Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:36

Wil best bomen voor je omhalen kvul, maar je zit een beetje ver weg ;)
Januari ergens zijn we waarschijnlijk weer in het land maar dan onder in Gelderland, is volgens mij nog niet erg in de buurt toch?

Iedereen druk, hier ook.
Vanochtend de hele tijd in het graniet hier zitten hakken. Leuk als je huis op rots gebouwd is maar ff een sleufje graven zit er niet in.
Leuke is dat ik ook nog lang niet klaar ben met hakken.

Donderdag zijn we bij een paard langs geweest die we zadelmak gaan maken, weer een appie. Ben benieuwd of we een passend zadel kunnen vinden want hij heeft nogal een badkuip.

Verder niet zo veel paarden nieuws denk ik :P

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:18

Hier ook heel druk en niet veel nieuws op paardengebied..
behalve een voerprobleem met een warmbloed en koudbloed samen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:20

Hier krijgt alles tot nu toe nog hetzelfde, dus jong en oud, warm en koud (bloed).

Als er serieus gewerkt gaat worden zal het wel veranderen maar nu maaien ze alleen gras dus dat vraagt niet zo veel energie :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 02:07

-Namiro- schreef:
Hier ook heel druk en niet veel nieuws op paardengebied..
behalve een voerprobleem met een warmbloed en koudbloed samen..

Ik mag dan wel twee koudbloeden hebben, wel een die als warmbloed gevoerd moet worden, en de ander als koudbloed.
Ik heb gewoon droog hooi, dat voer ik onbeperkt. Altijd. Bij ieder paard. Musthave in mijn ogen. De koudbloed krijgt daarnaast enkel een handje subli ponybrok voor het idee. De ander geef ik een halve schep (droog gewogen, komt water bij) seniores priores. Tevens een volle schep 18+ muesli erdoor. Hier is ze absoluut gevulder van geworden, zit ook beter in haar vacht etc. Ik doe dit nu een keer per dag, maar je kan naar wens het ook 2× per dag doen. Tevens natuurlijk mijn ingrediënten vervangen voor producten naar keuze. SP is een ruwvoervervanger, maar er zijn er nog meer.

Voor de rest, :wave:
Erg druk hier ook. Zie de tijd van dit bericht alleen al :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:12

Mogguh allemaal! Hier ook lekker veel te doen, druk op het werk en om het huis zijn we evengoed alle dagen bezig. Hebben de stallen nog een keer in de rauwe lijn olie gezet (man wat knappen ze daar toch altijd van op!), het hek voor het huis geteerd en we moeten nog een ander stuk doen.

Lies, welkom :j , Hilary gefeliciteerd met je nieuwe baan *\o/* , geniet nog even van je vakantie. Wat voor werk ga je doen?
Kvulden, hoop dat je snel opknapt en dat je lekker met de trailer op pad kan. Ik merk bij mijzelf dat het wel of niet in de trailer gaan ook een "mindset" is. En dat is heel lastig te doorbreken.
Pb leuk, weer een zadelmakmaker! Komt het paard bij jullie logeren tijdens het zadelmak maken of gaan jullie daarheen?

Die roosters zien er echt superstrak uit!
Bah fabster, zadels kunnen een heel gedoe zijn. Ik ben al erg lang zeer tevreden over Daaleman, maar heb voor die tijd ook vreselijk lopen sukkelen om een goed passend zadel te vinden.

Hier is het ook wat lastig qua voeren. Pony en ruin doen niets en jonge merrie heeft flink wat energie nodig. Dus ik sta gewoon met mijn emmer voer in het land te wachten tot merrie het op heeft. Ruinen krijgen een handje care4life en staan daarna een beetje beduimeld te kijken. Wel ontzettend blij met dit heerlijke weer. Mag van mij wel tot maart 2017 zo blijven :+ .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:22

Dit weer de hele winter lang is ook lekker voor t ongedierte. Dus ik wil sneeuw! En kou! Echte winter! Maar pas in december hoor. Tot dan mag het wel dit weer blijven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:35

Fabster schreef:
Dit weer de hele winter lang is ook lekker voor t ongedierte. Dus ik wil sneeuw! En kou! Echte winter! Maar pas in december hoor. Tot dan mag het wel dit weer blijven. :D

Ratten en muizen heb ik meer last van als het echt koud is dan met dit weer. Dan moeten ze veel harder naar voedsel zoeken en komen ze ook dicht bij mijn schuur en stallen.

Vliegende beestjes e.d. vinden dit weer inderdaad geweldig (net als ik :D ).

Maar sneeuw, kou, echt winter??? :brr: . Hoeft voor mij niet. Sneeuw geeft veel ellende langs de weg, bij kou moet ik zoveel met water slepen, kunnen leidingen bevriezen, grond hard, zere hoeven van de paarden, koude vingers van mijzelf, ijs krabben van de auto, gladheid enz enz.

