[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:52

pol013 schreef:
hmm ja dat is wel echt super lastig.
Als ik je zo hoor zou ik zelfs bijna denken dat suiker rijk+ erg grof samen misschien de darmen juist nog meer prikkelt dan alleen het suiker rijke.

Dat zou nog kunnen. Dat de combi niet okee is. Maar nu het grove gras (uitgebloeid en stengelig) gaat wel goed. Dat eten ze nu als het hooi op is.
Ik doe mee met het nieuwe hooi. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Concreet ander hooi is er nu ook niet zo voorradig in de buurt en het oude hooi is op.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:45

Ir111 schreef:
pol013 schreef:
Maar in de praktische zin: Hoe lang hebben ze al dunne mest? Een paar dagen? Of al veel langer? Want anders zou het ook nog kunnen minderen.
Is het hooi naast suiker rijker ook fijner? Dan zou bijmengen met wat stro misschien nog kunnen helpen in de tussentijd?

Ze eten het hier al 3wk en het wordt maar minimaal beter. Ik heb ook stug doorgevoerd, 2/3 dit hooi, 1/3 oud kruidenhooi. Maar het blijft knudde.

Ik heb net bij Hay to you hooi besteld dat lager in suikers is. Hopelijk eten ze het.

Voordeel is dat ze het daar om komen wisselen als het niet gegeten wordt. Of je een slecht pak treft, had ik van de winter 2x en in beide gevallen super netjes opgelost.

https://www.instagram.com/reel/CuyvrRPo ... E2YWMzOA==
Filmpje over de track, voor de beeldvorming wat er nu na 1,5 jaar al wel is. Ipv alleen maar te denken over wat er nog moet komen :+
Zo blij met de plek <3

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:46

Ik ben van mening dat nu nog oud hooi voeren ook niet echt tactisch is. Paarden bereiden al voor op de wintervacht, het gras is minder voedzaam. Dus of nieuw hooi, of meer bijvoeding is wel nodig meestal.

Rottig dat sommige zo gevoelig zijn. Duurt heel lang voordat dat over is, ook al ben je goed bezig. Ik heb ze hier nu allemaal op de rit, zonder poedertjes of speciaal voer. Maar dat heeft echt wel 10-18 maanden geduurd.

Hier gisteren zo’n 75m2 aan rubberen matten op gehaald. Gekregen, zo lief! Heb wel weer wat te doen nu.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:26

Ethelate schreef:
Voordeel is dat ze het daar om komen wisselen als het niet gegeten wordt. Of je een slecht pak treft, had ik van de winter 2x en in beide gevallen super netjes opgelost.

https://www.instagram.com/reel/CuyvrRPo ... E2YWMzOA==
Filmpje over de track, voor de beeldvorming wat er nu na 1,5 jaar al wel is. Ipv alleen maar te denken over wat er nog moet komen :+
Zo blij met de plek <3

Dat zijn fijne berichten! Hopelijk niet nodig.

Ik had je filmpje gezien, zo gaaf! Het lijkt echt MEGA groot zo. Heb je een plattegrondje? Ik ben verliefd op je laantje met bomen. <3

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:57

Ja dat laantje. Echt prachtig, schitterend en geweldig mooi <3

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:04

Het laantje was er al, maar dan als laantje naar de wei poorten (waar nu afslagen van de track zijn), terwijl ik meteen dacht dat wordt DE track :') laatst een rondje gelopen met de verkopers, mensen van in de 70 die altijd traditioneel 2 fokmerries hielden en elk jaar veulens, ze keken hun ogen uit en snapte nu wat ik bedoelde en allemaal uitgetekend had.

Het is een hectare, ongeveer 200x50. Laantje is 100m lang, loopt tot halverwege het perceel. Zo geen actuele plattegrond en op Googlemaps is het nog niet helemaal bijgewerkt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:17

Heerlijke plek Ethelate

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:41

Grasrandjes: op zich niet perse dodelijk, maar mijn nieuwes het houdt zich er fanatiek mee bezig. En naast dat ik niet zit te wachten op zandkoliek, wordt ze ook wel een beetje rond.
De Marktplaats advertentie zei: "kan op gras, wordt nooit dik". Maar achteraf was dat logisch wanneer je vol wormen en luizen zit en altijd diarree hebt.
1 jaar later wordt het dus toch gewoon een gezellige dikkerd.

