Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:03

Shirley schreef:
Welke heb je, kvulden?
Ik gebruik de Seniores Priores van Subli en doe daar dan voor de lekker nog een schepje slobbermash van Pavo bij.
Kun je in geval van nood/vergeten ook alleen geven en verkopen ze ook bij de Welkoop.

Gewoon de merkloze pulp.
De Senior priores heb ik wel gebruikt, daar zit ook veel pulp doorheen. En vond dan dat ik beter pulp kon nemen en heb dan musli 18+ erbij ook bij de welkoop. Ziet er lekkerder uit vond ik. Luzerne eten vind ze moeilijk. Slobber worden ze daar ook dikker van?

Marinka wordt ook gek als de anderen weg zijn. Ik wil de volgende keer dat ik Rosie uit wandelen neem toch eens kijken hoe het gaat als ze op stal staat. Rosie is heel cool, maar als Marinka zo gek doet denk ze dat er wat is en wil ze terug naar Marinka. Dat is dus niet handig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:06

Bij de paarden die ik tot nu toe heb meegemaakt is de sleutel om ze regelmatig ook gewoon kort uit elkaar te halen. Ook niet samen binnen en buiten zetten bijvoorbeeld, maar ieder apart. Op die manier leren ze het meestal gewoon snel :)

@abby: heftig zeg! Pfff en dan met al dat gedoe, ik vind het knap dat je het überhaupt redt.

Hier is het werkende leven ook weer begonnen. Hele dagen thuis was toch wel wat meer relaxed :D Maar goed, dat geld voor die mooie stal moet ook ergens vandaan komen he?

Zadels... ik heb een heerlijke Billy Cook bij Walter. Fijnste zadel wat ik ooit heb gehad :j Boomloos is het niet voor mij en dit paard, past niet bij ons :n

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:13

Alleen pure pulp?
Dat blieven ze hier niet, hoor :o
Zit ook geen geen smaak aan!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:15

Oh ja hoor. Eten ze hier zo een emmer van leeg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:20

De mijne zijn gewoon door en door verwend -O-

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:26

Ah met 27 vind ik dat dat ook wel mag. ;-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:30

pure pulp is ookniet goed toch ivm verhoudingen mij is geleerd altijdmet zemelen te mengen

27 is al mooie leeftijd dan zijn ze vaak moeilijk op gewicht te houden

Inzaaien is nu beste zodat het hele winter tijd om te wortelen en meer kans op voldoende regen dan in het voorjaar. Ook groeit er dan minder tot geen onkruid.
Doorzaaien is door een bestaande grasmat zaaienen kan zolang het niet te droog is of te koud gewoon het hele jaar door. Afhankelijk van hoes nel het ontkiemt en groeit kunnen ze er weer op omdat de vaste grasmat al stevig is en met een nieuw ingezaaide wei alles weinig wortel heeft en zo snel kapot gelopen wordt

tenmiste zo is het mij altijd uitgelegd
Hier is het grote nadeel dat ik in 8 jaar tijd al 2 keer opnieuw gezaaid heb en 3 x doorgezaaid en nog geen goede mat
het is veel te droog dus in zomer gaat veel kapot en komt op kale plekken sneller onkruid op. Ook groeit met het warme weer onkruid sneller dan het gras. Baal zo van dat ik geen stroom heb zodat ik goed kan sproeien ( heb een put, een benzinepomp die overlast veroorzaakt als die de hele dag aanstaat volgels de buren en ik kan slechts 2 sproeiers aanzetten en ben ik de hele dag door benzine aan bijvullen en sproeiers aan he verplaatsen, mega veel werk en ook best prijzig met de benzine prijs) , bij de buurpaarden doen ze dat wel ( hebben stroom en drukken op een knop, hebben 2 putten en er staan zo 6 sproeiers aan, geluidsloos) en is het gras letterlijk groener bij de buren

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:34

Klopt, je moet rekening houden met de juiste kalk/fosfor verhouding :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:40

Ik voer de pulp al zo, minstens 18 jaar. Geadviseerd toen de tijd. Na de verhuizing omdat Marinka toen veel gewicht verloor. Ik heb daar nooit problemen mee gehad en heb nooit gehoord dat ik er iets door moest doen.

Kalk fosfor verhouding heb ik destijds wel naar gekeken inderdaad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:42

Het gaat dan ook wel om grote hoeveelheden. Bovendien zou je dan ook al het andere voer moeten analyseren, hoe daar de verhoudingen liggen. Kan zijn dat het effect van de scheve verhouding teniet wordt gedaan door bijv de verhouding in gras of hooi. Zo is het mij uitgelegd. Die scheve verhouding sec gaat alleen op als je de pulp als enige geeft. En dat doet niemand.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 27-09-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:42

Wij voeren de pulp koud, zetten 'm een dag van te voren klaar (behalve met het warme weer, dan krijgen ze of geen pulp, of we maken 'm thuis met heet water). Doen alleen de vitaminebrokjes erdoor (en dat is qua hoeveelheid nou ook niet denderend), en bij mijn merrie de glucobalance en glucosamine. Maar wij gebruiken zo'n klein beetje pulp dat we niet hoeven te compenseren op gehalten.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:32

Met binnen en buiten zetten valt er weinig te oefenen. Ze staan hier op de wei Met schuilstal, dus staan echt non stop samen. Misschien voortaan meenemen als handpony, haha. Dan leert hij het ook niet, dus dat werkt averechts. Op de manege waar ik les, mag ik hem meenemen dan kunnen ze daar met hem tutten. Echter los ik zo niks op. Zo sneu dat hij zich helemaal in het zweet werkt en zo gilt. In de schuilstal opsluiten zal denk ik ook weinig uithalen. Als ik met hem ga wandelen , zonder Mojo is er niks aan de hand.

