Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:31

kristelhans schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met het bestraten en daarna gevoelig lopen? De smid is al 2 keer geweest en de zool van Viool (mooi gerijmd he) is wat 'kaal' doordat ze nu veel meer op het harde staat. Gaat dat met tijd goedkomen? Hoefgroei is niet optimaal nu natuurlijk en ze is ook niet kreupel maar wel gevoelig. Stallen met oppot vlas staan open en ze hebben een pad met zacht zand en een grote paddock ter beschikking. Viool is vorig jaar bevangen geweest en de smid zegt dat ik het even moet aankijken, ze heeft geen ijzers en dat heeft ook niet direct zijn (mijn) voorkeur omdat de hoeven an sich zooo goed en mooi zijn. Stand is goed gecorrigeerd, we zijn nu iets meer dan een jaar verder (13 maanden) en ze liep super. Nu dus door het verharden wat minder. Zoek even geruststelling denk ik haha.

Zou ik een foto mogen zien? ;)

Ik ken t alleen van paarden waarbij de doorbloeding niet optimaal is.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:37

Ik herken het wel van mijn chronisch hb pony Kristel Hans. Nu was het gevoelig gaan lopen op het harde dan voor mij altijd wel een eerste indicatie om het goed in de gaten te houden, terugval is er rapper dan je denken kan tenslotte.
Zijn schoenen of plakijzers voor nu misschien geen idee, om haar toch vrijheid van beweging te blijven geven , zodat ze zelf ook over het harde wil blijven lopen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:39

Ik ben nu op het werk, zal van de week eens een foto maken als ik er aan denk!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:43

Ik heb schoenen maar vind het echt ondingen. Ze staat niet op gras, krijgt mooi hooi dus een terugval lijkt me sterk. Ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft en de smid die haar weer recht op de pootjes zet. Zal een combi van alles zijn. Als ze echt kreupel wordt kan ik altijd nog wat bute geven om te ontlasten. (heeft ook niet mijn voorkeur hoor). Moet wel zeggen nu alles dooi is dat ze wel beter loopt. Ze stond met de vorst alleen maar op stal en nu loopt ze gewoon weer rond.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:54

Zo blij dat ik merries heb :')

Niet zozeer ervaring met gevoelig lopen door verharding, maar mijn merrie liep een jaar of 10 op blote voeten en ging toen met buitenritten steeds meer op eieren lopen.
Sindsdien een voorijzertje en nergens meer last van.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:56

@Karin, dat is inderdaad mijn insteek als het niet beter wordt. Ze is toch een HB paard en we hebben met smid en kliniek zoveel kunnen repareren maar als het net niet genoeg is en ze wat ondersteuning heeft van ijzers dan moet dat gewoon inderdaad. Ik vertrouw mijn smid volledig in deze kwestie, hij heeft wonderen verricht tot nu toe. Dus eerst maar eens aankijken, ze is mooi op gewicht (valt snel in) en heeft appeltjes en eet goed, speelt ook met Beer (gillen en stampen en rollen en rennen.. 3de jeugd) dus ik moet het ook maar even relativeren.. geduld hebben is soms zooooo lastig haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:31

Hahaha...ja geeft even een apart beeld tov bonen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:18

Ilsey schreef:
Anke schreef:
Piemels wassen

Anke schreef:
Wat een onderwerp om zo ineens in te vallen.

Vieze velletjes haal ik er weleens vanaf.
Nu al jaren niet meer gedaan / niet nodig

:D

Ik blijf er ook af, maar mijn ruin is pas 3 jaar, heeft tot nu toe nergens last mee en alles ziet er in orde uit. Ik kijk gewoon altijd even goed als hij uitgeschacht is, of ik niets raars zie. En verder doe ik niets.

Die bonen waar jullie het over hebben, is dat op alle leeftijden? Of ook eerder naarmate ze ietsjes ouder worden?

