Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:00

Midibalen bedoel je? Ik heb daar vorig jaar tussen de 20 en 25 euro per baal voor betaald, afhankelijk van de boer waar ik ze kocht. Deze prijzen waren wel allemaal inclusief bezorging.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:02

Ja die! Hoeveel pakjes schat je uit een midibaal te halen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:06

MIDI weegt tussen de 90 en 110 kilo geloof ik.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:07

Coby schreef:
Ja die! Hoeveel pakjes schat je uit een midibaal te halen?

Die van mij wegen meestal rond de 120 kg. Dat zouden dus zes pakjes zijn. Ze eten er met zijn tweetjes D en E-pony) zes dagen van buiten het weideseizoen om en zeven a acht dagen als ze ook op de wei staan (beperkte weidegang).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:13

Ooo dan maakt het qua prijs niet veel uit. Betaal nu 3,75 per baaltje. Met brengen circa 4 euro per baal. Maar je hebt dan wel weer een zolder en schuur vrij.
Dacht dat ze lichter waren!!!
Jullie hebben een trekker?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:17

Ziet er prachtig uit Martine! Kan me voorstellen dat je bijna niet kunt wachten.... gaaf hoor.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:26

Wat prachtig Martine! Heel veel succes met de verbouwing, maar de zomer komt er aan dus dat zal wel goed komen. Ik ben verhuisd afgelopen winter en ik raad het niemand aan als je land hebt :+
Overigens heb ik het heel druk gehad dus kon niet echt meer mee kletsen. Wel las ik over mensen met nogal wat tegenslag en wil hen dan ook sterkte wensen.
Ook ik baal nogal van iets.. Heeft men hier een beetje verstand over recht van overpad? Dit is de eerste lente/zomer hier en een strook land (c.a. 1,3ha) gebruik ik dus voor de paarden. Het is een leuk dorp waar ik woon maar ik ken nog bijna niemand. Het land grenst aan meerdere vakken land die niet van mij zijn met op een paar plekken hekken er tussen. De rest is sloot. Op een hek die aan een ander land grenst met daarnaast een openbaar pad zat een dik slot. Ik dacht dat deze van de vorige bewoner was en gezien ik toch niet van het hek gebruik hoef te maken heb ik hem lekker laten zitten. Van 1 hek maak ik wel veel gebruik om op buiten rit te gaan en heb daar zelf een slot om gedaan gezien ik bang ben voor diefstal. Die grenst aan een doodlopende weg van de gemeente.
Echter zag ik dat een trekker over mijn land is geweest, achterin, bij het hek waar het dikke slot op zat. Deze was er af gehaald en ik wist van niks.. Gelukkig liepen de paarden er niet gezien ik ze nu op een ander stuk had grazen, maar dat onbekenden zomaar een hek naar mijn terrein open maken en er met een trekker overheen gaan vind ik gewoon niet fijn. Als ze het gevraagd hadden had ik nog wel ja gezegd en het is nu niet super nat. Maar stel dat de paarden er liepen?
Afbeelding
Hek met het slot:
Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:56

Wat een prachtig huis martinev!

De trekkersporen volgen en dan uitzoeken van wie het land is waar ze heengaan? Dan even vragen hoe het zit? Of de vorige bewoners van jullie huis vragen wie dit zou kunnen zijn? Lijkt me niet fijn als een onbekende ongevraagd over je land rijd met een trekker. Een eventueel recht van overpad zou in je contract moeten staan lijkt mij.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:18

Coby schreef:
Ooo dan maakt het qua prijs niet veel uit. Betaal nu 3,75 per baaltje. Met brengen circa 4 euro per baal. Maar je hebt dan wel weer een zolder en schuur vrij.

Nee, ik laat de boer in kwestie steeds tien midibalen per keer brengen. Ik heb nu voor het eerst een grote (400 kg) baal hooi, die staat buiten met een stuk landbouwplastic erover. Dat vind ik wel een heel stuk minder fijn werken, die midibalen zijn lekker handzaam en rol ik zo de schuur in.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:22

@ Merexa: wat leuk dat je in het Westerkwartier woont! Ik ben daar opgegroeid en mijn ouders wonen er nog. In welk dorp zit je? (Mag natuurlijk ook via PB)

Ik vraag me af of dat recht van overpad niet genoemd is bij de verkoop? Wij hebben destijds bij een huis gekeken waar de buurman ook door de wei mocht rijden. Gezien dat echt midden door de wei was, zagen wij dat niet echt zitten. Dat was ook contractueel vastgelegd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:22

Als er recht van overpad rust op het stuk grond staat dit in het koopcontract.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:29

Flew schreef:
Coby schreef:

Nee, ik laat de boer in kwestie steeds tien midibalen per keer brengen. Ik heb nu voor het eerst een grote (400 kg) baal hooi, die staat buiten met een stuk landbouwplastic erover. Dat vind ik wel een heel stuk minder fijn werken, die midibalen zijn lekker handzaam en rol ik zo de schuur in.
.