Nou, lang verhaal kort.... ik frees dus steeds de kantjes, maar dat is een klereklus. Dus ik dacht: zou het helpen wanneer ik langs de randen een laagje houtsnippers leg?
Ik kan bijvoorbeeld aan snippers van Douglas komen. Heeft iemand van jullie dat al eens getest?
Gaat dus om alleen de randjes langs de omheining.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:55

Niet getest langs de track, wel langs de haag. Je moet echt een dikke laag neerleggen en dan nog komt t er binnen 3 mnd (zomer) doorheen.

Ik ga het deze winter langs de nieuwe haag opnieuw doen maar dan eerst karton en daarop dikke laag snippers. Langs de haag wil ik dat t 2 jaar 'houdt'dan zijn de planten groot genoeg om te concurreren met het gras.

Langs de track zou ik bang zijn dat ze er in gaan foezelen met hun neus en dat t een bende wordt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:40

Ik ben er nu mee bezig.
Maar ben nu net stapelblokken een rand aan het maken.
Daarbuiten wil ik dan schors leggen en dan in januari plant ik er een haag.

Op een andere plek ga ik bielzen als rand neer leggen en daar schors achter en ook in januari een haag aanplanten.

Ik heb 2 jaar geleden op een stuk alleen schors neer gelegd om de aangeplante haag, maar daarvoor groeit al weer een hele strook gras en klavers. Probleem is op die plek dus 20 cm verplaatst. Dus vandaar dat ik nu toch begin met een opsluit randje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:47

He getsie.... dat klinkt niet als de gedroomde oplossing voor grasrandjes dus.... Dat blijft trouw frezen ben ik bang.... dank voor jullie feedback!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:55

Vervelend Ninx! Ik zit ook even te denken, behalve dat je wellicht een lager touwtje kan spannen (die eventueel ook iets naar binnen komt) waardoor ze niet meer bij de grasrandjes kunnen? Of gaat het gras zich dan verplaatsen en dus een nieuw grasrandje maken?

Wel interessant om te lezen. In het najaar staat ook hier het aanplanten van struiken, planten en boompjes in de planning. Wij wilden het stuk gaan frezen en dan planten. Is het echt nodig om er iets neer te leggen, zoals houtsnippers of oud hooi?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:41

Ik zou niet frezen, MZorro. Je haalt dan de bovenlaag weg en daar ontstaat dan een perfecte bodem voor diverse ongewenste planten (laten we ze maar zo noemen ipv onkruid ;) ).
Bij twee plekken langs onze track is dat gedaan door iemand die goeie bedoelingen had, maar ook die is er nu achter dat het veel irritanter is om brandnetels, distels, melde en zuring weg te halen dan om het gras af en toe weg te knippen :D

Ninx, voor jou is frezen een oplossing, maar wat je wellicht ook zou kunnen doen is stroken tapijt neerleggen. DubbelFun heeft dat, je kunt haar wel om ervaringen en tips/tops vragen.
Houtsnippers zonder iets eronder houden niks tegen en mijn ervaring met karton + houtsnippers of worteldoek + houtsnippers is dat dat ook niet per se gras-vrij blijft.
Met een draadje verder naar binnen zetten, verschuif je het probleem steeds verder je track op, dus dat zou ik ook niet doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:43

MZorro schreef:
Wel interessant om te lezen. In het najaar staat ook hier het aanplanten van struiken, planten en boompjes in de planning. Wij wilden het stuk gaan frezen en dan planten. Is het echt nodig om er iets neer te leggen, zoals houtsnippers of oud hooi?

