Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:35

Ik zit met een draadstaal hekwerk waar ik nu de netten overheen gooi, in de bak. Ik wil naar een staande hooiruif, waardoor ik het hooi er van boven in kan doen, over het hek heen en ze toch een slowfeeder hooiruif hebben. Ik denk dat ik dit met betongaas van 5x5 ga maken. Ik heb voldoende douglashout liggen om een stabiele achterkant te maken en een schuine plank onderin. Ik kan de ruif aan het hekwerk verankeren en/of palen in de grond plaatsen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:14

DubbelFun schreef:
@maartje: goede tip, ga ik zeker onthouden :)
@marloes: geef hem eens ongelijk :D

Ik geef hem ook echt geen ongelijk, maar het plastic netje was ook erg volhardend. Nadat ik de wortels bevrijd had, krijg hij er een aantal. Zonder plastic :D

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:20

Ja, die plastic netjes krijg je alleen met schaar of scherp mes kapot.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:25

Hier enkel in stal de fijnmazige hooinetten, maar ga denk ik even terug op de grond leggen. Mijn merrie hoest blijkbaar toch makkelijker sinds ik de hooinetten in stal hang. Op de paddock is er een hooiruif zonder net.
Zijn jullie paarden ook zo lastig met hooi ? Mijne moeten het na 1 dag niet meer hebben. Dan is het voor hun blijkbaar te oud >;) Ik probeerde het zo een dag of 3 aan te kijken, maar ze krijgen dan echt te weinig voeding binnen, maar het zijn wel erg verwende en ondankbare beesten op die manier.

Zondag had ik mijn ruin online te koop gezet en woensdag was die al verkocht naar litouwen, zonder proefrit ( gelukkig maar := )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:32

Dat is wel mooi als die zo snel verkocht is :)

Hier makkelijker eters, maar ik voer niet 'altijd', maar 4x hooi per dag en net genoeg, dus alles gaat schoon op.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:38

Zo dan, da's nog 's een snelle verkoop betadine :oo +:)+ Waar had je 'm te koop gezet?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:46

Op sporthorses. Wel voor 2/3 van de prijs die ik vroeg, maar met zijn ingewikkeld karakter ging het anders nog een opgave worden om een gepaste ruiter te vinden. Was niet stout, maar wel erg moeilijk en kijkerig.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:05

Ik had laatst ook extra hooinetten besteld zodat ik maar 1x in de week moest vullen, maar het was echt poppenspul en ze zijn ook erg klein. Ik krijg er iig een stuk minder in. Ik hou het toch bij mijn 2 gebruikelijke netten :-).
Buiten hebben ze een kist staan met een net erover dat vast zit in de hoeken. Ze eten er voornamelijk rond en dat is ook prima voor mij. Het scheelt wel veel in het wegwaaien.

Zijn er hier mensen met eigen ervaring wat betreft het vernieuwen van een houten vloer? Wij hebben afgelopen week alles behandeld tegen houtworm, maar de vloer blijkt toch te slecht. We hebben 1 plank weggehaald (voor iets van elektra te zoeken), maar de plank bleek voornamelijk uit poeder te bestaan. Hier hadden we even niet op gerekend ! Nu twijfelen we om er een nieuwe houten grenen vloer te leggen en dit ook gelijk als eindvloer zo te laten, maar ik vind niks op internet dus ik twijfel of dat wel zo'n goed plan is :=.

De elektradraad vonden we trouwens ook.. een zwarte katoenen draad... Het blijft hier wel spannend zo!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:25

Oh daar heb ik ook positieve ervaringen mee inderdaad betadine, sporthorses +:)+ Als hij maar een goed huisje krijgt toch :)

Dat klinkt inderdaad spannend Dais... heb te weinig ervaring met vloeren om je te adviseren, maar wil je wel succes wensen :7 :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:27

@dais: als je een 100% houten vloer wilt dan zou ik voor iets gaan wat een wat hardere houtsoort is. En als dat prijstechnisch even niet kan dan gewoon een multiplex ondervloer en dunnere latten echt hout.
En de aanwezige katoenen draad duidt er wel op dat alles dus ook opnieuw getrokken moet worden.
Je hoeft je dus niet te vervelen... :(:)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:18

