Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:19

Afhankelijk van wat ik aan heb draag ik een capuchon en anders word ik nat. Het is hier volgens mij vrij droog vandaag maar ik zit op een stuk lab vandaag waar er geen ramen naar buiten zijn.

Ik zie het wel als ik straks thuis ben.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:32

Hier is het ook maar nat, niks aan. Zag wel dat de paarden vanochtend lekker in hun schuilstal stonden, dat doet me dan wel weer goed :D Heb daar lekker wat gerstestro voor ze liggen te knabbelen en gisteren nog een zooi wilgentakken bij gelegd voor ze.

Ik heb eigenlijk vrijwel altijd een pet op, maar met regen is een hoed eigenlijk fijner (heb ik ook liggen, westernhoed). Dan regent het wat minder snel achter bij je nek in :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:38

Ik doe gewoon vaak een hoodie aan. Met dikke jas. Maar wij staan bijna nooit in de volle regen want veel bomen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:42

Dank voor de waterbaktips!

Suevia kwam ik idd veel tegen. Dat beperkt de selectie. Schrik wel van het verhaal van Lorette’s stallenbouwer aangaande het frame. Goeie tip dus. Maar alleen plastic kan dus ook? Zonder zo’n frame? Of toch beter emaille (of wat is het eigenlijk voor materiaal)?

En voeren wil ik ook gewoon in een plastic bak op de vloer doen (neerzetten en weer weghalen). Hooi ook op de grond als ze op stal staan. Buiten met ibc (tijdelijk tot we een mooie hooiruif in stijl hebben) en slowfeedernetten.

Kan een ibc ook goed zonder slowfeedernet? Of wordt dat ellendebende? Misschien gewoon kwestie van uitproberen...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:50

Ik heb een ibc staan zonder netten. Netten vind ik hier echt ellende. Eerst het vullen en Rosie vreet het net er ook gewoon bij op. 8)7
Brokjes voer ik in een bak op de grond en ruim ik daarna weer op. Op de wei ( die ik helaas niet meer heb) zette ik de bakken in een band. Dat werkte ook fijn.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:51

Over de waterbakken: ik heb 2 jaar niet verwarmde waterbakken gehad in de stallen maar na de derde keer 3 stallen leegscheppen omdat er door de vorst iets geknapt was,was ik er klaar mee. Ik kon de leidingen en bakken niet goed aftappen waardoor er water in bleef staan en de boel knapte.

Ik heb de nu verwarmde bakken van cavallo en die zijn super, samen met verwarmingdraad over de aanvoer. Maar, dan moet je echt wel een beschermingsbeugel gebruiken en ook alle leidingen zijn bij mij afgeschermd. Als de paarden dan iets slopen - en zo'n paard heb ik - staan ze immers bloot aan elektriciteit.

Ik maak nog wel even een foto hoe het er hier nu uit ziet. ( en Olympia je kunt altijd langskomen om even te kijken hier :) )

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:51

_Lorette_ schreef:
De paddock is nog niet klaar en de schuilstal ook niet. Ik had gehoopt van wel, want wát een water! := Vanochtend moest ik de paarden creatief één voor één naar de wei loodsen en ik was zo slim om te beginnen met de idioot die werkelijk overal doorheen is gerend bij de werkende mannen. Was in de veronderstelling dat hij daar niet durfde te komen, maar hij is gewoon onder de arm van de graafmachine doorgekropen. :+ De mannen konden er om lachen...

Je lieve Frummel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:58

Ik heb een regenjack met capuchon als het normaal regent en is het echt een hoosbui dan heb ik een ouderwetse oliejas met zuidwester. Nadeel van die jas is dat ie zo lang is dat als ik moet bukken hij onder het natte zand komt te zitten. Maar je blijft er wel 100% droog in en dat kan ik van mijn normale regenjack niet zeggen bij een fikse bui.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:06

Ik heb mijn kunststof drinkbakken ook zonder beschermingsbeugel (en poeh, goed punt van die stalmaker!), en dat gaat hier gewoon goed. En mijn Dailey (de Fuchs) is ook een echte sloopkogel....