Wat betreft doorzaaien. Kan ik ze er dan na 2 weken weer opzetten? Lijkt me te kort. Aangezien ze nu nog gewoon op de weide staan en ik maar 3 stukken heb waar ik ze max. Een week op heb staan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:35

Las iets van een leuk gezelschapsruintje eerder in dit topic O:)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:43

Sssssttt.... Ik wil er niks over horen. Al meerdere aanbiedingen gehad echter poepen Ze allemaal en verdienen ze ook aandacht. Moet eerlijk bekennen sta nu 4 maanden in eigen beheer. Op 1,5 km afstand van mijn nieuwe huis, wat groter is en meer schoonmaken inhoud. Dat in combi met mijn baan, 2 honden, 2 ponys en een 3 jarig zoontje en man die me ook graag ziet is het nu wel echt genoeg O:)

Helaas is mijn weitje ook niet 4 ever, ze gaan het met de tijd bebouwen. Dat kan volgend jaar zijn, maar ook over 5 jaar. En nu al heel hard geroepen dat onze mini Kleintje bij ons blijft. En stalling waar ze hier buiten komen is hier heel zeldzaam. Nu ik er 1 mini bij heb maakt dat het nog lastiger

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:06

Dan heb je nog even om alvast een andere locatie te zoeken ;)

Naar hoor, als je in die onzekerheid je dieren moet houden.
Is voor mij destijds de reden geweest om mijn huidige huis te kopen.
Woonde echt heel leuk, maar met te weinig eigen grond en een zeer wispelturige pachtbaas -O-

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:25

Lastig is het wel soms, maar een jaar van te voren word ik ingelicht. Ik woon nu weer in het dorp waar ik opgegroeid ben en dat is ook erg fijn. Hopelijk duurt het nog een tijd, maar er kunnen nog een hoop dingen veranderen in die tijd. Mijn pony stond volpension en kwam maar 4 uur buiten in de winter hiervoor. Hij is er altijd op vooruit gegaan en dit weitje was een buiten kans je in mijn regio. Hier staat alles vol met kassen of vol met villa wijken in aanbouw. Dus ik geniet er maar van. Nu alleen nog kleintje leren alleen te zijn

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:29

Oh, dat is netjes!
En lekker!

Een kleintje erbij kost waarschijnlijk minder tijd en stress :D
Maar trek je niks aan van mij....ik ben uiteraard de slechtste raadgever!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 06:04

Zo jullie kletsen er weer op los!

Bah Abby wat een nare toestand. Wens je veel sterkte de komende tijd.
Lyn blij dat je je niet erg bezeerd hebt, je kan met dat gladde spul een mooie smakker maken. Ik wil bij ons ook nog doorzaaien, ga dat waarschijnlijk doen komend najaar als de paarden er vanaf gaan.

kvulden, ik heb mezelf even serieus toegesproken. Hetgeen jij omschrijft qua mindset komt aardig overeen met wat ik voel en bedoel. In mijn geval komt het gewoon door onzekerheid bij mijn nieuwe paard, terwijl ik met mijn vorige paard in het begin ook flink wat trailerlaad problemen had, maar waar ik uiteindelijk overal mee naar toe ging en die ik kon inladen door alleen maar het halstertouw over haar hals te leggen en zelf een stap achteruit te doen. Bij het nieuwe jonge paard, twijfel ik aan alles en dat maakt dat ik naar haar toe ook niet duidelijk ben. Met alle gevolgen van dien.....

Wat Wendy zegt over het alleen achterblijven heb ik ook gedaan en het werkt echt! Vooral het jonkie flipt als ze alleen is, maar die haal ik soms 5x per dag uit het land, naar de stal, dan een wortel en dan weer terug naar het land. Of even een rondje stappen door de bak en weer terug. enz enz

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:02

Abbey :(:) heel veel sterkte!
Ik hoop wel voor je dat je het gaat redden in je eentje. (En anders is er in dit topic nog iemand die graag wil verhuizen O:) )

Esra heb ik het alleen blijven aangeleerd door haar iets lekkers te geven als ik met kliek weg wilde nadat roos was overleden. Had ze snel door maar vond het prima. Heb haar regelmatig languit in de bak zien liggen als ik uit het bos kwam (uitbuiken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:19

O:) _O- +:)+ als er tijdelijk max 3 paarden en uiteindelijk 1 vast bij kan, hou ik mij zomaar aanbevolen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:21

