Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:22

Oh, goed om te weten van het betalen voor het mesten en de registratie. Hij denkt die stadse zeker even een poot uit te draaien. :')

carika

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:28

Hier wil echt niemand mest uitrijden op 3500m2. Is te klein voorheen volle vracht en daarom niet interessant. Ik wil er ook wel voor betalen maar kan niemand vinden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:36

Mijn vraag vorige week of het nog interessant is om de weide te bemesten is al beantwoord _O-
Toen ik er zaterdag middag kwam was de loonwerker net weg.
Perceel rechts is ook maar 3150m2 en het perceel links net geen 1800.
Over de oppervlakte doen ze hier dus niet moeilijk.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:19

Nou mijn eventuele hooi tekort is ook al weer opgelost :D : Daarstraks kwamen ze de mestbak wisselen (trouwens mooi om te zien hoe ze de volle in de lege zetten en dan de lege er weer plaatsen en dan de volle eruit tillen, kon der echt een vloeitje bij leggen zo exact staat de lege weer op dezelfde plek) en toen gelijk eens even gevraagd of zij ook hooi leveren en ja hoor, als ik dan gewoon aangeef dat ik er bv 4 stuks nodig heb als ze toch komen wisselen nemen ze dat gelijk mee, voor een normale prijs, wat echt ideaal is, want met de 35 baaltjes die ik nog heb red ik het dan zeker wel. En ook nog even gevraagd hoe dat met het natte weer zit straks en dan niet kunnen keren op het land (wordt huurbaas terecht niet blij van mij op klei grond met die grote tractors) en dat was ook geen probleem want dan rijden ze gewoon vanaf de weg er al achteruit in. Ben er toch wel erg blij mee hoor, wat een gemak zo!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:06

Die zwaluwen zijn prachtig. Hier hebben we er ook zo veel gehad. Ik heb er wel een video van. Eens kijken of ik die kan uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:33

Zeg, een vraagje voor de mensen met jonge kinderen. Hoe houden jullie die er een beetje bewust van dat al die dieren in en om huis niet perse normaal zijn en dat dat dus ook iets is om van te genieten?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:43

eeh ja Robijn, het daar samen over hebben?
soms als ik bij een vriendin ben die in een woonwijk woont, waar de buurkindjes lekker in en uit lopen en iedereen zelf de hort op gaat richting een speeltuintje, heb ik echt het idee dat ik mijn kinderen wat tekort doe hier in het buitengebied.
En als ze dan bij mij zijn, zeggen ze allemaal 'ik doe mijn kind echt wat tekort zonder kippen voeren, boomhutten bouwen en vogelspotten tijdens het avondeten'. Het is overal wat denk ik dan

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:27

Ze komen hier ook bij vriendjes die het niet hebben (en bij vriendjes die het wel hebben haha). Bovendien zijn wij de enige in de familie die zo wonen, dus ze hebben meer andere situaties dan hoe wij wonen.
Hier zijn vriendjes, of misschien meer de ouders haha, ook wel eens ‘jaloers’

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:32

Robijntjah schreef:
Zeg, een vraagje voor de mensen met jonge kinderen. Hoe houden jullie die er een beetje bewust van dat al die dieren in en om huis niet perse normaal zijn en dat dat dus ook iets is om van te genieten?

Lastig want hier is het normaal. Op school heeft bijna iedereen wel een tuin of wei van min 2000 m2 tot een pensionstal of boerderij. Ik benoem het wel vaker maar beseffen zullen ze pas als ze ooit op zichzelf wonen. Hun groeien zo op dus voor hun is het normaal. Daarbij is het mijn keuze om zo te wonen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:00

True . Elina woont natuurlijk op 2 plekken, hier en in de stad.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:52

Niwla schreef:
Dat is zeker een goeie deal! Ik doe iets verkeerd ergens gok ik, de loonwerker gebruikt ons land wel voor de registratie maar ik betaal ook nog voor mesten. _O-
Nu sprak ik na het hooien het buurboertje en die zei dat hij het volgend jaar wel wil maaien en schudden, dan delen we de opbrengst ofzo. Hoeven we alleen de loonwerker te laten komen voor de baaltjes.