Of een IBC bak zonder net goed gaat hangt denk ik erg van je paarden af. Mijn merrie kiept dan gerust de helft er uit omdat wat er onderop ligt lekkerder is. Dan wordt het snel chaos...

Netten is wel altijd gedoe.. Maar met een frame vind ik het goed te doen. Ik heb dan wel expres hele losse netten, want als ze te strak zitten gaan ze snel kapot.

Voor een idee, dit is mijn nieuwste (net los gekocht bij PaardEerlijk). Het net is 1.30 * 2 meter. De palletbox is ongeveer 1.20 * 0.80 uit mijn hoofd. Deed ze eerder om de buizen heen, probeer het nu eens zo. Dan houdt je nog wat meer net over...
Afbeelding

Door zoveel los net kunnen ze wel een beetje 'neuzen' in het hooi en makkelijker een beginnetje maken. Met strakkere netten/minder slack zetten ze gewoon vol de tanden in het net :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:12

Ziet er goed uit Marlies. Ik heb vandaag twee netten besteld bij cavalo. Wij gaan ook eerst met een houten frame een prototype maken.
Jij hebt de frames gewoon los er in zo te zien? Werkt dat goed of weten ze ook wel eens het hele frame er uit te tillen aan het net? Ik heb er een kunstenaar bij hoor...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:26

Als ik het net er op die manier in leg staat Rosie gerust met een heel stuk net in de mond te kouwen. :Y)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:52

ik heb die kunststof drinkbakken besteld, maar die waren zóveel groter dan ik gewend ben :oo dat vond ik voor met name de shet niet zo handig. Heb ze teruggestuurd en omgeruild voor klassieke emaille van suevia (wel met staafventiel). Als ik jouw verhaal zo hoor ben ik stiekem blij dat ik de kunststof versie terug heb gestuurd lorette :o het leek me breekbaarder dan de 'traditionele' versie, ik heb daarom ook naar beugels zitten kijken.
buiten heb ik ook een speciekuip, ik vergeet 1 of 2x in de week de kraan dicht te doen, goed om te horen dat ik niet de enige ben :+

heb jij paddock en track als je geen wei meer hebt kvulden? die van mij staan nu ook op een paddock nu de wei opnieuw is ingezaaid, maar merk dat met name de kwpner toch minder beweegt nu.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:03

MizzMontana schreef:
Ziet er goed uit Marlies. Ik heb vandaag twee netten besteld bij cavalo. Wij gaan ook eerst met een houten frame een prototype maken.
Jij hebt de frames gewoon los er in zo te zien? Werkt dat goed of weten ze ook wel eens het hele frame er uit te tillen aan het net? Ik heb er een kunstenaar bij hoor...

Nee los liggend halen ze er 100% uit :+ Heb dat welgeteld 1 uur geprobeerd :')

Ik heb één lange kant vast gemaakt aan de bak met van die schapenelastieken. De andere lange kant heb ik twee lussen om het frame. En in beide hoeken dan een carabiner aan een wat langer touw. Die haal ik dan door de lus en afhankelijk van hoeveel hooi ik er in heb zitten doe ik of de carabiners aan elkaar, of ik haal 1 karabiner door de andere en klik hem dan weer vast op de lus.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:24

Hier heeft het vanochtend echt veel geregend. Nu is het droog maar het waait écht hard. Gisteren kon ik het al merken aan de paarden dat het weer zou veranderen, ze waren een beetje druk :):).

Ik vergeet minstens 1x per week de kraan uit te zetten. Vaak kom ik er pas achter als ik ga plassen voor het slapen gaan. Dan hoor ik water lopen door de leiding achter me ergens in de muur en dan weet ik alweer hoe laat het is....

