Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:47

jennyk schreef:
de nieuwe korrels ruiken heerlijk naar gras.

Deze korrels waren wat duurder dan de vorige, nouja niet per zak, maar omgerekend naar kilo's wel
Je betaalde voor de andere 5.99 per 20 kilo en bij deze 4.99 per 15kilo

Ik zal de prijzen aanpassen van de "oude" korrels Kosten: 0,299 p/kg
nw. (groene) korrels Kosten: 0,33 p/kg

Trouwens niet echt slim volgens mij die geur van gras.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:17

nee idd slim is anders.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:36

Is iedereen geschrokken van de prijzen ofzo? Knipoog

Het is hier ineens zo stil Duivel Tong uitsteken

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:18

Hier ben ik.
Vandaag geen update in het topic, omdat ik een peuter met flinke oorontsteking heb lopen/liggen/hangen.
Dit had vandaag even prioriteit 1.
De stallen lagen er wel netjes bij vandaag en waren makkelijk uit te mesten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:32

Hè getsie...beterschap toegewenst!! Ach gut
Natuurlijk heeft dat prio 1.

De stallen gaan nog goed dus die update komt wel weer.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:34

Hoi,groeten van trekruiter,tje.T'was vandaag doen wat mama zegt!Ttz,profiteer van de toegevroren plas om al het overtollige riet te verwijderen.GISTEREN LAG DE POTSTAL nog uitzonderlijk droog,gewoon 1 zak toegevoegd.Homburg stal,zoals gewoonlijk,1 kruiwagen mest eruit1/2 kruiwagen natte plek,en anderhalve zak erop.Voor de potstal ga ik nu week 14 in,had verleden week gezegd,week 11,maar was al week 13.Ja,oud worden he',kan al niet meer tellen.De potstal is nu de laatste week naar het midden toe verhoogd.Zal hem zaterdag ,als de vries weg is ,uitmesten.Morgen terug naar duitsland,was fun deze week.Min 27 gr c.groeten,dirk.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:51

Nogmaals een aangepaste lijst:

Top diervoeders “oude korrels” zak 20 kg. € 5,99= € 0,299 p/kg

Agrifirm/
Welkoop: Royal stro pallet 36 zakken a 20 kg. € 6,10= € 0,305 p/kg
Tarwe/gerstestro.
(losse zak € 6,95)

Dolsma: pallet 36 zakken a 20 kg € 6,20 = € 0,31 p/kg
100% tarwestro

Strovan: pallet 36 zakken a 20 kg. € 6,50 = € 0,325 p/kg
(Bellinco) 100% tarwestro

Top diervoeders Nieuwe groene korrels zak 15 kg. € 4,99 € 0,33 p/kg

Zeolite: pallet 60 zakken a 15 kg € 5,28 = € 0,352 p/kg
100 % stro tarwe of koolzaad (wisselt)

Ecobodem: pallet 50 zakken a 15 kg € 5,83 = € 0,388 p/kg
100% stro koolzaad of tarwe (wisselt)

DHP pallet 60 zakken a 15 kg. Palletprijs € 360= € 0,40 p/kg
Dierenhealthplan 100% tarwestro (losse zak € 7)

GHP
German Horse Pellets pallet 60 zakken a 14 kg. € 419,76 € 0,499 p/kg
Houtvezel
(Prijs van topic dec.08 afgehaald)

Fokkens Dier en Ruitersport: tarwe of koolzaadkorrels prijzen volgen waarschijnlijk maandag

Allen incl. BTW en bezorgkosten.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-01-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: I.o.m diana1 kleine aanpassing.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:57

jennyk schreef:
de nieuwe korrels ruiken heerlijk naar gras. Maar wat ik bij de andere pony's hier niet zag en bij deze wel is dat ze juist wel van de korrels eet terwijl ze hier iets aan toegevoegd hadden om dat nou juist te voorkomen.

