risje schreef:Meld me toch ook hier;-)
Ik heb mijn dames sinds mei ook aan huis. En eigenlijk door een soortgelijke situatie hierboven. We woonden in een mooie twee onder een kap woning, zouden gaan verbouwen (garage erbij), maar dan moet de hypotheek worden opengebroken en dus boete. Onze financiele man rekende ons voor wat we samen konden lenen en aangezien we beide graag buitenaf wilden wonen met een aantal jaar werd de verbouwing dus niks meer en besloten we voor verhuizen te gaan. Vier dagen later kregen we de tip van een huis wat de week erop te koop zou komen. Direct de ochtend erop de makelaar gebeld, zaterdag erop gaan kijken en direct gekocht.
Inmiddels wonen we er net iets meer dan een jaar en willen echt nooit weer weg. Huis is paar jaar terug nog nieuwe keuken, kunstof kozijnen, vloerwarming etc ingekomen. Hebben ongeveer 5000m2, hiervan is de helft weiland. De andere helft is woonhuis, tuin (met groentuin en kas) en geitenweitje (vorige eigenaar hield geitjes). Eigenlijk is enige wat we hebben moeten doen is de omheining aanpassen.
Sinds mei staat onze dame aan huis, maar een ijslander alleen kon niet vond ik, dus heeft ze een shetlander vriendinnetje gekregen. Die twee gaan super samen!
Nu eerste maanden is vooral kijken hoe richten we alles in, voor nu is het stuk weiland verdeeld in een groot stuk (wat inmiddels twee keer hooi van eigen land heeft opgeleverd dankzij een geweldige buurman) een rijbak en een paddock. De paddock is aangesloten op een stal, deze hebben we iets verbouwd zodat de dames erin kunnen lopen. Dit is nu nog hout, maar wordt in de toekomst ooit steen.
Enige wat wel lastig is, dus tips zijn welkom, is de grond zelf. Die is vrij arm en weinig aan gedaan. We hebben er al Pavo fieldcare over gedaan wat echt wel goed resultaat had, maar zullen dit waarschijnlijk nog een keer moeten herhalen. Dit omdat er door de arme grond veel bloemetjes en onkruid groeit wat de geitejn wel vraten maar de paarden niet.
Hoe pakken jullie dit aan?
In het najaar kalk strooien en even kijken of je iemand kunt vinden die dan ook kan beluchten en doorzaaien.
Vervolgens in het voorjaar weer bemesten, het liefst met compost. Dat is bij zo’n klein stukje nog te doen en compost is veel beter voor je bodemleven.