Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:40

Lijnzaadolie kan ik inderdaad wel eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:05

Glijmiddel is speciaal geschikt voor de tere huid op die plaatsen. Ik zou absoluut niet met andere spulletjes in de weer gaan, maar dat moet ieder voor zich weten.
Ook trek ik niet aan de vellen/velletjes die zitten nl vast op dezelfde gevoelige huid. Logisch dat het paard snel zijn piemel intrekt als je aan die velletjes trekt..... Met het glijmiddel worden ze zacht en laten vanzelf los tijdens het in en uitschachten.
Waarom je paard pesten als het niet nodig is?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:18

Lijnzaad voor de rui.
En voor de piemel zal ik eens opzoek gaan naar dat glijmiddel. Staat dat bij de paardenafdeling?
Velletjes idd eerst weken, anders lijkt me dat ook wel pijnlijk.
Gelukkig liet Nick - na even wennen - het wassen van de koker wel rustig toe.
Kreeg het idee dat ie het wel fijn vond. Een soort opluchting. Had het gewoon met handwarm water gedaan. Zonder toevoeging.
Vanavond bij het opstrooien van de stal was ie in ieder geval weer lekker nieuwsgierig. Goed teken.
Eens afwachten hoe het morgen gaat.
De temperatuur is de laatste dagen natuurlijk wel ontzettend veranderd. Van -10 naar + 10!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:38

Ik heb er 2 met hele gore piemels. Probeer ze 1 x per jaar schoon te maken tijdens de roes van de tandarts. De rest vh jaar alleen eromheen. Beau heeft hele erge bonen gehad, dat ie moeilijk kon plassen. Toen moest ik er helemaal in. Sindsdien vindt hij t niet meer leuk. Ik gebruik ook babyolie en luierdoekjes voor de sensitieve babyhuid :D Piemel zo weer glimmend schoon. Als ie m wil laten zakken tenminste. Anders moet ik graven... :D

O, en voor de rui gewone lijnzaad gebruiken. Veel goedkoper. Ik heb een ppider niet niet door zijn vacht kwam. Met lijnzaad was hij er met 14 dagen doorheen. Goed voor huid en haar en energie. Even kokend water er over heen, half uurtje laten weken en er met iets anders een lekker papje van maken. Nog goed voor t zand in de darmen ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:44

Mijn ruin schacht uit als ik hem over de koker aai, of tijdens het poetsen nog wel eens. Meestal doe ik er niks aan, maar af en toe wip ik even die boon eruit. En soms zijn de binnenkanten van z'n achterbenen vies, dan is tijdens het liggen smegma uitgesmeerd. Dan gebruik ik eerst een droge handdoek en daarna een vochtige om het eerste binnenste stuk van de koker schoon te maken. Velletjes trekken doe ik alleen als ze er oncomfortabel uitzien.

Moet zeggen dat ik wel een braaf paard heb, hoor. Hij vindt het geen probleem als ik aan hem zit te frunniken :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:46

Dexter doet hetj als we vrijheidsdressuur doen :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:47

Hier schachten ze ook uit tijdens (moeilijke) oefeningen. Dat is stress. Maar als ik dan met mijn kleenex aan kom, is ie zo weer weg :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:50

Wat omschrijven jullie dat grappig :’)

Gebroken lijnzaad of mag het voor een paard ook hele zijn?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:01

Wij hebben hele lijnzaadjes, maar die gaan even in de koffiemolen voor het voeren. Anders verteerd niet alles en plukken daarna de vogels de mesthopen helemaal uit elkaar op zoek naar zaadjes. Dat schept zo onhandig...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:17

Hilary schreef:
Wij hebben hele lijnzaadjes, maar die gaan even in de koffiemolen voor het voeren. Anders verteerd niet alles en plukken daarna de vogels de mesthopen helemaal uit elkaar op zoek naar zaadjes. Dat schept zo onhandig...

Ja, hier ook. Momenteel dagelijks een kwartier draaien in de koffiemolen. :Y)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:15

Piemels wassen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:16

Wat een onderwerp om zo ineens in te vallen.