Dat wordt onderverhuren, Abby. Meteen ook handig voor het voeren, uitlaten honden en huishouden... :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 14:41

Haha precies wat ik van de week tegen haar zei _O- :D

Ik wil jullie mijn dilemma voorleggen. Lola is mijn twenter. Zelf gefokt uit mijn (inmiddels verkochte) alfamerrie. Doel behalve een goede Tinker, een Tinker met pittiger karakter. Dat is gelukt :+ Soms plak ik haar graag achter het behang, maar meestal geweldig. Nu is begin november moeder merrie verkocht, Lola was dikke maatjes met grote Beer Bo, en toen Kyra er in december bij kwam, waren Bo en Lola Kyra samen de baas. Toen Bo verkocht werd, is dat zo gebleven. Lola is Kyra de baas. Nu heb ik sinds kort Shienna erbij, 6 jaar oud. Ik had gehoopt dat zij Lola enigszins kon indimmen in haar dominante gedrag. Lola doet niet extreem lelijk naar Kyra, maar een twenter die een 7-jarige de baas is (een 7-jarige die voorheen ook zelf altijd de baas was) vind ik toch niet helemaal gezond.

Helaas is van mijn hoop niks over. Lola trapt Shienna vakkundig in de hoek. En ondanks Shienna haar nuchtere karakter en eeuwige respect voor draad, vind ik het alles behalve fijn. Lola jaagt niet, maar als Shienna op de verkeerde plek is op het verkeerde moment, een net iets te gezellig onderonsje heeft met mij, of net iets te lang in de buurt van Kyra staat (die overigens ook de baas is, maar op een "passende/gezonde" manier), kan Shienna beter wegwezen. Lola is de baas en alles gaat zoals Lola wilt. En Kyra en ik zijn van haar, inmiddels respecteert Lola Kyra en mij als team gelukkig wel zodanig, maar ook hier ging ze in het verleden vaak tussen staan en Kyra bij mij weg jagen is afgelopen voorjaar ook discussie geweest.

Vragen jullie je af, waarom staat dat dier niet in de opfok? Nou, precies hier om. Zo dominant, andere paarden de baas zijn. Ze kan al een heleboel voor haar leeftijd en haar respect voor mij is echt niks mis mee, ik vrees dat bij opfok ook verloren zou zijn gegaan, dus heb geen spijt van mijn keuze.

Echter, ik neig er nu naar om Lola elders onder te brengen bij een vriendin (bijv. Pauline) die wel paarden heeft staan die haar de baas zullen zijn. Probleem is ten eerste dat ik haar erg slecht kan missen, maar daarbij ook dat ik me afvraag of dit wat oplost? Ze is als veulen en jaarling absoluut sociaal opgevoed in kuddeverband van 5 - 9 paarden. Ze is voorzichtig met veulens/kleine paardjes, kan ook wel onderdanig zijn naar vreemde paarden. Wellicht dat ze elders niet de baas zal zijn, maar ze moet ook weer een keer naar huis, en hoeverre zal ik dan nog verschil merken? Ik doe haar absoluut geen plezier met verandering (dan wordt ze boos, de laatste keer na verhuizen was ze bijvoorbeeld weer aan het steigeren bij elk schrijntje spanning terwijl als er een stabiele situatie is ze heel veel kan verwerken zonder zulk explosief gedrag). Wat zouden jullie doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:01

Wat heeft verhuizen voor zin?
Neem aan dat je haar weer terug wilt?

Dan krijg je straks dezelfde strijd tussen dan volwassen paarden.

Zou haar gewoon thuis houden en laat de merries het onderling maar oplossen.
Er vallen toch geen gewonden?
Ze is duidelijk bang voor haar positie, anders gedroeg ze zich niet zo :(:)

Komt vast goed, niet teveel mee moeien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:04

Gewoon laten staan. Sommige paarden hebben dat. En wordt vanzelf minder. Caj is net zo. Staat nu 3,5 jaar bij mij in de kudde en gaat nu pas beter. Ik heb me er nooit mee bemoeid. Behalve als ik zelf in het geding kwam. Dus als ik gezellig ben met een ander pasrd en het staat haar niet aan, dan stuur ik haar weg. Want dat maak ik zelf wel uit. Mijn Belgenruin heeft daar trouwens ook een handje van. Die stuur ik ook weg, als hij vervelend komt doen als ik met een ander bezig ben. Ze mogen dan netjes op hun beurt wachten.

Verder in de kudde mogen ze het zelf uitzoeken. Ik zorg wel dat er geen doodlopende stukken zijn, zodat er geen paard klem gezet kan worden. Ze kunnen dus altijd weg. Inmiddels wordt allemaal wat milder. Staan ze zelfs af en toe met zijn 3en aan een net hooi. Maar we zijn dus wel al een paar jaar verder. Sommige paarden hebben een lange adem.... En ja, zo jong als ze is, blijkbaar accepteren die anderen haar 'senioriteit' wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:20

Wat is je probleem met dat zij de baas is?
Ben je bang dat ze daardoor moeilijker is op te leren of ben je bang dat ze dat andere paard toch een keer wat aan doet?