Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:48

JudithO schreef:
Die bui zit nu bij ons, Claudia.
Gaat flink los! Mijn man staat op de veranda te genieten. Komt hij naar binnen crossen: "je moet echt even komen, dit moet je meemaken. Zoiets komt niet vaak voor!" Dus ik naar buiten, vraag wat hij bedoeld. "Nou, dit noodweer!"
Ik direct weer naar binnen, ik ben als de dood voor onweer...

Is het bij jou al afgelopen Claudia? Dan weet ik hoe lang deze ellende nog duurt :o

Ah ik zie, jij woont inderdaad iets schuin boven mij.
Hier regent het nog iets en flitst nog een klein beetje.
Wind is weer afgenomen. Dus bij jullie zal het dan ook zo minder worden.

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:00

Ik houd het lezen nog net bij hier maar op alles reageren lukt niet zo momenteel. Maar ik las iets over staanders of cavaletti. Ik weet of je ook longewerk wilt doen met balken want dan zijn staanders net weer lastig als je dat aan een lijn wilt doen..

Hier nog geen balken maar goed, de bak is er ook nog niet. Zie soms wel op fb van die 2e keus dagen voorbij komen van groothandel. Dan zijn de prijzen wel interessant vind ik.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:24

Maartje_M schreef:
Maar als je alleen balken hebt, waarmee breng je ze dan een beetje op hoogte? Want daar gaat het me eigenlijk om, dat ze net van de grond af zijn

Hier staan ze nu binnen te eten, had ze net voor de regen in de stal staan. Hopelijk hebben ze voldoende hooi om de volgende bui nog net uit te houden. Al denk ik dat ze toch eerst weer het gras op gaan voor ze hun hooi eten, zoals altijd :+

Maartje rondje naar Ikea en daar potjes halen (ja die voor kinderen) dingen kosten 2 euro geloof ik.

Edit met bijlezen zie ik dat ik spuit 11 ben :+

Hier zou gisteren onweer zijn, niets gezien. Vandaag wel een beetje regen, net een flinke bui toen ik buiten stond met dozen :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 00:03

ML was half 7 thuis, snel rondje bos met honden en naar paarden laatste ronde....Begint daar te spetteren en eenmaal in de auto kwam de bui. Precies goed dus.
Toen we aten hield het alweer op en was de tuin niet eens nat. Nu is het alweer even bezig, maar wordt alweer rustiger en geen onweer verder.

Wij hebben 3 cavaletti's met kruisjes. Gebruik ze wel en vind ze ook wel makkelijk. Kunnen plat, half of vol zeg maar. Als ik stapel kan 2e er weer plat of half of volledig op en dat kan met de 3e ook evt. Laat ze weleens vrij springen, maar hoeft niet zo hoog per se. Balkjes zo gebruik ik wel.

Op een stal hadden ze van die kunststof balken op de bakrand liggen. Die pakte ik gewoon vanaf het paard, wegen niks. Echt ideaal voor luie mensen. Helaas met opruimen werkt dat niet.....

Je kan ook combineren. Voor laag en cavaletti werk van die potjes en voor een sprongetje 4 staanders bijv. Dan kan je een oxer of een in uitje maken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 06:32

Hier heeft het geregend en gewaaid te zien aan de paddock, maar ik ben er doorheen geslapen. Paarden waren wel helemaal hyper, het kostte me gewoon moeite om ze te halsteren zodat ze mee naar de wei konden. Eenmaal daar hebben ze eerst nog een flinke show weggegeven inclusief een aantal flinke noodstoppen en gekke sprongen. Nu rustig aan het eten als het goed is. :=
Laatst bijgewerkt door Flew op 25-04-19 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 06:41

Marloes das precies de reden dat ik zo twijfel aan die staanders, je hebt er geen bal aan aan de longe :+
Denk dat het voorlopig balken worden met potjes oid en dan komen ze staanders ooit wel eens als iemand echt gaat springen. oxers en in uitjes zie ik mezelf voorlopig niet doen :')

Lijkt hier enorm hard gegaan te zijn, zo eens buiten kijken. Paarden staan al weer achter op de wei zie ik vanuit de badkamer dus die hebben er geen last van haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 06:54

Hier vannacht lekker 12 mm regen gekregen. Heerlijk!!

