[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:40

Heeft iemand van jullie een versnipperaar?

Iets wat hooi fijn kan hakken en eventueel klein snoeiafval. Bijvoorbeeld de takjes van de beukenhaag.

Lijkt mij ideaal voor de composthoop/ om mulch van te maken. Ik zie van die reuze dingen op de trekker vanaf 1500 euro en van die mini dingen die 2e hands voor 50 euro worden aangeboden.

Voor 1000 euro ga ik er niet aan beginnen. Maar als zoiets 100 euro kost en werkt dan ga ik vandaag nog op zoek.

belle_boef

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:28

Voor die kleine takjes is zo’n hakkelaar op stroom prima. Tot een cm of 4/5. Anders ben je al snel lang bezig. Ik zou dan wel een nieuwe kopen, weet je zeker dat je scherpe messen hebt.

Krijg je takken van 8/9 cm en groter zit je al snel aan de €800/1000.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:29

Kijk anders of je er eentje kan huren voor een dag/weekeind, dan heb je al snel een flinke voor een fijn prijsje en is ruimte en onderhoud voor iemand anders.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:34

Wij hebben een kleine versnipperraar, weet zo niet welke maar fijn ding :j gebruiken die veel in de tuin zodat het beter in de vuilnisbak past

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:30

Mijn moeder heeft een kleintje van Gardena. Hooi lukt ook wel, maar het kost wat moeite om het er in / doorheen te krijgen. Hooisprieten zijn nogal flexibel, dus dat wil niet altijd even goed.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:27

Andere insteek maar heb je geen klepelmaaier (of kun je daaraan komen?) doet precies hetzelfde namelijk, versnipperen tot mulch. Hier ook dol op dat ding voor bv uit de hand gelopen bramenstruiken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:27

@tamary: daar heb ik zo'n ding dan net te vaal voor nodig. Ben ik alleen al een halve dag op en neer aan het rijden om hem te halen en brengen.

Klepelmaaier zie ik niet helemaal voor me? Een hoop hooi wegleggen en er overheen rijden?

@hilary: goed om te horen. De doorvoersnelheid zal dan wel een ding worden. Moet ik hem eigenlijk in de buurt van het hooi klaar hebben staan dat ik er gelijk een slechte plek doorheen kan halen. Anders wordt je gek als je een berg hooi hebt.

Ik zoek op zich echt iets voor klein spul. Dat hooi te flexibel is voor een echte hakselaar had ik al gelezen. Hoopte daarom op zo'n versnipperaar. Later kwam daar als idee het snoeisel van de hagen bij. Dat ik ook klein(dun) spul. Maar wel veel. Dus dan is de doorvoer van zo'n kleine versnipperaar wel weer een ding natuurlijk.

Lijkt me ideaal als ik dat soort afval voortaan kan fijn hakken en dan bij de haag kan strooien tegen onkruid en als OS/ compost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:33

Een kleintje gehad en moet je gewoon niet te dikke takken door doen en geduld hebben. Het werkte, maar duurde me wel te lang om een flinke bult takken te doen.

Op een stal hadden ze balen luzerne zoals hooi gekocht en die wilde ze klein hakselen. Daar hadden ze ook een kleintje voor neergezet, maar dat werkte voor geen meter.
Ik denk niet alleen dat het te dun is, maar ook te vochtig zeg maar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:14

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:22

pol013 schreef:
..

Klepelmaaier zie ik niet helemaal voor me? Een hoop hooi wegleggen en er overheen rijden?

..

Dat kan eventueel, of de klepelmaaier dmv de hef op je trekker laten zaken op een hoop (of struik, etc). Dan kun je de trekker gewoon stil laten staan en alleen je aftakas aan/uit zetten. Kan zijn dat een klepelmaaier duurder en minder handig is voor wat je ermee wilt doen, maar mocht je deze al hebben of een maaier nodig hebben is het misschien een handige optie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:48

Aangezien morgen waarschijnlijk alle bomen omgaan naast mij perceel ben ik aan het denken wat ik wil planten
Ik heb al flink wat meters haag maar die zijn pas 1 jaar en bij lange na niet groot genoeg voor schaduw
2 jaar oude fruitbomen, ook net 150 hoog met paar takjes.
fruitstruiken, wilg, krulwilg maar alles is jong en laag
Ik wil ook 1 a 2 grotere bomen die sneller groeien maar wat is betaalbaar en groeit redelijk snel?

Iep? wordt snel ziek
linde, wordt die niet TE hoog?
Els?

Berk staan al bij de buren en komt behoorlijk wat rommel af en minder schaduw dan de eiken die er nus taan ( en weggaan)
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-06-23 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:49

LN, is schaduwdoek geen optie? Wat balen zeg, sterkte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:52

Snelle groei is vlier, ook tegen vliegen, eten ze niet van en het is een lekker bossige struik die snel een "wandje" wordt om achter in de schaduw te staan. Boom is leuk voor schaduw van boven, maar dat duurt flink langer. Beide planten kan ook, dan krijg je uiteindelijk wandje + dak, want als verschillende lagen begroeiing plant je ze dicht bij elkaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:54

Is Vlier niet giftig?

