Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keutelboerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:16

Wij hebben op 3 plaatsen aardpennen van 2m geslaan in zandgrond, telkens min 3m tussen laten. Werkt perfect. Ook deze zomer met de aanhoudende droogte geen problemen gehad.

Wat het strooien van Perlka betreft en inzaaien. Er is mij verteld dat je beter 2 weken voor het inzaaien Perlka strooit. Op deze manier wordt het onkruid wat onderdrukt.

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:26

Zo, hier ook weer een teken van leven! Iedereen de kou goed doorgekomen? Wel sporadisch wat meegelezen maar had vakantie dus de laptop niet open gehad. :+

Hier zijn de paarden blij met het zachte zand; uitgebreid rollen en zonnebaden. Heerlijk!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:52

Hier een vraagje van een stille meelezer: welk soort koemestkorrels gebruiken jullie? Had vorig jaar die van de Welkoop, maar die stuiven enorm... Heeft iemand ooit de korrels van Agrifield gebruikt? Iemand tips?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:08

Net 2 aangekoekte paarden in de wei gevonden.Heeft het verzorgmeisje morgen wat te doen :=

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:26

Hier ook rollen, genieten dit weer!

1 van mijn pony's heeft een flink diepe snee in haar neus. Ik dacht eerst dat ze ergens aan was blijven haken (waaraan is raadsel) maar de DA denkt dat ze is gebeten (door andere pony). Die bijt inderdaad, maar in de neus (bij neusgat)? Vind het erg sneu.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:44

Hier ook weer boven Jan. Wat een weekend. Zaterdag bevroren van de kou gewacht op hoefsmid en hooiboer. Zondag puffend van de warmte zonder jas uitgemest.

De sneeuw vonden ze heerlijk. Allemaal meteen rollen en daarna hollen met zn allen. Shire heeft meer beweging gehad dan in een heel jaar bij elkaar :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:55

Heb de hele week wel meegelezen, maar verder zelf niks met de paarden gedaan. Met de kou alleen de nodige verzorging. Daarnaast ook een (onverwachts) sterfgeval in de familie gehad, dus mijn hoofd had ik er ook niet echt bij. Beetje een sombere schoolvakantie gehad zo.
Maar gisteren lokte het weer ons echt naar buiten, dus daar wel van genoten even. Had dat ook echt even nodig. Even fijn prutsen met Nick en Blikkie.
Afbeelding

Merk trouwens dat Nick ineens extreem aan het verharen is en vanaf dat moment heel moe! Zal wel een hoop energie kosten denk ik?

Hebben jullie paarden ook last van moe zijn tijdens het verharen? Is echt sinds een paar dagen. Sinds dat hij zijn haar nu echt los laat. Hij heeft ook echt steeds honger.
Dus ik geef hem nu maar een beetje extra. Daarnaast krijgt hij extra vitaminen, brokjes, tandarts is afgelopen woensdag geweest. Wormen spuit heeft hij onlangs gehad en de hoefsmid staat geplant.
Dus ik kijk het maar even aan. Daarnaast is hij wel alert hoor, alleen gewoon moe.
Had hij vorig jaar ook rond deze tijd van het jaar. Misschien kost die rui hem toch wel (te) veel energie?

Heb vandaag trouwens zijn piemel proberen te wassen. Hij liet hem de laatste dagen veel hangen en hij stampte er naar.
En als hij eruit hing, dan was hij ook zichtbaar smerig. Dus ik heb voor het eerst een paardenpiemel proberen schoon te maken.
En eerlijk? Normaal ben ik echt niet vies van iets, maar ging bijna over mijn nek. Ik heb onze eigen kat ontleed en zijn schedel bewaard, dus ik vind niet snel iets vies, maar die koker? Gatverdamme wat kwam daar een gore bende uit zeg!
Geen pus hoor, maar gewoon vieze smegma zooi.
Ik moest eerst goed voelen, want het was tenslotte de eerste keer, dus wist niet hoe het daar van binnen voelde.
Dus beetje voorzichtig begonnen. Nick stampte eerst een paar keer, maar kreeg daarna door dat het eigenlijk wel fijn was, dus liet het op zijn gemak allemaal gebeuren.
Ik heb hele klonten eruit gehaald. En ik voelde ook iets hards. Ik wist eerst niet wat het was, maar het was dus een klont smegma! Echt een hele grote. Daar moet ie vast last van hebben gehad.
Zijn piemel kwam niet uit het holletje, die was verlegen. Maar als er al zoveel in de koker zit, dan zal er ongetwijfeld ook wel wat in die ring rondom de piemel zitten. Klusje voor komende week... :') :')

Iemand ervaring en tips mbt piemels wassen?

Zapje, ah wat vervelend een snee in de neus! Soms weet je ook niet hoe ze het oplopen, maar als het een beet is, dan is dat wel erg sneu.
Hopelijk geneest het snel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:59

Heb je ook al eens gekeken naar bonen in de piemel ?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:04

Ieuw dat klinkt echt goor!
Mij is altijd gezegd om het zo veel mogelijk met rust te laten?
Nu heb ik bij die van mij ook nog nooit echt iets vies of geks gezien anders had ik me al wel eens bevraagd maar als ik dat zo hoor.. BAH

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:13

bruintje123 schreef:
Heb je ook al eens gekeken naar bonen in de piemel ?