Oud hooi heb ik gebruikt op een stuk. Dat werkte een half jaar goed. Maar ik heb nu het idee dat ik vooral gras gezaaid heb op die manier... :Y)

Ik ga toch voor de methode dik karton met houtsnippers. Ik gok dat dat de ergste grasgroei voor een jaar of 2 wel remt. Het hoeft ook niet 100% kaal te blijven.

We hebben ons nieuwe hooi binnen, is eigenlijk zonder enige voedingswaarde. Maar verrassend genoeg eten 3 van de 4 het enigszins. Dat is meer dan ik verwachte. :D Mijn oude paard, mijn schatje, eet het niet. Die vraagt zich af of ik hem wil vergiftigen ofzo... :+ Hoe kan ik hem dit aandoen? :7 Maar hij is te dik en hij krijgt nog wat gras en een beetje hooi dat hij lekker vindt binnen dus ik ga het eens een weekje aankijken met hem... Ik ben overall wel opgelucht dat er gegeten wordt. Hopelijk snel weer normale mest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:52

Hopen dat het goed blijft gaan ir.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:00

Merken jullie ook dat nu je de paarden in eigen beheer hebt, je minder doet met de paarden zelf? Als in rijden, grondwerk, wandelen, enz.
Ik heb dat dus wel. Ik ben veel meer bezig met alles er omheen, ben nu ook druk met een verbouwing. En ik vind het dan helemaal prima om gewoon lekker op het terrein bezig te zijn en heb niet per sé zin om echt iets met de paarden te doen. Maar ergens voel ik me daar wel schuldig over, omdat ik weet dat ze het wel leuk vinden om iets te doen :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:44

Dat is heel herkenbaar Dayhio. Vandaar dat ik clublessen rij, dat is mijn stok achter de deur.

Fijn dat je voedingsarm hooi hebt Irene. Ik moet het hooi van de week laten testen, kijken wat er in zit voor ik het ga geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:59

Daar zijn jullie zeker niet enige in, want ik hoor dat heel veel van mensen met paarden aan huis.

Maar zelf heb ik dat echt niet. Ik was altijd heel fanatiek toen ik nog in pension stond met 1 paard en ben dat nog steeds. Ik plan mijn dagen ook echt zo dat rijden een blok is wat er niet uit gedrukt wordt. Desnoods heel vroeg of laat op de dag.
Ook als we klussen: eerst rijden, dan de rest. En dat werkt al 10 jaar prima.
En als het een keer niet lukt ben ik daar ook echt gefrustreerd over.

Wat niet wil zeggen dat ik niet kan genieten van de paarden zonder er iets mee te doen. Maar die kans krijg je met de paarden thuis nog 6 keer op een dag. Even heerlijk over zo'n paardenkont hangen en voor je uit staren. Even lekker die zachte vacht aaien en wegdromen.

Ik heb wel echt doelen nodig, op zijn minst lessen, en soms een wedstrijd. Maar dat had ik ook altijd al.
Ik kan best 3 maanden zonder een les of wedstrijd maar dan begint het wel weer te kriebelen. En soms hebben we ineens 3 weekenden achter plannen en tussendoor nog lessen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:08

Daihyo schreef:
Merken jullie ook dat nu je de paarden in eigen beheer hebt, je minder doet met de paarden zelf? Als in rijden, grondwerk, wandelen, enz.
Ik heb dat dus wel. Ik ben veel meer bezig met alles er omheen, ben nu ook druk met een verbouwing. En ik vind het dan helemaal prima om gewoon lekker op het terrein bezig te zijn en heb niet per sé zin om echt iets met de paarden te doen. Maar ergens voel ik me daar wel schuldig over, omdat ik weet dat ze het wel leuk vinden om iets te doen :+

Ik denk juist: hoe komt iedereen er aan toe van alles op hun PP te knutselen en planten en zaaien NAAST het iets doen met de paarden? Hahaha!