Houd ik het nog even bij de pakjes. Ik zie hier eigenlijk alleen de grote ronde balen. En buren hebben paarden en zijn boer en goede kennissen. Daar gaat de mest ook heen. Maar om daar ook afhankelijk te zijn van eten vind ik ook zo zo. Eerst even aankijken hoe en wat.
Wel een ouderwetse zeis gekocht voor extra gras langs het pad.

Recht van overpad moet tijdens bezichtiging al aangeven worden. Is flink waardeverminderd vandaar.
Maar kan best zo zijn dat er oude gewoonten zijn tussen landeigenaren. Zou de oude eigenaren vragen hoe en wat.
Dit is niks zo

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:19

Moet inderdaad in het contract staan :j wij hebben er ook een huis op weggestreept. Ik zou een eigen slot op het hek hangen, maar dat is misschien niet de beste oplossing :+ :')

Kwam er net achter dat Jonique aan het schuren is.. bij haar voorpluk. Is bubwat haar afgebroken en een klein wondje. Hoop dat het komt doordat ze zo'n jeuk heeft van het verharen, even in de gaten houden... zie verder nergens tekenen van schuren

Eelevada even gelongeerd, ze gaat steeds beter <3
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:33

Karin beterschap met jouw dochter, fijn dat ze weer naar huis kon komen
Merexa, Zomaar een tractor in de wei, ow daar zou ik ook niet blij mee zijn Misschien iemand die daar altijd heeft mogen rijden en niet weet dat jullie er nu wonen?
Noordje, zijn jullie veel verder gaan wonen?
Voor ons zijn het 8 minuten dat scheelt wel met op en af rijden.
Rustig aan doen en niet alles tegelijkertijd willen, euhmmm, kan dat?

De sleuteloverdracht is goed gegaan, voelt nog vrij onwerkelijk maar ik heb er al meteen een aantal uren geklust. Eerst eens alles strippen nu

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:56

Oei, recht van overpad zou ik heel ongelukkig van worden. Jaren geleden lag mijn perceel iets anders en werd er destijds ook recht van overpad naar de buren verleend. Zij hebben nu echter een pad aan de grote weg, en niet aan ons kleine weggetje.
Ik wist dit helemaal niet, mijn buurman vertelde het me na een aantal jaar. Dat zou dan recht voor de stal lopen, die permanent open is. Echt een no-go voor mij.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:04

Lynn , helaas was het voor ons 50 minuten rijden en we hebben de afgelopen tijd heel wat km's gemaakt. Met en zonder aanhanger.

Dat recht van overpad.... oef,daar hebben wij (eigenlijk meer ik O:) ) ook wat huizen op laten gaan.
Nu hebben we heerlijk een eigen oprit en we wonen op een soort heuvel,dus lekker overzicht :D
Maar het moet dus aangegeven worden dat dat er is. Ik zou er ook niet van gediend zijn zomaar iemand over je land. In Noorwegen in dat dus een soort van heel gewoon,want daar geldt het allemansrecht.

Martine,mooi huis en bijbehorende gebouwen zeg. Gefeliciteerd!

Leuk foto's van paarden die lekker aan het werk zijn :) Die van mij moeten er dus ook weer aan geloven,alleen is de buitenbak niet zo goed onderhouden als ik gehoopt/gedacht had,dus dat is een beetje jammer.

Wij hebben een tractor gekocht, nu nog de rest (gereedschap/machines om zelf wat te kunnen doen)

Lynn , lekker is dat hè dat je nu lekker aan de slag kunt.
Robijntjah is de wachttijd nuttig aan het besteden :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:18

Noordje, fijn dat je eindelijk over bent. Een paar foto's is niet erg hoor :D

Lynn, ik wilde zeggen dat het nu wel rust zal geven na de sleutel overdracht, maar met al dat klussen is er van rust vast nog geen sprake!

Martine, welkom en wat een prachtig huis!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:19

Geestelijk rust zeker wel, dat het nu gelukt is, fysiek niet helemaal nee maar weet je, dat heb ik er graag voor over

Welkom Martine

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:20

Dat kan ik me helemaal voorstellen, wij zijn ook nog steeds bezig na anderhalf jaar ;)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:52

@ Flew: Ik zal je even een PB sturen :D

@ Maartje: Mooi bezig!
Hier ook net gezien hoe mijn PRE begon te schuren, maar dat komt door de verharing die nu echt volop bezig is. Ze heeft s'nachts ook nog wel een deken op als ze op stal staat en dan is het minder heftig (en schuurt ze in ieder geval niks kapot). Wel jeukt alles dus en daarbij trekt ze soms gekke gezichten :)) Ze heeft de boomgaard even gemaaid (daar waar geen gras zit zijn recent bosjes weg gehaald en word nog ingezaaid)
Afbeelding