Die van mij was 5 met die bonen. Ik denk dat t vooral te maken heeft net hoeveel smegma een paard aanmaskt. Dat zal per paard verschillen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:41

Hier nu enkel merries maar ook die krijgen smegma, alleen tussen de tietjes. Ik heb er 1 die het heerlijk vindt om daar schoongemaakt te worden. Mijn vorige paard, ruin kon ik gewoon vastpakken als die uitschachtte. Was makkelijk schoonmaken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:47

Ik reinig Caj ook een paar x per jaar tussen de uier inderdaad. Maar dat is wel makkelijker dan bij een ruin (als ie t schoonmaken niet leuk vindt, tenminste).

Over geduld gesproken >;) . Hier heeft dus een wisseling van het leiderschap over de kudde plaatsgevonden. Leo is afgezet en Cajra heeft de boel over genomen. En dat is geen goed nieuws. Waar Leo een echte leider was, die zich verder nergens mee bemieide als het niet noodzakelijk was, is Cajra een ware tiran. Die dwingt alles met grof geweld af. Met als gevolg dat Leo aardig wat gaten had (oppervlakkig gelukkig), Barney helemaal van de rel was, (want die is laagste in rang, maar die kon steun zoeken bij Leo. Dat is zijn grote vriend. Maar daar had hij nu ook niks aan, want die werd nu zelf in elkaar getimmerd, dus die joeg Barney nu ook weg) en Caj het natuurlijk zo overdreven had met haar agressieve acties, dat ze bij de diepe buiger iets verrekt, verdraaid of ingescheurd heeft :roll: . Dus die staat nu kreupel. Inmiddels is het 2,5 week geleden en het gaat wel beter, maar volgens mijn smid heeft t nog wel even tijd nodig voor ik er weer op kan. Dus ik baal. Ik rij nu wel op Barney, maar dat is toch anders. Maar goed, geduld is een schone zaak, dus.....

Het goede nieuws is nu wel dat Caj het met haar agressie ook wat rustiger aan doet. Dus de rust is een beetje terug in de kudde. Hopelijk blijft dat zo en ziet ze in dat ze ook best sjef kan zijn zonder de rest in elkaar te timmeren.... :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:36

kristelhans schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met het bestraten en daarna gevoelig lopen? De smid is al 2 keer geweest en de zool van Viool (mooi gerijmd he) is wat 'kaal' doordat ze nu veel meer op het harde staat. Gaat dat met tijd goedkomen? Hoefgroei is niet optimaal nu natuurlijk en ze is ook niet kreupel maar wel gevoelig. Stallen met oppot vlas staan open en ze hebben een pad met zacht zand en een grote paddock ter beschikking. Viool is vorig jaar bevangen geweest en de smid zegt dat ik het even moet aankijken, ze heeft geen ijzers en dat heeft ook niet direct zijn (mijn) voorkeur omdat de hoeven an sich zooo goed en mooi zijn. Stand is goed gecorrigeerd, we zijn nu iets meer dan een jaar verder (13 maanden) en ze liep super. Nu dus door het verharden wat minder. Zoek even geruststelling denk ik haha.

Zeker ervaring mee, en dat is bij ieder paard zo, alleen de een laat het meer zien dan de ander.

Als een paard niet gewend is op het harde te lopen, heeft hij een relatief zachte(re) hoef, immers slijt de hoef niet zo makkelijk, dus een hardere hoef zou snel te lang worden. Wanneer een paard dan ineens veel op het harde komt, slijt de hoef ineens meer, en wordt deze (te) kort. De straal reguleert de groei van de hoef. Door het slijten wordt de druk op de straal groter (tgv korte hoef drukt deze harder op de ondergrond), waardoor de straal het signaal afgeeft dat deze harder moet gaan groeien. Hoe harder de hoef moet groeien, des te harder het materiaal is wat de hoef produceert. Het doel is de overmatige slijtage te gaan remmen, waardoor de groeisnelheid weer terug naar minimaal kan, doordat de straal "ontlast" wordt.

Wanneer je dus een ijzertje eronder doet, doorbreek je dit systeem, dat zou ik dus in eerste instantie ook niet aanraden. Maar een paard met té korte hoeven ook niet (dat kan tot bloedens toe als het echt heel kort wordt en je niks doet, maar dan ben je al wel een heel eind verder hoor!), Als het kort lopen niet "went", kan je wel tijdelijk een ijzertje doen om de hoef iets meer lengte te geven, wel dringend advies om de straal dus zo lang mogelijk te laten, zodat die hoefgroei door gaat.