Dais_ schreef:
Zijn er hier mensen met eigen ervaring wat betreft het vernieuwen van een houten vloer? Wij hebben afgelopen week alles behandeld tegen houtworm, maar de vloer blijkt toch te slecht. We hebben 1 plank weggehaald (voor iets van elektra te zoeken), maar de plank bleek voornamelijk uit poeder te bestaan. Hier hadden we even niet op gerekend ! Nu twijfelen we om er een nieuwe houten grenen vloer te leggen en dit ook gelijk als eindvloer zo te laten, maar ik vind niks op internet dus ik twijfel of dat wel zo'n goed plan is :=.

De elektradraad vonden we trouwens ook.. een zwarte katoenen draad... Het blijft hier wel spannend zo!

Ja, ik. Wij wilden onze houten vloer enkel laten behandelen tegen houtworm en verstevigen waar nodig. Toen we de parketvloer eruit hadden gehaald ten behoeve daarvan bleek de houten vloer echter in dusdanig slechte staat dat mijn vriend (en dat is geen zwaargewicht) er pardoes doorheen zakte. De parketvloer had al die jaren dus alle gewicht gedragen... Wij hebben toen voor de keuze gestaan om de houten vloer volledig te vervangen, of voor iets duurzamers (en comfortabelers te gaan). We hebben voor dat laatste gekozen en schuimbeton laten storten, met vloerverwarming er bovenop. Dit pakte uiteraard een heel stuk duurder uit dan waar we op gerekend hadden voor de vloer, maar we hebben nog geen dag spijt gehad.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:30

Wij hebben onze houten vloer ook vervangen voor tegels met vloerverwarming..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:33

Flew schreef:
Dais_ schreef:

Ja, ik. Wij wilden onze houten vloer enkel laten behandelen tegen houtworm en verstevigen waar nodig. Toen we de parketvloer eruit hadden gehaald ten behoeve daarvan bleek de houten vloer echter in dusdanig slechte staat dat mijn vriend (en dat is geen zwaargewicht) er pardoes doorheen zakte. De parketvloer had al die jaren dus alle gewicht gedragen... Wij hebben toen voor de keuze gestaan om de houten vloer volledig te vervangen, of voor iets duurzamers (en comfortabelers te gaan). We hebben voor dat laatste gekozen en schuimbeton laten storten, met vloerverwarming er bovenop. Dit pakte uiteraard een heel stuk duurder uit dan waar we op gerekend hadden voor de vloer, maar we hebben nog geen dag spijt gehad.

Wij moeten na de huidige verbouwing ook aan de slag met de vloer, mag ik vragen wat de m2 prijs van schuimbeton is? Dit betekend toch zand, schuim op het zand dat volstorten met beton? Jullie hebben nu geen kruipruimte meer?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:43

Flew schreef:

hebben wij ook naar gekeken met verbouwen; het risico van schuimbeton is dat je letterlijk een bak beton in een gat stort, en daardoor kans hebt op optrekkend vocht bij de muren als het grondwater hoger staat (werd mij verteld iig). weet niet in hoeverre dat in de praktijk ook voorkomt. schuimbeton is echt beton met luchtbelletjes erin. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de meer traditionele versie met piepschuim en daar beton bovenop, maar ook dat is uiteindelijk niet doorgegaan, omdat we het um.. nog wat grondiger aan hebben gepakt :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:49

@jade: tegen optrekkend vocht moet er een waterkering komen (antivochtlaag), dan heb je daar geen last meer van. Als het goed is dan is een huis ook al uit 2 verschillende soorten steen gebouwd, waarvan de ene soort harder is dan de ander.

Vloerverwarming lijkt me echt lekker. Ik zit hier op stampbeton met een 2 cm isolatie en dan kunstparket er op.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:55

DubbelFun schreef:
@jade: tegen optrekkend vocht moet er een waterkering komen (antivochtlaag), dan heb je daar geen last meer van. Als het goed is dan is een huis ook al uit 2 verschillende soorten steen gebouwd, waarvan de ene soort harder is dan de ander.