Voor verwarmde drinkbakken heb ik ook gekeken, maar dan moet er zoveel aangepast worden wil dat functioneel zijn... ik hou het voorlopig wel bij 2 speciekuipen. Eerst had ik een bad, maar dat werd echt enorm vies. 2 speciekuipen gaat beter.

Ik probeer moed te verzamelen om weer aan de slag te gaan met het vergif tegen houtworm. Afgelopen zondag kwam ik serieus nét te kort. Nu mag ik weer!

Je kunt net weer een beetje normaal ademen in huis :') .

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:28

Afbeelding

Afbeelding

Dat stuk met de houten koof is de aanvoer van water waar verwarminglint om zit. En daar zijn de elektriciteitsdraden in weggewerkt
Laatst bijgewerkt door laurae op 21-10-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:29

Sterkte Dais.
Ik had maandag een inside out huis. Een hele wand lag naar buiten open. Die is nu gelukkig weer dicht. U zijn we met alle waterleidingen bezig. Ook niet uit te komen....

Maar straks heb ik wel een werkende grondwaterpomp voor buiten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:44

Wel/geen beugels je moet geluk hebben voor allebei is wat te zeggen. Met de emaille heb ik het wel gedaan.
Zowel van de plastic als de emaille verhaal gehoord dat paard bak aan gort trapte en been open lag (1x pees)...

Jij blij dat weer dicht zit Belker ;-) goede timing.

Ze hebben t lekker naar hun zin Dais.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:45

laurae schreef:
[ [url=m/cYQlU5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mfs0Sn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat stuk met de houten koof is de aanvoer van water waar verwarminglint om zit. En daar zijn de elektriciteitsdraden in weggewerkt

Het systeem wat jij hebt ziet er heel anders uit dan dat wat ik heb. Ik heb er ook geen beugels eromheen en geen elektradraden waar ze bij kunnen.

Hier schijnt trouwens de zon en is het 21 graden :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:46

rover_ schreef:
Wel/geen beugels je moet geluk hebben voor allebei is wat te zeggen. Met de emaille heb ik het wel gedaan.
Zowel van de plastic als de emaille verhaal gehoord dat paard bak aan gort trapte en been open lag (1x pees)...

Jij blij dat weer dicht zit Belker ;-) goede timing.

Ze hebben t lekker naar hun zin Dais.

Ik begin inmiddels wel een beetje te geloven dat er gewoon niks te bedenken is waar niet een keer een paard zichzelf gewond op heeft gekregen of zelfs aan is overleden... Echt hoor... Wat een hobby hebben we toch met z'n alle :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 15:04

Ik heb in 1 stal een beugel om de bak. Paard schuurde de bak stuk, gevolg stal blank.
De andere stal ligt de beugel al een jaar voor klaar.

Buiten heb ik voor alle dagen dat er geen vorst is een automatische drinkbak.
Echter als ze een graskorf om hebben of er is vorst staat er een waterbak die ik met slag of emmers vul. Kraan zit er naast maar met vorst haal ik water uit de schuur met emmers

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:29

#Jade.

Ja ik heb alleen een verharde paddock en een rijbak. Helaas vond de man die mijn de wei verhuurde het nodig om de huur te verdubbelen en bij enig tegenspraak van mij de huur gelijk op te zeggen. Het zit er niet echt in dat er een andere wei gaat komen. Hij had bedacht dat als ik weg was hij makkelijk een ander zou kunnen vinden. Tot nu is hem dat niet gelukt. De wei heeft geen water en stroom, maar voor mij was het te doen omdat ik er masr 500mtr vanaf woon. Ik probeer contact te houden met de rentmeester voor het geval deze man gaat verhuizen. Misschien maak ik dan nog een kans.

Hier nu ook heerlijk weer. Zonnetje en warme wind. Helaas ben ik nog aan het herstellen van een corona besmetting en kost mij de verzorging van de paarden eigenlijk al te veel energie om ook nog andere dingen te kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 21-10-20 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:38

Hier ook ineens warm en veel wind, maar het zonnetje was van korte duur.

