Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:43

Nog nooit een paard verzekerd, nu heel gauw afkloppen..... en eigenlijk zijn de kosten over 40 jaar gelukkig niet om over naar huis te schrijven geweest op een operatie in Utrecht na ,wat toendertijd 1500 gulden was. Ik heb eigenlijk geen idee wat de premie is.
Heb net pas gekeken, ik denk dat ik voor mijn paard 700 euro kwijt zou zijn met een eigen risico van 150.
Zou dat een beetje kunnen kloppen?

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:57

Ik wil al niet meer tellen wat ik op 6 jaar aan dierenartsen en klinieken betaald heb.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:00

Yontheke, waren dat dingen die b.v. voorkomen hadden kunnen worden? Was het pech?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:05

Ik heb 1 paard in de verzekering, maar ook alleen omdat de vorige eigenares dat al had en het nu nog steeds in mijn plaats betaald. Zou het zelf nooit doen. Zit bij hippozorg en als ik het topic hier op bokt lees.
We hebben het er vorige week nog over gehad van de verzekering stop te zetten.
Nog nooit gebruikt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:09

Hier ook nog nooit zo'n zware dierenartskosten gehad dat een verzekering handig was geweest, na nu tien jaar paarden houden.

Enkele maanden geleden nog aan een grotere kost ontsnapt, aanhoudende vage kreupelheid uit de schouder en DA kwam foto's en echo nemen met uitverdoving, maar bij aankomst liep hij terug rad. We konden niks beginnen zonder uitverdoving (was niet duidelijk waar het zat) dus afgesproken dat hij terug kwam als het niet goed ging en we anders rustig terug konden opbouwen. Tot nu toe nog steeds rad (afkloppen!)

Maar heb ook wel vrienden die om de haverklap met DA en ostheopaat aan het rommelen zijn, het is soms echt gewoon geluk hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:24

Jadybabe schreef:
Yontheke, waren dat dingen die b.v. voorkomen hadden kunnen worden? Was het pech?

Tgoh, als ik mijn paard op 3 jarige leeftijd op de foto had laten zetten, had ik hem waarschijnlijk niet gekocht en hadden zijn problemen met zijn voeten dus vermeden kunnen worden.
Als ik mijn haflinger niet had laten inenten tegen Rhino had dat misschien geen auto immuunziekte getriggerd en had ik alle kosten om er achter te komen wat hij mankeerde niet gehad.

Maar zo kan je achter alles iets zoeken natuurlijk. In principe is het gewoon pech.

Zoals Andor zijn bekken nu, dat komt waarschijnlijk door een glijder in de wei of te ruw spelen met de kleine shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:52

Hier alleen mijn merrie verzekerd. Heb al behoorlijk wat ziektekosten gehad en ben blij dat de verzekering die betaald heeft..... Zit ook bij Hippozorg en ben dik tevreden.

De mannen heb ik niet verzekerd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:55

Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd. Ik vind de premie er hoog en heb geen zin in geneuzel over wat wel of niet mag en wel of niet binnen de dekking valt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:21

ik verzeker ook niet

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:22

Ik ook niet..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:51

Ook niet. Heel veel jaar goed gegaan, maar nu een aantal jaar pech. Heb meerdere paarden en pony's dus dat gaat hem niet worden met verzekeren.
Daarbij kreeg ik om mij heen toch het idee dat de meeste met een verzekering er niet zo blij mee waren toen ze hem moesten gebruiken. Teveel regeltjes/ uitzonderingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:01

Ik heb veel van de ervaringen die ik rondom het verzekeren van je paard hoor, echt nog nooit meegemaakt. Alles is altijd keurig netjes en vooral snel uitbetaald. Ik denk dat eea ook afhankelijk is van de verzekering die je afsluit, maar in mijn geval besluit er maar 1 iemand wat er met mijn paard gebeurt en dat ben ik.

En tja, verzekeren is altijd duur. Ik ben ook van mening dat je er niet van uit moet gaan dat je de premie "eruit" moet halen. Ik hoop van ganser harte dat ik 30 jaar premie betaal en nooit iets hoef in te dienen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:24

Maar dat is een heel ander verhaal. Ik zit zelf in de verzekering en zie zeker het nut van een verzekering.
Maar ik betaal voor mijn paard meer dan €500. Laat ons zeggen dat je rond de €2500 zit bij een operatie.
Op 5 jaar heb je dat dus ook zelf opzij leggen.

Voor een brandverzekering betaal ik 150euro per jaar en als morgen mijn huis in vlammen op ga, krijg ik €200 000 aan gebouw en nog eens 75 000euro aan inhoud..
Die verhouding ligt wel heel anders.
Die €200 000euro kan ik nooit zelf bij sparen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:33

Als ik jarenlang meer betaal aan premie dan wat ik kwijt zou zijn aan dierenartskosten én als ik onverwachte (hoge) kosten zoals een operatie kan betalen, dan zie ik geen meerwaarde in verzekeren. Verzekeren voor ziektekosten heeft voor mij dus geen zin. Een operatie is betaalbaarder dan een nieuw paard, daarom is het wel fijn dat ik in het ergste geval (afkeuring) een klein opstapje krijg. Maar ook die verzekering vind ik niet heel nodig en kan ik zo missen. Dan zou ik in het ergste geval wat langer moeten sparen. Lijkt me geen ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:36

Klopt Kirrr, daar heb je helemaal gelijk in.

Maar als je 2 x een dergelijke operatie en eventueel nog iets anders hebt in bijv een jaar tijd, dan red je het niet met 5 jaar. Ik vind het gewoon prettig dat ik een bepaald bedrag krijg als ze komt te sterven. En dat ik bij enige twijfel gewoon naar de kliniek ga en foto's o.i.d laat maken zonder te bedenken wat het gaat kosten. In mijn geval heb ik de verzekering er (helaas) wel al uit.....

