[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 22:37

Ik heb zelf een auto-immuunziekte met chronische ontstekingswaarden, veelal ontstekingen in organen zoals blaas/lever/hart/nieren/hersenen maar ook reacties op m'n huid en slijmvliezen.

Hopeloos op papier, maar ook tijdens slechte dagen nog heel veel goede momenten. En ik ben heel blij dat mijn behandelend artsen niet reageren zoals veel dierenartsen en paardeneigenaren doen als een paard iets mankeert. Dan was ik er niet meer geweest 8)7

Anyway, iemand weleens ervaren dat een aantal pakken hooi niet gegeten wordt?
Hier zijn een aantal pakken grover hooi, ziet er verder goed uit. Goede kleur. Ruikt niet muf of beschimmeld. Maar élk pak van dit hooi wordt besnuffeld en genegeerd.
Het lijkt wel van een grassoort wat niet gezond/eetbaar is voor paarden.

Of zeg ik nu iets heel geks?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:01

Lastig te zien op de foto. Neigt dat grove naar stro? Dat laten ze hier ook resoluut links liggen. Dat spul zat ook in het hooi wat we afgelopen winter aangekocht hadden. Ik heb het uiteindelijk gebruikt om de stallen op te strooien :+
Los in de bakken gegooid en zodat ze het fijne hooi konden opeten en dan de rest als strooisel gebruikt.

Maar ja, dat 'geweldig gezonde gras moet eerst uitbloeien voor het geschikt is voor paarden is' gras gaat er hier ook niet in. Foutje gemaakt toen we de laatste keer gehooid hebben en te weinig laten maaien. Dus hadden de paarden van dat lange spul. Ze hebben alles plat gewalst, ondanks de strookbegrazing. En wij hebben gister alles kort gehakseld met de bosmaaier en grasmaaier. Kwallen zijn het. En ik maar voeren....

Kwamen er gister trouwens ook achter dat we een gigantische (2 a 3 meter) hoge pruimen boom/struik hebben. O:) Staat naast de schuilstal in de wei. Ieder voorjaar denk ik: wat is dat..... Google lens kwam met een sleedoorn. Maar dat leek er ook al helemaal niet op. Gingen we gister dat ding snoeien, hangt het vol met pruimen _O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:09

Leuk zo'n onverwacht cadeautje!

En dat 'hooi' ziet er uit als gemaaid riet...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:14

De pruimenboom is hier erg grwenst. Die is mooi op paardenhoofd hoogte gesnoeid…… Net zoals de kersenboom bij de wei. Even een takje eten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:20

SafeHaven schreef:
Ik heb zelf een auto-immuunziekte met chronische ontstekingswaarden, veelal ontstekingen in organen zoals blaas/lever/hart/nieren/hersenen maar ook reacties op m'n huid en slijmvliezen.

Hopeloos op papier, maar ook tijdens slechte dagen nog heel veel goede momenten. En ik ben heel blij dat mijn behandelend artsen niet reageren zoals veel dierenartsen en paardeneigenaren doen als een paard iets mankeert. Dan was ik er niet meer geweest 8)7

Anyway, iemand weleens ervaren dat een aantal pakken hooi niet gegeten wordt?
Hier zijn een aantal pakken grover hooi, ziet er verder goed uit. Goede kleur. Ruikt niet muf of beschimmeld. Maar élk pak van dit hooi wordt besnuffeld en genegeerd.
Het lijkt wel van een grassoort wat niet gezond/eetbaar is voor paarden.

Of zeg ik nu iets heel geks?

[ [url=m/yj2HMe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pcAsGr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LA9Iex.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ErlDH0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9xp2ba.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hR9rJX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hetzelfde met op papier en om te zien prachtig paarden hooi
Maar ze vinden er geen bal aan .
Mix het nu maar met ander hooi

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:05

Ja ik heb het nu ook gemengd, maar ze laten elk sprietje liggen dus dan maar vast een voorraadje bodembedekking voor aanstaande winter. Gemaaid riet, hm dat zou zomaar kunnen!