Dus ik duim voor een simpele winter. Mooi droog vriezend weer (max -5) en geen neerslag. Ook vanaf december graag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:42

Ik duim eerst voor regen... wat is het hier ontzettend droog zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:44

Ja hier ook kurkdroog. De grond is echt kanonhard. Oke, doen we eerst verspreid over een week lekker wat regen, daarna droog, iets koeler en zonnig. Ik ga het aanvragen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:01

Ok, [***]. Ik reken op jou! +:)+ :+

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:45

bedankt iedereen voor het warme welkom :D
Voel me hier meteen thuis !

Ik heb het hier een beetje moeilijk over de mogelijke locatie van een mesthoop...
Zelf heb ik helaas een zeer slechte rus, waardoor sleuren met kruiwagens enzo echt niet ideaal is... Mijn mesthoop zou dus zo dicht mogelijk bij de stal moeten zijn voor mezelf, maar aan de andere kant ook zo ver mogelijk van de buren zodat deze geen geurhinder zouden ondervinden :\
En tegelijk moet de mesthoop wel toegankelijk blijven voor onze traktor en de kar.

Gezien ik kippetjes heb, zat ik er dus over te denken om een composthoop aan te leggen in de kippenren zelf. De kippen kunnen immers heerlijk scharrelen door wat paardenmest en tegelijkertijd zou ik het naderhand kunnen gebruiken voor bemesting van de moestuin en de bloemen (denk overigens dat de buren ook wel een kruiwagen zouden willen).
Dus denk dat ik dat eens praktisch ga bekijken ;)

Shirley, neen, wij hebben nergens anders nog weiland voor de paarden.
Nu ja, mijn schoonouders hebben een boerderij dus daar is wel weiland. Maar ik verplaats mijn 3 vierhoevers liever niet.

Als ons weitje netjes is bemest en de grond optimaal is qua mineralen enzo (na bodemonderzoek), dan groeit ons gras best goed. Mits wat planning en opvolging hiervan, kan ik de paarden zo goed als een hele zomer op de wei laten grazen indien ik ze er elke avond weer vanaf haal :)
Af en toe eens een pauzeweekje wat betreft begrazing en dat lukt prima :j

Mn paarden staan wel alle 3 permanent buiten met inloopstal van 6x3, een aardepaddock van vooraan 18, achteraan 25 en 20 op de lange zijden en onbeperkt toegang tot hooi :)
Hooi komt overigens van "eigen" weiland bij de schoonouders op de boerderij. Volledig eigen kweek dus ;) Zelfs zelf geprest in kleine pakjes, wat super praktisch is voor het te geven aan de dieren.

Ik zal binnenkort eens een foto tonen van de tuin :D
Deze is wel nog in constructie :+

Mijn bedoeling is om op de aardepaddock nog een zandbak van 4x4 toe te voegen.
Nu staat er ook 1 kapotte wilg, die verwijder ik en ga ik vervangen door 2 wilgen :D Daaromheen dan wel draad, zodat ze de bomen niet opnieuw stuk kunnen bijten...
In de wei en de aardepaddock willen we ook nog drainage leggen, want nu is het allemaal droog maar in de winter is het echt onmogelijk om door te lopen... Mn ezeltje zit soms tot zn knieen in de modder :\

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:45

Geen kou!!!!! En regen is wel fijn voor de grond maar....ik wil nog buiten verven ff wachten dus. Twijfel nog een beetje over de paardenstallen donkerblauw of donkergrijs verven en de binnenkant met betonverf of explody (die 2 componenten) maar aangezien ik alles zelf doe misschien toch maar de (makkelijke) betonverf

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:04

De meeste insecten verlies je juist in een kwakkelwinter , niet in een winter vol met sneeuw.
Juist als de temperatuur steeds wat te hoog is en insecten uitkomen en vervolgens weer wat kouder waardoor ze dood gaan, heb je het jaar daar op weinig ellende.
In een koude winter blijven ze gewoon zitten waar ze zitten en komen in het voorjaar te voorschijn.

Wij hebben de oprit verlegd en opnieuw begrind.
In het bos is de waterhindernis uitgegraven en toen bleek dat de vorige eigenaar niet alleen een hoop afval in de grond had gestoken maar ook de boomstronken van zeker 8 grote eikenbomen.
We hadden al een berg gemaakt maar nu blijkt dat onder die berg ook nog stronken zitten dus nu moet de bult weer weg zodat de kraan ook die stronken kan weghalen.

Gelukkig konden we een mooie deal maken met de machinest.
Wij hadden nog een oude platte wagen staan die hij graag wil hebben voor de carnaval en daar voor in de plaats komt hij straks die laatsten er uit halen.
Moeten wij nog wel effe die berg weg halen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:15

Begin toch meer te houden van het bos.
Mijn zondag.
Afbeelding

Wat was het koud deze nacht/ochtend. :brr:

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:25

Ziet er goed uit, lekker hoor!