Wil straks ook wel proberen te gaan sparen voor eventuele ziektekosten, maar bij dit paard durf ik het risico (nog) niet te nemen.

Ik vind het ook gewoon prettig dat ik een bepaald bedrag uitgekeerd krijg mocht mijn merrie komen te sterven.

Eigenlijk net wat lorette zegt, maar ik laat de verzekering voor mijn merrie nu gewoon zoals hij is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:40

Misschien dat je er met 1 paard wel komt. Maar hier zou ik er 4 moeten verzekeren dan om het 'eerlijk' te houden. Dus dan heb ik het geld voor 1 operatie al op een jaar bij elkaar.

Geld bij overlijden vind ik idd ook het enige 'voordeel' bij de verzekering.

Ik heb ze ook nog altijd lopen voor de merrie, weet alleen niet wat ik er mee ga doen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:41

Ik zie het ook zoals Kirr het ziet, ik vind de premie verhoudingsgewijs erg hoog. Ik heb ooit wel eens offertes opgevraagd en zitten rekenen maar ik vond het eigen risico en de premie gewoon echt te hoog voor wat je er voor terug krijgt. Tenzij je jaarlijks veel bij de kliniek staat natuurlijk... Die pech kan je hebben en dat is het risico dat je dan neemt.

Geld bij overlijden hoef ik sowieso niet. Zo veel zijn mijn paarden nou ook weer niet waard, dan koop ik zelf wel een nieuwe als ik dat wil. Als ik nou een paard zou hebben dat bijvoorbeeld meer dan 10k waard is zou ik het misschien wel overwegen. De emotionele waarde van mijn paarden is zo groot, daar kan geen geldbedrag tegenop <3

Ik heb liever zelf een potje achter de hand voor noodgevallen dan dat ik het geld jaarlijks uitgeef aan een verzekering :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:42

Kirrr schreef:
Misschien dat je er met 1 paard wel komt. Maar hier zou ik er 4 moeten verzekeren dan om het 'eerlijk' te houden. Dus dan heb ik het geld voor 1 operatie al op een jaar bij elkaar.

Geld bij overlijden vind ik idd ook het enige 'voordeel' bij de verzekering.

Ik heb ze ook nog altijd lopen voor de merrie, weet alleen niet wat ik er mee ga doen.

Ik heb eigenlijk hetzelfde. De ruinen heb ik niet verzekerd, maar de verzekering van de merrie loopt al een tijdje en daar ben ik tevreden over, maar ik denk dat ik die op termijn ook wel ga beëindigen.

Daan eigenlijk heb je helemaal gelijk hoor, maar ik vind het op de één of andere manier gewoon een beetje "eng" om de verzekering nu op te zeggen. Helemaal omdat ik door de jaren heen toch al heel wat akkefietjes met merrie heb gehad.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:50

Als je er vaak gebruikt van hebt gemaakt is het natuurlijk begrijpelijk dat je de verzekering graag aanhoudt :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:57

Je verzekerde bedrag betekend ook een limiet met uitbetalen,kijken veel mensen ook overheen.
Het is namelijk niet zo dat alles maar vergoed wordt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:34

Tinky12 schreef:
Je verzekerde bedrag betekend ook een limiet met uitbetalen,kijken veel mensen ook overheen.
Het is namelijk niet zo dat alles maar vergoed wordt.

Dat is mijn reden om niet te verzekeren. Meeste keren maximaal de waarde van het paard uit per jaar. Nou, als je dus een recreatieve knol hebt zonder papieren, is dat verrekte weinig. Dat bedrag kan ik ook wel bij elkaar sparen. Dus in mijn geval is verzekeren gewoon zinloos. De kleine bedragen red ik prima, het zou dan om hogere bedragen gaan maar die sluiten ze dus alweer uit. Met dure sportpaarden is het een veel aantrekkelijker principe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:52

Ik heb net even de polisvoorwaarden doorgelezen en ben alleen maar meer overtuigd van mijn idee om er mee te stoppen per eerste vervaldatum...

EFO schreef:
f. Met ingang van het jaar waarin het dier 16 jaar wordt is de maatschappij bevoegd om de verzekerde waarde met tenminste 10% te verminderen en vervolgens ieder jaar met tenminste eenzelfde bedrag. Verzekeringnemer wordt daarvan schriftelijk in kennis gesteld.
Zijn ze in mijn geval dan even vergeten, paard is al 18.

Artikel 28, Oudere paarden
a. Dieren, welke volgens de Uitgebreide of Beperkte schadeverzekering verzekerd zijn, worden met ingang van het kalenderjaar waarin het dier 20 jaar wordt, verzekerd op basis van een Levenverzekering.
b. Met ingang van het kalenderjaar waarin het dier 20 jaar wordt bedraagt de verzekerde waarde maximaal € 3.000,-- voor een paard en maximaal € 1.500,-- voor een pony.
c. Met ingang van het kalenderjaar waarin het dier 25 jaar oud wordt bedraagt de verzekerde waarde maximaal € 1.500,-- voor een paard en maximaal € 750,-- voor een pony.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:04

DD...als het goed is moet je maandelijks op kunnen zeggen als je een jaar de verzekering hebt lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:09

Ach ik heb al betaald tot het eind van het jaar, dus laat hem maar gewoon uitlopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:17

Had ik ook...overige geld werd netjes teruggestort :) Al moet ik wel zeggen dat ik nog 3/4 jaar te gaan had...was de moeite :D