheuren en alles in no time wegvreten. Ik voer tussen de 25 en 30 kilo goed voordroog per dag aan een A,C en Dpony die niet werken. Dat gaat in 3 voerbeurten en binnen 1,5 uur is het weer op. Geef ik onbeperkt dan vreten ze meer als het dubbele per dag. Stro erdoor remt ze ook niet af. Iemand nog tips??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:13

mysa schreef:
Niet te laag hangen, ik vraag de h.s. ook vaak of hij de achterkant van de ijzers kort houdt, minder uitsteeksels dus.

Maar een ijzers wat vrij kort is heeft weer nadelen voor de hoef.

Niet te laag hangen snap ik maar aan de andere kant krijg je dan weer zo een onnatuurlijke eethouding.

Chantal: misschien een dubbele laag fijnmazig net?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:21

Hier hetzelfde probleem en ik weet ook geen echte oplossing.
Onze paarden rukken in een turbotempo het voordroog uit de slowfeeder (mazen van 3 cm).
We mengen ook met stro, dat blijft als laatste liggen, maar uiteindelijk gaat ook dat helemaal op.

Maar goed, zonder slowfeeder gaat het nog sneller :+ , dus de extra tijd is toch wat winst :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:29

Persoonlijk vind ik hooinetten in combinatie met ijzers wel een groot risico, dan liever iets met een rek er op.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:31

@fransje23, dat is nog een idee. De action is heel blij dat ik zoveel aanhangernetten bij ze koop dus die vinden het vast fijn als ik er nog een paar kom halen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:26

Zijn die sterk genoeg?

(ok ik heb er al 1 liggen, maar kon geen manier vinden om hem in m'n 'slowfeeder' te krijgen ivm de afmetingen)
Hoe gebruiken jullie deze?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:30

Zo'n aanhangernet heb ik ook geprobeerd maar die hadden ze heel snel kapot.
Ik heb ook hooinetten 3x3 maar ook alles binnen no time opgegeten. Stro heb ik ook voor de knabbel in een net hangen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:22

In de action netten zit te veel rek, daar konden die van mij al helemaal snel uit eten (heb er nog wel twee te koop, zijn al hooinetten van gemaakt). Ik heb nu de 'oficiele' dure hooinetten met 3x3 maas gemaakt van de netten van huck. Ik heb er heel veel positieve verhalen over gelezen en had dus ook verwacht dat het een behoorlijk verschik zou maken maar dat valt dus erg tegen. Ze zijn er ook gewoon heel handig in, vooral mijn Haflinger lijkt er een sport van te maken, hij rukt er steeds plukken uit, laat de helft op de grond vallen en pakt dat weer een nieuwe pluk. De shet staat onder de Haf en eet gewoon alles op wat hij laat vallen...
Stro geven zou ik nog kunnen proberen maar dat is wel lastig te regelen, we halen hooi vlakbij maar die boer heeft geen stro en aangezien wel alles zelf op halen met een klein aanhangertje wordt dat wel ingewikkeld.
Twee netten over elkaar heb ik al geprobeerd met de aanhanger netten die ik eerst had maar dat vertraagde ook niet echt...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:28

Ik gebruik hier wel gewoon hooinetten met ijzers bij één van de pony's.
Ik heb de orginele 3cm maas netten van heunetzshop en eigenlijk vrees ik daar niet voor.
Nu is deze pony geen eentje die maait of doet met de voorbenen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:39

Locanda schreef:
Persoonlijk vind ik hooinetten in combinatie met ijzers wel een groot risico, dan liever iets met een rek er op.

Ik vind het dus ook een beetje eng. Stel dat ze wel achter zo een net blijft hangen.. Staat ze straks de heel nacht vast of ze trekt het ijzers wel los maar dan met hele stukken hoefwand ofzo..

Het gaat om in de box dus dan is iets met een rek al vaak vrij groot. Dacht daarom aan de little bit-tas. Daar kunnen ze volgens mij minder snel aan blijven hangen?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:49

Risico is daarmee wel kleiner, anders een Hartog voerbox? Die zijn niet zo gek groot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:55

Locanda schreef:
Risico is daarmee wel kleiner, anders een Hartog voerbox? Die zijn niet zo gek groot.

Die heeft ze nu idd maar daar trekt ze grote plukken hooi uit, dus dat "slowt' niet. :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:59

Eh, nee niet met hooi. Met gehakseld gras oid wel (bij een paard dan hè, rek is voor een pony te groot)