Vieze velletjes haal ik er weleens vanaf.
Nu al jaren niet meer gedaan / niet nodig

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:42

Hier alleen merries (en hengst) dus geen verstand van schoon maken _O-
Glijmiddel verkopen ze bij de welkoop, bij de koeienspullen, daar dan toevallig wel weer weet van :P

Lijnzaadolie voor tijdens de rui, hmmm, helpt dat echt als je er nu nog mee begint? En als je nou kiest voor zonnebloemolie ofzo? Wat doet lijnzaad eigenlijk, want ik voer ook biotine voor sterke hoeven en sterk haar, juist bij dat haar (de manen) merk ik enorm veel verschil, dus wil dat niet kwijt natuurlijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:23

Ik kruip weer even uit de meeleesstand. Ik maalde ook altijd met een molentje, tot die kapot ging. En nu geef ik deze en bewaar ik grootverpakking in de koelkast:
https://www.denotenshop.nl/lijnzaad-gebroken.html

Qua kokers schoonmaken, als die van mij ontspant laat die hem hangen. Ik doe 4x in de week ‘wortel’ oefeningen van de osteopaat, een soort rek en strekoefeningen. Dan laat hij hem vaak hangen. Sinds ik hem heb aangeleerd voorafgaand een stretchoefening te doen, gooit hij hem er gelijk al uit. Daardoor kan ik hem checken en schoonmaken. Zo kon ik opbouwen van even velletjes eraf halen tot bonen eruit. En die bonen kom ik toch elk kwartaal wel in twee- of drievoud tegen.
Mochten er meerdere geinteresseerden zijn in die oefeningen dan kan ik wel kijken of ik er plaatjes van heb.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:00

Ben wel benieuwd naar de oefening.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:05

Lijnzaad kook ik altijd voor ik het geef, blijft het ook goed plakken.

Ik heb nu mijn eerste ruinen, De shet heeft overal velletjes hangen maar laat er moeilijk aankomen. Wil als het wat warmer is eens weken met wat warm water.
Bonen kon ik gelukkig wel controleren maar die heeft hij niet. De PRE laat dat ding te pas en te onpas eruit hangen, en die is niet erg vies maar kan ik goed met een doekjes langs gaan voor hij weer inschacht

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:14

Volgens mij heb ik hele. Bij de dierenwinel vandaan. Zal wel kippenvoer zijn ofzo? Eerst kookte ik ze ook eerst, maar sat vind ik zo n pokkewerk! Ooit de tip gekregen dat je er ook gewoon kokend water overheen kan gieten. Werkt inderdaad ook prima. Wordt t ook slijmerig van. Ook qua zand trouwens, want dat controleer ik ook regelmatig en dat is echt stukken verbeterd sinds de lijnzaad,

Die piemeltryc ben ik ook wel venieuwd naar. Zou bij Beau geen kwaad kunnen. Die is echt goor

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:18

Zo. Vanochtend weer 2 dingen geleerd. Ik wil geen ruin en ik zal nooit meer hetzelfde over bonen denken :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:26

Hahaha, wat een heerlijk gesprek weer. Hier een schone ruin, is zelfs nooit bij me opgekomen om daar te gaan wroeten. Merrie is wel goor als ze hengstig is.. bleeehhh, gelukkig likt mijn ruin dat af. :') :x

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:33

Heeft iemand van jullie ervaring met het bestraten en daarna gevoelig lopen? De smid is al 2 keer geweest en de zool van Viool (mooi gerijmd he) is wat 'kaal' doordat ze nu veel meer op het harde staat. Gaat dat met tijd goedkomen? Hoefgroei is niet optimaal nu natuurlijk en ze is ook niet kreupel maar wel gevoelig. Stallen met oppot vlas staan open en ze hebben een pad met zacht zand en een grote paddock ter beschikking. Viool is vorig jaar bevangen geweest en de smid zegt dat ik het even moet aankijken, ze heeft geen ijzers en dat heeft ook niet direct zijn (mijn) voorkeur omdat de hoeven an sich zooo goed en mooi zijn. Stand is goed gecorrigeerd, we zijn nu iets meer dan een jaar verder (13 maanden) en ze liep super. Nu dus door het verharden wat minder. Zoek even geruststelling denk ik haha.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:41

Ik heb ook verharding maar nog nooit een paard gehad dat gevoelig liep. Alhoewel.... heb ooit een (achteraf ppid) merrie gehad die een naar hoefbevangen verleden had. Die liep ook wel eens onregelmatig. Maar ik snap ook nooit wat te korte hoeven dan zijn. Ze lopen die voeten toch niet helemaal kaal, of wel? Dan moet decwand korter worden dan waar de zool begint?

