Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:48

Britta31 schreef:
Onze dochters hebben ook met de auto geoefend in onze wei.Rondjes over de hoefslag en om het geitenhuisje.

en staat alle omheining en het geitenhuisje er nog?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:56

Lynn_Nikita schreef:
Britta31 schreef:
Onze dochters hebben ook met de auto geoefend in onze wei.Rondjes over de hoefslag en om het geitenhuisje.

en staat alle omheining en het geitenhuisje er nog?

:') _/-\o_ _O-

Ben er idd wel achter gekomen dat de ruin zich zeer compact kan maken als het nodig is :D

Vandaag met de kinderen voor het eerst naar de Efteling geweest.
We hadden ons ingesteld op een ochtendje en daarna instorten maar waren pas 17.00 thuis haha.

Dat ik al 2 dagen achterloop met de wei mesten vergeten we maar even O:)
Morgen eerste werkdag op nieuwe plek, spannend!!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:32

Haha ja daar is genoeg te zien voor een hele dag :D En zeker spannend, heel veel succes alvast!

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:56

De Efteling is zo leuk. Ik ga volgende week woensdag weer. Altijd genieten.

Dat is het mooie aan genoeg ruimte, kinderen kunnen al veel vroeger auto/ tractor rijden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:07

Oh Efteling! <3 Wij gaan in Oktober, de kids hebben het er al 2 maanden over :+

Succes met je nieuwe baan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:07

Kinderen heb ik niet, dus kan er niet over mee praten.
Wel dat ik zelf de penny leeftijd terug heb sinds ik Abby heb :D

Dit blijft zo leuk! <3

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:12

Heerlijk, dat vertrouwen...
Hier komst zo een lading hooi.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:23

Ach wat een fijne foto's <3

En Jannie in 't bos! :D

Heyyy wij gaan ook in oktober naar de Efteling! :D :):) En afgelopen juli ook nog geweest :+:

Hier de paarden nu een paar nachten 'op stal'.. Ze kunnen nu kiezen of ze in de zandpaddock willen staan, op de verharding (met hooi) of in stal (met Equibedding).. ze zijn niet wég te slaan uit de stal _O- En ze blíjven die Equibedding eten := Dus overdag jagen we ze naar buiten en doen we de stal dicht :') Hebben we ein-de-lijk die stallen af, moeten we ze afsluiten omdat ze er niet meer uitkomen hahaha..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:48

Aaaah DP wat lief!!!

Heb je foto’s Utopia? Ben heel benieuwd!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:56

Ik loop weer hopeloos achter. :+

Wat een lieve foto DP :)

En de Efteling, leuk! Vorig jaar geweest, 3 dagen lang ;) En we waren nog steeds niet klaar om weer naar huis te gaan! De kinderen vonden het uiteraard ook helemaal geweldig (wij ook).
Wil nog wel graag een keer :D Maar dan moet ik wel al mijn favoriete attracties overslaan :Y)

Er werd een vraag gesteld over hoe kinderen het ervaren of ze beseffen dat het niet 'normaal/standaard' is om op te groeien buitenaf met paarden. Althans, zo begreep ik de vraag.
Hier benoemen we het regelmatig, dat we gezegend zijn met hoe we wonen en wat we allemaal hebben. En dat we mogen genieten van de rust, ruimte en de dieren om ons heen. En dat het zeker niet voor iedereen weggelegd is om zo te wonen. Daar mogen de kinderen best wel eens stil bij staan. En dat doen ze dan ook en zijn daar dankbaar voor.
Daan en ik hebben er keihard voor gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. En ook dat weten ze.
En ook dankzij hulp van de kinderen zelf. Want ze helpen graag mee in de moestuin, de verzorging van de dieren en ook dragen ze hun steentje bij in de huishouding.
Momenteel ben ik David aan het leren de zitmaaier zelfstandig te gebruiken. :D Hij heeft afgelopen week zijn eigen speelveld gemaaid en een stuk van de weide.
Afgelopen tijd hebben we veel geholpen met het plukken van fruit. Peren, appels, pruimen. En dat doen ze op hun eigen manier. Ze pakken een skelter met aanhanger en een emmer. Het goede fruit gaat in de aanhanger en het slechte gaat in de emmer. :D
Zeker nu ikzelf steeds minder zware dingen kan doen, besef ik mezelf hoe gezegend ik ben met de kinderen! Ze helpen echt heel goed mee, en met plezier! Want 9 van de 10 keer zijn ze lekker aan het zingen en is er nooit protest.
Daar ben ik dan weer heel dankbaar voor. En vertel ze dat ook. En af en toe neem ik ze dan als verrassing mee naar de speelgoed winkel, of stop ik wat extra's in de Lego spaarpot. :D
En verder kunnen ze zich hier natuurlijk helemaal uitleven, een eigen zwemvijver. Ze mogen in de binnenbak spelen, crossen met de skelters over het erf, over de heuvels rennen, paardrijden etc.

