Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:02

En hoe je het in kan richten. Mijn merrie van 26 is niet meer van het rondrennen, mijn ruin wel. Voor hem zou ik dus wel minimaal een vrij lang pad willen om even flink gas te geven, voor haar is dat niet nodig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:06

Ik vind het ook wel erg liggen aan de vorm van het perceel en wat je zelf wil doen om er een fijne huisvesting van te maken. Wij hadden eerder een klein perceel. Smal, maar lang (175 m). Dat werkt beter dan een vierkant weitje. Wij kochten er toch nog 2 hectare land bij op een andere plek, zodat ze alleen thuis hoefden te overwinteren.
Met sobere rassen of pony's/paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid vind ik het weer anders dan wanneer je fokmerries hebt in een type als kwpn. Die zou ik meer ruimte en gras willen geven.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:13

Bedankt voor alle reacties en meningen! Ben me er van bewust dat het per paard zeker kan verschillen. Het gaat om één kwpn ruin van 23 en een haflinger merrie van 21. Allebei nog goed fit. Ze doen het niet vaak meer, maar het is natuurlijk wel heel fijn als ze af en toe een sprintje kunnen trekken. Het perceel is aardig vierkant. Het stuk wat dan voor de paarden zou zijn is denk ik zo'n 45 x 43 meter. De stallen met uitloop zouden daar dan net naast komen. (Dus de stallen zouden naast het stuk van 45 x 43 komen). Ik ben nu wat aan het rondkijken op diverse sites. We gaan ons dit weekend er goed in verdiepen en gaan dan kijken of we überhaupt een bod gaan doen :)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:51

Het zou voor mij persoonlijk te klein zijn. Je twee oudjes hebben ook niet het eeuwige leven en dan komt er wellicht een jonger beestje bij.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:03

Olympia96 schreef:
Leuk op woningjacht!
Voor mij persoonlijk zou dat (veel) te weinig grond zijn voor paarden. Maar mocht je inspiratie zoeken: Femke Dölle heeft twee paarden en twee shets op 1600m2. In een heel inspirerende omgeving, want dat zou dan wel zijn wat ik zou doen. Niet de standaard bak/paddock aanleggen met twee happen gras.

Ben hier vorige week op haar open dag geweest en het is echt heel mooi en ook nog geweldig voor de paarden. Als je toch naar buiten wilt om te rijden en dus geen gele bak nodig hebt kun je er echt wat moois voor de paarden van maken. En idd kijk Malenka haar opzet, ook prachtig.
Met een paddock Paradise kan het, met alleen een vak vind ik het wat minder goed plan maar dat is wel persoonlijk

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:33

Hier was het overigens bij aankoop van de grond nooit het plan er paarden op te houden. Maar de realisatie dat Nilay met zijn 16 jaar ook al op 16 verschillende plekken had gestaan (door verhuizen en op sommige plekken slecht management) plus dat hij niet op het gras mag maar ik hem wel 24/7 buiten wil hebben (in combinatie met onbeperkt goed ruwvoer niet te vinden...) deed ons de plannen wijzigen. Hij mag oud worden op een plek die ik zelf in beheer heb. Alleen als ik met Roos ga fokken moet ik wel een weide in de buurt gaan zoeken. Want ik vind dat een merrie met veulen op het gras moet kunnen.

Ik wil best meedenken bij het indelen van een kavel. Helaas laat mijn gezondheid het niet toe om veel te reizen. Maar digitaal gaat het ook best aardig voor een eerste schets.

Houd er bij een kleine kavel wel rekening mee dat de buren geen overlast mogen ervaren. Als die er dichtbij zitten zou ik dus even in overleg gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:41

@malenka: zou Nilay dan wel alleen kunnen staan (als Roos een veulen heeft) ??

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:56

Niello schreef:
Het zou voor mij persoonlijk te klein zijn. Je twee oudjes hebben ook niet het eeuwige leven en dan komt er wellicht een jonger beestje bij.

Deze reden speelt voor mij ook erg mee. Je weet niet wat je hierna krijgt. Dat kan ook geen paard zijn, en dan is 2000m2 vaak weer aantrekkelijker dan (veel) meer.
Maar als het wel een paard is dat op gras kan, dan zou ik dat ook willen aanbieden. Maar het is heel persoonlijk.

En ja, inderdaad, veel dichterbij in dit topic dan Femke is natuurlijk Malenka! Ik denk dat PP met een kleiner oppervlakte aantrekkelijker is/kan zijn dan een traditionele inrichting.

Onze paarden vertonen heel ander gedrag dan toen ze nog traditioneel gehouden werden. Ze zijn echt blijer en meer actief.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:05

DubbelFun schreef:
@malenka: zou Nilay dan wel alleen kunnen staan (als Roos een veulen heeft) ??

