[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:08

Ja, herkenbaar. Ze hebben al 2 weitjes op gegeten (doen ongeveer een maand met een wei). Nu nummer 3, maar die ziet er zo uit als jouw bovenste foto. Ik maai altijd zodra ze er af zijn, dat werkt inderdaad fijn. De andere weitjes groeien alweer prima. Maar ze eten het eerst nog maar even meer op, anders loopt mijn maaier vast :+
Of nou ja, dan eerst met de bosmaaier, lange plukken weghalen en dan met de zitmaaier kan ook, maar daar ben ik te lui voor :Y)

Plan voor de jkk wei is om ze daar straks eerst op te laten, zodat ze de boel kort maken en ik het overgebleven jkk beter kan zien en uittrekken. Dan de paarden eraf, jkk er uit, lava er op (als er regen op komst is). In het najaar doorzaaien, dan nog een keer lava er op en dan laten rusten. Dan van het voorjaar de eventuele kale plekken nog een keer zaaien en compost er op. Of nou ja, 1 helft compost en 1 helft pavo korrels. Even testen wat het verschil nu maakt :))
Dan hoop ik toch echt een end minder jkk te hebben in deze wei en wat meer gras. Want ik ben zeker voor een kruidenrijke wei, maar er staat nu vooral kruid op en weinig gras. Ik wil graag een mix :+

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:14

Wat vreselijk die jkk in je land. Wat een hoop extra werk om dat er steeds uit te trekken.

Ik zou die landjes met dat lange gras denk ik met strookbegrazing opvoeren. Nu lopen ze het helemaal stukt en eten ze het steeds lastiger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:16

Oh dat is eigenlijk ook wel een goed idee. Mijn landjes zijn niet zo groot (snackweitjes), maar helemaal niet gek om bij die waar ze nu op staan ook gewoon stroken te laten eten zodat het op komt. Morgen ff fixen met een draadje.

Jkk is echt een ramp. Maar gelukkig vermindert het.
Ik heb 4 weitjes. 3 kleine snackweitjes die beter bemest zijn en nu schoon van jkk. Daar staan ze in de zomer afwisselend op. En aan de achterkant nog 1 wei van bak grootte. Daar ligt aan 1 kant de heuvel en komt nog een pad over de heuvel midden door de wei, zodat ik nog 2 kleinere weitjes krijg. Daar heb ik wat minder aandacht aan gegeven en dat zie je goed. Veel kale plekken, ook door een graafmachine overigens, veel jkk en op een paar plekken zuring, veel kruiden, weinig gras. Dat heb ik van het voorjaar voor het eerst gemaaid en bemest met compost, maar is dus voor dit jaar om even goed aan te pakken. Deze wei is het laatste afgezet en heel lang dus kort gegraasd en verdicht en niet bij gehouden. Geeft niet, maar dan is dit dus het resultaat :+
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 12-07-23 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:18

Bij het weiland wat we inmiddels gemaaid hebben deden we inderdaad aan strookbegrazing. De indeling van het weiland wat nu open staat is daar niet praktisch voor, aangezien de nieuwe ruin nog weleens weggejaagd wordt door de andere ruin als hij bij 'zijn' merries in de buurt komt.
Dus om ongelukken en stress te voorkomen doen we het even zo.

In het ergste geval maaien we het gewoon :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:52

Wij zitten op veen en het is behoorlijk vruchtbaar als je kijkt hoe alles groeit. Wij belasten de weitjes minder en doen meer aan onderhoud.
Buren laten het maanden non stop kaal vreten, mesten niet uit en gooien er niks op. Wordt elk jaar slechter. Meer JKK en minder gras.

Hier komen ze nu de wei af vanwege de beestjes, dus laat het uitgroeien. Hoe snel het op gaat, hangt er ook vanaf hoelang ze erop mogen.

Met JKK ben ik ook bang dat ze bijv een plant plat lopen of rollen en mocht het dan droog liggen het niet herkend wordt. Dus ik wil 0,0 JKK en laat ze er ook niet tussen lopen.

