Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:40

@sdolleke: 'gerief' is wel een leuk woord :) Kennen jullie ook de uitdrukking 'aan je gerief komen'... :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:00

DubbelFun schreef:
@sdolleke: 'gerief' is wel een leuk woord :) Kennen jullie ook de uitdrukking 'aan je gerief komen'... :D

Haha, die ken ik wel ja ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:05

@ Jinte: Wou dat ze bij mij ook wat makkelijker waren hierin. Ik haat verspilling. Daarom ook heel blij met mijn hooiruif, maar er moet dus beslist dagelijks vers gevoerd worden, want hooi van 24u oud is niet meer eetbaar |o Balen van je bosmaaier. Konden ze er gemakkelijk aan dan ? Hier moeten ze eerst de hond voorbij, dat schrikt wel af, maar ik ga me wel veiliger voelen eens er camera's hangen. Staat ook op de planning voor "later".

@Solleke_Noah: ik heb even op je FB link gekeken, wat een mooie originele creaties heb jij. Ik ben ook Belg. Regio K.r.a.v.a.a.l.b.o.s *D

@DUbbELfuN: Hier zul je in die context eerder horen "aan je ding komen" Of als je bvb een man (blijver) hebt gevonden, dan heb je je gerief gevonden. Anders is het blijf van mijn gerief af verwijzend naar spullen :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:20

Ja alleen de bosmaaier is mee genomen. Heel vreemd, want die staat achter een zware poort. Er stond duurder spul zo voor t oprapen zeg maar.. Dus echt heel gek. Inmiddels zit alles achter slot en grendel, maar 't blijft zuur.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:30

Ik kwam er van de week via instagram achter dat paarden dus ook tamme kastanjes eten. Laat ik nu 2 bomen boven de oprit staan die altijd een boel troep achterlaten.
heb ze in mn zakken gestopt en nu komen ze elke keer zoeken in mn zakken of ik weer wat lekkers heb <3 (heb normaal nooit snoep ofzo bij me)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:33

Dat hebben ze hier met eikeltjes :)
Helaas geen tamme kastanjes hier, alleen de wilde/paardekastanjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:36

Welke zijn ook alweer welke? Ik heb ze beide geloof ik :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:41

De ronde zijn paardenkastanje, die met een punt eraan zijn tamme kastanje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:43

Ik zal straks eens kijken! Heb er iig 2 met een verschillend jasje.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:52

Vorige winter heb ik ook tamme kastanjes geraapt voor de paarden. Die waren er zotter van dan ik.
Ik heb net mijn hooiruif verkocht en een hooibar in de plaats gezet. Een langwerpige hogere bak waar ik hooinetten in vastmaak. Zalig ding, ben er heel tevreden mee. Veel handiger dan mijn hooiruif. En verder heb ik nog enkele hooipunten op de paddock.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:05

Ik ben benieuwd of dit zo goed gaat werken. Ze staan nu al een paar uur tevreden te eten in ieder geval.
De voordelen van zo'n lage bak zijn wel dat ze er niet zo makkelijk aan schuren en dat ze in een hele natuurlijke houding kunnen eten. Het is haast alsof ze aan het grazen zijn. Afbeelding
Afbeelding

En ja, Roos maakt enorme proppen. Ik vermoed dat ze aan het wisselen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:09

DubbelFun schreef:
Waarschijnlijk de zelfde soort die ik heb :)

Bij jou staan ze in een "bosje/trosje" bij elkaar. Bij mij in hun uppie en zijn ze volgens mij kleiner. De paarden blijven er van af.

Mooie bak Malenka. Ik heb in de paddock een oude tractorband die ik gebruik als hooibak. Dan eten ze ook mooi laag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:24

Paardenkastanjes is 1 grote bol in een erg stekelig groen omhulsel. De tamme kastanje zijn 3 stukjes waarvan de middelste de grootste is in een minder stekelig meer 'wollig' jasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:33

Ik denk overigens dat mijn merrie de houten bakken gaat slopen...... Als in; erop stampen met haar voorbeen en erin bijten. En dan vind ik de metalen hoeklijnen wel een uitdaging.

Jouw paarden geen slopers Malenka?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:48

Mooie bakken zo Malenka! Ik durf het hier niet aan met mijn kudde...