Een beter advies, zou ik hoefschoenen vinden. Deze kan je gewoon op en af doen wanneer nodig, bijvoorbeeld alleen overdag, dan halve dagen, etc....

Een hoef vernieuwd zich van boven tot onder in gemiddeld een jaar, dus dat duurt helaas wel even, voor het harde materiaal op de grond is, maar omdat de hoef dus harder gaat groeien, duurt het gevoelige gelukkig meestal niet zo lang.

Ik had zelf een paard die HB was geweest, toevallig ook die ene die de minste groei in de hoef had en wel eens kort liep hierdoor. Maar dat was voordat ze HB raakte ook al zo, al was ze pas sinds ze 12 was bij mij, dus wellicht eerder HB geweest? Haar HB was trouwens niet ernstig, foutje in de dracht waarschijnlijk, binnen een week weer gras opbouwen en maand later 24/7 op het gras, meerdere jaren daarna ook gewoon en nooit meer problemen gehad.

Ik ben ook een fanatieke buiten rijder, dat helpt natuurlijk ook niet mee. Want op de weg, zeker in draf, slijt het ook behoorlijk. Ik zette haar soms dus tijdelijk even stil of reed minder buiten, zodat de hoef kans had om wat te groeien, dit ging dan om 1 - 3 weken rust, hielp eigenlijk heel goed. Maar heb ook wel trainigspaarden gehad die het blootvoets niet trokken, en dan een ijzertje, omdat de vele belasting toch maar tijdelijk was.

Een ander paard was ook geen verharding gewend, maar altijd goede hoeven. Ze kwam bij mij op verharding te staan en ik ging ook nog eens veel rijden (150+km per maand), dit ging eigenlijk heel goed, ze was kort, maar liep prima, dus vooral doorgaan dan, krijg je harde hoeven van. Echter na een paar maanden werd het toch wel te, voorhoeven moesten iets gecorrigeerd maar er kon bij de hoefsmid nooit wat af, en ik wilde ook nog op trektocht. Dus toen gekozen voor een ijzertje, 2 rondjes ijzers gehad en daarna weer blootvoets, ging prima.

Mijn huidige paard komt ook van een plek waar nooit verharding was, sinds december ongeveer staat ze er nu wel, dat gaat eigenlijk ook wel heel goed. Ik zie wel dat ze kort is, maar het is niet té en ze loopt goed. Dus ik noem het liever "in balans". Momenteel ben ik buiten met rijden op aan het bouwen, dus we kijken hoe lang het gaat, zoniet, dan kies ik wel voor een ijzertje omdat ik haar echt wil doorrijden. Maar ik hoop het te kunnen rekken tot ze de wei op gaat in mei, dan komt ze niet op de verharding, dus is km maken juist weer goed zodat die hoeven hard blijven. En ik hoop dat ze volgend jaar eraan gewend is.

Ik voer haar trouwens ook biotine bij, was eigenlijk voor dat andere paard, maar die is verkocht, en ik wil bij deze graag lange manen, en daarvoor scheen dit ook te helpen, dus dan maar verder voeren. Wie weet dus dat dat ook wel wat doet. Ik hoor er wbt hoeven veel positieve dingen over, ook van mn hoefsmid. Nadeel is wel dat het een paar weken duurt voordat het wat doet.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:55

Caily wat heb je dat mooi uitgebreid uitgelegd. Ik ben het helemaal met je eens (maar kan het meestal niet zo mooi uitleggen)

Ik heb een ruin en de pieliewieli wassen is geen probleem. Hij is meestal ook niet smerig dus ik doe dat zo 1x per jaar met lauw water. Hij heeft nu sinds een jaar of zo dat het heel dik gezwollen is waar de pielie naar binnen moet. De dierenarts zegt dat hier niets aan te doen is. Hij houdt vocht vast door zijn leeftijd (23) Maar het ziet er wel heel pijnlijk uit en voelt echt hard gezwollen en warm. Heeft iemand hier tips voor of kun je er echt niets mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:21

Zoefie, volgens mij heb ik dat wel eens bij dr Pol gezien. Daar deden ze er wel iets aan. Maar ik weet zo even niet meer wat. Doet t ook echt zeer? Trapt ie ernaar ofzo?

