Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:02

Hier ook niets verzekerd. Er is er maar 1 die bepaald wat er gebeurd en dat ben ik. Daarnaast was paardlief niet op zijn best toen ik hem kocht ( we zijn halverwege de klinische keuring gestopt omdat hij er never nooit door zou komen) . Met wat ik aan premie had moeten betalen zou ik nu waarschijnlijk totilas kunnen kopen
Niet dat ik daar wat aan heb....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:19

Ja maar dàt probeer ik steeds te zeggen: Mijn paard is wel verzekerd, maar IK bepaal wat er gebeurt.
Heb ook de polisvoorwaarden nog even bekeken, maar de verzekering bepaald echt niet wat er met mijn paard gebeurt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:17

Ik heb nog een zak bietenpulp 'gevonden' die is verpakt op 4/11/2014 en ten minste bruikbaar tot 04/05/2015.. Zouden jullie die nog durven geven? De korrels zien er nog goed uit, ik reuk ook niks vreemds.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:19

Je moet even goed kijken of er geen beestjes in zitten.
In oud voer kruipt nog weleens wat. Maar ze zijn vrij klein dus je moet best goed kijken.

Maar als er niets in zit zou ik het gewoon geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:22

Idd goed kijken. Heeft ook te maken met papier/plastic zak, de warmte in de opslag etc.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:22

Ik zou het gewoon geven... houdbaarheidsdatum is meestal niet echt de grens waarop je iets kan gebruiken. Inderdaad opletten voor beestjes, hoe ruikt het, moet je paard het wel hebben, etc...

Ik heb jarenlang gewerkt bij Aveve als jobstudent en mocht de zakken/supplementen die over datum waren altijd meenemen. Erg handig want sommige zaken (denk aan zeewier en wat hebben ze allemaal voor gekke dingen) zijn best duur maar vliegen ook de winkel niet uit. Zolang het er nog goed uitziet en goed ruikt, gebruik ik het gewoon...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:25

Als de zak nog dicht zit en er zit niks raars in zou ik het ook geven.. denk dat ik de eerste paar keer wel wat 'zuinig' zou zijn voor de zekerheid haha maar als je ziet wat de paarden soms naar binnen werken.. :')

Meh, hier was alles gisteren aardig droog maar vannacht heeft het blijkbaar weer flink geregend.. dus de paarden maar weer naar de hoge wei gebracht. Dat gras wilde ik eigenlijk wat bewaren voor het echte najaar.. maar na zoveel water vind ik wel dat we een droge herfst verdienen zodat ik het voorste stuk wei ook nog een keer kan opvoeren. :') Er gaat met deze dagen ook wel 2 keer zoveel hooi doorheen vanwege paddock arrest. :') Niet dat dat erg is hoor maar dan heb je nog zoveel gras en kun je er niet zoveel mee behalve er naar kijken. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:41

Hetzelfde als de wat de anderen al schrijven. Even goed kijken en als je niets vreemds ziet zou ik het gewoon voeren.

Bij ons droogt het langzaam een beetje op, dus mijn knollies staan nog lekker op het "lage" land. Ik heb ook nog een klein stuk dat iets hoger ligt, maar dat wil ik ook bewaren tot de herfst.

Ik voer de laatste weken ook 1,5 baal hooi per dag bij. Ze eten alles op, dus ik ga er maar vanuit dat ze het nodig hebben.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:08

Hier gaan de grote balen ook hard. Ze hebben de hele dag de mogelijkheid om in de paddock of de wei te staan (hek staat open), met continue hooi, maar elke ochtend / avond is de bodem toch weer in zicht. Gelukkig gaan we de komende dagen weer hooien, dan hebben we een mooie wintervoorraad!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:42

Is een plastiek zak die altijd donker en droog heeft weg gestaan.
Ga straks eens van héél dichtbij inspecteren en dan eens kijken wat het geeft als ik het laat weken en wat de paarden ervan vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:55

Klein beetje in een vergiet doen en even schudden op een wit vel/doek, het meeste grote spul zal achterblijven en de kleinere beetjes + evt beestjes vallen er door.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:57

Slim plan!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:04

Hier ook geen verzekering meer. Heb mijn oudere paard altijd voor een minimaal bedrag verzekerd gehad. Vooral om een begin te hebben als het helemaal mis zou gaan. Maar die heb ik op 16 jarige leeftijd er uit gehaald. Zou dezelfde premie moeten blijven betalen maar wel minder terug krijgen. Laat maar zitten dan.
Ik werk ook liever met potjes.
Alleen mijn 3 jarige zou 'vervangen' worden als hij dood gaat of ongeschikt zou worden. Het bedrag wat ik voor deze betaald heb kan ik desnoods nog wel een keer ophoesten. Was heel beschaafd. Een shetlander koop je voor zo weinig dat je die 'bij je wekelijkse boodschappen' nieuw kunt kopen.
Om het maar even bot te zeggen :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:06