We hebben op zich een mooi recht stuk land, dat scheelt wel.

Vaak heeft een boer een bepaalde hoeveelheid grond op papier nodig. Voor de hoeveelheid mest. Ik weet dat de boer bij ons mestrechten koopt en wordt dus indien gewenst gratis bemest. Hij betaald de eigenaar om het op papier te hebben en het te mogen doen

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:07

Oké ik heb afgelopen weken keihard gewerkt aan onze zadelkamer/noodstal. De beton is er ingelegd, de muren zijn opnieuw gekalkt. Nu zou ik graag nog een raam vervangen door een stalraam. Vroeger was het een koeienstal en blijkbaar zijn koeien braaf en paarden niet, dus er zit nu een gewoon glazen raampje in. Dat moet vervangen worden door iets paardproof. Esthetiek is voor mij belangrijk en dat raam kijkt uit op onze tuin, dus éiiiigenlijk zou ik er graag een luikje in hebben zitten voor een paard. Dat betekent dat het ook groter gemaakt moet worden. Bij wat soort klusser moet ik zijn om een raamgat groter te maken en er een paardenluik in te plaatsen? Ik heb al geïnformeerd bij de verkoper van paardenstallen en die doet dat niét als je enkel een stalraam koopt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:08

Wij zouden de aannemer daarvoor vragen, maar dat betreft een aannemer die werkelijk alles aanneemt en voor alles wel een mannetje kent... dusja, eigenlijk heb je niks aan mijn antwoord.

In NL heb je zoiets als 'werkspot' ofzoiets. Dan kun je je klus plaatsen en dan kunnen bedrijven daarop reageren. Zo zijn wij aan onze aannemer gekomen.

Succes!

Robijn, het is maar net waar je opgroeit wat 'normaal' is denk ik.
Laatst was ik een middag op stap met enkele mensen uit de buurt waar ik woon. Zij hadden 4 kleinkinderen die ik tegen elkaar bezig hoorde. Ze reden allemaal al op de trekker, behalve de kleinste. Ze wisten niet beter, ze wonen tenslotte op een boerderij en hebben ook alleen elkaar om mee te spelen.

Verdorie ik ben 33 en heb nog nooit op een trekker gezeten. Ik groeide op in een rijtjeshuis in een stad en speelde op het pleintje met vriendjes en vriendinnetjes uit de buurt. Dat was mijn normaal :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 17:36

@neile: gewoon open laten geen optie ??

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:32

Awel dat heb ik gedaan Dais_, op iets gelijkaardigs hier. Al een week of vier geleden en nog nul reacties ontvangen. Dus ik zoek een andere manier om de klus gedaan te krijgen want ik heb zelf geen idee hoe er aan te beginnen en mijn vriend ook niet.

Open laten wil ik niet Dubbelfun, dan laat ik nog liever het raam er wel in zitten en er provisoir iets voor timmeren of maken langs binnen. Ik wil zolang het niet nodig is als stal, het gebruiken als zadelkamer en dat betekent dat mijn spullen ook wel droog zouden moeten kunnen staan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:37

Kan je ook geen zinnig antwoord geven Jolijn, die van mij zijn nog net iets te jong om dat goed uit te kunnen leggen en het zich te beseffen, al gaat dat bij die van 5 langzaam komen.

Vanavond trailerladen geoefend met de ruin, piece of cookie in vergelijking met mn merrie :D
Liep er zo op
Afbeelding

Ook nog alleen laden geprobeerd en dat ging heel goed maar na het sluiten van de klep was ik te laat met hem vastklikken waardoor hij zich omdraaide en wat stampij ging maken in de trailer.
Daarna weer terug laten draaien (zonder schade aan hem en trailer) en daarna nog 2x rustig kunnen laden dus dat is wel fijn!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:46

neile schreef:
Awel dat heb ik gedaan Dais_, op iets gelijkaardigs hier. Al een week of vier geleden en nog nul reacties ontvangen. Dus ik zoek een andere manier om de klus gedaan te krijgen want ik heb zelf geen idee hoe er aan te beginnen en mijn vriend ook niet.