Had top eigenlijk zijn prijslijst al bijgewerkt? Deze korrels waren wat duurder dan de vorige, nouja niet per zak, maar omgerekend naar kilo's wel
Je betaalde voor de andere 5.99 per 20 kilo en bij deze 4.99 per 15kilo

Stro korrels moeten naar stro ruiken! Oppassen met het nieuwe wondermiddel,in het oostblok wordt gedroogde en gehakselde maisstengels ook als stro bestempeld.In frankrijk zijn er nu testten met Micanthus(Steppe-of olifantengras)om ,gehakseld als strooisel te dienen,Micanthus wordt gezaaid op schrale grond,en het duurt 3jr alvorens men kan oogsten.Nadien kan men 7x per jaar oogsten,een nadeel is dat de grond voorgoed verloren is.Ik heb het es uitgeprobeerd,het is hard houtachtig en best te vergelijken met de takken van een vlierboom.De paarden aten er niet van,maar durvden er ook niet op liggen of wentelen.De vochtopname was goed,maar na 2 weken al verzadigd.De prijs kan ik niet zeggen ,was een test-case en de laatste berichten hieromtrent was dat ze het gingen verwerken in diervoeder.De voorgestelde prijzen was op dat moment ong het dubbele van strokorrel.grtz

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:21

Ik wil graag weten wat er in die oude en die nieuwe top-korrels zit! Het is toch van de gekke dat hij zijn mond daarover dicht houdt... Anders zoek hij het maar uit wat mij betreft. Haal ik mijn voer voortaan ook elders! Heb er helemaal genoeg van. Dat geheimzinnige gedoe!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:33

Het is en blijft idd een apart verhaal, dat men niet wil/kan zeggen van welk materiaal hun korrels gemaakt zijn.
Wettelijk zijn zij verplicht het te melden op de verpakking, maar er wordt helaas niet veel gehoor aan gegeven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:50

Ik hoop dat hij nog wat oude zakken heeft liggen.

Wie weet welke firma er anders snel kan leveren?
Ik heb weer nieuwe zakken nodig en die nieuwe Top-korrel klinkt niet echt geweldig. Zeker met die vreetzak van mij.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:37

Ik heb een pallet besteld, ga vanaf februari ook De Test doen, haha! Ik heb 60 zakken, van het merk Compristro, 100% tarwestro.

Aan 1 hele pallet heb ik alleen veel te veel. Zijn er nog liefhebbers in Twente die een aantal losse zakken willen om ook eens te experimenteren?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:01

Citaat:
Van gerst weet ik het niet maar het is bekend dat koolzaadstro meer vocht opneemt dan tarwestro...dit heb ik reeds eerder in het topic geschreven.

Gerst neemt minder op dan tarwe. gerstestro is dat mooie ronde glimmende goud-gele stro. Prachtig om te zien en de paarden vinden het lekker. Als bodembedekking heb je er echter weinig aan. Gerstestro wordt veel gebruikt als voerstro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:58

Haarbal schreef:
Ik heb een pallet besteld, ga vanaf februari ook De Test doen, haha! Ik heb 60 zakken, van het merk Compristro, 100% tarwestro.

Aan 1 hele pallet heb ik alleen veel te veel. Zijn er nog liefhebbers in Twente die een aantal losse zakken willen om ook eens te experimenteren?

Ik vind dit wel een goed idee, wie wil met mij een pallet, eventueel meerdere mensen, uit proberen? Gelderland, omgeving Tiel-Arnhem.

Twente is te ver voor mij, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:01

trekruiter schreef:
[.De paarden aten er niet van,maar durvden er ook niet op liggen of wentelen.De vochtopname was goed,maar na 2 weken al verzadigd.De prijs kan ik niet zeggen ,was een test-case en de laatste berichten hieromtrent was dat ze het gingen verwerken in diervoeder.De voorgestelde prijzen was op dat moment ong het dubbele van strokorrel.grtz

Ik hoop het toch niet, want ze eten er niet van, dus kennelijk niet smakelijk of enige toegevoegde waarde als voeding, kennelijk alleen weer om goedkoop een zak brok te vullen met toegevoegde rommel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:40

@russel ik woon in arnhem noord, Op zich heb ik wel belangstelling. Welk merk zou je willen bestellen en hoeveel zakken zitten er op een pallet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:54

Ik lees dat koolzaadstro het beste op neemt, stel we kunnen aan die komen en we doen zo een pallet samen of misschien meldt er nog iemand? Ik las ergens dat een pallet 50 zakken is, het mooiste zou zijn om 12 zakken te nemen, zodat je 1 keer kan doen en kijken of het wat is. Stel het valt tegen, zit je met nog meer zakken. ik heb 2 stallen, maar de shet is zo makkelijk dat zal een schoon stalletje zijn, maar als ik alles voor de shet moet gaan opmaken, dan ben ik nog wel even bezig, ondertussen hebben de muizen dan alles al kapot gemaakt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:05

Maar als ik 12 zakken neem, blijf jij met 38 zakken 'zitten' of begrijp ik je verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:06

Ja, zo wel, maar als we met een paar dit doen we nemen allemaal ong. 12 zakken? Dus we gaan delen?

