Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:53

Ik zou inderdaad eens goed naar het voer kijken robijntjah. Mijn paard werd mij ook verkocht met lichte zomereczeem. Ze stond daar aan de kust en ging bij mij naar zeer bosrijk gebied, dus zou de eczeem veel erger moeten worden. Dat was gelukkig niet zo. Ze staat nu zelfs zonder deken, is gewoon heel gevoelig op haar voer en vooral op gras. Gezien het weideseizoen ongeveer tegelijk met het eczeemseizoen begint is het ook niet zo gek dat we dat nooit bedacht hadden. :+ Mijn merrie staat nu voor het eerst zonder deken, ik durfde dat voorheen niet maar ik heb nu goede hoop.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:56

Schuurt ze trouwens aan staart en manen Robijn?
Cheetah heeft jaren lang een enorme borstelstaart gehad van het -wat leek- schuren, maar hij sliep dus in zijn stal altijd met zijn kont tegen de muur, waardoor de haren braken. Nu hij 24/7 buiten staat heeft hij voor het eerst een mooie staart :+

Oei Lynn iets te fanatiek geweest? := Nog even, en dan mag je het echt jullie eigen plekje noemen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:01

Ik ben trouwens aanhet twijfelen. De stallen hoegf ik niks aan te doen, worden gemaakt en geplaatst door het bedrijf, d eopslag doen wij wel zelf maken ( houten frame met damwand)

De zadelkamer zou ik door het bedrijf laten maken, zit dan aan de stallen vast kost 1150- extra en is dan 1.5 breed x 3 diep, wel vrij smal of niet? Ik hoef niet alles erin te plaatsen kan ook alleen de nodige spullen en de rest in het tuinhuis plaatse
Ik kan deze zadelkamer aders ook zelf maken aan de opslag vast en dan aanpassen naar de maten die ik wil en voor een stuk minder geld dan 1150- maar wel meer werk

wat doen, laten plaatsen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:10

Lynn, ervaring hier is dat als het er niet meteen is het vaak toch langer duurt voor het er wel is door allerlei andere klussen die meer prio hebben. Aan de andere kant is 1150 euro wel weer veel geld wat makkelijk verdient is. Maar als je nu al last van je handen hebt is alles wat je niet hoeft te doen ook wat waard. Je krijgt zo te horen namelijk nog genoeg werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:31

Ik hoop het want ze is ook aan haar manen begonnen :+
Het is echt schuren, ze staat al 24/7 buiten met schuilcontainer, op stal begon ze meteen als een gek aan de voerbak te schuren.

Dat kan het zeker zijn dus daar gaan we dan ook voor, kan ook nog dat ze moet wennen aan de andere flora en fauna in deze omgeving dus dat geef ik ook even.
Heb haar gisteren een deken opgedaan (geen eczeem, wel een goede vliegendeken).

Rot van je pols zeg, let je een beetje op je zelf?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:46

Lynn, ik zou het laten doen als het kan. Je hebt zelf al zo veel te doen als ik het zo lees met klussen, werk en gezin.

Als het mee zit ga ik donderdag mijn nieuwe merrie ophalen. Ze wordt eerst nog gekeurd, dus nog even spannend. Ook een lichte vorm van eczeem helaas, manen schuren.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:35

Balen van je pols Lynn. Je schrijft dat alles wat er nog ligt aan rommel voor jullie rekening komt. Meestal is het toch zo dat je bij de oplevering een laatste rondje maakt en dan nog afspraken kunt maken over wat niet in orde is. Dus als ze nog geen tijd hebben gehad om de spullen die weg moeten op te ruimen dat dat nadien gebeurt?
Laten plaatsen van de zadelkamer is op zich wel fijn, je krijgt het al zo druk (en als het lang duurt ga je je ergeren). Is de breedte een vaste maat? Zou het mooiste zijn als je alles erin kwijt kunt. Ik heb zelf naast de plekken voor zadels schuifdeurkasten van ca 60 cm diep met veel planken. Dat ruimt op en geeft rust doordat je het niet ziet (en minder stoffig). Staan vaak voor 75 euro op marktplaats van 2 meter breed.

Spannend Zapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:47

Bij ons ligt er ook nog van alles in de schuren etc, nog een stapel met oud hout maar wij hebben de afweging gemaakt, op dit moment wouden ze ook allerlei wel nuttige dingen achterlaten (grote ren, (schuil)container, aanhangwagen) dat wij akkoord zijn gegaan met dat ze die zooi ook achter laten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:29

Libera, dank je wel. Lijken me erg fijn!