Heb nu wat eerste jaars rozetten en trek dan wel blad eraf als ik langs loop. Dan heb ik niks bij me en heb hem liever kaal en dan trek ik volgend jaar wel de hele plant, dan dat zo een rozet toch gegeten wordt na platlopen of door een jaarling als ze "dom" zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:05

Ja minder belasten scheelt ook enorm. Vorig jaar toen ik hier kwam, liepen de shetten jaarrond gewoon op het hele perceel. Weinig uitgemest en af en toe kunstmest erop. Ik heb een track met snackweitjes gemaakt van dat perceel. Van 1 weitje doen ze ongeveer 1 maand, wat betekent dat er minimaal 4/5 maanden rust is. En ze staan er maar een paar uur per dag op. De 3 weitjes aan de ene kant dus behandeld met lavameel en goed doorgezaaid met grof gras en kruiden. Daar is het jkk echt meer dan gehalveerd. Maar dat ik in 1 (of 2 :+ ) jaar 30 jaar achterstallig onderhoud onder controle heb is een illusie :)). Dat gaat wel een paar jaar duren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:42

Hier stond het ook vol met JKK. Ik ben alles gaan trekken, ongeveer 1500m2. Elke dag een uur. Daarna kunstmest. In februari voordat het gras begon al veel klein spul weggehaald. Omliggend bijna geen JKK.
Het is nu netjes onder controle. Een wei wordt hier ongeveer 2 tot 3 weken begraasd, een uur tot 2 uur en gaat dan 4 tot 8 weken dicht. Na begrazen eerst rondje JKK steken en dan maaien.
Vorig najaar lavameel gestrooid, van de winter kalk en in maart gedroogde koeienkorrels. 1 stuk met kunstmest gedaan maar dat groeit het slechtste.
In maart ook alles nog doorgezaaid.
Nu zaai ik bij sluiten wei de kale plekken gelijk weer in. Graszaad wordt dan echt in de aarde verwerkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:46

Doe je dat ook in de zomer, dat doorzaaien?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:27

Ja. Als ik JKK eruit heb gehaald gooi wat graszaad in het gat en dek het af. Niet in hele droge periodes, maar nu wel. Met af en toe regen en zon kan het mooi ontkiemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:52

Ah, ook interessant om te doen dan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:06

Nou moet je al 4 stukjes maken:
- lavameel, korrels
- lavameel, korrels, graszaad na uittrekken
- lavameel, compost
- lavameel, compost, graszaad na uittrekken

:+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:24

_O-
Haha nee dat gaat me te ver. Maar de wei waar ik nu bezig ben geweest moet toch doorgezaaid worden, dus als ik toch bezig ben kan ik dat beter maar meteen doen. En waar gras groeit, groeit geen jkk.
Compost is sowieso nog niet klaar, dus ik ga als eerste voor optie 2 :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:34

Toen we hier net kwamen wonen stond er ook veel JKK. Niet raar, want wei werd extreem intens begraasd, niet onderhouden en 1x per jaar flink geïnjecteerd. Eerste jaar was het toch minimaal 1x per week twee flinke kruiwagens er uit halen (met zo'n fork). Op het moment vind er af en toe nog eentje. Op 1 deel stond dit jaar wat meer, maar allemaal op een kluitje.

Wel in 1 weitje opeens een distel probleem :+
Je zou het niet zeggen, maar er staat een IJslander op deze foto :')

Afbeelding

Gelukkig wel grotendeels 1 groot "disteleiland". Met de bosmaaier alles klein gemaakt en daarna bij elkaar geharkt en in de groene containers gedaan. Van wat ik zo las is het vooral een kwestie van nogal actief maaien.

In principe ga ik hier met de bosmaaier door het weitje als ze er af gaan. Zou ooit nog wel eens zo'n klepelmaaiertje voor achter de trekker willen. Heb nu ongeveer een halve hectare verdeeld in 8 weilandjes en heb echt veel te veel gras :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:38

Hier ook distels. Maar daar snel ik de koppen van. Of de hele plant. En die eten ze dan op. Maar die vind ik minder erg dan jkk.
Alhoewel, als ik jouw wei dan zie…. :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:13

Eten ze die paarse op ja? Die gewone distels weet ik maar durfde die paarse nog niet om te hakken (want zo groot worden ze)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:17

Daihyo schreef:
Hier ook distels. Maar daar snel ik de koppen van. Of de hele plant. En die eten ze dan op. Maar die vind ik minder erg dan jkk.
Alhoewel, als ik jouw wei dan zie…. :=

Deze waren opeens zo groot en de cirkel zo groot dat koppen niet meer echt een optie was :') . Maar met de maaier was het vrij snel gedaan. Denk al met al iets van 4 bij 4 meter ofzo qua oppervlakte.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:45

Je zou bijna contact op moeten nemen met A. Vogel/phytonics of de groene os, dat ze gratis disteltinctuur kunnen komen maken bij je _O-

Hier ook veel distels, maar die worden erg goed gegeten. Als de bloemen ontluiken zijn er 2 paarden die de toppen eten. De rest doet dat maar af en toe. En we maaien er soms een paar en die eten ze wel allemaal fanatiek. Later op het jaar steken we wat uit met wortel en al want de wortels zijn echt favoriet.