Hier ook alleen wilde kastanjes. De boom staat wel aan de weide, maar aan de weide waar ze nauwelijks staan. En mijn kinderen zijn heel fanatiek in kastanjes rapen :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:57

Doen ze ook eikels Maartje?! :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:00

ja hoor, die hebben we alleen zelf niet dus of ze daar net zo fanatiek mee zijn... :') de beukennootjes worden ook altijd verzameld. Mijn hele huis ligt vol :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:02

Haha dat is dan weer jammer, dat heel je huis vol ligt _O- Mochten ze hun eikel-verzameling uit willen breiden, zijn ze hier welkom :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:03

ik zal het onthouden :') We hadden pas de vraag van het kinderdagverblijf om herstspullen aan te leveren, dus we hebben in totaal 6 emmers met kastanjes, eikels, nootjes etc afgeleverd :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:04

En anders hier wel :)
Laat kwam er hier een marokaan of turk met zijn vrouw of ze eikels mochten rapen. Dat mocht, maar hij was snel klaar want er lag al teveel 'troep' tussen (blad etc) en ze hadden blijkbaar geen zin om dat er tussen uit te halen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:18

betadine schreef:
@ Jinte: Wou dat ze bij mij ook wat makkelijker waren hierin. Ik haat verspilling. Daarom ook heel blij met mijn hooiruif, maar er moet dus beslist dagelijks vers gevoerd worden, want hooi van 24u oud is niet meer eetbaar |o Balen van je bosmaaier. Konden ze er gemakkelijk aan dan ? Hier moeten ze eerst de hond voorbij, dat schrikt wel af, maar ik ga me wel veiliger voelen eens er camera's hangen. Staat ook op de planning voor "later".

@Solleke_Noah: ik heb even op je FB link gekeken, wat een mooie originele creaties heb jij. Ik ben ook Belg. Regio K.r.a.v.a.a.l.b.o.s *D

@DUbbELfuN: Hier zul je in die context eerder horen "aan je ding komen" Of als je bvb een man (blijver) hebt gevonden, dan heb je je gerief gevonden. Anders is het blijf van mijn gerief af verwijzend naar spullen :D

Dankje! Die regio ken ik wel, vriendin heeft daar gewoond en ging in het bos rijden met haar paard :)

Hier vooral eikels, waar de paarden er wel eens eentje van eten. Geen emmers vol he :D

Mooie hooibak Malenka!

Die tamme kastanjes, geven jullie die met schil en al?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:20

haha niet met de bolster hoor die prikken als een bezetene. de mijne hebben iig kleine naaldjes terwijl de gewone 'paarden' kastanje grotere prikkers heeft. Maar wel met t bruine velletje ja, peuzelen ze zo op!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:30

SillyB schreef:
haha niet met de bolster hoor die prikken als een bezetene. de mijne hebben iig kleine naaldjes terwijl de gewone 'paarden' kastanje grotere prikkers heeft. Maar wel met t bruine velletje ja, peuzelen ze zo op!

Haha ja dat bedoelde ik, zonder bolster maar met schil.

Leuk, ga ik morgen eens proberen :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:53

Wat balen dat de bosmaaier gestolen is! Sjonge...

Eten jullie paarden de paddenstoelen? Ik wist niet dat ze dat deden... Nick, de vreetlinger zal dat dan ook wel doen. Heb ze nog niet gezien hier. Maar misschien krijg ik die kans dan ook niet :')

Malenka, Dat ziet er best goed uit.
Ik vermoed alleen dat Nick, zoiets zou slopen. Die sloopt alles..

Vandaag MArloes van school gehaald met paard. Hadden we nog niet gedaan op het nieuwe adres. Bij het vorige adres deden we dat vaker en was school ook iets dichterbij. Vandaag 12:45 vertrokken en 16:45 weer thuis :') Maar het was een mooie rit! Heerlijk met die herfstkleuren, paddenstoelen en een stevige wind!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:58

Ah dan zijn ze aan de goede kastanjes aan het knabbelen.

Afbeelding

Net tijdens het mesten dit knappe plaatje geschoten in het herfstbos. Mijn nieuwe snack weitje groeit goed <3