Als het goed is, valt er de komende nog een mm of 30/40 bij. Dan ben ik helemaal gelukkig *\o/* .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:21

Maar die staanders hoef je met longeren niet te gebruiken? Je kan ook potjes, emmers pionnen etc gebruiken of zelf een X maken van hout en daar een losse balk inleggen
verf heb ik gebruikt wat ik nog had staan en via kennissen restjes gevraagd
, ik was echt we goedkoper uit dan gekleurde te kopen

Vandaag nog een ochtend tegels slepen in de tuin ( gelloof dat er nu een 300 stuks opgestapeld liggen en danog nog meer oinder het rotte hok, tuinhuis en glazen tuinkas) en dan een dagje vrij, mijn pols ( carpaal tunnel) begint flink op te spelen
Ik wi hoe dan ook de kippenren afhebben voor as woensdag als wij de sleutel krijgen en daaraanvast de poort met draadpanelen zodat de honden niet weg kunnen
Dat de rest van de tuin nog niet leeg is is dan jammer maar alles wat gedaan is is bonus en wij zijn al heel veel tegengekomen en veel gedaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:00

Hier uiteindelijk ook zo'n 12 mm regen gevallen. Dat was wel nodig, scheelt ons weer even sproeien! We hadden net een heleboel nieuwe struiken aangeplant die we de afgelopen dagen dus steeds handmatig water hebben moeten geven. Ook het nieuw ingezaaide gazon hoeft nu even geen sproeier meer op. En ik heb Miracle niet meer horen hoesten nu het ergste stof weg is. Dus ondanks het onweer ben ik wel echt blij met de bui die we gehad hebben :D

Lynn, heel fijn dat je eerder kon beginnen in de tuin, dat is inderdaad allemaal bonus!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:16

Hier is 2 keer een flinke bui gevallen.
1 x terwijl ik net aan het rijden was (voor het eerst zelf op mijn 3 jarige *\o/*) en jawel, 1 x toen de hond zijn laatste ronde moest.

Wel fijn voor het gras.

Lynn, volgens mij heb je best wat kunnen doen in die korte tijd? Mooie bonus!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:21

Jeej ClauH, weer een overwinning :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:29

Wauw wat goed ClauH!

Hier even een stille meelezer. Heb wel vakantie maar met dat mooie weer genoeg te doen buiten :) Hoef ik jullie niet uit te leggen natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:19

Lekker, vakantie! Geniet er nog van.

Hier ook geregend vannacht, eindelijk.
Balken ga ik niet aan beginnen, ik spring toch nooit, ben niet zo´n held meer _O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:34

Hier heeft t 2 uurtjes geregend.
Om 11u even gevoerd en toen waren ze nog wel heel druk.
Van de wei afhaald omdat ze het flink aan het omploegen waren.

Mijn gezaaide wei lijkt wat groener te worden .

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:10

Ik kom hier even binnenvallen omdat ik voor zo'n waarschijnlijk domme vraag geen nieuw topic wil openen... Wij gaan onze schuilstal in steenschotten zetten, maar nu vraag ik me af... Hoe krijg je je tweede steenschot bovenop de eerste tussen de palen geschoven (beta-profiel)? We hebben nog zo'n dilemma, zoals wat doe je met de houtschroeven en schroeven die meegeleverd zijn... :') Ik voel me extreem blond, maar een echt plannetje was er niet. :o?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:32

Kirania, misschien kun je een foto maken van je dilemma, ik kan mij er nu even niets bij voorstellen ;)

Mede stalhouders, wat voor (kunst) mest gooien jullie op je land. Nu het weer eens gaat regenen en mijn gras niet zo hard groeit wil ik het wat helpen :=