Caily, mooi verhaal. Zo zou het in ieder geval moeten zijn. Alhoewel ik denk dat t per paard wel zal verschillen. Maar heb zelf, denk ik, altijd mazzel gehad met mijn paarden (wat dat betreft dan). Wat ze ook mankeren, die hoeven zijn echt prima :D

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:27

Fabster hij is heel braaf wat dat betreft en laat ook niet snel iets zien dus dat is lastig. Maar het ziet er wel pijnlijk uit.

Trouwens lastig hoor dat gedoe met het leiderschap in je kudde. Lijkt me ook wel sneu voor de afgezette leider (maar dan vermenselijk ik het natuurlijk weer te veel)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:48

Caily schreef:
kristelhans schreef:

Zeker ervaring mee, en dat is bij ieder paard zo, alleen de een laat het meer zien dan de ander.

Als een paard niet gewend is op het harde te lopen, heeft hij een relatief zachte(re) hoef, immers slijt de hoef niet zo makkelijk, dus een hardere hoef zou snel te lang worden. Wanneer een paard dan ineens veel op het harde komt, slijt de hoef ineens meer, en wordt deze (te) kort. De straal reguleert de groei van de hoef. Door het slijten wordt de druk op de straal groter (tgv korte hoef drukt deze harder op de ondergrond), waardoor de straal het signaal afgeeft dat deze harder moet gaan groeien. Hoe harder de hoef moet groeien, des te harder het materiaal is wat de hoef produceert. Het doel is de overmatige slijtage te gaan remmen, waardoor de groeisnelheid weer terug naar minimaal kan, doordat de straal "ontlast" wordt.

Wanneer je dus een ijzertje eronder doet, doorbreek je dit systeem, dat zou ik dus in eerste instantie ook niet aanraden. Maar een paard met té korte hoeven ook niet (dat kan tot bloedens toe als het echt heel kort wordt en je niks doet, maar dan ben je al wel een heel eind verder hoor!), Als het kort lopen niet "went", kan je wel tijdelijk een ijzertje doen om de hoef iets meer lengte te geven, wel dringend advies om de straal dus zo lang mogelijk te laten, zodat die hoefgroei door gaat.

Een beter advies, zou ik hoefschoenen vinden. Deze kan je gewoon op en af doen wanneer nodig, bijvoorbeeld alleen overdag, dan halve dagen, etc....

Een hoef vernieuwd zich van boven tot onder in gemiddeld een jaar, dus dat duurt helaas wel even, voor het harde materiaal op de grond is, maar omdat de hoef dus harder gaat groeien, duurt het gevoelige gelukkig meestal niet zo lang.

Ik had zelf een paard die HB was geweest, toevallig ook die ene die de minste groei in de hoef had en wel eens kort liep hierdoor. Maar dat was voordat ze HB raakte ook al zo, al was ze pas sinds ze 12 was bij mij, dus wellicht eerder HB geweest? Haar HB was trouwens niet ernstig, foutje in de dracht waarschijnlijk, binnen een week weer gras opbouwen en maand later 24/7 op het gras, meerdere jaren daarna ook gewoon en nooit meer problemen gehad.

Ik ben ook een fanatieke buiten rijder, dat helpt natuurlijk ook niet mee. Want op de weg, zeker in draf, slijt het ook behoorlijk. Ik zette haar soms dus tijdelijk even stil of reed minder buiten, zodat de hoef kans had om wat te groeien, dit ging dan om 1 - 3 weken rust, hielp eigenlijk heel goed. Maar heb ook wel trainigspaarden gehad die het blootvoets niet trokken, en dan een ijzertje, omdat de vele belasting toch maar tijdelijk was.

