Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:58

lynn moet wel lachen om je actie maar doe voorzichtig!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:02

Oei lynn dat kan flink pijn doen. Maarrreh werkt het nou in je eigen haar??

Kvulden idd bloedonderzoek. Het eerste wat ik nu denk is ppid.

Ik haal hier ook echt alles uit elkaar met voeren. Twix is 6, training in opbouw krijgt een halve schep haver en suikervrije muesli, esra is 22 doet zo min mogelijk en is iets aan de dikke kant dus die krijgt hetzelfde maar wel met extra magnesium anders wordt ze kreupel. En kliek is 23 en die krijgt 2 scheppen 18+ muesli en een halve schep merriebrok plus prascend. En dan heeft twix ook nog voernijd. Alles uit elkaar dus, kan ik 'lekker' opruimen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:03

Auw lynn! Gelukkig alles nog heel? Gister ook vol op mijn snuit op het asfalt omdat pony me onderuit trok. Was maar 2 passen ofzo maar ik ging mooi om. Merk je toch weer hoe sterk ze eigenlijk zijn. Normaal een mak schaap maar ze schrok even.

Ik vraag me af hoe het met abby is. Ik hoop wat beter nu.

Wat fijn kirr! Lekker in het bos.

Ik voerde zap alweer luzerne bij omdat er nu weinig in het gras zou zitten. Nu is ze echt te dik geworden. Misschien iets voor je shet? Wel veel eiwit, weet niet of dat kwaad kan.

Interessante theorie spatter! Zo had ik het nog niet bedacht.

Mest in je kippenhok. hebben ze verder genoeg ruimte? Dat ze niet op de mest hoeven zitten? Ik heb geen verstand van kippen hoor dus ik roep maar wat.

Rijbroek idefix lijkt me dan niet het geschikte model voor jou? Ik zoek dan verder, maar ik ben ook wel heel precies hoor! Moet gewoon goed zitten.

Weer de osteo gehad. Paard blijft problemen hebben. Nu met rechtsachter. Hoop dat ze opknapt. Vrijdag zadelmaker ivm naar voren schuivende zadel.

Zapje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:13

Tinkertje ziet er helaas slecht uit. Echt moddervet nu. We denken aan ir. Heeft van die kwabben. Probleem is dat ze vol op het gras staan, hele jaar door. Vind moeilijk om te zien en er niks aan te kunnen doen omdat het mijn pony niet is. Mijn pony werkt meer en is een volbloed dus ja, lastige combi.

Straks krijg ik ze aan huis en ik ga een track maken, dus dan beperkt op het gras. Maar weet niet of ik de tinker mee wil verhuizen. Lief beestje en ik zou haar graag wat fitter zien. Maar ik wil geen gratis pensionstal worden, ook ivm het extra werk. Ik mag er niet op rijden dus zou puur voor de gezelligheid zijn. Nog maar even zien hoe het loopt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:18

ik leef nog hoogstens morgen spierpijn, merk dat ik niet meer zo flexibel ben. Wilde laatst een radslag voordoen en hoorde alles kraken in mijn lichaam

Ja Abby hoe is het?

Zapje, mss vraag ik het alweer maar van wie was tinker? Vol op gras staan is voor een dikkertje niet heel goed.

Ik wil juist meer gras maar is kaal en die droogte van laatst werkt ook niet mee. Wanner spuiten voor onkruid, voorjaar? En daarna doorzaaien?
Ik spoot altijd zelf met rugspuit maar heb ook mijn nieuw gezaaide wei alweer vol staan en moet nu alles laten doen

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:35

DoorZaaien beter nu toch? Hier idd ook vreselijk droog.

Ik weet dat ze beter op zand met hooi kan staan bijv. Ze heeft een verzorgster waar ik het goed mee kan vinden. Eigenaren komen ong 2x per jaar. De verzorgster 3/4 x per week meestal. 1 van de huurweides wordt gehuurd door de eigenaren, mogen hier verder niks veranderen, is van sbb.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:45

Voortaan maar anti slip gebruiken, Lynn :(:)

Voeren gaat hier ook niet altijd even gemakkelijk, heb ze wel zoveel mogelijk bij elkaar staan met dezelfde voerbehoefte, maar ook in die aparte kuddetjes ontkom je niet altijd aan tijdelijk apart zetten ivm bijvoeren...

