Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelle007

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:09

Hi, ik wil graag mijn paarden aan huis zetten. Heeft er iemand tips?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:11

@Jinte welke netten gebruik je. Ik ben er mee gestopt, maar voor mijn tinker zou het wel handig zijn. Ik had netten gemaakt om een grote ronde baal. Dat werkte ook super, maar toen Rosie door had dat ze stuk kunnen stond ik ipv te vullen elke dag te knopen. 8)7

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:15

kvulden schreef:
@Jinte welke netten gebruik je. Ik ben er mee gestopt, maar voor mijn tinker zou het wel handig zijn. Ik had netten gemaakt om een grote ronde baal. Dat werkte ook super, maar toen Rosie door had dat ze stuk kunnen stond ik ipv te vullen elke dag te knopen. 8)7

Wij hebben ze van PaardEerlijk. Zeer tevreden over. Onze haflinger eet namelijk het hooi door het net tussen dr tanden te nemen en dan hopen dat er hooi mee komt :') En de jongste vindt het leuk om er op te gaan staan.
Toevallig net aan het kijken wat een nieuw groot net gaat kosten voor om de grote balen :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:18

Chanelle007 schreef:

Wauw, dat is wel een hele open vraag :+
Mijn tip zou zijn verdiep je eerst zelf eens wat meer in wat je precies wil etc. En als je echt concrete vragen hebt zijn de meeste in dit topic echt niet te beroerd om hun ervaringen te delen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 21:23

Chanelle007 schreef:

Tips zat. Eerste tip. Lees alle paarden aan huis topics door

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:56

Jinte schreef:
kvulden schreef:

Wij hebben ze van PaardEerlijk. Zeer tevreden over. Onze haflinger eet namelijk het hooi door het net tussen dr tanden te nemen en dan hopen dat er hooi mee komt :') En de jongste vindt het leuk om er op te gaan staan.
Toevallig net aan het kijken wat een nieuw groot net gaat kosten voor om de grote balen :)

Die prijs zal vast niet misselijk zijn ik ben benieuwd, die van mij kauwt ook zo op het net om hooi te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:18

Chanelle007 schreef:

Zoek een rijke vrijgezel die buitenaf wil wonen en koop een huis met voldoende grond :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:10

Met dank aan de tips uit dit topic een frame met hooinet voor in de kuubkist gemaakt. Net van cavalo is het geworden. Eerst eens kijken of deze manier van voeren bevalt en dan eventueel een net van paard eerlijk voor het volgende frame.
Nogmaals dank voor de tips en de duidelijke foto’s!

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:13

Maar hoe voorkom je nu dat het net er kompleet uitgetild wordt ??

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:39

Met een ketting of touwtje bij de hoeken aan de bodem vastmaken. Straks wil ik ook zoiets gaan maken, met aan 1 kant 2 karabijnhaken zodat ik het frame aan 1 kant kan optillen om de bak te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:05

Ik heb ook zo'n constructie gehad, vastgezet met kettingen in de hoeken. Mijn paard kreeg het toch altijd voor elkaar om het frame uit de bak te trekken of de kettingen los te trekken van het frame. Ik vond het ideaal te vullen, maar helaas werkte het hier dus niet zo goed. Maar ik moet zeggen dat die van mij (Tinker) wel lomp en sloper is. :Y) Ik heb nu een groot net in de kuubskist, maar dat is wel iets minder makkelijk te vullen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:17

Is best zwaar dus ik verwacht niet dat ze het er uit tillen. Anders inderdaad de constructie met onder een oog en boven een oog en daar touw of ketting doorheen waar het frame aan vast zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:19

Vergis je niet in de kracht van een paard. Hier kregen ze een bak met 2 grindtegels van 40/60 nog van de grond :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:21

Dit idee.

Afbeelding
Afbeelding

Ik vond alleen bij dit steigerbuizen frame het gat aan de zijkant nog zo groot, dan eten ze net zo snel als zonder net lijkt mij.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:22

Nou idd.. heb mijn hengst een keer voorbij zien lopen met een landhek van 6 meter hangend aan z'n halster..... Met de shet daar weer achteraan, want die stond ook vast aan het hek _O- . had 'm uit z'n scharnieren getild en is ermee aan de wandel gegaan... :wow: Dus dan is zo'n frame een eitje om op te tillen :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 13:26

Hier eentje die met haar halster is blijven hangen en een compleet tuinhuisje heeft ontzet. (en een van haar tanden %) )

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:28

Utopia _O- _O- _O- ik ben beelddenker dus zie nu echt je Fries met hek en daarachter de shet lopen _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:29

Ja... en dat zie je dan voorbij wandelen _O- Niet in paniek, gewoon op het gemak :') Ik heb ook wel heel hard gelachen (en gerend := ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:30

@MizzMontana: ipv 1 hoek van 90 graden maak je er 2 van 45 graden met een stukje buis er tussen. Zodoende kom je verder de hoek in en dus minder open ruimte er naast.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:35

DubbelFun schreef:
Maar hoe voorkom je nu dat het net er kompleet uitgetild wordt ??

Wij hebben 4 koorden aan de bodem bevestigd dmv ringen, door het net en boven vastgeklikt aan ring dmv karbijnhaak. Als je touwen te lang zijn zouden ze het er wel uit kunnen tillen ja.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:58

Ik heb mijn bakken nooit vol zitten en heb gekozen voor vastmaken met dikke elastieken (trapeze koord 8 mm) met een musketon. (https://www.fontainescreations.nl/websh ... -15mm5.jpg) Zodoende heb ik wat bewegingsruimte en zit het net altijd strak over het hooi. Dit scheelt een hoop in de herrie die het kan maken (al zal het met hout wel meevallen) :)

Enige nadeel is dat in de winter de sluiting van de musketon wel eens bevroren is en ik eerst met de aansteker er langs moet :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:59

Ik had een tijd terug een nieuwe zak wortels gehaald en die lag op de wortelkar want nog niet opgeruimd. Paardlief liep erlangs met binnenhalen en tilde de 25 kg wortels zo mee zonder moeite. Ik had wat meer moeite om hem zover te krijgen de wortels los te laten :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:00

DubbelFun schreef:
Ik heb mijn bakken nooit vol zitten en heb gekozen voor vastmaken met dikke elastieken (trapeze koord 8 mm) met een musketon. (https://www.fontainescreations.nl/websh ... -15mm5.jpg) Zodoende heb ik wat bewegingsruimte en zit het net altijd strak over het hooi. Dit scheelt een hoop in de herrie die het kan maken (al zal het met hout wel meevallen) :)

Enige nadeel is dat in de winter de sluiting van de musketon wel eens bevroren is en ik eerst met de aansteker er langs moet :)

No joke.... glijmiddel op doen dan zou het niet moeten bevriezen, werkt ook op de rubbers van je auto :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:04

xXutopiaXx schreef:
Nou idd.. heb mijn hengst een keer voorbij zien lopen met een landhek van 6 meter hangend aan z'n halster..... Met de shet daar weer achteraan, want die stond ook vast aan het hek _O- . had 'm uit z'n scharnieren getild en is ermee aan de wandel gegaan... :wow: Dus dan is zo'n frame een eitje om op te tillen :P

:') _/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:19

@maartje: goede tip, ga ik zeker onthouden :)
@marloes: geef hem eens ongelijk :D