En nog even een vraagje: Eén van mijn lesklantjes gaat haar merrie van 22 op pensioen zetten, maar ze zoekt een fijne kleinschalige plek waar ze lekker veel buiten kan lopen. Merrie kan niet alleen, maar ze zoekt een pensioenstal waar ze zo nu en dan eens langs kan komen om te knuffelen en een poetsbeurt, maar dit zal niet wekelijks zijn. Aangezien op een pensionstal houden en een uurtje naar buiten of alleen in de zomer in de wei niet genoeg is daarvoor dacht ik dat er hier wellicht wat mensen waren die een box beschikbaar hebben en geen echte pensionklant willen, maar wel open staan voor zoiets. Locatie maakt niet echt uit wel binnen NL graag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:33

Wij willen er zo wel wat klantjes bij Mer, alleen pas vanaf juli/augustus plek. Zonder box, wel met schuilstal.

Even een te schattige foto delen:

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:35

Merrie heeft al eens eerder 24/7 in de wei gestaan met schuilstal en dat ging super, heeft nu ook geen haast hoor, maar klinkt echt super ideaal. En leuke foto <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:35

Mer1980 schreef:
Mede stalhouders, wat voor (kunst) mest gooien jullie op je land. Nu het weer eens gaat regenen en mijn gras niet zo hard groeit wil ik het wat helpen :=

De compost van al t groen en bruinafval en paardenpoep.

Soms wat kalk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:36

Mer1980 schreef:
Merrie heeft al eens eerder 24/7 in de wei gestaan met schuilstal en dat ging super, heeft nu ook geen haast hoor, maar klinkt echt super ideaal. En leuke foto <3

Is wel een eindje uit de richting van lelystad (daar ben ik geboren trouwens), wij gaan wonen in noord-limburg.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:45

Mer1980 schreef:

Ehm, niks. Bij ons is al 10 jaar niet meer bemest, bekalkt of besproeit.

Afbeelding
Gras vorig jaar juli of augustus met de Shet van 1.05m voor de verhouding.

Mijn moeder is zich aan het inlezen in bokashi, permacultuur en mulchen etc. Ze wil daar in haar eigen tuin mee aan de slag, dus ik hoop van haar ervaringen wat dingen op te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:47

Wow, dat is wel een gaaf gezicht. Ik vind het ook een lastige keuze hoor, gaan we echt alle begroeiing eraf trekken of laten we zoveel mogelijk staan en laten we het echt lekker landelijk worden....

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:57

Ik ben wel blij met wat wij nu hebben. Het is een gevarieerd veld en dat betekent ook “onkruiden” als brandnetel (afmaaien, laten liggen en volgende dag is het op), boterbloem, dovenetel, zuring, distel (ook afmaaien en op laten eten), smalle en brede weegbree, duizendblad, kleefkruid en nog veel meer. Langs de kant staan diverse soorten bomen en struiken. Ik ben niet met allemaal blij (de braamstruiken en eiken kunnen me enigszins gestolen worden), maar ik ga ook niet alles omzagen (kan ook niet, een deel is van de buren en een deel van het landgoed). Wel proberen we de bramen zoveel mogelijk in toom te houden. Alles kaal maken zou ik niet kunnen; paarden lusten veel van de struikjes en boompjes, en er zitten vogels en insecten in.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:19

Ziet er tof uit Hilary!

De vorige bewoners lieten elk jaar injecteren. Ik heb nu helemaal niks ermee gedaan, eerst maar eens zien wat er op komt dit jaar. In elk geval al heel blij met wat weegbree en kamille :D Er ligt nog mest van de vorige bewoners. Ik denk dat ik dat van het najaar over het land ga doen. Ik wil uiteindelijk toe naar steeds meer variatie en meer "kruidenwei" en zoveel mogelijk structuur in het gras i.p.v. "productiegras".

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:26

Hier is het geïnjecteerd
We hebben nu alleen gras, maar als ik ooit opnieuw ga inzaaien wordt het wel een mengsel