Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:37

risje schreef:
Meld me toch ook hier;-)

Ik heb mijn dames sinds mei ook aan huis. En eigenlijk door een soortgelijke situatie hierboven. We woonden in een mooie twee onder een kap woning, zouden gaan verbouwen (garage erbij), maar dan moet de hypotheek worden opengebroken en dus boete. Onze financiele man rekende ons voor wat we samen konden lenen en aangezien we beide graag buitenaf wilden wonen met een aantal jaar werd de verbouwing dus niks meer en besloten we voor verhuizen te gaan. Vier dagen later kregen we de tip van een huis wat de week erop te koop zou komen. Direct de ochtend erop de makelaar gebeld, zaterdag erop gaan kijken en direct gekocht.

Inmiddels wonen we er net iets meer dan een jaar en willen echt nooit weer weg. Huis is paar jaar terug nog nieuwe keuken, kunstof kozijnen, vloerwarming etc ingekomen. Hebben ongeveer 5000m2, hiervan is de helft weiland. De andere helft is woonhuis, tuin (met groentuin en kas) en geitenweitje (vorige eigenaar hield geitjes). Eigenlijk is enige wat we hebben moeten doen is de omheining aanpassen.
Sinds mei staat onze dame aan huis, maar een ijslander alleen kon niet vond ik, dus heeft ze een shetlander vriendinnetje gekregen. Die twee gaan super samen!

Nu eerste maanden is vooral kijken hoe richten we alles in, voor nu is het stuk weiland verdeeld in een groot stuk (wat inmiddels twee keer hooi van eigen land heeft opgeleverd dankzij een geweldige buurman) een rijbak en een paddock. De paddock is aangesloten op een stal, deze hebben we iets verbouwd zodat de dames erin kunnen lopen. Dit is nu nog hout, maar wordt in de toekomst ooit steen.

Enige wat wel lastig is, dus tips zijn welkom, is de grond zelf. Die is vrij arm en weinig aan gedaan. We hebben er al Pavo fieldcare over gedaan wat echt wel goed resultaat had, maar zullen dit waarschijnlijk nog een keer moeten herhalen. Dit omdat er door de arme grond veel bloemetjes en onkruid groeit wat de geitejn wel vraten maar de paarden niet.

Hoe pakken jullie dit aan?

In het najaar kalk strooien en even kijken of je iemand kunt vinden die dan ook kan beluchten en doorzaaien.
Vervolgens in het voorjaar weer bemesten, het liefst met compost. Dat is bij zo’n klein stukje nog te doen en compost is veel beter voor je bodemleven.

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:11

Spannend Claudia, klinkt super hoor en tof dat de vrienden er zo in staan :-) Duim voor jullie dat lukt.

Welkom Risje. Zou ook zoveel mogelijk met compost werken, kalk, lavagruis en opletten om niet teveel mest te gebruiken. Land moet in balans komen. Kijk eens op de website van bioron bijvoorbeeld.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:13

Bemesten jullie ook in de zomer de weide nog? Kreeg die vraag van de loonwerker maar twijfel. Dan kunnen de paarden er even niet op.

Wat is het voordeel van zomerbemesting?

In het najaar gaan we sowieso kalken en in het voorjaar weer doorzaaien.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:14

Bij ons komt er mest op na het maaien. Weet niet precies waarom, maar zo doet de boer het altijd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 09:15

Wij hebben bemest na het hooien. Weides waar de paarden op staan zijn later bemest zodat ik ze kon wisselen.

Toen was het droog genoeg om mest uit te rijden en meteen nieuwe voeding voor het gras.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:18

Hier komt in april mest op.
Daarna na de eerste snede. ergens eind mei juni is dat meestal.
Na de 2e snede doen wij niet want dan vinden wij dat het nog het hard groeit en daar hebben we niets aan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:00

Hier werden al enkele dagen vakkundig een bakje met hondenbrokjes geopend en vervolgesn een puinzooi van gemaakt.
Geen keuteltjes te zien.
2 vallen gezet, netjes alle brokjes weg, maar geen val die dicht is gegaan.
Dus ik wilde wel eens weten wie de pientere dader was :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:01

Slimme muis :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:11

Wie weet trouwens of het slim is om nu nog het land te bemesten.
Paarden hebben de weide nu kaal gegrazen, maar ze kunnen nog naar het andere perceel.
Was gisteren nog even bij die vrienden en hij wilde de loonwerker bellen, maar vroeg me af of het zo laat in het jaar nog zin heeft.

Mocht de koop trouwens doorgaan, dan blijven hun 2 paarden achter, scheelt mij een vriendje kopen voor Melle en mijn dochter blijft haar verzorgpaard houden.
Zij kopen een woning terug zonder grond, dus dat is grotendeels de reden dat ze het graag aan ons willen verkopen. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:16

Ligt er aan hoe lang je wilt dat het gras de koude periode in gaat. Wordt er in de winter van van gegeten of gaat het vanaf nu 'rust' hebben ??

