Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:03

http://www.landschapsstal.nl/
Bij deze stal gaan we kijken...

Heb overigens via de KNHS het boek Paard en Landschap gekocht.
Zitten wel leuke tips in, maar vind het aantal duidelijke praktijkvoorbeelden toch wat tegenvallen. Had er meer praktische voorbeelden in willen zien van hoe mensen hun terrein aangekleed hebben met duidelijke foto's van verschillende onderdelen en duidelijke uitleg en plattegronden of indelingen, met welke bomen en struiken en hoe ze de bakomheining hebben weggewerkt etc. Er staan wel wat voorbeelden in, maar een groot deel van het boek is theoretische info over de verschillende soorten landschap in Nederland en de verschillende bodemtypes.
Dingen die je in een encyclopedie ook vindt
Wel handig dat daar dan weer wat bomen en struiken worden genoemd die van nature voorkomen en wel of niet kunnen groeien. Kun je daar rekening mee houden.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:18

Dinopino schreef:
ht2009 had je geen foto's gemaakt van de hit stal die jij bezocht had????

Ja we hebben foto`s mogen maken. Alleen op hun verzoek (ivm hun website in wording) nog niet laten plaatsen.

@ Joyce
Ziet er netjes uit (heb de website snel doorlopen :o ). Ik zie wel overeenkomsten met de stal waar wij zijn wezen kijken alleen hadden die een iets andere soort voerautomaat (bulk erboven, trechtervorm, poortje waar paard doorloopt, brok wordt gedropt). Dit ziet er allemaal heel netjes en erg nieuw uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:16

joyce B schreef:
zou het met wat technisch knutselwerk mogelijk zijn zelf een ruwvoerhek met rolluik op timer te maken? En vriendin die hier vandaag was dacht dat dat wel in elkaar te knutselen zou zijn en mijn vriend dacht dat er via internet wel timerprogrammaatjes te downloaden waren die werkten voor verlichting op tijd, en dat dat hetzelfde idee zou zijn als voor zo'n ruwvoermachine (niet helemaal, want stand 1 is naar beneden tot hij open is/of omhoog, en stand 2 moet hij weer omhoog/of omlaag tot hij weer dicht is voor een aantal uur...

Jullie ook technische mensen in de omgeving?
Ben alternatieven aan het zoeken voor de erg prijzige ruwvoermachines, waarbij ik wel grote hoeveelheden in 1 keer in de ruif kan zetten maar door bijvoorbeeld rolluiken af kan laten sluiten en dan zoveel keer per dag een bepaalde tijd open te zetten...

Geen techneut, maar een tijdschakelklok heeft ook 2 standen, daar moet dan toch wat mee te doen zijn?

Of een hek wat op een bepaalde tijd open gaat, ruif erachter met de hoeveelheid die je wil voeren en klaar. Paar aparte ruiven, individuele stroomdraadjes ervoor, manier om stroomdraadjes te laten verdwijnen (flexipoort dingen misschien?) en een klem om de poortgreep vast te houden totdat de timer afgaat.
Als je die ruiven in je omheining integreerd zijn ze goed bereikbaar voor je kudde, zonder dat de pony's elkaar makkelijk kunnen klem zetten bij voernijd, etc.

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 23:00

Heb je geen technische school o.i.d. in de buurt ?

Misschien daar eens vragen of ze zin hebben in een uitdaging ;)

Iemand nog een goed idee voor een fijne schuurpaal trouwens ?

Ik zit zelf te denken aan het bekleden van palen met een lekkere ruwe deurmat o.i.d.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:24

Gladde metalen paal, oude lantaarnpaal bv, glad betekend nl geen schade van het schuren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:51

wij hebben sinds kort ook een schuurpaal en die is al heel vaak niet benut :+ We hebben er bezems tegen aan gespijkerd maar dat werkt dus niet wij gaan nu ook maar over op de kokosdeurmat. Dat werkt bij mijn vriendin wel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 07:41

Nah een gladde paal vind ik onzin , ze moeten er wel lekker tegenaan kunnen schuren als ze een jeukje hebben anders zoeken ze nog wel andere dingen op :)

Ik heb zelf jaren geleden een borstelframe gemaakt en dat hing dan in Rena haar stal waar ze toen nog 's nachts instond.