Een ander paard was ook geen verharding gewend, maar altijd goede hoeven. Ze kwam bij mij op verharding te staan en ik ging ook nog eens veel rijden (150+km per maand), dit ging eigenlijk heel goed, ze was kort, maar liep prima, dus vooral doorgaan dan, krijg je harde hoeven van. Echter na een paar maanden werd het toch wel te, voorhoeven moesten iets gecorrigeerd maar er kon bij de hoefsmid nooit wat af, en ik wilde ook nog op trektocht. Dus toen gekozen voor een ijzertje, 2 rondjes ijzers gehad en daarna weer blootvoets, ging prima.

Mijn huidige paard komt ook van een plek waar nooit verharding was, sinds december ongeveer staat ze er nu wel, dat gaat eigenlijk ook wel heel goed. Ik zie wel dat ze kort is, maar het is niet té en ze loopt goed. Dus ik noem het liever "in balans". Momenteel ben ik buiten met rijden op aan het bouwen, dus we kijken hoe lang het gaat, zoniet, dan kies ik wel voor een ijzertje omdat ik haar echt wil doorrijden. Maar ik hoop het te kunnen rekken tot ze de wei op gaat in mei, dan komt ze niet op de verharding, dus is km maken juist weer goed zodat die hoeven hard blijven. En ik hoop dat ze volgend jaar eraan gewend is.

Ik voer haar trouwens ook biotine bij, was eigenlijk voor dat andere paard, maar die is verkocht, en ik wil bij deze graag lange manen, en daarvoor scheen dit ook te helpen, dus dan maar verder voeren. Wie weet dus dat dat ook wel wat doet. Ik hoor er wbt hoeven veel positieve dingen over, ook van mn hoefsmid. Nadeel is wel dat het een paar weken duurt voordat het wat doet.

Superbedankt voor je uitgebreide uitleg! Mijn smid vertelde het ongeveer ook op die manier. Ik kijk het gewoon nog even aan en anders wellicht een ijzer want ik rijd haar helemaal niet nu omdat ze zo krampachtig loopt. De smid komt de 22ste weer dus dat is wel een overzichtelijke periode.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:33

zoefie schreef:
Fabster hij is heel braaf wat dat betreft en laat ook niet snel iets zien dus dat is lastig. Maar het ziet er wel pijnlijk uit.

Trouwens lastig hoor dat gedoe met het leiderschap in je kudde. Lijkt me ook wel sneu voor de afgezette leider (maar dan vermenselijk ik het natuurlijk weer te veel)

Het is ook wel sneu om te zien voor Leo, maar ja, zo gaat dat nou eenmaal. De rust is nu weer een beetje terug en zolang hij biet constant getreiterd wordt, laat ik het zijn gang gaan. Maar persoonlijk had ik liever hem als leider. Maar ja, ik mocht niet mee stemmen... :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:04

Ik merk het hier ook.Mijn dame was altijd de baas maar wordt door haar leeftijd natuurlijk zwakker en mijn ruin neemt langzaam steeds meer de leiding over.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:49

Fabster schreef:
zoefie schreef:

Het is ook wel sneu om te zien voor Leo, maar ja, zo gaat dat nou eenmaal. De rust is nu weer een beetje terug en zolang hij biet constant getreiterd wordt, laat ik het zijn gang gaan. Maar persoonlijk had ik liever hem als leider. Maar ja, ik mocht niet mee stemmen... :D

Zo is het he, we denken wel dat wij de baas zijn maar eigenlijk.. :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:56

herkenbaar, mijn leider merrie is nu 23 en heeft sinds 4 jaar een blessure en is daardoor kreupel en vanaf ik de ruin heb was het 2 aan 2 en telkens ruzie, shet en ruin samen en een pensionpaard en mijn merrie maar vanaf die pensionmerrie weg is is er wel meer rust. Nu heeft er 1 de leiding ipv 2 die telkens proberen om het andere paard "over"te nemen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:52

Flauw hoor Fabster, je doet alles voor, het kost soms klauwen met geld, megaveel tijd en ....dan mag je niet eens meestemmen :-(