Vloerverwarming lijkt me echt lekker. Ik zit hier op stampbeton met een 2 cm isolatie en dan kunstparket er op.

ja, de vraag is alleen of die er is bij een ouder huis, als ik het internet moet geloven was dat pas na 1980 gebruikelijk.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:14

Hier geen enkel probleem met optrekkend vocht gelukkig. In de rest van het huis hebben we een normale betonvloer (lag er al) en dit is wel echt een stuk comfortabeler door de vloerverwarming.

@ Belker: wij hadden al geen toegankelijke kruipruimte. Wel hadden we een heel grote kelder onder de woonkamer en die hebben dicht gemaakt. Ik pak morgen even onze offerte van destijds erbij om je een indicatie van de kosten te geven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:18

Super Fiew, al ast bedankt. Ik heb een ovferte opgevraagd bij compofloor, volledige aluminium loer, maar die was duur. Bijna €200 m2. Alleen de vloer, nog niet eens met vloerverwarming en zand cement. :=
Hier ligt onder het huis nog heel veel steenkool....... Dat maakt storten op de grond erg duur ivm afvoer en hoeveelheid zand die we dan moeten kruien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:13

Wij hebben bij de vloer die rot bleek te zijn en vol schimmel ook meteen gekozen om te isoleren en beton te storten, ivm budget geen vloerverwarming erin

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:18

Wow, wat een reacties, dankjulliewel :D. Wat ik wel denk is dat het bij de meeste mensen de vloer betreft op de begane grond?

Bij ons betreft het de verdiepingsvloer en beton is daar geen optie. Ons huisje is >200 jaar oud en beton lijkt me niet realistisch :D.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:42

Dais, kijk eens naar compofloor, echt een heel mooi systeem, maar heel duur.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:50

Zijn de draagbalken nog wel goed dais?
Mijn ouders hebben 2 jaar geleden de vloer vervangen maar de balken waren ook rot.
Eerst uiteraard nieuwe balken, daarna underlayment en daar bovenop de nieuwe vloer. Zij hebben laminaat gedaan maar elke andere vloer kan natuurlijk ook.
Ohja en ze hebben meteen de vloer geïsoleerd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:28

Dais_ schreef:
Wow, wat een reacties, dankjulliewel :D. Wat ik wel denk is dat het bij de meeste mensen de vloer betreft op de begane grond?

Bij ons betreft het de verdiepingsvloer en beton is daar geen optie. Ons huisje is >200 jaar oud en beton lijkt me niet realistisch :D.

haha, da's lastig beton storten ja :D wij hebben op de eerste verdieping niet de vloer hoeven te vervangen, maar wegens wijziging in de indeling wel een paar balken vervangen en een stukje H balk in het huis gelegd. Omdat we graag beneden de balken in het zicht wilden, hebben we de verdiepingsvloer aan de bovenkant na geisoleerd. Wij hadden ook een (oude) grenen vloer, maar dus geen ervaring met het nieuw leggen ervan. Voor de vliering hebben we wel opnieuw de vloer gelegd, dat hebben we toen met underlayment gedaan, dat was verreweg het goedkoopst.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:31

Wbt beton storten boven, dat kan wel degelijk hoor.
Wij hadden in dl ook houten verdiepingsvloer en daar bovenop was een laag van ik denk +- lichtgewicht beton op gestort, daar is ook de vloerverwarming in de badkamer in gelegd .
Dus het kan zeker wel.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:33

ClaudiaHS schreef:
Wbt beton storten boven, dat kan wel degelijk hoor.
Wij hadden in dl ook houten verdiepingsvloer en daar bovenop was een laag van ik denk +- lichtgewicht beton op gestort, daar is ook de vloerverwarming in de badkamer in gelegd .
Dus het kan zeker wel.

in de badkamer hadden wij dat ook gepland; daar moest wel een of andere laag onder om ervoor te zorgen dat je beton geen last heeft van de werking van de houten vloer, wat het geheel meteen aardig duur maakte; daarnaast heeft een constructeur gekeken of dit qua draagkracht ook kon.