Rena haar staart zag er eigenlijk altijd prima uit (ook al hingen er genoeg haren in de borstels !) terwijl de staarten van stalgenoten van haar echt van die rommelige pleeborstels werden :P

Als ze gewoon ergens lekker tegenaan kunnen schurken bij een jeukje dan gaan ze niet zo gefrustreerd BLIJVEN zoeken naar een goede jeukplek en te scherpe dingen vinden :)

Kokos of noppenmat zal het wel worden inderdaad denk ik.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:40

ik had inderdaad zo'n noppenmat hangen tegen de wand.Nou daar werd dankbaar gebruik van gemaakt , met kop en kont :-)
De schade viel opzich mee, en ach een beetje staart minder jammer dan, ze heten geen Barbie en Ken hihihi

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:34

Bij mij kunnen ze zich aan de schuilstal schuren, en dan verkiezen ze de vrijstaande ronde paal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:20

Ik heb stalen hekken met windvanggaas, schijnt heerlijk te schuren :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:27

Nou een tijdje terug had ik verteld dat ik ook geklust heb aan t weilandje aan het einde van de straat.. hier het resultaat.

Mijn wei voor dat ik ging klussen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu:

Ik ben redelijk tevreden :) . Let niet op het roepen van me hond in het begin :') ..
En onder die overkapping moet alles nog opgeruimt worden :) . Had daar vandaag even geen zin in.

Schuurpalen.. die heb ik niet. Ik heb bomen en gaas waar ze tegenaan kunnen schuren. Verder heb ik een schommel in de tuin die Killy erg schuurbaar vindt en een stal waar ze tegenaan kan staan. Zit eraan te denken een mooie schuurpaal te maken maar aangezien Shadow alles op eet.. zal die bezem er vast ook wel aan moeten geloven..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:08

Zier er goed uit hoor, maar de doorgang naar de grote wei moet je nog dicht maken ??
Jammer van die 'poten' van dat grote bord in de hoek, dat is echt een sta-in-de-weg.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:22

Dicht maken? Ik kan alles af sluiten maar nu heb ik die grote wei open staan zodat ze vanuit het pad daarheen kunnen.

Dat bord op de hoek kan ik niks aan doen.. is van de buurtverenging en staat er al jaren.. Kan ik dus ook niet weghalen. Ik en de paarden hebben er absoluut geen last van :) ..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:18

Bij ons schuren ze overal aan, de ronde metalen buizen van het hek (die ik net geschilderd heb) en de waterbak, of zo'n houder voor likstenen. Vooral die laatste is populair, alleen ging die steeds kapot :+ Nu zit er een versteviging die het wel houd gelukkig.

Als ze willen schuren ze zich toch wel kapot, vooral de eczemers. Echt, ze gebruiken alles. De voerbak, schuurdeur, bakstenen muur, andere palen die een overkapping ondersteunen... geloof niet dat ze een schuurpaal echt zouden gebruiken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:09

Jammer dat je de isolatoren in de boom hebt gedaan. Neem aan dat het levende bomen betreft ;-(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:21

Die gaan heus niet dood van één á 2 gaatjes hoor :D . Alleen als je een ronde ring uit de sapstroom haalt gaat ie dood.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:37

nee gelukkig niet... lijkt me best wel een groot exemplaat om zo om te vallen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:39

Kun je je draadjes lekker strak trekken ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:54

Die 2 gaatjes maakt echt niks uit hoor :+ .. Deed ik thuis ook altijd en ze staan er nog steeds :) .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:06

O maar dat is nog best een mooi weitje zeg , leuk zeg voor die knollies van je +:)+

Horen die weitjes erachter er ook bij...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:24

Ik ben trouwens zelf dus ook druk bezig in de wei waar Rena maandag naartoe gaat verhuizen , wat een getob zeg %)

Er stond echt om de meter een bos JKK , distels , bereklauw , en nog meer bloemetjes en dingen en ook hele rare dooie gras-achtige stukken spriet-bossen waar allemaal dood-achtige balletjes van blijven liggen op bijna kale grond , als je het met je handen bij elkaar "harkt" , wat een zooitje zeg , pffft :n

Er komt nu weer wei onder vandaan maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd of het dit gedoe allemaal waard is , wàt een berg tijd gaat daar in zitten zeg >;)

Afijn , ik heb inmiddels zo'n 80% van het JKK eruit geloof ik. Morgen - za - zo de rest.
We hebben ook een bosmaaier gekocht , deze kwam gisteren binnen , en zelfs bij een nieuwe blijkt het dus heel erg tobben te zijn om zo'n ding aan de praat te krijgen , wat een waardeloos systeem zeg :P

Afgelopen zaterdagochtend zo'n 15m2 gratis klinkers afgehaald om de ingang van de wei mee te verharden want al na een paar buitjes maak je een doodsmak daar op die spekgladde bagger :P

Op een ander adres gratis zo'n 3 kuub klapzand opgehaald.