Ik zit trouwens met een dilemma . Ik wil heel graag blijven grasmaaien. Maar is dat wel goed om op een zitmaaier te zitten, met dat lawaai en trillingen als je zwanger bent? Kan daar niks over vinden.
Het gras lokt uit om over heen te racen met de maaier, maar ik heb er eigenlijk niet zo'n goed gevoel bij.
De zitmaaier is ook 'mijn taak'. Uiteraard zit Daan er ook wel eens op hoor. Maar ik vind het leuk en Daan kan zijn tijd wel beter besteden ;) Dus 9 van de 10 keer doe ik het.
David is nog niet behendig genoeg met de maaier om alles te doen. Want we hebben wel een uitdagend parcours met al die heuvels, bulten, bomen etc _O-

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:22

Het ‘normaal versus niet normaal’ verhaal vind ik best lastig. Ik ben opgegroeid in een gezin waar bijna alles mogelijk was. Als paardenkind in een niet-paarden gezin, heb ik me altijd beseft hoe bijzonder het was dat ik een paard aan huis kreeg.

Mijn ouders waren streng. Eisten 100% inzet en dan kon er heel veel. Dus hoewel ik nu vind dat ik verwend ben, vind ik dat ik me niet verwend gedroeg. Dat was onacceptabel en werd niet getolereerd.

Huidige situatie met stiefdochter (14 jaar) is heel anders. Mijn man en ik voelen hetzelfde als wat jij beschrijft Chasey. En inderdaad het is keihard werken. Financieel en qua onderhoud.

Stiefdochter vindt wat wij hebben ‘gewoon’. Dat is wat ze letterlijk zegt als we haar ernaar vragen. Ik vind dat heel moeilijk om te horen. En ze begrijpt het niet als ik uitleg dat ik dat verwend vind overkomen. Dat het alles behalve normaal is zeg maar.

Zonder mij in haar leven had ze nooit gekregen wat ze nu heeft (een eigen paard in ons eigen PP), zo simpel is het wel. Ook als haar vader haar uitlegt waarom dit zeker niet normaal is, snapt ze het niet.

Voor haar is dit ‘gewoon’, omdat ze niet anders kent zegt ze dan. En dat snap ik niet, als je hiervoor 6 jaar op een manege hebt gereden. Dan is dit toch júist niet gewoon?

Nou ja… ik probeer me niet te ergeren, maar slechts te verbazen :D

Al ons andere bezoek vind het alles behalve normaal wat we gerealiseerd hebben :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:34

@chasey: ik zou het niet doen, ik kan er geen medische reden voor geven maar het 'voelt' gewoon niet goed. En 'better safe then sorry...'

Hier ligt de opslag weer vol met hooi, ik kreeg er 81 in geperst :) en dat viel me niet tegen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:52

Ja lastig Olympia dat ze dat dan niet snapt, misschien komt dat besef pas veel later. Zodra ze gaat uitvliegen.
Zelfs Marloes, die in november 8 wordt, snapt - tot op zekere hoogte - dat het zeker niet standaard is om zo te wonen. Dan kijkt ze naar haar school vriendjes, die in de stad of dorp wonen. Of kijkt ze simpelweg naar familie, waarvan de meesten eigenlijk in een rijtjes woning zitten.
Ikzelf ben ook opgegroeid in een rijtjes woning en kon alleen maar dromen van een eigen paard of buitenaf wonen! Maar heb altijd gezegd 'voor m'n 30ste woon ik buitenaf'. M'n ouders geloofden daar niet in. Maar het is ons wél gelukt!
Nou ja, de eerste paar jaar dan wel in een 2 onder 1 kap, maar nu dus écht lekker vrijstaand buitenaf *\o/* Op een heel rustig, afgelegen plekje.

DF, dat gevoel heb ik dus ook. En vaak is een gevoel een hele goede raadgever!
Ons hooi gaat ook hard, tijdje terug al wel contact gehad met hooiboer. Maar nog niets gehoord. Zal toch wel niet gelukt zijn dan om er nog wat af te halen.
Nog maar eens achteraan.