Zolang niet muf ruikt en het de bak niet uit rent...lopend buffet is ook weer zowat :P :Y)

Hier staan ze op 3,5kg hooi pp en 2,5 uur gras,ze restten met het stro dus ze zullen wel genoeg krijgen en bij kunnen schooien :)

Hier begint de grote plas ook al aardig weg te zakken,als er geen regen meer komt is hij over een dag of 3 helemaal weg.De rest is al goed op wat enkele plekken na waar dikke plassen hebben gestaan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:46

pol013 schreef:
Hier ook geen verzekering meer. Heb mijn oudere paard altijd voor een minimaal bedrag verzekerd gehad. Vooral om een begin te hebben als het helemaal mis zou gaan. Maar die heb ik op 16 jarige leeftijd er uit gehaald. Zou dezelfde premie moeten blijven betalen maar wel minder terug krijgen. Laat maar zitten dan.
Ik werk ook liever met potjes.
Alleen mijn 3 jarige zou 'vervangen' worden als hij dood gaat of ongeschikt zou worden. Het bedrag wat ik voor deze betaald heb kan ik desnoods nog wel een keer ophoesten. Was heel beschaafd. Een shetlander koop je voor zo weinig dat je die 'bij je wekelijkse boodschappen' nieuw kunt kopen.
Om het maar even bot te zeggen :P

Ahh....ik heb ook een shet van 75 euro, het is al een timide ventje, echt een bescheiden mannetje en om zijn ego een beetje op te poetsen vertel ik hem dat het een heeeeel duur sportpaard was :j en als ik iemand vertel hoe duur die was, houd ik zijn oortjes dicht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:50

Jadybabe schreef:
Ahh....ik heb ook een shet van 75 euro, het is al een timide ventje, echt een bescheiden mannetje en om zijn ego een beetje op te poetsen vertel ik hem dat het een heeeeel duur sportpaard was en als ik iemand vertel hoe duur die was, houd ik zijn oortjes dicht

:') _O- _O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:51

_O-

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:52

Hahhaha goed bezig Jadybabe :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:55

Hihi wat schattig! Ik zou ook wel twee shetlanders willen, vind het zo'n leuk 'merk' paard en word altijd heel nostalgisch van shetjes <3. Ook zou het handig zijn als ik dan met 1 paard op pad ben, dan blijft er nooit een alleen achter. Maar ik krijg de man niet zo gek. Op zich zouden we in de wei gewoon een draadje onderlangs kunnen doen, voldoende om alles binnen te houden want we het land is volledig omzoomd door een bomen/struiken singel.. en een inloopstalletje is ook zo gefixt. :P Hahaha, je moet toch blijven dromen he? :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:56

Dan was mijn shet nog een duur ding. Zal zijn ego even opkrikken door hem dat te vertellen :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:59

Ik zou er ook wel een shetje bij willen en nog liever ook nog een valk kleurige pony in d maat. Tijd en (nu nog) ruimtegebrek, over de mening van mijn vriend zal ik maar niet beginnen hahaha. Ik zeg altijd dat als Shadira gaat hemelen ik er wel weer een 3e bij wil, daar gaat hij al van stuiteren :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:06

Mijn shet aankopen en er bij zetten was de beste beslissing die ik genomen heb. Af en toe kon ik hem wel achter het behang plakken maar sinds we een 4de draad rondom de wei hebben blijft hij overal fijn achter. Ik kan hem altijd in de stal zetten als we met Andor weggaan, maalt hij niet om. Hij is super braaf met poetsen etc en tegenwoordig ook met wandelen. Aan voer en hoefsmid kost hij me bijna niets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:11

Als ik dat tegen mijn shet ga vertellen, word ze helemaal te arrogant voor woorden... _O-

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:38

Mijn shetje was iets duurder. Maar ik heb zoveel plezier van haar. Daarnet was ook zoo schatig. Ze ging in de wei liggen en ik ging erbij zitten. Ging ze met haar hoofd tegen me aan slapen en hinnik geluidjes maken... Op zo'n moment voel ik me dan intens gelukkig!

Hebben jullie trouwens ook zoveel mestkevers in de wei? Ik blijf het kunstig vinden dat ze in een vrij korte tijd zo'n hele hoop stront wegwerken!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:00

Ik heb geen mestkevers. Ik wil er gerust wel wat loslaten in mijn mesthoop :D