De zorgenkindjes staan 's nachts apart en krijgen dan twee maal extra bijgevoerd en rijker hooi.
De dikkerds worden tegen zichzelf beschermd dmv het verstrekken van minder voedzaam hooi en eventueel het (tijdelijk) gebruik van een graasmasker.
Zo worden de onderlinge verstandhoudingen zo min mogelijk verstoord en blijft iedereen blij!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:15

Oh Linn dat kan behoorlijk pijn doen. Zie het al helemaal voor me. Haha

De Shet is inmiddels 27,5. En vrolijker dan ooit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:17

Aanmaken van wintervacht kost veel energie.
Extra slobbermaaltje of een vitamineboost kan dan best behulpzaam zijn op die leeftijd :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:22

Tadaa, een hooihok!
Afbeelding

Nu heb ik alleen geen waslijnen meer :')
Hopen dat het hooi onder de 1.80 heen geduwd kan worden op een pallet en dat het de winter uit houd.

Had vanmorgen op Kimmie willen rijden maar die had een enorme troebele snottebel dus die heeft de dag vrij gekregen van me.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:28

Shirley, ik heb een boomloos zadel: een Ghost. Barefoot is niks voor mij. Ik heb een bekkenblessure en barefoot is voor mij veel te breed. Zeker op mijn fjord. Alhoewel ze heel wat kilootjes kwijt is. Ik gebruik mijn Ghost op mijn 2 rijpaarden en was er dus heel blij mee. Mijn fjord is kort en rond en ik kan dus niet breed zitten. Dat is al geen makkelijke combi, dus we zijn al heel veel zadels, zadelpassers en geld verder -O- . En mijn Barok Pinto is hyper gevoelig, kort en hoge en lange schoft. Die wil eigenlijk alleen een batebackpad op zijn rug. Ik dacht met deze Ghost eindelijk gevonden te hebben wat ik zocht. Voor mij én voor mijn paarden. Maar twijfel nu toch weer. Sjaak gisteren in de staak en Caj vond ik ook wat warm bij haar schoft na de rit van vanmorgen (22 km). En dat was voorheen niet zo. Ik heb wel een andere pad eronder nu. Dus mss is dat t. Maar dat kan t bij Sjaak niet zijn, want die houdt ook niet van pads, dus ik rij hem zonder pad eronder. Kun je van alles van vinden, maar daar liep hij het best op en ik zit er maar 1 x in de week 30-45 min op. Maar ineens vond hij het ook niks. Dus ik baal echt! Maar goed, ik hou het even goed inde gaten en Sjaak gaat 's nachts maar onder een deken, want die staat er 's morgens aardig strak bij. Ik vond t zelf nog een beetje te vroeg voor dekens met dit mooie weer, maar hij denkt er toch anders over. En 's nachts veel mist en inderdaad heel koud 's morgens.

Nou ja, ik baal dus gewoon 8)7

Ik zet 's ochtens en 's avonds ook 2 paarden apart. Ik heb 2 IRendie snel te dik worden en een ppider die snel te mager wordt en een Belg die niet hoog in de rangorde staat, dus die mag ook wel wat extra. Werkt echt prima. 's Morgens ruim ik de boel dan vast op en 's Avonds ga ik tv kijken en kom ik terug voor de laatste voerronde. Heeft iedereen zijn hap weer achter de kiezen. Belg blijft de hele nacht apart staan en krijgt dan een flinke baal hooi. Zo blijft iedereen aardigop gewicht.

Abby missen we wel, ja.

Lynn: niet je nek breken, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:38

Ik hoop dat Abby toch nog af en toe meeleest, Meid we denken aan je! :(:)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:00

Bij ons is de kogel door de kerk. De paarden blijven op pension en de weide zal worden verhuurd.
Helaas wil dat zeggen dat Buddy de Shetlander toch definitief weg moet. Ik vind het heel erg jammer maar ik kan niet alles houden en wil me nu toch even focussen op de sport en dat kan op de wei echt niet.
Dus moet er iemand nog op zoek zijn naar een gezelschapsdiertje. Hij is ondertussen bijna 4 maanden gecastreerd en echt super rustig en lief. Goed achter stroom te houden, 4 jaar, red dun van kleur en ik schat slechts rond de 70 cm groot.

Moest er nog iemand mensen weten die in de buurt van Oud-Turnhout, België een stukje weide zoeken..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:27

Ik zal er eens over nadenken Yontheke...

Lynn, geweldig, ik had ineens beeld.
Maar toch voorzichtig blijven hoor.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:35

Awh Lynn, kan behoorlijk pijn doen zeg #) Maar gelukkig ben je nog heel ! Op de spierpijn na dan ;)

Oh, wat een super zondag heb jij gehad kirr !! *\o/*
Ondanks de frisse ochtend, moet dat wel écht genieten geweest zijn !!