Men kan ook via een andere manier op het land komen maar dat is omrijden hoorde ik van iemand. Over recht van overpad is wel gepraat bij de koop en de vorige bewoner liet het wel toe als men hem vroeg, maar kan niet herinneren dat het in de koopovereenkomst stond. Dat zou dan ook een no go zijn geweest. In het dorp weet ook intussen bijna iedereen wel dat ze weg zijn gezien de man niet makkelijk was en de vorige bewoner had geen paarden lopen. We hebben ook nog flink wat gedoe met deze man gehad, dus benader hem liever niet meer.. Zie: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1959958
Bovenstaande topic is ook een reden waarom ik er nogal sterk op reageer want ik kan niet tegen stiekem gedoe. Ik gooi gewoon een eigen ketting om het hek en de biels heen met een kaartje waar mijn telefoonnummer op staat. Mogen ze mooi bellen als ze er op willen, want ik ben wel van plan de paarden daar te laten lopen straks.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:16

Dank voor alle welkoms! Het is voor ons nog steeds een beetje onwerkelijk, maar dat gaat vanzelf veranderen verwacht ik!

Ik las over hooi, die midi-balen klinken wel top, grote balen zijn voor ons te lastig te hanteren denk ik, zeker zolang we nog geen tractor hebben.

@Noordje, ik zie dat jullie een tractor hebben gekocht, tof! Wat voor een is het geworden?

En verder las ik nog over recht van overpad, dat is wel een ding inderdaad. Ik hoop dat het snel duidelijk wordt hoe het zit Merexa, het hoort in ieder geval wel in het koopcontract te staan.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:25

@Merexa , wat een figuur zeg,die vorige bewoner.
Hier bij ons ligt er ook nog allemaal troep. Oud plastic van de balen voer etc.
Dat ruimen we later wel een keer op.

Paarden zijn heerlijk ontspannen op hun nieuwe plek
Op de oude plek heb ik ze nooit veel zien liggen.
Afbeelding
Dit is vanaf het terras gezien

Martine , we hebben een oude David Brown gekocht. Met een extra (voor onderdelen) erbij gekregen, maar die is nog vrij goed en we vinden hem wel gaaf dat mijn man hem toch weer goed probeert te krijgen.
Zal morgen ff foto's maken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:31

Martinev, groot huis inderdaad! En qua paarden ook zo goed als af, dus dat is wel heel fijn.

Merexa, oei, ik zou echt eerst rustig achterhalen wie dat is en daarmee in gesprek gaan. Je hoort het te weten natuurlijk, maar zelfs als het niet officieel is, wil je dat vast netjes oplossen.

Wij hebben daar ook al heel veel huizen om laten staan. Ik wilde dat echt niet. Al vaker bij anderen meegemaakt en ook dat er 0,0 rekening wordt gehouden met dieren, dus nee, dat is echt niks voor mij.

noordje, heerlijke plek zo. Mooi uitzicht ook!

Wij hebben alleen pakjes hooi. Ik wil echt niks verpakt. Hoop dus wel iets te vinden met grote schuur ruimte. Groot inkopen scheelt wel met de prijs. We betalen inmiddels 5,80 voor het laatste hooi, maar de boer hier zegt dat de prijzen gaan zakken.

Qua schuren, hebben ze hier weinig last. Alleen mn ene ruin, maar ik smeer zijn staart bij eerste pleeborstel tekenen gelijk in met MTG en herhaal dat om de paar dagen. Rond schemer is het ook wel vreselijk soms met mugjes. Heb er zelf ook last van.

Vrijdag weer op huizen jacht, dus ben benieuwd..........

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:01

Prachtig noordje! Echt hele gave omgeving daar.

Succes vrijdag superpony!

Hier ook alleen onverpakt hooi, anders gaat dat niet goed met de Shetlanders.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:28

Lynn meteen aan de klus, gefeliciteerd!

Noordje een tractor, daar ga je veel plezier van hebben! Ik kan me al niet meer voorstellen hoe we het zonder zouden moeten :o
En wat een prachtig uitzicht zeg <3

Volgens mij ben je met de paarden aan huis nooit uitgeklust :+

Merexa hier is het nu de Welsh die schuurt. Elevada is het meeste haar al kwijt, met name op haar billen zit nog wat. Ze verharen hier allemaal anders. Cheetah laat het geleidelijk los, maar wel alle plekken tegelijk. En Jonique heeft echt vlakken met zomervacht en vlakken met wintervacht nu :+ Hoop echt dat het dat is, dan stopt ze hopelijk snel weer met schuren