Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:24

Welkom Rianne

De duimen draaien Maartje!

Voor jou ook Claudia, gaaf die grote vijver!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:20

Welkom Rianne!

Spannend Claudia, ik ga voor je duimen!

Ik ga ook duimen dat het droog blijft.

Ik zie hier in de buurt ook veel de 2de snede gemaaid worden. Het is nu of nooit geloof ik.

Mijn eerste snede heb ik niks meer van gehoord... de boer zou me bellen vorige week, maar het is radio stilte. Er is 5 dagen regen overheen geweest dus dat is niet veel geworden vrees ik. Gelukkig vond ik nog wel wat hooi elders dus ik heb toch al iets liggen, maar ik kom nog 135 kleine pakjes tekort om een heel jaar rond te kunnen :=

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 00:23

Wij twijfelen of we nog gaan hooien, of dat we ze met strookbegrazing het weiland geven van de winter. Gelukkig wel al ronde balen dus hooi hebben we wel.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:19

carika schreef:
Niello schreef:
Kwam nu ook nog grastegels tegen van hdpe. Elke leverancier zegt dat zijn grastegel het sterkste is. Wie helpt ons? Wat is het sterkste en het minst glad, hdpe, ldpe of mix van pp en pe? Het wordt een pad in het weiland voor zwaar verkeer en evt. Een looppad voor de paarden.

Mhh ik denk dat je moet kijken naar de belastbaarheid die de leverancier zelf aangeeft.
PE is buigzamer dan PP, dus breekt minder snel maar ik kan mij wel voorstellen dat PE daardoor wel sneller krom trekt.
Of je beter HDPE kunt gebruiken of LDPE zou ik in dit geval niet durven zeggen.
PP is volgens mij minder goed bestendig tegen koude temperaturen en wordt dan broos.

Iedereen bedankt voor de reactie!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:09

Wat spannend Claudia, ziet er gaaf uit. Ik duim mee.

Welkom Rianne.

Duim mee Maartje, zie hier dat ze maandag regen opgeven. Was eerst vrijdag, dus schuift op. Ik wil over een maandje nog een keer maaien voor vrienden die te weinig hebben, voordroog. Heb zelf pas half juli kunnen maaien ivm uitgestelde maaidatum en een maand knudde weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:26

JackieT schreef:
Wij twijfelen of we nog gaan hooien, of dat we ze met strookbegrazing het weiland geven van de winter. Gelukkig wel al ronde balen dus hooi hebben we wel.

Bij mij dezelfde twijfel..... Komende week even overleggen met onze boeren buurman. Hebben wel al kleinde ronde baaltjes van de eerste snede, maar dat is lang niet genoeg voor een heel jaar. Buurman heeft gelukkig genoeg ronde baaltjes dus we kunnen ze daar altijd bijkopen.

Welkom Rianne!

En inderdaad erg spannend Claudia.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:57

Welkom Rianne!

Wel oliebol Dais...
Het voelt inderdaad een beetje als nu of nooit. Dan maar nu en risico lopen dat het niet goed gaat dan nooit en sowieso niks hebben :+ De boer zei dat een beetje regen echt geen kwaad kon, als het een paar dagen voor het pakken dan maar droog is dus die geloven we dan maar. Ze geven nu inderdaad weer andere dagen regen dan gister, dus met wat geluk valt er gewoon niks haha

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:13

Welkom Rianne.

Ik duim met je mee Maartje.
Het is geen gemakkelijk hooi jaar dit jaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:07

Hier is in de omgeving van het weekend ook alles gemaaid zie ik.
Ik vermoed dat het grootste deel voor koeien is. Vanaf morgen wordt er weer regen voorspelt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:26

De eerste snede was appeltje eitje hier en zeer veel. We zien wel waar het strandt nu met de 2e, zoals gezegd, we hebben al best een voorraad liggen, worst case kopen we nog wel ergens bij

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:30

Worst case is er nu al niks bij te kunnen kopen... :-(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:37

ik blijf er van genieten.

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:38

Dais_ schreef:
Worst case is er nu al niks bij te kunnen kopen... :-(

Kleine pakjes word denk ik elk jaar moeilijker.
In verhouding duur om te maken, opslag en hoeveel werk dat er bij komt.
Grote pakken, met ook droog spul er in zijn denk ik genoeg aan te komen dit jaar.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:53

Ik heb nog niet gehoord dat er bij ons problemen zijn met het kopen van kleine pakjes. Ik heb al wat van de kar binnen liggen, kwam rechtstreeks van de kar af bij mijn hooiboer.