Nee. Maar er past altijd een mini bij. :o En ik ken wel een aantal fokkers waarvan ik waarschijnlijk een pony kan lenen voor een seizoen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:51

Lenen is wel zo handig :)

Ik heb net gepuppyknuffeld :S 8 St. Bernards van 5 weken :) Mijn voerboertje had een teef met jongen lopen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:58

Hou er rekening mee dat een paddock paradise door een gemeente niet altijd gezien wordt als agrarisch grondgebruik.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:34

Creatief met ruimte omgaan en een beetje afhankelijk van de grondsoort en het type paard dan moet het in theorie wel lukken. Er zijn mooie voorbeelden van waarbij het in de praktijk goed werkt.

Persoonlijk zou ik wel meer grond willen, maar ik snap dat het met de huidige huizenprijzen haast niet meer te betalen.

Zelf hebben wij ook niet zoveel, maar ik wilde graag dat ze een sprintje kunnen trekken als ze dat willen. Dus mijn track is minstens 1 rechte lijn van 100meter en die benutten ze ook echt wel als race strook :D.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:05

Ik zou 2000 denk ik wel genoeg vinden. Ik heb nu 5000 weide voor een paard en een shet en heb eigenlijk net teveel gras, terwijl het te weinig is om interessant te hooien.

Ik zit op zand trouwens en we hebben een mooie zandpaddock.

Ooh leuk DF!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:09

Wat een zeikweer hier al de hele dag, als het niet 'gewoon' regent dan miezert het wel.
Ik heb er gewoon de kachel maar van aangedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:57

Ik heb een hectare waar nu 4 paarden op staan. De bak gebruik ik echt alleen om te rijden en verder hebben we 3 weitjes tot nu toe en wat snackstroken en nog een aardig ruime tuin. Denk dat de paarden op zo'n 8000 m staan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 17:20

Niwla schreef:
Ik zou 2000 denk ik wel genoeg vinden. Ik heb nu 5000 weide voor een paard en een shet en heb eigenlijk net teveel gras, terwijl het te weinig is om interessant te hooien.

Ik zit op zand trouwens en we hebben een mooie zandpaddock.

Ooh leuk DF!

Ik heb hier zo’n 3500m2 gehooid dit jaar. 47 kleine pakjes. Is hier toch 47 dagen eten voor de paarden. Wel kleine pakjes en alles met kleine tractoren. Maar prima te doen en wij hebben geen rechttoe-rechtaan weide. 3 verschillende stukken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:29

Hier staan de paarden (2) op iets minder dan een hectare. Vorig jaar had ik niet genoeg gras, nu eigenlijk iets te veel. Maar zo is er altijd wel iets.

Maar die miezer van vandaag had weg mogen blijven, het miezert non-stop achter elkaar vandaag. We wilden buiten verder met rest hout verzagen maar nadat ik de kettingzaag had gestart kwam mijn vader erachter dat ie bot was. Zaag weer uit, ketting geslepen en toen hij klaar was miezerde het weer. Niet meer gestopt sindsdien…

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:58

Hier is het ook de hele dag aan het miezeren, maar vooral die wind ben ik echt zat. De paarden zijn ook heel erg drrrrrrruk :):)

En ze hebben mijn wilgjes opgegeten. Rotzakjes ^) Nouja, ik plant wel weer nieuwe B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:04

Hahaha dat hadden wij hier het voorjaar ook. Ik wil een haag van wilg en hazelaar gaan maken... Ooit :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:09

Het waren ook echt kleintjes en ik had ze van een eind de grond in gezet en ze waren toevallig wel aangeslagen. Nu had ik ze tot vandaag afgezet voor de paarden, maar vanochtend mochten ze het gras er rond opeten en had ik het draadje weggehaald.

Hebben ze per ongeluk toch ook de wilgjes mee gesnoeid :')

Nouja, het kost niks gelukkig :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:38

Heb jij er nog maar 4 staan Jolijn?

Hazelaar staat hier naast de oprijlaan, wat een zooi geeft dat zeg :=
Onze gemengde haag van begin dit jaar is echt mega goed aangeslagen. Alle plantjes doen het! We hebben ze zeg maar in 2 L-vormen gezet en ik wil die gaan vullen met bomen. We hadden mini wilgenstekjes van de eigen boom, maar van de 8 heeft 1 het maar overleefd := er staan ook een paar lindes die ik over had van de haag. Idee is dat dat ooit een bosje wordt. Dit najaar even her en der informeren naar grote wilgentakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:52

Wij hebben 4 hazelaars in de track staan, de paarden vinden ze heerlijk.

Ja klopt Maartje, met eventueel dan nog een projectje (of 2 :') ) voor mezelf maar even zien hoe dat dat loopt. En voor de juiste match nog wel een pension plekje maar we zijn weer wat wijzer geworden dus zijn zeker niet naarstig op zoek :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:07

Ik snap je :+ geeft wel een stuk rust, minder klanten. En je hebt nu denk ik wel eenheden fijne klant er bij ook.

Ik snoei wel takken van de hazelaar die ze krijgen, maar dan zonder hazelnoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:30

Jazeker geeft dat rust. En hopelijk gaan we wat harder ook met alles nu. Nog een weekje vrij en dan begin ik met mijn nieuwe baan :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:48

Oh ja dat ook nog, spannend!