[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:11

Ja ze is in maart 3 geworden :j

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 00:53

Ze is echt prachtig <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:38

Daihyo schreef:
Heeft iemand mijn veulen gezien? Ik denk dat ze verstopt is achter dat grote bonte paard :oo :+

[ [url=m/1uJeLS.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Prachtig!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:39

Ze is mooi uitgegroeid zeg. Prachtig paard. Ik hou zelf alleen niet van dit soort ogen.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:39

Wauw, ze is echt heel mooi!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 10:43

Daihyo schreef:
Heeft iemand mijn veulen gezien? Ik denk dat ze verstopt is achter dat grote bonte paard :oo :+

[ [url=m/1uJeLS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik was echt aan het kijken of er een veulen achter dat paard stond verstopt :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:44

_O- Maartje

monsera schreef:
Ze is mooi uitgegroeid zeg. Prachtig paard. Ik hou zelf alleen niet van dit soort ogen.

Je moet er van houden inderdaad. Haar andere oog is bruin overigens :D

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:41

Oh wat een verschil zeg.
Hele andere uitstraling.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:04

Vraagje aan jullie! Ik wil proberen om voor de natte winter periode de voerplekken op de track te verharden. Ofwel met tegels/betonnen platen (maar daar is mijn vriend niet zo'n fan van) of met paddockroosters ofwel met rubberen matten. Wat hebben jullie gedaan en wat zijn jullie ervaringen qua schoon houden, plaatsen van de verhardering etc?

Het gaat bijvoorbeeld om een plek zoals hieronder, met een palletbak er op. Maar er is ook een plek met hooinetten.

Afbeelding

Ben benieuwd naar ervaringen, en: foto's mogen ook altijd :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:19

SafeHaven schreef:
Je zou bijna contact op moeten nemen met A. Vogel/phytonics of de groene os, dat ze gratis disteltinctuur kunnen komen maken bij je _O-

:') _O- _O-

Daihyo, het wordt echt al een heel paard zo zeg!! Mooie merrie is het.

MZorro, zou het ook mede af laten hangen van je paarden. Met echte stuntpiloten zou ik niet gaan voor iets wat glad wordt. Mijn eerdere merrie maakte altijd slidingstops naar de voerbakken. Bij haar nooit aangedurfd om voor betegeling te gaan. Qua invloed op de doorbloeding van beton/verharding in de hoeven zou mijn voorkeur ook uitgaan naar paddockmatten/rubber oplossing.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:01

Ik had op mn eerste voerplek (zelfgebouwde hooiruif met dakje) paddockroosters en die bevallen enorm. Gemeente was altijd alert dus dan moet je oppassen met zomaar iets verharden enzo. Echter ging de hooiruif met een minitornado over de omheining heen in de wei van de buren dus die hebben we ontmanteld en zijn met andere voerplekken gaan werken. Dus fijn zoon verhard stuk maar het wordt niet meer gebruikt dus we zijn nu de platen aan het losbikken en schoonmaken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:48

oeps, dubbel
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 16-07-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:48

MarliesR schreef:
Qua invloed op de doorbloeding van beton/verharding in de hoeven zou mijn voorkeur ook uitgaan naar paddockmatten/rubber oplossing.

Mee eens.

Wij hebben 1 plek met verharding (stelconplaten) en 2 plekken met paddockroosters. Paddockroosters zijn goedkoper en makkelijker te plaatsen (en verplaatsen). Verder binnen plekken met rubber.