Ik maak voor de paarden zorgen (dus ook iets met ze doen) altijd prio 1, en de rest daarna.... als ik dan een dag niet kan uitmesten daardoor zie ik dat maar door de vingers.
Ik heb de afgelopen 2 jaar een huis gebouwd en vond het soms ook wel zwaar om alles op de pp en de paarden te doen. Maar ze zijn nu gezond en ik wil maximaal van ze genieten.... als je dan ziet hoe blij en fit ze worden heb je weer extra motivatie!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:08

Ik heb juist het idee dat ik met de paarden meer doe :P Eerder hoefde ik niks te doen qua stalklussen of voeren.. Ik hoefde alleen maar te komen voor paardlief... Maarja, iedere dag iets met ze doen, hoefde van mij niet zo.. ben geen fanatieke trainer :o
Nu ben ik eerder geneigd, als de tijd er is, om ze toch ff te pakken om te poetsen, of lekker te kriebelen, te wandelen of ze de bak in te nemen en een gezellige sessie grondwerk met ze te doen :j

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:18

Daihyo schreef:

100%. Eerst alles netjes en in orde, dan pas ‘aan het werk’. Ik voel me er soms ook schuldig over, maar denk dan ook aan het feit dat ze het 24/7 goed hebben, hun lol op kunnen en zichzelf ook beweging geven. Als ze iedere dag bij het hek hadden staan wachten om mee te gaan, dan was het wat anders. Nu gebeurt dat wel met enige regelmaat, maar dan neem ik ze ook gewoon lekker mee naar buiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:20

Ninx schreef:
Ik denk juist: hoe komt iedereen er aan toe van alles op hun PP te knutselen en planten en zaaien NAAST het iets doen met de paarden? Hahaha!

Dit ja! Qua financiën en qua tijd.
Er gaat al zo veel tijd zitten aan onderhoud van het paardenspul en verbouwingen in en rondom het huis. Dat extra 'leuks voor de paarden' dan wel erg onderaan de lijst bungelt.
Als ik dan moet kiezen tussen een paar half rotte schuurdeuren vervangen of het huis issoleren en dat geld uitgeven een nieuw zand oid gaat het toch echt naar het huis.

En oh ja: de volgorde is wel echt: paarden doen, vegen en mest opruimen en dan rijden. Dus eerst netjes, dan werken met de paarden en dan de rest van mijn plannen. (behalve op werkdagen natuurlijk, dan eerst paarden en netjes, dan werken en dan in de avond rijden)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:34

Toen de mijne gezond op pension stond, reed ik ook fanatiek. Maar nu geblesseerd, een jonkie en een shet is dus alleen werk op de grond. En ik merk dat ik daar gewoon minder gemotiveerd in ben ofzo. Terwijl ze het alle 3 echt wel kunnen waarderen om iets te doen. Als ik iets doe dan is het overigens eerst uitmesten (1 kruiwagen, is te overzien :D ), dan de paarden en dan hooi/voer en dan andere dingen.
Ik denk dat ik na mijn verbouwing en verhuizing inderdaad een iets strikter schema ga maken ofzo. En dan het streven dat ze allemaal minimaal 2x per week iets doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:39

Ik ben nog steeds best fanatiek. Mijn volwassen merrie doe ik 3 keer per week, de 3-jarigen beide 2 keer per week, en m’n jaarling 1 keer. En dan train ik nog 2-3 paarden voor anderen, op
Dit moment allemaal op externe locatie, maar tzt begeleid ik ook 2 op mijn locatie.

Of ik eerst mest of eerst train is echt afhankelijk van de situatie, heb daar geen vast schema in.

Ik heb wel ook geregeld hulp en vanaf heel binnenkort heb ik 6 dagen per week een uitmestmaatje, die ook helpt hooi voeren. Ik werk namelijk ook gewoon fulltime (wel gunstige tijden), dus anders is het geen doen. Ik groei van 4 naar 7 paarden, dus straks 3 kruiwagens mest per dag.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:52

Heel herkenbaar.
En dan pakken we het weer een keer op en dan is het 2 weken zeer warm of het regent een week dan blijft het er eerst ook weer bij.
Terwijl gewoon een half uurtje wandelen natuurlijk zo in te plannen is.