Marinka vermoorde Rosie bijna. Het heeft echt wel een maand geduurd. Want ze staan toch nog niet zo lang samen? Kan me niet voorstellen bijna dat ze het blijft doen. Een stabiele plek lijkt me juist goed.
Caily
Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 16:38
Ik ben bang dat ze later moeilijker in een kudde te zetten is of te koppelen aan een ander paard. Met Kyra nu gaat super. Bijkomend is nog dat ze gewoon nochelant lomp is. Maakt niet uit wie of wat er op haar pad is, ze is gewend dat het wel wijkt als ze langs loopt. Ze kent wijken voor druk op trainsbasis erg goed maar lijkt het oprecht niet te snappen als ze op haar donder krijgt omdat ze bijvoorbeeld te dicht langs me loopt.
Ik mag ook van veel geluk spreken dat ik haar zelf heb gefokt en veel mee ondernomen want ze durft/ doet alles wat ik vraag. Als ik samen met een ander paard naar buiten ga moet zij ook voorop. Of nou ja, andersom gaat prima maar dan wordt kyra ineens onzeker bijvoorbeeld. Lola en volgen zijn twee woorden uit andere woordenboeken. Ze mist naar mijn idee gewoon een stukje jeugdigheid en respect wat gezond zou zijn voor haar leeftijd. Bijkomend dingen als plat slapen etc
Dat ze dit gedrag naar shienna vertoond is op zich geen punt want er gaat niks echt fout en shienna is tijdelijk. Er is genoeg ruimte en voermogelijkheid. Het is meer de toon die nu doorzet in het algemeen
Fabster
Geplaatst: 28-09-16 16:43
Maar hoe denk je die te veranderen bij haar? Als je steeds wisselt van samenstelling ( logees, of zij verhuist tijdelijk) kan het zomaar zijn dat het gedrag erger wordt.
spatter
Geplaatst: 28-09-16 16:50
Tja, ze is 2.5 jaar, pubert en is bezig met haar volwassen plek in de groep, dat is toch vrij normaal.
Tika mocht hier eerst alles en toen ze 2 jaar werd, werd ze ineens op haar plek gezet en nu probeert ze weer naar boven te klimmen, alleen krijgt ze af en toe weer eens flink te wind van voren van mijn dominante ruin en merrie.
Zorg dat je wel zelf heel streng blijft in haar gedrag naar jou toe.
Hier heeft het jonge ding ook idd tot 2,5 ongeveer onder de hoede van onze oma gelopen. Daarna was het snel klaar en mocht ze het zelf uitzoeken.
Caily
Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 17:06
Maar ze wordt dus niet gecorrigeerd, dat is dus mijn punt. Kyra en haar hou ik graag samen voor de stabiliteit van ons alledrie. Een derde wisselpaard erbij is in mijn ogen op meerdere fronten een verrijking. Had alleen op dit moment gehoopt op een paard wat Lola zou gaan corrigeren/ grenzen stellen... Onder de hoede van een ander paard was voor Lola met 1j5m dus al afgelopen...
Hmmm ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk is dan nu de enige die haar corrigeert jijzelf. Ik weet daar 1,2,3 ook geen oplossing voor. Ik weet nu dat Rosie ook best al dominant kan zijn. De shet loopt echt wel voor haar weg. Maar zei heeft Marinka nog en die laat dat voorlopig echt niet toe.
spatter
Geplaatst: 28-09-16 18:48
Vergis je niet, als jij in het bijzijn van de anderen Lola heel duidelijk op haar plek zet, echt duidelijk, dan zullen de anderen ook minder van haar pikken, alsof jij daarin het voorbeeld geeft.
Fabster
Geplaatst: 28-09-16 18:55
Mijn Belg was ook heel snel met de dienst uit maken. Maar dan kom je er halverwege achter dat je dus geen vrienden hebt. Dat heeft hij de laatste jaren echt weer zelf op moeten bouwen. Dus nu is hij wat vematigder in de groep. Het trekt echt vanzelf wel weer recht. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken.