We gaan nieuwe voerplekken maken en kiezen dan voor roosters.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:45

Dank jullie wel allemaal! Ik heb in de schuilstal al betonnen platen liggen en ga dan toch eens op onderzoek uit naar paddockroosters. Lees dat je die gewoon óp de bestaande grond kan leggen. Lijkt mij alleen dat je daar misschien wel nog wat zand over wilt gooien. En verplaatst het niet als je het 'gewoon' op de grond legt zonder zand o.i.d. is de vraag die bij me opkomt. Ik ga ook even zoeken in het topic, maar mochten er nog meer ervaringen zijn, ben ik benieuwd

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:10

G4 platen zijn wel echt glad als er geen 5 cm zand overheen ligt.
Ik kon er prima over lopen maar als paarden erop proberen te rennen is het link zonder bedekking.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:08

Ik heb ze op de grond gelegd, maar wel een laag zand/zwarte grond er over. Dat ging prima. Zonder laag zou ik het niet doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:08

https://www.smartfarming.nl/artikel/202 ... lvercreche
https://www.dutchdairychallenge.nl/dutc ... kt-blij/29

Ik zag dit concept voor kalfjes en moest gelijk aan paardenhouders denken. En toen zag ik ergens verderop een trailer staan en hoorde ook ergens die verwijzing.

Dus als deze mensen even bij een paardenhouder langs gaan of hier meelezen kunnen ze ook een shortcut nemen in de doorontwikkeling van het concept.
Dus ik zeg: schuilstal in een hoek en een hoek met paddockroosters. ;)

Ik zie nu de stelconplaten liggen bij de voerplaats.

Maar alle gekheid op een stokje. Leuk om te zien dat deze ontwikkelingen parallel aan elkaar lopen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:41

MZorro schreef:
Dank jullie wel allemaal! Ik heb in de schuilstal al betonnen platen liggen en ga dan toch eens op onderzoek uit naar paddockroosters. Lees dat je die gewoon óp de bestaande grond kan leggen. Lijkt mij alleen dat je daar misschien wel nog wat zand over wilt gooien. En verplaatst het niet als je het 'gewoon' op de grond legt zonder zand o.i.d. is de vraag die bij me opkomt. Ik ga ook even zoeken in het topic, maar mochten er nog meer ervaringen zijn, ben ik benieuwd

Ja, wij schrapen een laag van ongv 5cm eraf zodat de bodem redelijk vlak is. Roosters erop en het zand dat je wegschraapte weer op de roosters verspreiden. In het begin ziet het er nog wat kaal uit maar het vult zich vanzelf verder is mijn ervaring.

Bij ons ligt het in de hoeken van de track maar wel zo dat de looplijn waar ze over galoperen zonder roosters is, voor in een bocht wordt het denk ik wel wat glad.

Maar ik ben SUPER tevreden over de roosters. We gaan weer wat aanpassingen doen en dan komen er weer roosters bij de voerplekken. Ze staan stabiel, droog en heel makkelijk schoonmaken.

pol013 schreef:
Maar alle gekheid op een stokje. Leuk om te zien dat deze ontwikkelingen parallel aan elkaar lopen.

Wat een fijne ontwikkeling! Ik neem aan dat deze kalfjes anders in zo'n wit huisje staan? Word ik zo verdrietig van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:49

Had ik mijn hooiprobleem met mijn extreem kieskeurige eters ein-de-lijk goed op de rit. Zijn de oude voorraden op. Dat zat er natuurlijk aan te komen. Ik heb nu een klein voorraadje weidehooi van natuurland, eind mei geoogst. Ik heb eerder van dat perceel gevoerd en dat gaat normaal super. Nu dus niet, alle paarden dunne mest. PAVO quick scan gedaan, suikerwaardes heel hoog.

Ben nu opzoek gegaan naar hooi met lagere suikerwaardes maar dat is dus echt niet eenvoudig op dit moment. Ik snap hoe het komt hoor. Ik ben vooral benieuwd naar hoe jullie paarden het doen op het nieuwe hooi en als ze het niet goed doen hoe jullie het oplossen (waar haal je hooi dat lager in suikerwaardes is bv)?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:07

Ir111 schreef:
Had ik mijn hooiprobleem met mijn extreem kieskeurige eters ein-de-lijk goed op de rit. Zijn de oude voorraden op. Dat zat er natuurlijk aan te komen. Ik heb nu een klein voorraadje weidehooi van natuurland, eind mei geoogst. Ik heb eerder van dat perceel gevoerd en dat gaat normaal super. Nu dus niet, alle paarden dunne mest. PAVO quick scan gedaan, suikerwaardes heel hoog.