Ja het was inderdaad best koud! Ben vanmorgen maar met de auto naar school gegaan ipv met de fiets.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:33

Was inderdaad koud , had voor het eerst een jas aan vanmorgen.

Leuk kirr, lekker het bos in, vind dat ook fijn conditie trainen, ze zijn toch net wat fanatieker daar.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:36

Ze heeft 4 weken stil gestaan, dus inderdaad ideaal om alle spieren terug klaar te maken voor het intensievere werk. Honden hebben alleen absoluut geen conditie. :+ Dus kom halverwege terug om de honden terug thuis af te zetten om dan nog een toertje te doen met mijn merrie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:45

Haha, ja hier ook 1 van de redenen dat ze niet mee gaan, de eene is te klein en de andere heeft niet genoeg conditie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:56

Ziet er uit als een prima zondag, Kirr!

Als je eens boomloos wilt proberen, Fabster?
Heb hier een werkloze Barefoot Cheyenne liggen, die mag best een poosje uit logeren.
Komt' ie ook nog eens ergens ;)

Ik stem ook voor een droge winter, met 's nachts vorst en overdag zon, ideaal!

Wat is precies het voerprobleem eigenlijk, Namiro?

En hoe is het bij Lynn thuis?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:49

Shirley, voerprobleem is vrij simpel:
Fjord wordt te dik en kwpner is moeilijk op gewicht te houden (22 jaar).
Krijgen voordroog en kwpner wordt bijgevoerd (pulp en senior muesli).

Even kort vanuit werk gereageerd..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:52

Zucht, had online een rijbroek besteld in korting jeans. Nu valt ze zo groot uit aan mijn benen verder is ze ok. Twijfel twijfel wat doe ik ermee .. Een maat kleiner zal aan de benen niet veel verschil maken wel aan mijn buik ' adem inhouden '.

Ik vind dat het weer nu echt ' herfst' ademt vond het vorige week al zo in de lucht hangen.
Wauw, kirr wat een leuke zondag heb jij :)

Hier zijn de dazen blijkbaar toch al op vakantie, en daar heb ben ik niet treurig van :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:04

Met meerdere paarden samen in een groep is meestal voergedoe. Ik voer de smalle nu smorgens en savonds extra bij en verder hele dag hooi en gras voor alle 3. Zet haar dan even apart tijdens het mesten en zo kan ze extra mueslie ed krijgen.

Net een paard vervoerd van een kennis . Ging goed erop bleef braaf staan omderweg maar niet meer achteruit de trailer af. Na 1 uur het hij zich uiteindelijk omgedraaid. Blij dat t een korte pre was waardoor het net lukte.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:09

Afab. Die mindset inderdaad. Ik weet niet waarom ik het rijden met de trailer zo eng vind. Ik kan er prima mee overweg. Vooruit achteruit alles geen probleem. Maar als mijn beetje erin staat. En al daarvoor krijg ik de kriebels. Zie steeds van die doom scenario's voorbij komen. Ik heb nooit iets zelf meegemaakt wat dat betreft. Dus weet ook niet waar dat vandaan komt.

Ik voel me weer heel iets beter. Klein beetje gewerkt vandaag en nu maar een beetje van alles rond om het huis. De zon schijnt weer heerlijk, dus ook maar even naar buiten.

Kirrr mooie foto's van de zondag. Lekker hoor!

Ik zit met voeren nog met de shet. De Marinka met 22 doet het prima op alleen hooi. En een vitaminekoek. Maar de shet ik krijg haar maar niet dikker. Ze is echt heel bottig. Ik had haar toch graag wat dikker voor de winter. Ik geef haar pulp en senior musli bij. Ze lijkt nu weer iets dikker, maar dat is bedrog. Ze komt al mooi in de wintervacht. Dat doet het nog wel. Het gras op ons azon is nu wel echt op. Groeit met die droogte niet echt meer. En dat zal het nu ook wel niet meer gaan doen. Ik vind dat ze het hooi wel weer beter eet. Ik zie weinig proppen nog.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:20

Kvulden evt bloedonderzoek? Hoe oud is de pony?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:48

Blonde actie net, ik had de anti klit bijgevuld en spoot wat in mijn eigen haren aangezien dat vandaag ook 1 knoop is. Wilde het eens proberen, als t bij t psard werkt waarom bij mij niet.. Niet gezien dat het ook op de vloer nevelde. Liep met volle wasmans op mijn sokken over de tegelvloer en was net bambi op t ijs met een mooie smak plat op de grond. Jeetje wat is dat spul glad!! Kon ik meteen alle was weer opnieuw vouwen aangezien dat als sneeuwvlokken door de lucht vloog toen ik mijn " Lynn on ice : moves maakte