Lynnikita fijn dat bij jou de rust terug is zonder pensionmerrie

Ik ben net gaan rijden met een overfanatieke fjord...zucht. Eerst in de bak flink gereden. Fjord zeiknat en dampen als een gek dus ik dacht lekker buiten te gaan droogstappen. Niet dus, tis duidelijk een diesel, wat moeilijk op gang te krijgen maar als ze dan ook eenmaal aan staat. Dus niet veel droger geworden van het uitstappen (dat het begon te regenen hielp ook niet echt mee ;-)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:19

zoefie schreef:
Flauw hoor Fabster, je doet alles voor, het kost soms klauwen met geld, megaveel tijd en ....dan mag je niet eens meestemmen :-(
)

Ja, ik moet t toch eens gaan hebben over stemrecht voor mensen in de kudde :+

Heb vandaag weer les gehad op Sjaak. Met Sjaak heb ik echt een haat-liefde verhouding. Ik vind hem echt super lief en leuk, heb hem gekocht dat hij 3 maanden was en hij kan echt prachtig lopen. Helaas voor mij heeft hij van zijn ouders een flinke dosis volbloed mee gekregen en hij is een enorm heethoofd. En ik hou niet zo van heethoofden. Nou heb ik een fjord en een smurf, die er ook wat van kunnen, maar dat is toch anders dan Sjaak. Die kan echt helemaal blind gaan en dan weet ik nooit wat er gaat gebeuren. En vooral als ik er op zit, vind ik dat niet zo prettig. Bokker Caily hier heeft mij een goede club aangeraden om hem door te laten rijden. Buiten dat het echt reteduur is, voel ik daar wel wat voor. Mijn juf denkt dat het zonde van get geld is, want zij kunnen dat paard wel leuk laten lopen, maar straks stast hij weer in mijn tuin en hoe zit t dan met mijn angst? Heeft ze wel een punt natuurlijk. Nou hebben ze daar een enorme wachtlijst, van langer dan een jaar, dus ik heb m wel op de wachtlijst laten zetten, maar in de tussentijd heeft mijn juf er een missie van gemaakt om mij (letterlijk) in het zadel te helpen. Kan dus niet fout gaan. Linksom of rechtsom gaat er wat gebeuren. Ik heb eennieuw zadel voor hem besteld. Hij is ook degene die eigenlijk alleen een bbp op zijn rug wil, dus weer een Ghost besteld. Dit x met een vastgezette pommel, zodat het niet teveel in kan zakken. Hooelijk gaat het dan wel goed.

Het talent van mijn juf is, dat ook al gaat t nog zo beroerd, je komt toch altijd met een goed gevoel uit de les. Vorige x heb ik hele stukken kunnen draven, dit x maar bij stap gehouden, want ik was zijn aandacht kwijt en dan weet ik nooit wat er gaat gebeuren. Maar ik kreeg m terug, dus tevreden. Hopelijk wordt t inderdaad nog wat met ons. Ik wil m echt niet verkopen. Maar wil er wel wat mee kunnen, natuurlijk....

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:11

Woww jullie gaan snel! Wij zijn zoo ontzettend druk met werk en huis etc dat gewoon geen tijd heb gehad voor bokt.

Hier zijn we volop bezig met de boksen aan klaar maken thuis aankomende zondag komen de eerste 2 merries thuis (huis is nog niet klaar maar ze moeten onder de camera _O- bed staat er dus kan er overleven haha) De oppas merrie is namelijk eind maart 1ste week april al uitgerekend..

Zondag de stallen helemaal schoongemaakt, dacht even in een ochtend gedaan te hebben met 4 stallen.. Nou daar flink op verkeken...

Voor
Afbeelding

Afbeelding

Na *\o/* (dankzij de stable cleaner anders had het er nooit zo uitgezien :') )
Afbeelding

Afbeelding

Hooi en zaagsel word morgen gebracht, kruiwagens en bezems en voerbakken vrijdag.. Morgen word in alle stallen stroom aangelegd en alle oude TL verlichting vervangen voor dubbele LED armaturen. *\o/* zo spannend!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:13

Wat voor stable cleaner? Flink verschil zo. Mooi zeg

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:14

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:14

Wauw heerlijk fris zeg :j
Moet hier nodig het voerhok opruimen en de spinnenwebben weghalen :+