Open laten wil ik niet Dubbelfun, dan laat ik nog liever het raam er wel in zitten en er provisoir iets voor timmeren of maken langs binnen. Ik wil zolang het niet nodig is als stal, het gebruiken als zadelkamer en dat betekent dat mijn spullen ook wel droog zouden moeten kunnen staan.

Misschien een oproepje plaatsen op fb? Misschien via via nog het snelst iemand gevonden in de buurt?

En anders is er altijd nog YouTube... ik heb leren stucen via YouTube omdat we geen stukadoor konden vinden toen :')

Wow Karin, die is wel lenig als hij kan draaien in je trailer :D. Gelukkig is de training goed afgesloten :j.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 23:14

@Neile: dan zou ik er voorlopig niets aan doen want voor een zadelkamer is het dus mooi tegen weersinvloeden afgesloten.

Als je er uiteindelijk toch tralies voor wilt hebben dan maak je aan boven- en onderkant een houten lat vast waarin je op gelijke afstand gaten boort van bijv. 12 mm (afmeting standaard cv-pijp). De gaten stop je de pijpen in en het totaal boor/schroef je voor het raam.
Persoonlijk zou ik niet weten welke spijlafstand handig is, want je wilt niet dat ze er met de neus doorheen kunnen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:11

He! Handige doe het zelf tip DF! Bedankt! Zoiets zou ik nu al wel kunnen doen tot ik bvb wél een aannemer vind. Ik wil het gewoon echt af hebben als noodstal en dan is jouw idee wel een heel goed idee!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:37

DF, ik vind jouw tips altijd zo nuttig en leuk! Volgens mij ben jij enorm handig.

neile, wij zouden zoiets ook gewoon aan onze aannemer vragen, die heeft altijd overal wel een antwoord op. Hij heeft toen in onze tijdelijke inloopstal ook gewoon een gat gezaagd en gestut met een stalen balk bijvoorbeeld.

Wat goed Karin! Lenig paard wel. :D

Mijn kinderen zijn 4 en 2 dus hebben het besef nog niet helemaal. Al zei de oudste laatst wel dat zijn neefje (die in een woonwijk woont) geen rondjes kon fietsen in zijn thuis, dus ergens snapt hij wel het verschil.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:00

Ja, awel, wij hebben er geen en op mijn oproepjes reageert nog steeds niemand. x)
Ik denk dat ik het eens in een gemeentelijke facebookgroep ga gooien.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:29

Niwla schreef:
DF, ik vind jouw tips altijd zo nuttig en leuk! Volgens mij ben jij enorm handig.

neile, wij zouden zoiets ook gewoon aan onze aannemer vragen, die heeft altijd overal wel een antwoord op. Hij heeft toen in onze tijdelijke inloopstal ook gewoon een gat gezaagd en gestut met een stalen balk bijvoorbeeld.

Wat goed Karin! Lenig paard wel. :D

Mijn kinderen zijn 4 en 2 dus hebben het besef nog niet helemaal. Al zei de oudste laatst wel dat zijn neefje (die in een woonwijk woont) geen rondjes kon fietsen in zijn thuis, dus ergens snapt hij wel het verschil.

Niet in huis kunnen fietsen :') _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:12

Dat dacht ik dus ook :')
Maar hier fietsen ze ook op de oprijlaan, en crossen ze met de oude grasmaaier in de bak, en bouwen ze hun eigen crosspark etc, ze beseffen wel dat vriendjes dat niet kunnen

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:25

Oh wat een onwijs leuk nieuws Belker, heel veel geluk met haar!

Oeps Karin :D Wel fijn dat het laden verder zo goed ging.

Ik vind je tips ook altijd leuk om te lezen DubbelFun :)

Dressuurprikker in het bos vandaag :o

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:27

Onze dochters hebben ook met de auto geoefend in onze wei.Rondjes over de hoefslag en om het geitenhuisje.