Hier ook een jonge merrie van 3 die alleen staat met haar enorm onderdanige moeder. En ze had al zoveel praatjes. Wel heeft ze met dominante paarden gestaan tot ze 2.5 was dus ik hoop dat het genoeg was, het is een pittige tante
Kan je jouw rebel niet ergens in een kudde inscharen in haar eentje? Misschien dat ze dan wat perspectief krijgt
Ik had 2 verschrikkelijk dominante tantes: het kleine flessenkind was over het algemeen wel zo wijs om te weten wanneer ze te ver ging bij Lona, die redde haar trouwens meer dan eens uit penibele situaties in kuddes die ze op zichzelf afriep. Maar als het dan eens in de zoveel tijd uit de hand liep was ik idd de strenge scheidsrechter: er was er maar 1 de baas en dat was ik. Dus wat spatter zegt herken ik zeker wel.
Foreverkliek
Geplaatst: 28-09-16 20:27
ohjajoh6 schreef:
als er tijdelijk max 3 paarden en uiteindelijk 1 vast bij kan, hou ik mij zomaar aanbevolen...
jou had ik in gedachten!
caily, het enige wat ik kan bedenken is er eens een hele dominante man bij zetten. esra is hier en ook in de kudde daarvoor jarenlang de dominante merrie geweest maar die wordt nu compleet omvergewalst door Twix. en mijn hypersociale, uberrelaxte ruin kan haar met 1 blik achteruit zetten.
Mijn hart is er groot genoeg voor, maar heb nu eindelijk wat rust in mijn groepjes hervonden. Zou niet 1,2,3 weten waar ik hem zonder onderlinge strijd bij zou kunnen zetten
Hij is erg lief en sociaal maar laat wel duidelijk zijn grenzen merken en niet over zich heen lopen.
palousa_boy
Geplaatst: 29-09-16 12:36
Nee sorry, hier komen geen shetten
Gisteren "even" een ander zadel gekocht. Met het oog op het paard dat komt om zadelmak te maken hebben we er een boomloos zadel gekozen. Zou fijn zijn als hij dan ook op ons trekpaard past tzt. Misschien stap ik daar dan ook deze winter al op. Ben benieuwd hoe dat boomloos gaat bevallen, tot nu toe alleen nog met "gewone" zadels of zonder zadel gereden.
Ik zou ooit nog wel een shet erbij willen zodat die kan spelen met mijn shet.. alleen dan komt er wel eentje die groter dan nog meter is.. Dan kun je er net wat meer mee.. pico is met 85 eigenlijk net te klein.. maar hij is m'n maatje dus weg gaat ie niet
Shirley
Geplaatst: 29-09-16 13:19
Leuk juist! Dan hoef je er ook niks mee, lekker rustgevend Zou meer kijken naar de meerwaarde die hij heeft als speelkameraad voor Pico dan die anderhalve keer per maand dat je er zelf wat mee zou willen doen
Licor
Geplaatst: 29-09-16 13:24
Ja uiteraard.. maar in de toekomst moet hij wel ook meerwaarde hebben in mijn toekomstig bedrijf
Pico heeft vorig jaar met morena wel gespeeld.. merrie van 1.50.. dat vond ik echt heel leuk om te zien.. dus ik gun m wel een speelmaatje.. aangezien hij nu bij 2 saaie ruinen staat.. al is hij daar ook wel dikke maatjes mee.. maar als er dus ruimte en geld is voor een uk erbij.. Dan moet hij een speelmaatje voor pico zijn, maar ook binnen mijn toekomst plannen passen
Edit: pico heeft wel een meisje wat hem rijdt.. meisje is nu bijna 4 en rijdt al een jaar op hem.. die twee hebben elkaar echt helemaal gevonden.. ze woont t alleen in Friesland en pico in Limburg dus vaak zien ze elkaar niet haha.. en dat is ook meer rond hobbelen in stap en draf.. En verder is pico ook betuigd voor de sulky.. maar daar doe ik te weinig mee.. en gaat hij weleens mee als handpaard met de haflinger.. pico vind het namelijk wel heel leuk om iets te mogen doen