Vrijdag had ik al een begin van een looppad gemaakt vanaf het bestaande erfje om de bestaande stal. Wat palen erin , 3 rijen breed bruin lint en een doorgang met 2 lintrolpoorten gemaakt. Daar hebben we dus in het eerste stuk dat zand neergegooid.

Zondag hebben we op die laag zan het boogstalletje van tackroom.nl geplaatst , leuk ding hoor !! Veel steviger dan verwacht , heel frame en in de grond verankert....mooi ding +:)+

Nouja dan doordeweeks werken voor baas en zadel-klanten en nu kon ik weer een middagje weg en heb ik nog een zooi palen geplaatst.
Maar dat is ECHT NIET grappig , met je palenboor door die aangestampte klei heen proberen te komen :n

Wat een getob jongens , dat slaat echt nergens op , wat een monnikenwerk.
Bij de eerste palen bleek er op een cm of 60 een zandlaag onder de klei te zitten , dat is echt stukken beter te doen met die palenboor +:)+

Maar nu het lange eind daar schraap ik echt een mm grond per rondje draaien er af , dat is gewoon echt niet tof :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:50

Ja zeker op een verwaarloosd stuk gaan aardig wat uurtjes zitten.
Overigens als je veel palen moet doen kan het lonen om een elektrische/benzine boor te huren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:40

Nou, wij zijn bij de Landschapsstal stal geweest... Veeeeel ruimte. 5ha weide voor 1 groep van 19 paarden, ruime verstevigde en gedraineerde paddock vlak bij de stallen, groot deel bestrating rond de ruwvoerstations die overdekt in oude stal stonden, een grote paddock die lager gelegen is (is heuvelachtig daar) het krachtvoerstation naast de rustruimte, wel apart afgezet. en dus in de zomer dag en nacht toegang tot die wei en in de winter een aantal uren per dag.

Af en toe liep er een enkel paard richting Actiefstal om wat hooi te eten of wat biks te halen en voor de rest stonden en lagen ze heerlijk in de wei. We hebben geen foto's gemaakt. wel camera meegenomen, maar zo druk met kijken en vragen stellen dat we er niet eens meer aan gedacht hebben om te vragen of het mocht. Maar op de site krijg je er wel een beeld van.

www.landschapsstal.nl voor diegenen die het gemist hadden.

De paarden lopen veel heen en weer tussen de stations in de winter, nu in de zomer kiezen ze er voor overdag bij warm weer binnen te staan in de ruime rustruimte om te schuilen tegen het vliegende gespuis, bij een regenbui gaan ze soms ook ineens met zijn alleen richting stal.
Toen wij er waren waaide het flink en had het gehoost en stonden de paarden dus lekker buiten omdat er weinig ongedierte was.

De vorstbeveiligde waterbak stond in de onderste paddock. Ze moesten dus ook uit de wei terug naar boven richting paddock om daar te drinken. De eigenaresse verteld dat de paarden veel gespierdere billen hadden gekregen van al dat lopen (met hoogteverschillen)

Erg leuk om te zien, maar de investering die nodig is... Is eigenlijk niet te doen als je hobbymatig een paar paardjes houdt in een goedkoper gebied. an haal je die kosten er eigenlijk niet uit. Dat moet je dus doen voor je eigen gemak en voldoening.
Hobby kost geld moet je dan dus denken ;)
Helaas is mijn man daar niet zo van overtuigd. Dat wordt dus flink sparen de komende jaren, of met hulp van technische vrienden zelf creatieve oplossingen bouwen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:08

Zo pmarena jij bent hard aan het werk geweest!
Die weitjes erachter horen er inderdaad ook bij :) !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:14

Lekker veel schaduw heb jij in dat weitje. Allemaal mooi volgroeide bomen!