Genieten jullie ook zo van de regen? We hebben een bloemenstrook die we zelf geen water geven, en die begint nu gelijk te ontwaken

Afbeelding

Zal volgende week wel helemaal losbarsten als de zon weer gaat schijnen <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:06

Waar ik van doordraai is dat stomme JKK , blijf steken! Buurman heeft n stukje grond waar die niets mee doet maar ook niets aan doet .
Pffff
En verhuren wil die t ook niet zodat ik goede wei voor de paarden van kan maken .

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:41

Toevallig vandaag weer een vuilniszak vol van uitgetrokken. Gaat nu wel lekker makkelijk door de regen :=
Zat ook een freak tussen:

Afbeelding
Afbeelding

Een paar anderen hadden prachtige bezoekers:

Afbeelding

Maar kan me voorstellen als het bij de buren vol staat en ze doen er niks aan dat je de plant niet echt meer kan waarderen 8)7

Dan is het dweilen met de kraan open. Je zou denken als hij er toch niets mee doet is verhuren ideaal, wordt er voor gezorgd en verdient ie er nog geld aan ook.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:30

Balen idd zo'n buurman...

Lekker mutantje heb je daar SH! :')

Dat hele grove hooi zou ik bewaren voor de winter, jan/feb/mrt, vaak willen ze dan wel graag grover hooi eten. Jammer genoeg hebben onze paarden geen enkel theorieboek gelezen dus die doen maar wat met eten... Ze eten rustig 80 balen met smaak weg en dan ineens, poef, hoeven ze het niet meer. :roll: Ik probeer het niet meer te snappen... :+

Ik ben in overleg met de loonwerker over een nieuw pad van 50 meter waar 2 heuveltjes in komen. Superleuk! :):)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:00

Dat is een monsterlijke JKK stengel inderdaad!
Bezoekers heb ik er ook in ! Geel bruine rupsjes, wat worden het knappe vlinders of motten ofzo?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:04

Zwart rode dagmotten. Jacobsvlinder wordt dat.

Gaaf Irene, dat zullen ze leuk vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:05

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:06

Wij hebben ook heel veel rupsen zitten. Inderdaad van de st jacobsvlinder. Maar vandaag ook wel weer veel uit de wei gehaald. Nog 1 wei te gaan…
Buiten de wei mogen ze voorlopig blijven staan tot de rupsen groot zijn of de plant richting zaad gaat. Dan gaan ze er uit of de koppen er af, tegen het uitzaaien.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:06

Ik heb ook al een paar rondjes met de schup gedaan om de JKK eruit te halen. Elke keer dat ik denk dat ik alles heb, komt er toch weer eentje hallo zeggen. Weg ermee, ik wil niet dat het zich uitzaait hier.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:23

JKK blijft een feestje haha precies wat jij zegt neile, je bent klaar en dan ineens tadaaaaaa weer nieuwe!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:45

neile schreef:
Ik heb ook al een paar rondjes met de schup gedaan om de JKK eruit te halen. Elke keer dat ik denk dat ik alles heb, komt er toch weer eentje hallo zeggen. Weg ermee, ik wil niet dat het zich uitzaait hier.

Ja echt hoor. Een regenbuitje en ze ploppen spontaan weer op :x

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:53

Ja, ik ben nu voor het derde jaar bezig maar ze komen nog steeds……. Wel veel minder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:40

Ja hier ook veel minder gelukkig :j

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:46

Ik had vorig jaar bijna geen jkk, dit jaar veel ;(
En inderdaad zo is er niks en zo staat eropeens 1, hoe groeien ze in 1 dag :roll: of zou ik een nieuwe bril moeten?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:12

Schijnt dat 1 zaadje zelfs na 20 jaar nog op kan komen en dat 1 stukje wortel een nieuw plantje kan vormen. Zo blij dat ik van m’n vorige weide af ben. Die stond vol. Nu niets. Land lekker om laten ploegen en ingezaaid. Mooi gras dit jaar, op wat zuring na bijna geen onkruid en zeker geen jkk Zo fijn!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:05

hiphorse schreef:
Ik had vorig jaar bijna geen jkk, dit jaar veel ;(
En inderdaad zo is er niks en zo staat eropeens 1, hoe groeien ze in 1 dag :roll: of zou ik een nieuwe bril moeten?