Ben nu opzoek gegaan naar hooi met lagere suikerwaardes maar dat is dus echt niet eenvoudig op dit moment. Ik snap hoe het komt hoor. Ik ben vooral benieuwd naar hoe jullie paarden het doen op het nieuwe hooi en als ze het niet goed doen hoe jullie het oplossen (waar haal je hooi dat lager in suikerwaardes is bv)?

Ik voer hetzelfde hooi en hier ook slappe mest. Echt balen, want ze deden het zo goed op het vorige hooi..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:19

Ik blijf dus gewoon zoeken tot in den treuren…. Goed hooi is echt een uitdaging.
Die dr Christina Fritz van Sanoanimal die ik volg schrijft er ook veel goede dingen over.
Maar goed, begrijpen hoe iets werkt verzekert je helaas niet van goed hooi.

Dus ik cross overal naartoe na eerst gevraagd te hebben hoe het is onderhouden/ geoogst.
Daarna analyseren.

Ik koop niks meer zonder analyse. De ellende van ergens weer vanaf te moeten komen bespaar ik mezelf daar hopelijk mee.

Maar goed, ik begrijp je frustratie VOLKOMEN!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:29

Die frustratie begrijp ik ook heel goed!

Maar in de praktische zin: Hoe lang hebben ze al dunne mest? Een paar dagen? Of al veel langer? Want anders zou het ook nog kunnen minderen.
Is het hooi naast suiker rijker ook fijner? Dan zou bijmengen met wat stro misschien nog kunnen helpen in de tussentijd?

Bij ons 'nattere voordroog experiment' hadden de paarden ook echt even nattere mest. Niet dun maar hier en daar even mestwater en in de mestboy was wel echt zwaarder en natter. Maar dat lijkt nu dus echt vooruit te gaan. Weer steeds meer naar normaal. Gelukkig kunnen we nog niet hooien dus kunnen we het mooi nog even aankijken voor de 2e snede.
Voor die aandraaf kuchjes werkt het wel super.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:34

Het is grof hooi, uitgebloeid gras. Ik meng al met stro, daarnaast ook uitgebloeid gras op de wei, dat minder smakelijk en rijk is om het hooi te compenseren. En ik voer daardoor al minder hooi dan normaal. Mijn haflinger doet het er qua mest goed op, maar had een harde manenkam toen ik alleen dit hooi voerde. Dat is nu gelukkig weer minder. Mijn merrie is gevoelig op de darmen en was net een maand of wat weer goed. Nu meteen weer slappe mest. Mijn mini heeft ook dunne mest en veel mestwater en schuurt weer meer. Het is echt het suiker. Daar doen die van mij het gewoon niet goed op en dat gaat ook niet bijtrekken. Stro mengen en het uitgebloeide gras geven is een tijdelijke oplossing en pappen en nathouden. Of eigenlijk erger voorkomen en zeker geen permanente oplossing.

Ik had al het vermoeden toen ik zag dat ze non stop hooi gingen eten en hooi boven de wei verkozen. Daarnaast de slappe mest en meer schuren. Dat is meestal een teken dat er teveel suiker in zit. De analyse bevestigde dat alleen maar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:41

hmm ja dat is wel echt super lastig.
Als ik je zo hoor zou ik zelfs bijna denken dat suiker rijk+ erg grof samen misschien de darmen juist nog meer prikkelt dan alleen het suiker rijke.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:46

pol013 schreef:
Maar in de praktische zin: Hoe lang hebben ze al dunne mest? Een paar dagen? Of al veel langer? Want anders zou het ook nog kunnen minderen.
Is het hooi naast suiker rijker ook fijner? Dan zou bijmengen met wat stro misschien nog kunnen helpen in de tussentijd?

Ze eten het hier al 3wk en het wordt maar minimaal beter. Ik heb ook stug doorgevoerd, 2/3 dit hooi, 1/3 oud kruidenhooi. Maar het blijft knudde.

Ik heb net bij Hay to you hooi besteld dat lager in suikers is. Hopelijk eten ze het.