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:17

In principe gaan de paarden in de winter niet op de weide, maar het zou wel fijn zijn als ze er nog zo lang mogelijk op kunnen.
Mocht het nu nog een langere periode wat warmer worden dan is het misschien het overwegen waard .
Zelf deed is thuis, het najaar alleen kalken en niet meer bemesten.
Maat weet dus niet was wijsheid is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:25

Wij hebben rond deze tijd nog wel eens gemest en het gras groeide dan nog wel harder.
Daarom doen wij het juist niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 27-08-21 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:33

Ik heb ons slechte stuk nog eens laten bemesten begin deze week. Dat deel is van de winter helemaal aan gort gelopen. We hebben overwogen om het opnieuw in te laten zaaien, maar ik wilde het nog een kans geven. Er staat veel kruipende boterbloem, dus het is nog maar de vraag of het gaat lukken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 11:06

Nu mesten en met geluk tot december op de weide kunnen dan heeft het wel zin. Maar dat weet je van te voren niet. Beetje afhankelijk van je bodemsoort wellicht.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:33

Kan het kwaad als je de mesthoop in december/januari over het land uitstrooit?
Mn mesthoop begint flink vol te raken maar hoop ze wel nog tot december op de wei te kunnen houden dus nu uitstrooien is eigenlijk geen optie.

@Claudia, de duimen draaien weer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:27

@karin: hier mag er geen mest uit gereden worden tussen oktober en maart.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:28

Hier niet vanaf september.
Dus ondanks dat wij het ook handiger zouden vinden mag het niet.
Is wel verschillend per grondsoort.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:33

Heb loonwerker gebeld, gaan toch maar bemesten. Langer op de weide is fijn. Ze mogen er in de winter af en toe ook op als het droog is.

Dan in december/januari kalken en doorzaaien.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:08

Ik kom hier even binnenvallen. Mijn vriend en ik zijn al een tijd aan het zoeken naar een woning met grond zodat ik mijn twee paarden aan huis kan houden. Nu hebben wij vandaag een woning bezichtigd met ongeveer 3000m2 grond. Deze grond bestaat op dit moment voornamelijk uit gras en bomen/struiken. Het is echt een soort park. Er zouden dus nog stallen etc. op gebouwd moeten worden. Nu twijfelen wij of dit groot genoeg is om de paarden op te houden. Ik schat in dat we (de woning en de tuin natuurlijk niet meergerekend) zo'n 2000m2 over hebben om de paarden kwijt te kunnen. Hier zou ik dan een grote paddock op willen maken met een 'baantje' zodat ze genoeg ruimte hebben om te lopen en zodat er meerdere voerplekken gecreëerd kunnen worden. Tevens zou ik de paddock groot genoeg willen maken zodat er ook in gereden of gelongeerd kan worden. Van de rest van de ruimte zou ik dan één of twee weitjes willen maken. Ik begrijp dat ze met weitjes van zo'n klein oppervlak niet hele dagen de wei op kunnen. Zomers een paar uurtjes per dag zou wel heel fijn zijn. Maar ik vraag me af of dit oppervlak überhaupt groot genoeg is om twee paarden op te houden. Het gaat om twee oudere paarden (kwpner van 23 en een haflinger van 21). Ik heb nog geen ervaring met paarden aan huis, dus vandaar mijn vraag. Wat denken jullie?

(Ik ben trouwens geen fanatieke bakruiter meer en de woning ligt praktisch aan het bos. De locatie is dus perfect voor heerlijk lange bosritten).

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:15

Leuk op woningjacht!
Voor mij persoonlijk zou dat (veel) te weinig grond zijn voor paarden. Maar mocht je inspiratie zoeken: Femke Dölle heeft twee paarden en twee shets op 1600m2. In een heel inspirerende omgeving, want dat zou dan wel zijn wat ik zou doen. Niet de standaard bak/paddock aanleggen met twee happen gras.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:38

Woningjacht is in deze tijd helaas niet zo leuk meer ;( Woningen met grond zijn ook erg populair en ze komen weinig beschikbaar.

Bedankt voor je reactie! Ik ga meteen even kijken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:38

@NN44: het is maar net hoe lang je ze op het gras wilt hebben, hoe druk ze zich nog maken (als in zichzelf beweging geven :D )
Ik heb nog veel minder aan oppervlak, maar als ze willen kunnen ze wel eindeloos rondjes galopperen :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:42

Het kan. Maar ik zou de weitjes vergeten en echt heel kritisch kijken naar waar je de bak voor gaat gebruiken. Een standaard bak van 20x40 kost je namelijk al 800m2.

Wij hebben hier een kavel van in totaal 2000m2 waarbij de track door onze tuin heen loopt en dat gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:53

Of dat genoeg is is persoonlijk. Zelf ben ik altijd aan die woningen voorbij gegaan on onze zoektocht.
Ik wilde minimaal 5000m2 wei. Dus in totaal ongeveer toch een 7000m2 grond hebben.
Maar er zijn diverse mensen die het wel zo hebben en het goed vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:59

Het is heel erg afhankelijk wat voor paarden je hebt (leeftijd/gezondheid etc).