Er is idd geen situatie waarvan wel íemand weet dat er een ongeluk met een paard is gebeurd, dus meer dan je best om het zo veilig mogelijk te maken kun je niet doen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:44

Gisteren had ik hier de inspectie voor de dieren over de vloer.

Er had iemand geklaagd. Mager paard. Gevaarlijke palen op de grond geen gras in de wei en poep word niet opgeruimd en de paarden kunnen alleen in de modder staan.

De man stapte de auto uit en ik stond al in de deur opening. Hij stelde zich voor en zei direct, maakt u zich geen zorgen hoor ik heb het al gezien. U bent niet van de dierenbescherming? Nee, maar dat is alleen een voordeel,want die vinden alles zielig zei hij.

Ze hebben het over een mager paard. Oh ja mijn 27jarige staat is met pensioen en verliest wat spier massa. Er staat een dikke Tinker naast.
En die palen daar traint u zeker mee of niet. Ze hadden het ook over modder in de wei, die kaal is tot op het zand, maar zie dat dat uw rijbak is. Ja en die is gedraineerd. Bij regen nat daarna voor 80% droog zoals je ziet. Ja en ik adviseer eigenlijk altijd wel een stuk modder voor ze te hebben. Daarbij hebben ze een verharde paddock tot hun beschikking dus ze kunnen kiezen. Er staan ook wat boomstronken misschien kun je die opruimen, ik nee die laat ik juist staan, daar verstop ik steeds een hapje in zodat ze lekker bezig zijn en niet in een kale bak lopen. Daarom liggen bv de bielzen er ook ze krijgen een heuvel. Oh nee dat snap ik dan. En wanneer gaan ze weer naar de hoefsmid? 1ste week van nov. Normaal om de 8 tot 10 weken. Oh ja een keer begin nov zou ik ook geadviseerd hebben. 8)7 8)7 8)7

Gebeurd jullie dit ook vaak. Bij mij toch wel om de paar jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:54

@kvulden: meen je dat?? Ik heb hier nog nooit iemand van die club gezien, terwijl Missy op zijn tijd zo mager was dat ik mezelf er voor schaamde en haar maar een deken op hield.
Ik heb het wel eens tegen de DA gezegd en die zei 'als ze hier op de stoep staan mogen ze mij bellen voor een referentie' ...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:10

Hier schijnt heerlijk het zonnetje en is het echt warm :D
Wij hebben ook speciekuipen, ik veeg ze 2x per week even uit met een handdoek en dan zijn ze weer schoon, die op de paddock/wei staat naast het putje, dus kan ik zo leeg kiepen.

Balen zeg kvulden, net goed dat hij geen nieuwe huurder vindt!
Jezus, sommige mensen bellen echt voor het minste of geringste de DB 8)7
Hebben wij ook een paar jaar terug gehad, stonden er 2 oude paarden, een hebben we als vel over been paard overgenomen, is nog een paar jaar heel mooi op gewicht geweest maar omdat dat dier z'n hele leven slecht/niks te eten had gehad werd hij op het laatst steeds magerder en stond nogal wiebelig op de benen, volgens de DA een neurologisch probleem en het advies om hem gewoon te laten lopen tot ie omkiepte ( :+ )
Kwam dus ook zo iemand van de DB die de ballen verstand had van paarden dan moet je net m'n vriend hebben (paarden waren van zijn ouders), die zei al, is goed ik breng dat dier wel naar de slacht dan hebben jullie je zin _O- (Week later was het paard dood omgekiept in de stal _O- )

Vandaag kwam de smid voor m'n 3 monsters, bij m'n paard de ijzers eraf, die heeft hij niet meer nodig, de zwarte shet beetje bijgewerkt en m'n kleine doerak heeft hij alleen de straaltjes bijgesneden, die stond verder nog prima op z'n voeten :D