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:49

Hee russel ik wil evt. ook meedoen. ik woon in rijswijk en werk in Tiel.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:32

Even een aanvullinkje:
Per stal heb je ca. 6 zakken nodig. Hou je er wel rekening mee dat je een keer bij moet gaan strooien, dus dat je per stal moet rekenen op 8 zakken voor 8 weken?
Anders heb je dadelijk een hoop gedoe dat je geen zakken meer hebt om bij te strooien. En dat moet je echt wel doen, anders is binnen notime een zootje.

Assiepassie

Re: STRO-KORREL EXPERIMENT objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:30

Adil18 schreef:
stal_kuiper schreef:
ik heb in amerika met deze korrels gewerkt , was ideaal , wel spoot ik er de eerste keer veel meer water over totdat het bijna zaagsel was gooide er ook meer in maar hoefde daarna echt vrijwel niets meer bij te strooien , ps , net over de grens in duitsland betaal je 4,50 per zak van 25 kg

Oh ja joh? Dan heb je wel merkloos en geen German Horse Pellets, en dat zijn wel de beste! Ook in dit geval blijkt vak goedkoop duurkoop te zijn...!

En dan nogm waar zijn die prijzen dan te krijgen? Een vrindin van me betaald 4,50 voor 15 kilo...Ik 5 euro voor 14 kilo German Horse Pellets....

Waarop baseer jij de uitspraak dat GHP de beste zijn?
Ik vind de prijsverschillen nogal aanzienlijk, echter, voor beter ben ik ook bereid meer te betalen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:46

@russel: ik wil wel 12 zakken (@inmker: ga ik gebruiken voor 1 stal + wat extra om bij te strooien op de Topkorrel-stal die ik al heb) dus als we een clubje van 4 bij elkaar kunnen krijgen kun je bestellen. Sneppie doet ook mee dus nog 1 deelnemer gezocht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:40

Ik heb nog vlas er in liggen en de shet is heel netjes, moet nu na een maand pas natte plek er uit scheppen.

Assiepassie

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:22

phietje schreef:
Ik dacht dat het juist de bedoeling was om de bodem NIET om te woelen..? Alleen de mest te verwijderen en de bovenlaag aan te harken? Of begrijp ik "constant over de kop" verkeerd?

je moet de bodem los houden geen plakkaat laten worden bedoel ik... strokorrels zijn niet bedoeld om op te potten.. zoals vlas..
als je em luchtig houdt dan neemt ie veel meer vocht op. (dat bedoelen ze ook met doorharken).. die van mij harkt em gewoon zelf door zeg maar. haha Vork[/quote]

Kijk, hier kom ik dus niet uit: als ik een zak of vijf/zes in de stal gooi, dan vormt zich hoe dan ook een onderlaag. Met een simpele hark kom ik niet tot op de vloer met doorharken. Ook heb ik de diverse adviezen van de verschillende leveranciers naast mekaar gelegd en die komen ook niet geheel overeen.
Zeker nu mijn paard zoals afgelopen week helaas veel op stal gestaan heeft, wordt er zo een laag gevormd. Het wordt haast wat kleiig.
Ik krijg geregeld te horen dat mensen het vies uit vinden zien, maarja, comfort en droog staan vind ik vele malen belangrijker.
Mijn paard is een hengst, plast primair op een plek, mesten idem. Maar als hij veel op stal staat, wordt eea toch door de stal gelopen.
Dus, ik ben nog zoekende wb 'de juiste methode'.
Wat ik nu doe is:
1 natte plek pas weghalen als ik hoor soppen. Die vul ik weer op met los spul van de rand, meng wel eea, conform instructies leveranciers.
2 mest iedere dag weg, een x pd
3 een x pw zak korrels erbij vanaf ik meen week twee/drie
4 ik hark de bovenlaag los, zeker om nwe korrels te vermengen met oude
5 Waar ik wat weg haal of waar eea is weggelopen/weggestaan gooi ik van buitenaf losse korrels/mot. Werk dus dan van binnen naar buiten.

Ik had liever dat de bodembedekking wat losser zou blijven. Het is nu mijn tweede stal, dus ik 'oefen' nog even door. Ik denk dat eea ook anders zal werken in de zomer als hij meer buiten komt.