Mooie bloemetjes ook waar voornamelijk hommels dol op zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:52

Hutcherson schreef:
Eten ze die paarse op ja? Die gewone distels weet ik maar durfde die paarse nog niet om te hakken (want zo groot worden ze)

Als ze geknipt of gemaaid zijn wel. Niet altijd, maar dat gaat dan de composthoop weer op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:01

Streepzaad... grrrr ik wordt er helemaal kriegel van. Heb ook 2 stukken in mijn wei waar dat ding dit jaar super fanatiek is. Het kan op zich geen kwaad maar zou toch fijn zijn als er ook weer iets anders opkwam daar.
(wat waarschijnlijk volgend jaar vanzelf gebeurt maar ik heb geen geduld)

Dat uitgebloeide gras is echt kansloos hier. Dat eten ze gewoon never nooit niet meer op. Ze stampen het plat en gaan dan zielig staan kijken dat er geen eten is. En aangezien ik geen sobere paarden heb kan ik dan hooi gaan slepen en krachtvoer opvoeren.
Dus we zijn er met de bosmaaier en accu grasmaaier doorheen gegaan. Afmaaien en klein hakselen en opnieuw beginnen.

Ik heb ook een experiment met iets nattere voordroog van dit voorjaar. Ons heel droge voordroog bevat toch te veel stof naar mijn zin. Alle paarden hebben bij vlagen dat kuchje bij het aandraven.
Was vorig jaar al de bedoeling om het natter het pak in te doen maar niet gelukt. Dus nu nog minder geschud en eerder het pak in. Hopen dat het bevalt. We hebben nu de eerste balen open gemaakt en hebben dan nog mooi tijd om het aan te kijken voor de we 2e snede maaien en inpakken hoe het bevalt. Ik ben er in ieder geval zelf blij mee. Je ziet niet onder de stofjes en gruis als je het vastpakt. Maar het is ook geen natte troep.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:54

Bij JKK is het ook goed om in de gaten te houden of je bloemen uitsteekt (wat dan dus al een 2 jarige plant is) of alleen rozetten. Heb dit jaar nog maar 1 met bloemen aangetroffen, de rest als rozetten kunnen steken dus goede hoop dat het minder wordt ;)

Hier wel ook veel distels, vorig jaar te laat gaan knippen dus te veel in zaad gekomen. Dit jaar zien te voorkomen :D
De zuring is echt al veel minder (uitsteken en nu vooral zorgen dat er geen zaad verspreid) en overal komen kruiden op, het is een mooie bende aan het worden

Afbeelding
Ook boterbloem maar tot nu toe alleen aan de randen. En de kat, niemand weet van wie die is en van de winter dacht hij (of zij?) in de loods een plekje te vinden, prima, vang maar de muizen ;) maar toen ik kattenstront in het hooi vond hem toch even duidelijk gemaakt dat de loods geen terrein is ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:20

Ik laat wat distels staan en in bloei komen om toch wat uit te zaaien. De paarden vinden het (zeker in afgeknipte versie) hartstikke lekker, dus ik wil er volgend jaar ook weer van kunnen voeren. Gelukkig heeft de buurman zijn weideranden niet gemaaid. Onze distels kan ik dus afknippen en voeren, en zijn distels zaaien uit en zorgen voor de voorraad van volgend jaar :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:26

Hier haal ik als ik er zin in heb distels weg en voer ze op. Wat ook goed werkt tegen distels is helemaal bedekken met verse paardenmest. Dan krijgen ze geen licht en lucht en gaan dood tot in de wortel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:20

Ze zijn hier gek op distels, dus die laat ik tegenwoordig gewoon staan. Brandnetel eten ze ook graag, een dag na het maaien met bosmaaier.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:34

Heeft iemand mijn veulen gezien? Ik denk dat ze verstopt is achter dat grote bonte paard :oo :+

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:48

Daihyo schreef:
Heeft iemand mijn veulen gezien? Ik denk dat ze verstopt is achter dat grote bonte paard :oo :+

[ [url=m/1uJeLS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een paard al hè! Mooi dier hoor!
Is ze nu 3?