Nee ik kon niet bij zijn piemel komen, die bleef angstvallig binnen zitten. :')
Maar als zijn koker al zo vies is, dan denk ik dat er ook wel een boon in zijn piemel zit. Dus dat is een mooi klusje voor deze week. Heb al tutorials op YT bekeken. :Y)

Granoek, bij James had ik het ook nooit gedaan hoor. Die had wel altijd een mooie piemel, maar Nick heeft echt zo'n vieze met dikke korsten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:15

Nu we toch op dit topic zitten, ik moet wel altijd lachen als Duke zijn fluitertje er uit laat hangen, die andere hengst wat bij hem staat die even oud is, is echt bijna 2x beter geschapen dan mijn Dukie whahahaha.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:24

Haha ik zie het al voor me. Die van Bliksem is ook zo schattig :’)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:27

Tsja, veel mensen hier zeggen dat je het om de week of zelfs iedere week moet doen... Ik kom er zelf nooit aan bij Jake. Wil die ook niet want dan krijg ik een stamp.

Maar bij de hengsten deden we het wel vaak, voor het dekken anders krijg je al die zooi in het sperma.

Daar deden we het met een zacht afwasmiddel (Ivory Soap, maar dat verkopen ze vast niet in NL)
En dan vaak na het werken of als ze eruit waren geweest, dat ze lekker relaxed waren, soms even een merrie langs laten lopen om 'm dr uit te lokken en schrobben maar :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:28

Ook bij hengsten die niet dekken?
Of geldt hier hetzelfde als ruinen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:34

Volgens mij is het zo dat de koker in principe zelfreinigend is, net zoals je oren enzo... maar af en toe als ze er last van krijgen is het natuurlijk wel nodig. Ik laat ze zelf altijd met rust als ze er geen last van hebben

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:35

Ja oren enzo zit ik ook nooit aan. Piemels normaal ook niet. Maar ik denk dat het paard verschillend is? James had een mooie schone, die heb ik nooit gewassen.
Maar die van Nick is echt vies! En schrok er best wel van wat er allemaal uit de koker kwam. Ook die harde klonten. Dus de piemel zelf moet ik nog onder handen nemen. Weer een leuke uitdaging. Zal Nick wel commando 'piemel' leren, dan laat ie hem zakken :D :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:52

Hahah ik mag er van Melle ook niet aan komen want dan trapt hij me.
Af en toe lukt het me om er snel een vies 'velletje' af te trekken als hij er uit hangt.
Verder is t ding ook niet echt heel vies ofzo dus ik laat het maar zo.

Vandaag weer lekker weer, dus Melle vanmorgen ook gelijk maar eens gepakt.
Die was weer lekker 'bang' aan het doen voor alles wat hij zag.
De zeikerd.
Met losklikken van de longeerlijn om de andere kant op te gaan trok hij zich los.
Ook prima, dan longeren we zonder touw >;)
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:29

Die van mij laten m hangen als ze relaxed zijn. Bijvoorbeeld als ze muesli eten of genieten van een poetsbeurt. Helaas trekken ze m allemaal terug behalve de Shire. Ideaal beest. Beetje verdovingspasta en ze laten m allemaal hangen.

Bij problemen met plassen even kijken naar het vouwtje naast de plasbuis. Daar wil nog weleens zo’n boon in verstopt zitten die voor ongemak zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:39

mijn oudje heeft ook vaak een vieze pielemoos :D . Wat goed helpt is Amos glijmiddel kopen bij de Welkoop. Gewoon een paar flinke klodders in de koker smeren en dan laten de velletjes e.d. makkelijk los, is huidneutraal dus hoef je ook niet af te spoelen. De boon is altijd even een "gedoe", die zit echt aan de voorkant, boven het plasgaatje zit een holte waar bij mijn oude dibbes vaak een dikke, witte boon zit. Ook als hij niet uitgeschacht is kan je daar bij komen, even met je vinger het holletje opzoeken en de boon eruit wippen :D :D ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:48

Ik kijk hoe hij plast en of hij geen dikke koker heeft.Zoja dan bel ik de da wel.Ik ga echt zijn koker niet schoonmaken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:59

Hihi chasey, wel een filmpje posten hè als Nick dat commando kent :P
Dekhengsten keken wij op het werk ook na, maar dat is een makkie, plus je hebt dan toch al handschoenen aan, wel zo fijn. Voor ruinen heb ik helaas geen tips...

Hier ook alleen maar wat meegelezen de laatste dagen. Wij hebben afgelopen vrijdag de sleutel gekocht en daarna verhuisweekend gehad. Het is een heerlijk plekje, maar het is nog lang niet op orde!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:31

Haha, ik ga echt dat commando aanleren hoor, lijkt me heel handig! En Nick is slim genoeg, dat gaat vast wel lukken.

Ik zag inderdaad op een youtube filmpje waar zo'n boon te vinden is. En wat ziet dat er eigenlijk naar uit! Dat zal vast irriteren zo'n dikke klont/steen achtig ding bij de plasbuis.
Plassen gaat trouwens wel goed hoor.

Kan ik die velletjes bijvoorbeeld ook laten weken met babyolie?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:36

Babyolie zou ik niet doen Chasey. Ooit jaren terug hadden ze dat bij een ruin gedaan en zijn hele koker was de dag erna 3x zo dik.... Was een reactie op de olie.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:37

Oke, goed om te weten :)
Dan ga ik eens opzoek naar die glijmiddel.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:38

Kliek heeft ook van die vieze vellen. Als hij toevallig uitschacht haal ik wel eens wat weg maar hij trekt altijd gauw terug. Mijn handen zullen wel te koud zijn. Heb wel eens van iemand gehoord die haar paard had geleerd om hem te laten hangen als ze over de koker aaide.

Wat verharen betreft lijkt Nick op esra! Dat kon ook een niet vooruit te branden stuk chagrijn zijn in deze tijd van het jaar. Heeeel klein scheutje lijnzaadolie over het voer loste alles op! Wel echt met mate, es is een altijd net iets te dikke haflingerkruising. Maar sinds we niet meer rijden mag ze het weer zelf doen :D