kristelhans schreef:Heeft iemand van jullie ervaring met het bestraten en daarna gevoelig lopen? De smid is al 2 keer geweest en de zool van Viool (mooi gerijmd he) is wat 'kaal' doordat ze nu veel meer op het harde staat. Gaat dat met tijd goedkomen? Hoefgroei is niet optimaal nu natuurlijk en ze is ook niet kreupel maar wel gevoelig. Stallen met oppot vlas staan open en ze hebben een pad met zacht zand en een grote paddock ter beschikking. Viool is vorig jaar bevangen geweest en de smid zegt dat ik het even moet aankijken, ze heeft geen ijzers en dat heeft ook niet direct zijn (mijn) voorkeur omdat de hoeven an sich zooo goed en mooi zijn. Stand is goed gecorrigeerd, we zijn nu iets meer dan een jaar verder (13 maanden) en ze liep super. Nu dus door het verharden wat minder. Zoek even geruststelling denk ik haha.
Zeker ervaring mee, en dat is bij ieder paard zo, alleen de een laat het meer zien dan de ander.
Als een paard niet gewend is op het harde te lopen, heeft hij een relatief zachte(re) hoef, immers slijt de hoef niet zo makkelijk, dus een hardere hoef zou snel te lang worden. Wanneer een paard dan ineens veel op het harde komt, slijt de hoef ineens meer, en wordt deze (te) kort. De straal reguleert de groei van de hoef. Door het slijten wordt de druk op de straal groter (tgv korte hoef drukt deze harder op de ondergrond), waardoor de straal het signaal afgeeft dat deze harder moet gaan groeien. Hoe harder de hoef moet groeien, des te harder het materiaal is wat de hoef produceert. Het doel is de overmatige slijtage te gaan remmen, waardoor de groeisnelheid weer terug naar minimaal kan, doordat de straal "ontlast" wordt.
Wanneer je dus een ijzertje eronder doet, doorbreek je dit systeem, dat zou ik dus in eerste instantie ook niet aanraden. Maar een paard met té korte hoeven ook niet (dat kan tot bloedens toe als het echt heel kort wordt en je niks doet, maar dan ben je al wel een heel eind verder hoor!), Als het kort lopen niet "went", kan je wel tijdelijk een ijzertje doen om de hoef iets meer lengte te geven, wel dringend advies om de straal dus zo lang mogelijk te laten, zodat die hoefgroei door gaat.
Een beter advies, zou ik hoefschoenen vinden. Deze kan je gewoon op en af doen wanneer nodig, bijvoorbeeld alleen overdag, dan halve dagen, etc....
Een hoef vernieuwd zich van boven tot onder in gemiddeld een jaar, dus dat duurt helaas wel even, voor het harde materiaal op de grond is, maar omdat de hoef dus harder gaat groeien, duurt het gevoelige gelukkig meestal niet zo lang.
Ik had zelf een paard die HB was geweest, toevallig ook die ene die de minste groei in de hoef had en wel eens kort liep hierdoor. Maar dat was voordat ze HB raakte ook al zo, al was ze pas sinds ze 12 was bij mij, dus wellicht eerder HB geweest? Haar HB was trouwens niet ernstig, foutje in de dracht waarschijnlijk, binnen een week weer gras opbouwen en maand later 24/7 op het gras, meerdere jaren daarna ook gewoon en nooit meer problemen gehad.
Ik ben ook een fanatieke buiten rijder, dat helpt natuurlijk ook niet mee. Want op de weg, zeker in draf, slijt het ook behoorlijk. Ik zette haar soms dus tijdelijk even stil of reed minder buiten, zodat de hoef kans had om wat te groeien, dit ging dan om 1 - 3 weken rust, hielp eigenlijk heel goed. Maar heb ook wel trainigspaarden gehad die het blootvoets niet trokken, en dan een ijzertje, omdat de vele belasting toch maar tijdelijk was.
Een ander paard was ook geen verharding gewend, maar altijd goede hoeven. Ze kwam bij mij op verharding te staan en ik ging ook nog eens veel rijden (150+km per maand), dit ging eigenlijk heel goed, ze was kort, maar liep prima, dus vooral doorgaan dan, krijg je harde hoeven van. Echter na een paar maanden werd het toch wel te, voorhoeven moesten iets gecorrigeerd maar er kon bij de hoefsmid nooit wat af, en ik wilde ook nog op trektocht. Dus toen gekozen voor een ijzertje, 2 rondjes ijzers gehad en daarna weer blootvoets, ging prima.
Mijn huidige paard komt ook van een plek waar nooit verharding was, sinds december ongeveer staat ze er nu wel, dat gaat eigenlijk ook wel heel goed. Ik zie wel dat ze kort is, maar het is niet té en ze loopt goed. Dus ik noem het liever "in balans". Momenteel ben ik buiten met rijden op aan het bouwen, dus we kijken hoe lang het gaat, zoniet, dan kies ik wel voor een ijzertje omdat ik haar echt wil doorrijden. Maar ik hoop het te kunnen rekken tot ze de wei op gaat in mei, dan komt ze niet op de verharding, dus is km maken juist weer goed zodat die hoeven hard blijven. En ik hoop dat ze volgend jaar eraan gewend is.
Ik voer haar trouwens ook biotine bij, was eigenlijk voor dat andere paard, maar die is verkocht, en ik wil bij deze graag lange manen, en daarvoor scheen dit ook te helpen, dus dan maar verder voeren. Wie weet dus dat dat ook wel wat doet. Ik hoor er wbt hoeven veel positieve dingen over, ook van mn hoefsmid. Nadeel is wel dat het een paar weken duurt voordat het wat doet.