Ik heb ook wel stallen om te schuilen maar 70 meter aan hoge eiken geeft natuurlijk fijnere schaduw

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:57

Hier eten ze niet van de vlier. Het is idd een snelle groeier en waar die staat hebben we geen muggen. De hazelaar die ik erbij heb gezet wordt wel gepakt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:01

Ik had bij mij vorige huis de hele achtertuin ermee volstaan, ik ga eens kijken of ik er gratis aan kan komen want van wat ik mij herinner is dat net onkruid
Iemand ervaring met Moerbei?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:21

Hier 2 moerbei’s gezet deze winter, ik zie ze nog niet groeien ;) hazelaar is ook een fijne snel groeiende struik, en veilig om van te eten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:30

Hazelaaar heb ik 3 van maar ook dat zijn pas een paar takjes

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:09

Lynn_Nikita schreef:
Ik had bij mij vorige huis de hele achtertuin ermee volstaan, ik ga eens kijken of ik er gratis aan kan komen want van wat ik mij herinner is dat net onkruid
Iemand ervaring met Moerbei?

Moerbei vinden paarden heerlijk naar groeit hier echt super langzaam

Vlier is idd een hel snelle groeier, eten ze echt niet. Ook jonge veulens niet. En maar heel licht giftig , bij grote hoeveelheid inname en dat doen ze dus echt niet
Is er ook in zwarte bladeren met roze bloesem!!!
Je kunt ze heel makkelijk stekken, tak afsnijden, liefst een die nog groen is, in de grond en klaar. Wel in vochtig seizoen

Voor snel hoogte kun je lange wilgentakken nemen, ik heb er hier van denk iets van 3,5m? , Die de grond in dan zit je nog op hele hoogte al en er zitten al allemaal zij takjes aan, gaat echt snel om daar wat mee te maken!
Wel beschermen tegen paarden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:24

Wilg heb ik ookal 8 staan maar ook nog geen schaduw van. Dat is het probleem er staat vanalles maar allemaal te klein helaas

Zo is het nu
Afbeelding

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:22

Wij hebben (helaas) een aantal grote eiken bomen langs/in onze weides. Op zich jammer aangezien het eiken zijn en eikels natuurlijk in grote maten wel giftig zijn, maar het zijn zo'n joekels van bomen dat ik er met dit weer echt heeeeel blij mee ben!

Dus dan maar eikeltjes rapen en harken in het najaar haha.

Wij zijn momenteel bezig een hooibak te maken. We hadden origineel een ander plan maar dit mocht niet meer van de verhuurder van de weide. Via via konden we aan deze bak komen en de rest van het hout hadden we nog liggen. Alleen het dak hebben we dus moeten aanschaffen, dat scheelt wel.

Afbeelding
De bak is ongeveer 90x110 dus geen standaard veilingkist maat maar wel groot genoeg. Sowieso blijven we hooi in de stal voeren en in de zomer ook aan 1 van de eikenbomen, maar het is fijn om van de winter gewoon een hoop hooi hier in de mikken zonder alles in netten te moeten proppen.

Afbeelding
Nu we zo weinig/geen gras meer hebben vul ik hun snackbal dagelijks maar met vers gras en verschillende kruiden en plantjes die langs de berm groeien. Geen zorgen, de "berm" is eigenlijk gewoon het onverharde pad dat langs onze weides en die van de buren loopt. Komen zelden autos op(enkel onze eigen) en er komt niet zomaar iemand langs dus veilig om te plukken :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:09

Voor wie een poel heeft, laten jullie het water testen?
Zo ja, welke tests, bij wie, hoevaak..?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:32

Mooie bak.

Die grote bomen zijn ook eiken maar ik heb juist daarvoor 2 varkens aangeschaft die straks werkeloos zijn. Alles links van de paarden zou vandaag weggaan
Ik heb ze maar opgesloten want ik moet werken en als een boom toch verkeerd valt..... Mijn man is wel thuis maar toch, bij zoiets was ik liever zelf thuis

Ik heb geen poel en kan je niet verder helpen helaaas

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:53

Lynn Nikita, met vlier zul je snelste schaduw hebben, hopelijk geen schade van het bomen kappen!

ethelate, ik dacht dat we een poel hadden maar valt toch zomers droog dus meer wadi. Hield het water toch al niet schoon dua dan maar droog vallen
Maar wat lijkt een echte poel me heerlijk voor ze!
Hier helaas zomers heel lage grondwaterstand omdat we wat hoger zitten dan de polder en er geen stukken tussen zitten
Daarom ook heel weinig inde sloot, kan er dus ook niets uithalen v even sproeien of water geven

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:00

Pff ja een poel. Ik wil dat ook. Maar ik wil niet pompen, het moet echt een natuurlijke poel zijn.

Logischer is dus een wadi, we zitten op zand/leem en ik verwacht dat we de poel wel erg diep moeten maken wil er water in blijven in de zomer (of de zomers die nog komen). Een wadi zou ook leuk zijn maar ik ben bang dat dat in zomer lelijk is? Voor de mensen die wel een wadi hebben, merken jullie dat andere plekken daardoor droger blijven? Wij hebben 1 laag stuk waar altijd water blijft staan, vooral in de wei maar ook een stukje op de track. Dat zou een mooie plek zijn voor een wadi.