Hopelijk blijft het voor alle hooiers in het topic droog, hier voorspellen ze vanaf morgen wisselvalligheid en zaterdag de hele dag regen. En dan willen wij net wat buiten doen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:59

Ik heb besloten het hele 2e snede verhaal dit jaar op te geven. Kleigrond, te lage temperaturen en dus meer dagen moeten drogen, eer dat het land droog genoeg is voor de trekkers voorspellen ze de volgende regen alweer en niet onbelangrijk: vorige laatste snede was hier bij zo ongeveer iedereen in het voor jaar (mei , juni) binnen 5 dagen na openen aan het schimmelen. Prima hooi, maar toch te nat het pak in gegaan. Ik vind het een te groot risico.

Ben mij nog aan het beraden waar ik dan eventueel van de winter grote pakken (in de hoop dat het dan wel lukt met voersnelheid en temp. ) vandaan kan toveren. Kan ze wel krijgen hoor denk ik, maar ik verplaats zon grote baal niet in mijn eentje en zal er meerdere moeten laten leveren in 1x, dus geen idee nog waar ik die dan uit de weg en toch nog op die plek open kan maken, moet laten plaatsen...

En ik wacht maar tot het uitgegroeid is en dan laat ik ze wel de hele winter door een aantal uurtjes op het gras lopen denk ik. Strookbegrazing wordt hem niet met kleigrond en de vele regen, verrot gaat het land dan toch wel, maar dan is het helemaal tot aan de knieën in de blub ben ik bang.

Ben der wel flauw van moet ik zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:11

Ik heb iig geen probleem met het kopen van kleine pakjes. Afgelopen week bij mijn hooiboertje geweest en die heeft de schuur vol liggen.

@DP: mooie foto... ik denk dat het muisje minder geniet ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:12

Nee dat muisje zal er anders over denken :)

Fijn dat jullie nog genoeg aan kleine pakjes kunnen komen :j
Zie ze hier in de omgeving nog zo weinig gemaakt worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:17

Mijn voerboertje had ze alleen dit keer niet zo handig gestapeld... hij had de 2e snee boven op de eerste gelegd. Dus ik heb nu hooi wat 3 a 4 weken geleden van het land gekomen is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:58

prachtige foto!

Als ik koop, dan het liefst grote pakken, dus ik verwacht hier geen groot probleem.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:53

Als het echt niet anders is dan koop ik ook 3 grote pakken bij, maar ik vind het voor mezelf niet handig. Ik heb niet echt goed het idee wat ik voer qua gewicht.

Vanavond voor het eerst gevoerd in het donker met hoofdlamp op. Om 10 uur... wel grappig om alle diertjes in de wei te zien (allemaal reflecterende oogjes haha). Heel veel haasjes vooral.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 03:18

Is het een optie om het af te wegen met netten Dais? Ik voer wel vanaf de grond, maar gebruik een net om de hoeveelheid in de gaten te houden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:58

Laurie schreef:
Is het een optie om het af te wegen met netten Dais? Ik voer wel vanaf de grond, maar gebruik een net om de hoeveelheid in de gaten te houden.

Zo doe ik het ook. Heb van die grote onverpakte balen. Voer in netten en die weeg ik af.
Heb sinds gisteren het idee dat ze weer meer hooi willen eten. Kan ook komen door de onrust van het pensionpaard wat erbij is gekomen. Ze bewegen noodgedwongen meer nu haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:21

Ik moest gister ook wel weer even wennen aan het vroege donker. Dat kwam eerder dan het einde van de training :')
Dacht ook in het donker terug naar binnen te lopen, maar zowel het konijntje voor me op het pad als ik zijn daar nogal van geschrokken hahaha

Ik voer ook afgewogen in netten, werkt wel heel fijn vind ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:03

Ook van kleine baaltjes voer weeg ik de nieuwe balen; plak in een grote plastik zak en de handgrepen aan de weeghaak. "Meten is weten" tenslotte :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:29

ClaudiaHS schreef:
ClaudiaHS schreef:
Heeeel misschien kan ik over een tijdje weer 'legaal' meepraten in dit topic <<) <<) :D

21 maart melde ik me weer in dit topic. _O-
Lange tijd is dit van de baan geweest omdat de verkoop niet doorging.
Afgelopen weekend werd ik gebeld dat het toch de verkoop in gaat.
A.s donderdag wordt het getaxeerd.
Ik hoop zo hard dat het in ons budget gaat passen.
Betreft hier een woning met grote schuur, 3 stallen, rijbak en weide...

Pech voor ons. Het is ruim een ton boven ons budget getaxeerd. -O-