Inderdaad, het is er ineens. Ik loop steeds alles na, denk ik het vrij te hebben en hoppa, dan is er ineens toch weer een

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:22

Hier gelukkig erg weinig JKK. Heb er gister 3 uitgetrokken bij de poel en verder een paar eerste jaars, maar die vind ik wel lastiger. Heb zo een ronde vork, maar kreeg die tijdens de droogte amper de grond in.

Bij de buurman is het geel van de JKK en ook dichtbij. Zijn eigen paarden lopen er normaal tussen en het is een keer gemaaid, maar lijkt elk jaar meer te worden. Ze doen er helaas niet echt iets aan, of althans, niet wat je zou moeten doen.

Verder is gister alles blijven staan gelukkig. De jonge wilgen gingen alle kanten op, maar ze staan nog allemaal.
Van bos alleen enorm veel blad, vooral eikenblad.

En ook weer van de kant van de buurman esdoornblad, dus flink aan het ruimen geweest. Nu de weitjes nog schoon en dan hopelijk pas met de herfst weer.

In de tuin is wel onze mega vlinderstruik omgewaaid. We hebben hem weer rechtop kunnen zetten, maar hij heeft een flink jasje uit gedaan. En we hebben ontzettend veel afval.
Zouden jullie dat in de takkenril durven te doen? Ze kunnen erbij. Over vlinderstruik lees ik wisselende dingen over eetbaar en giftig.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:14

Vlinderstruik zou ik als levende plant eerder neerzetten dan het te gebruiken in de takkenwal omdat ze het dan misschien niet meer als giftig herkennen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:39

Ja, ik durf het niet. Moest hem halveren, dus heb nu zeker 2kuub afval liggen.

Valt me op dat ze eerst aanvallen op nieuwe takken en het daarna wel met rust laten. Hij zou niet zwaar giftig zijn, maar ja.........
Hij staat in de tuin waar ze niet bij kunnen. Voor het voorbij lopen staat alleen wilg, roos en vlier.

Wat het hooit betreft; hier ook zo irritant dat ze hooi soms echt niet eten.

Onze hooiboer is wel heel fanatiek bezig om de kwaliteit te verhogen, is erg anti JKK, dus blijf maar bij hem. Weleens rotzooi in het hooi gehad, maar wat mensen de natuur in gooien, doe je soms toch weinig aan en alle land kan je nooit helemaal 100% schoon krijgen denk ik.

Hebben jullie veel kraaien? Hebben echt 4 vaste bewoners die erg brutaal zijn. Soms krijgt de Border Collie ze wel even weg, maar daarna zijn ze er weer. Nestjes van de koolmeesjes, duiven, mereltjes etc lijken al vermoord.
Nu in de stal een heel leuk zwaluwen nestje en baby's doen het goed, maar ben er echt heel bang voor. Vandaag of morgen krijgen ze de eerste vlieglessen.
De kraaien lijken niet te jagen op de ouders die ook wel hele goede vliegkunsten beheersen, maar ja.......

Het nestje van het winterkoninkje is kapot gewaaid, ook zo sneu. Was wel al leeg.

Mag verder niet klagen, want hele bos staat nog rechtop. Anders was onze omheining en ons huis wel plat geweest.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:41

Hier ook kraaien…. En hondsbrutaal. Maar hier rooft de vlaamse gaai veel leeg.