Omdat we dus gezinsuitbreiding krijgen moet er een nieuwe auto komen. Rij al jaren met veel plezier in mijn 406 sport coupe'tje. Maar ja... da's een 4 zitter en de hond past er ook niet zo lekker in :') :') Laat staan 2 honden, 3 kinderen, een kinderwagen etc...
Dus al een hele tijd opzoek naar wat anders. O.a. naar 6 persoons busjes gekeken, station wagens etc.
Tja, wat schaf je dan aan? Iets wat wel aardig wat mag trekken met oog op te toekomst. Wil tzt heel graag een knollie erbij en dus ook een 2paards trailer.
De zoektocht is eindelijk geslaagd en - als het goed is - kunnen we volgende week onze nieuwe ophalen. Zin in! :D Hij krijgt nog nieuwe apk en een aflever beurt.
Kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om m'n oude, trouwe coupe'tje weg te doen. Dus die mag gezellig naast de caravan in de kapschuur staan. :Y)

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:43

xXutopiaXx schreef:

Heyyy wij gaan ook in oktober naar de Efteling! :D :):) En afgelopen juli ook nog geweest :+:

Hier de paarden nu een paar nachten 'op stal'.. Ze kunnen nu kiezen of ze in de zandpaddock willen staan, op de verharding (met hooi) of in stal (met Equibedding).. ze zijn niet wég te slaan uit de stal _O- En ze blíjven die Equibedding eten := Dus overdag jagen we ze naar buiten en doen we de stal dicht :') Hebben we ein-de-lijk die stallen af, moeten we ze afsluiten omdat ze er niet meer uitkomen hahaha..

De paarden die hier bij ons thuis lopen eten ook van de Equibedding strokorrels, voer daarom stro bij en als ze dat voorgeschoteld krijgen blijven ze hier iig van de strokorrels af. Ze kunnen dag en nacht naar buiten de wei op, en ik denk dat ze naast het gras ook wel wat te knabbelen willen hebben

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:57

Leuk om de verschillende ervaringen met kinderen en paarden aan huis te lezen. Wij hebben zelf geen kinderen maar de kinderen van vriendinnen (nog jong hoor, leeftijd tussen pasgeboren-5 jaar oud) komen heel graag naar hier. Maken ook tekeningen van onze paarden enzo, heel schattig vind ik dat. De neefjes van mijn vriend komen hier vaak een dagje 'kinderboerderij spelen', dan helpen ze de dieren verzorgen en bouwen ze een kamp in het bos enz.

Lijkt me voor kinderen alleen maar leuk en leerzaam om op een erf op te groeien, kan geen speeltuintje tegenop :D maar ik ben zelf ook wel echt een buitenmens dus misschien bevooroordeeld :+

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:03

Hier altijd opgegroeid op een boerderij, en merk wel nu ik zelf een beetje aan het rondkijken ben dat ik het lastig vind om voor een rijtjes woning te gaan. Vooral vrienden vroeger die ook in de polder wonen, dus dan is het al gauw normaal om zoveel ruimte te hebben.

Hier was het wel zo dat alles mag maar we wel altijd mee moeten helpen. Als ik er zo over nadenk ben ik wel verwend :o

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:13

Equibedding schreef:
xXutopiaXx schreef:

De paarden die hier bij ons thuis lopen eten ook van de Equibedding strokorrels, voer daarom stro bij en als ze dat voorgeschoteld krijgen blijven ze hier iig van de strokorrels af. Ze kunnen dag en nacht naar buiten de wei op, en ik denk dat ze naast het gras ook wel wat te knabbelen willen hebben

Bedankt voor je reactie! Ze hebben hier een grote bak met stro staan, niet in een net dus makkelijk om te pakken + en netje lekker hooi ín de stal.. en nog verkiezen ze de korrels boven alles :') misschien omdat 't nieuw is :P Nu ze uit elkaar gevallen zijn, is het denk ik ook niet meer zó erg?

Olympia, foto's van de stallen van binnenuit heb ik wel. Van de constructie nu buiten, nog niet :D Zal ik zo eens maken :D

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:59

Wat ziet dat er gezellig uit :D En netjes.

Vandaag lekker in de tuin gezeten op een stoel aan de waterkant, camera erbij en genieten maar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het zootje ongeregeld bij elkaar :')
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:01

Hahahaha die laatste foto!! _O- Geweldig :D Genieten!!
En dankjewel :D

Uiteraard ben ik net vergeten een foto te maken, en nu is 't donker :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:05

Heerlijk die foto's

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:26

Echt genieten Chassey.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 23:41

Leuk die foto’s zo!

Utopia, mijn grote at ook de korrels toen hij ze net had, toen een liter azijn over gegooid en sindsdien niet meer, ook niet als het hooi op is of als hij nieuwe heeft liggen. Hopelijk is het iets van even wennen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:07

Oh hopelijk laten ze de strokorrels snel liggen Utopia := Maar wat zijn je stallen prachtig geworden, ziet er zo gezellig uit ook!

Wat een rijkdom op je foto’s Chasey <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:16

@chasey: je eigen 'vakantieplas' :D
Die pony kijkt wel wat benauwd met alleen het koppie boven water :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:20

Heerlijk plaatje Chasey <3

Morgen op pad met de ruin. Ben stiekem wel een beetje nerveus, heb al even niet met de trailer gereden haha.
En moet nog een stekker halen om de trailer aan de auto te koppelen wanr de 2 die ik heb passen niet :=