Mijn merrie en ezel doen het in feite louter op hooi en af en toe een extraatje. M'n pony van 26 krijgt in de inter al snel eens warme bietenpulp bij en daar doet hij het erg goed op qua gewicht en aanmaak van winterhaar. :j Al is het wel een kunst om dat te voeren aan hem alleen... Dus vaak krijgt mijn paard dan ook nog een schep 'arm'voer tesamen met mijn ezeltje.
Het enige 'probleem' is vaak het verliezen van dat winterhaar... Gaat vaak gepaard met veel schuren helaas :\

Een erg creatieve hooiopslag Azmay := Zolang het hooi maar droog blijft zeker ;)
Wij gaan hier een kleine vierkante container van 2,5m breed en 2m hoog plaatsen en dit dan volproppen met kleine pakjes hooi voor deze winter. Blijft het hooi ook mooi droog en het containertje ziet er best nog netjes uit. Na een likje verf tenminste :+

En ik zou de mest in een compostbak doen in de kippenren. Maar de kippies hebben nog plek genoeg met hun uitloop van 2m op 10m ;) Een eventueel compastbakje van 2x2 zal wel geen ramp zijn :+
Al ben ik er nog niet geheel over uit hoor...
Zal nog even moeten zoeken en nadenken over een makkelijke aanpak voor de mest denk ik zo...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:02

Sorry jongens, heel lief van jullie.
Ik probeer zo hier en daar nog wel mee te lezen maar erg veel zin heb ik er niet in, sorry. Heb t retedruk met al het noodzakelijke af te krijgen.

Het is inmiddels officieel dus kan ik het ook wel op bokt spuwen. Mijn man en ik zijn uit elkaar. Ik ben achtergebleven in onze (net gekochte) boerderij met de paarden en honden. Hij betaald wel nog netjes zijn deel en komt een dag in de week helpen met klusjes in en om het huis. Maar de dagelijkse verzorging en het huishouden en zo valt op mijn schouders. En dat valt me zwaar. Ik draai een 36-urige werkweek waarvan in de vrijdag op school zit voor mijn opleiding (verplicht vanuit het werk).
Als ik thuis kom is het boodschappen doen, honden uitlaten, honden eten geven, paarden water geven, koken, eten, afwassen en dan is het meestal alweer 9 uur. Dan heb ik nog geen stofzuiger gezien en nog niet gedouched.
Paardrijden is er al in geen drie weken van gekomen. Ik kom er gewoon niet aan toe.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:05

Warme pulp? Hoe doe je dat. Het moet toch wel 7 uur weken. Dan is het toch al koud?
Vitamine boost heeft ze al gehad. Die krijgt ze regelmatig en ook de vitkoeken. ( Heeft iemand daar nog een variant op trouwens)
Dierenarts en hoefsmid vinden dat het door de leeftijd komt. Maar zie haar toch graag wat dikker.

Heb je nog hulp kunnen krijgen bij de paardjes Abby? Pffff niet niks allemaal. Ik duim voor betere tijden.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:07

Abbey wat rot voor je, heel veel sterkte in ieder geval!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:07

Wat een narigheid!

Maar je vindt je draai wel, echt!
Kwestie van wennen, prioriteiten stellen en niet teveel eisen van jezelf :(:)

Kop op, meid!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:12

Als je met warm water pulp maakt is het veel sneller klaar.
Of anders is het die speedibeet.. is dat ook niet met warm water.

Abby, ooh geen fijn nieuws. Mijn pb staat altijd open als ik moest kunnen helpen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:12

kvulden schreef:
Warme pulp? Hoe doe je dat. Het moet toch wel 7 uur weken. Dan is het toch al koud?
Vitamine boost heeft ze al gehad. Die krijgt ze regelmatig en ook de vitkoeken. ( Heeft iemand daar nog een variant op trouwens)
Dierenarts en hoefsmid vinden dat het door de leeftijd komt. Maar zie haar toch graag wat dikker.

Heb je nog hulp kunnen krijgen bij de paardjes Abby? Pffff niet niks allemaal. Ik duim voor betere tijden.

Als je opgiet met loeiheet water is het met vier/vijf uurtjes wel voldoende geweld en afgedekt (desnoods nog ingepakt) blijft het, mede door het broeiproces, nog goed warm!
Soms zelfs tè warm ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:20

Sterkte Abby. Rotsituatie...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:26

Abby, wat een toestanden toch. Misschien een andere indeling van de dag? 1 x in de week boodschappen doen (of AH bezorgdienst?), in het weekend voor meerdere dagen koken. Stofzuiger kan best 1 of 2x in de week. Je woont er alleen, dus niemand die er over zeurt.

Maar hoe haat dat met de boerderij? Blijf je daar wonen? Het was al zo n gedoe met al die asbest...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:33

Abby :(:)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:50

Wat rot Abby!