Nou ja, Kristelhans, zoals je hoort, heb je niks aan mij.... :+

Wat mijn hoefsmid toen wel aanraadde, was de hoeven invetten. Dan worden ze droger en harder. Maar meer kan ik er niet over zeggen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:47

Hier geen PPID, 2 keer getest. De hoeven zijn wel wat kort en de zool was tijdens het hoefbevangen zijn wat 'rommelig' zeg maar. Ziet er nu wel mooi degelijk uit, de stand wordt met bekappen netjes aangepast maar dan moet er wel wat te bekappen zijn denk ik. Het is ook alleen rechtsvoor, dat is de hoef die het meest gekanteld is. Ik heb nog wel kilo's bute liggen. :')

Hoeven zijn mooi droog en hard, tis echt de zool.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:00

Anke schreef:
Piemels wassen

Anke schreef:
Wat een onderwerp om zo ineens in te vallen.

Vieze velletjes haal ik er weleens vanaf.
Nu al jaren niet meer gedaan / niet nodig

:D

Ik blijf er ook af, maar mijn ruin is pas 3 jaar, heeft tot nu toe nergens last mee en alles ziet er in orde uit. Ik kijk gewoon altijd even goed als hij uitgeschacht is, of ik niets raars zie. En verder doe ik niets.

Die bonen waar jullie het over hebben, is dat op alle leeftijden? Of ook eerder naarmate ze ietsjes ouder worden?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:25

Lastig Kristelhans!
Ik weet niet zo goed wat je er mee kunt doen.
Bliksem heeft ook een hele dunne zool en hij heeft er juist met nat weer erg last van, dan wordt het nog zachter.
Maar kan me voorstellen dat het nu bijvoorbeeld extra gevoelig is, na die vorstperiode.

Geen idee of het piemelprobleem na een bepaalde leeftijd pas is. Het zal denk ik de bouw de piemel zijn en hoeveel lichaamsvocht er vrij komt ed. Zal bij dieren wel net zo verschillen als bij mensen.
Maar deze vond ik best wel smerig en kan me voortellen dat dít best pijnlijk/vervelend is voor een paard!
https://www.youtube.com/watch?v=71kjLP5X8II

Vandaar dat ik het bij Nick binnenkort toch even ga controleren.
Ik zit er aan te denken om straks even een stap ritje te maken, even kijken hoe hij zich voelt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:27

kristelhans schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met het bestraten en daarna gevoelig lopen? De smid is al 2 keer geweest en de zool van Viool (mooi gerijmd he) is wat 'kaal' doordat ze nu veel meer op het harde staat. Gaat dat met tijd goedkomen? Hoefgroei is niet optimaal nu natuurlijk en ze is ook niet kreupel maar wel gevoelig. Stallen met oppot vlas staan open en ze hebben een pad met zacht zand en een grote paddock ter beschikking. Viool is vorig jaar bevangen geweest en de smid zegt dat ik het even moet aankijken, ze heeft geen ijzers en dat heeft ook niet direct zijn (mijn) voorkeur omdat de hoeven an sich zooo goed en mooi zijn. Stand is goed gecorrigeerd, we zijn nu iets meer dan een jaar verder (13 maanden) en ze liep super. Nu dus door het verharden wat minder. Zoek even geruststelling denk ik haha.

Alleen gehad als ze de straal bij hadden gewerkt, dan slijten ze echt te kort af.
Wel dat ze niet tegen steentjes kunnen maar de "vlakke" verharding gaat verder altijd goed.