Robijntjah, ik ga er niet mee op straat lopen. Gaat me echt om instappers bij de deur voor in huis. Ik draag altijd ariat's Tellirude, maar wil die uit in de gang. Ik heb een hekel aan zonder sokken, dus meestal sloffen aan in huis. Had van lucovitaal, maar die waren zo plat.
Ik heb reuma en kennis zei dat Crocs echt heel fijn zijn, dus overweeg het. Maar heb skechers gympen en vind die van Libera erg mooi.

Zomers doe ik mn birkenstocks aan, maar moet je steeds sokken aan en uit en 10x bukken is niet mn ding meer.

Lynn, waardeloos van je pols, maar je hebt ook wel erg veel gedaan.
Ik denk dat de verkopers liepen te balen dat het puin weg moest, maar ze snappen niet dat ze anders daar nog achteraf misschien iets aan hadden moeten doen. Ze kunnen beter blij zijn dat ze het nu grotendeels samen hebben kunnen oplossen.

Ik heb een kleine stal als zadelkamer in gebruik en daar staat ook wat voer in een afgesloten kist en mn ehbo spullen etc. Dekenkist met dekens die je op dat moment eventueel nodig kan hebben. Maar dragen ze bij ons niet, dus zijn echt alleen voor nood dekens. rest ligt thuis in de schuur. Dat wil ik nog wel anders, maar neemt zoveel ruimte in en muizen gaan er snel in etc.

Alles zijn eigen plekje is wel fijn, maar vaak kom je er pas achter als je bezig bent hoe je het anders wil.

Alleen mn ene ruin schuurt een klein beetje zijn staart en die smeer ik om de paar dagen in met MTG en dan gaat het goed, GIsteravond alweer veel mugjes, dus zag hem bezig en gelijk gepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:32

MTG, is dat dat spul in groene fles wat je met handschoenen moet smeren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:36

Ik heb de originele gewoon, die stinkt. Dat met het groene blaadje is met een lekkere lucht zeggen ze. Ik smeer het zo in of spuit het op de staartwortel en haal de borstel er een paar keer overheen. Als je zilver draagt, slaat het zwart uit. Maar het werkt als een tierelier, dus ik gebruik het echt al jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:38

Ohnee, dit is ander spul. Dankjewel, ga er eens mee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:43

belle_boef schreef:
Lynn, ervaring hier is dat als het er niet meteen is het vaak toch langer duurt voor het er wel is door allerlei andere klussen die meer prio hebben. Aan de andere kant is 1150 euro wel weer veel geld wat makkelijk verdient is. Maar als je nu al last van je handen hebt is alles wat je niet hoeft te doen ook wat waard. Je krijgt zo te horen namelijk nog genoeg werk

Dit inderdaad... Als je je spullen ergens anders kwijt kan kun je het inderdaad overwegen om het zelf te doen. Anders is uitbesteden ook wel heel prettig...

Hier is ook veel spul achtergebleven bij de verhuizing. De verkoopster was wel een bekende van ons en ging van dit huis naar een appartement, dus alles wat in de stal en in de schuur stond is achtergebleven. Er zat allerlei troep bij, maar ook veel bruikbaar spul als tuingereedschap, hondenmand, hekken, oud stroomapparaat en dergelijke. Sommige dingen waren heel handig, de rest is naar de stort gegaan :Y)

Ik sta bijna te stuiteren, mijn nieuwe schuilstal wordt zometeen geleverd. Vanmiddag/morgen in elkaar zetten en dan hebben de dames weer een fijn plekje waar ze kunnen relaxen *\o/*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:03

Ohhh mentjuh... dat is echt heel erg klotenieuws zeg... -O- :(:)
Bij mijn Fries was het trouwens hetzelfde verhaal (wel wat minder heftige afloop...), maar hij liep ook rechtsvoor niet goed.. terwijl het grootste euvel linksachter zat.. wat zijn ze soms toch hard voor zichzelf hè.. -O-

Leuk superpony, dat je 'nieuwe' paardje bij de rest is komen te staan :D

Beterschap Jolijn!! :*
Ohhh zou echt ruk zijn als ze een eczemer is.. -O-

Hmm Lynn_Nikita, moeilijke keuze.. ik zou het dan denk ik toch zelf doen, maar meer omdat ik denk dat 1,5x3m niet groot genoeg is :')

Superleuk xJitskee!! :D :):) Staat ie al?! :D

Ik heb gisteren Jay weer opgehaald en nu zijn alle mannen weer gewoon lekker thuis <3 :+: Toch wel fijn om alles weer bij elkaar te hebben, al hebben we ook een heerlijk maandje gehad bij WNL. Vooral ook een hoop geleerd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:43

Gaaf paard is het toch.. Mooie foto's!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:40

Ik val ook binnen. Rond december huis gekocht aan een zandpad. Heerlijk rustig met wat grond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedoeling was twijfel twijfel paard wel of niet thuis. Maar met veel meer huis en veel meer tuin veel minder tijd om ook nog naar pensionstal te gaan.
Vandaar besluit om paard wel thuis te doen.

Afbeelding

En vandaag is paddock klaar gemaakt!
Wel beetje heel grote paddock maar ideaal in de winter!

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog heel veel palen slaan en dan kan paard naar huis! Samen met Shetlander die dan ook komt als maatje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:02

Welkom Coby en gefeliciteerd met je nieuwe woning

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:12

Dank!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:35

Welkom Coby! Mooi plekje heb je daar!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:05

Gefeliciteerd Coby, ziet er goed uit!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:08

Dank! Eerst nog wat onwerkelijk maar straks beestenboel lekker thuis.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 23:15

Welkom!

Lynn balen van je pols, ik had hetzelfde tijdens mijn derde zwangerschap ik heb het geluk er twee dagenna de bevalling vanaf te zijn.
Zo pijnlijk is het :(:) rust inderdaad, maar begrijp heel goed dat het niet het moment is.
Is het niet mogelijk een extra stal als zadelkamer te gebruiken?
Persoonlijk zou ik proberen zo min mogelijk losse schuurtjes etc te hebben.

Hier even kijken of we mijn oude merrie misschien woensdag al naar huis halen.
Dan zou ze achter et huis komen, in de wei kan ze nog niet want die is nog niet netjes omheind.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 03:32

Stomme pols houdt mij weer wakker nu.
Extra stal kost rond de 2250 extra dat is nu niet haalbaar. Zadelkamer wordt geen los gebouw in beide gevallen. Deze komt of aan de stallen vast , halve stal breed met een dichte deur ipv deelbare deur of in/aan de hooiopslag vast. Die maken wij zowiso zelf en tussen deze ruimtes in komt vermoedelijk de poetsplek

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:08

Mooi plekje Coby.

Balen van je pols Lynn, sterkte.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:12

Welkom Coby! Heel veel plezier met jullie avonturen.

Lynn, auw, die stomme pols! Heel erg balen...
De bewoners van ons vorige huis hebben ook een hele hoop achtergelaten. In eerste instantie dachten we mennnnn.... Wat moeten we met al die zooi. Maar er staan zoveel handige spullen tussen. Van waterpomp tot een looppoortje dat nog in het hek gezet kon worden, tot heel veel gereedschap, tuinbenodigdheden. We gebruiken veel spullen inmiddels regelmatig. De echte zooi doen we nog wel een keer weg.

Robijntjah, jeetje wat rot zeg, zomereczeem. Mijn merrie wordt ook "opeens" verdacht van zomereczeem. Ze had heel veel jeuk aan haar staart, opeens... Vond regelmatig hele plukken staart in de wei, ze schuurde aan alles waar het kon (met name de palen waar wij hooizakken aan ophangen - die stonden binnen no-time allemaal scheef). De dierenarts dacht eerst aarsmaden. Behandeld en het was even weg/minder, maar toen begon ze weer te schuren. Sinds we kuubskisten in de wei hebben als voerbakken, begint ze ook haar hoofd en manenaanzet te schuren. Nu staat ze dus sinds een week onder een deken. Het lijkt wel te helpen, zie haar in ieder geval haar staart niet meer schuren. Hier is wel een en ander veranderd aan het voer (veel meer ruwvoer, lees, nu eindelijk voldoende te knabbelen) en ik denk de grootste verandering dat ze hier dag en nacht buiten staan. En als ik terugdenk... Vorig jaar stond ze ook haar hoofd/manenaanzet flink te schuren, maar ik heb dat nooit verbonden aan eczeem. Ik ben benieuwd nu met die deken.